Author |
Topic |
Blackhawk
Member
112 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 23:38:00
|
Niklas & Neriks
Bandet i fråga kommer naturligtvis inte att tåla några våldsamma mängder effekt. Å andra sidan behövs det knappast heller. En grov gissning ligger på c:a 20 Watt sinus. Inte mer. Musik tål det troligen det 10 dubbla, under förutsättning att inte delningen ligger för lågt. Om nu verkningsgraden hamnar på dom beräknade 100dB kommer 200 Watt in att resultera i ett ljudtryck på 123dB vilket jag förmodar räcker i dom flesta vardagsrum Skulle nu verkningsgraden eller effekttåligheten vara något lägre tror i alla fall jag att dom allra flesta blir mer än nöjda i alla fall. |
The truth is out there. You just have to find it! |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 23:47:30
|
Blackhawk, inte för att jag vill stressa dig eller så men har du haft någon kontakt med Lundahl angående transformatorerna? Om du är intresssad så kan jag skicka bilder på den jag snickrade ihop i förrgår ( väntar på att fotoalbumet skall börjar fungera igen). |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 10:54:43
|
BLACKHAWK!!!
Tack för dessa lugnande ord! Jo jag behöver j en hel del kräm för att få detta att gå ihop, och aktiv delning läre det också bli. delning kan bli så hög som 1000hz - 1200hz vilket väl ändå borde räcka?!!
123db är mkt det så ögonen popar ut! rätt lagom! skämt åsido, jag udrar jag, det ska vara med låg distorision också.. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 21:28:00
|
Nu är det så här. Jag har en ide angående transformatorer som jag skulle vilja kolla av. Om vi tar det här som ett exempel och så får ni väl rätta mig om ni hittar några fel. Jag har ett multibaneband som består av 6 banor av 0,009 mm's aluminiumfolie. Om jag reducerar resistansen genom att jag gör ett band med färre och bredare banor så får jag igentligen ingen högre utnivå med hjälp av att förstärkaren lämnar mer effekt med fallande resistans, eftersom att längden på "talspolen" minskar proportionerligt med resistansminskningen. Om jag iofs minskar den ned till som jag ser det extremfallet om ca: 2,5ohm som många slutsteg klarar av att dubbla till så skall det ge mig en utnivåökning med 3db. Så långt stämmer det. Men ett band bestående av enbart en lika bred och lika tjock remsa av aluminium kommer att få en resistans vid ca: 0,21ohm. Multibanebandet med resistansen 2,5 ohm kommer att ha 3 banor och i praktiken kommer det alltså att vara 6 meter långt. (Tre gånger längre än folieremsan alltså). Det skiljer alltså 3 gånger på längden och 10 gånger på resistansen 10-3=7 gånger Nu kommer tricket . Om vi förutsätter att en ideal förstärkare skulle klara att dubbla uteffekten med varje halvering av resistansen så skulle den alltså lämna 10 gånger så mycket effekt som den lämnar vid 2,5 ohm men vi skulle förlora 3 av dom tio på den reducerade längden hos talspolen. Alltså har vi tjänat 7 gånger 3 db i output. Så här långt så är det här inte genomförbart, sådana slutsteg existerar inte vad jag vet. Men min tanke är att en välbyggd signaltransformator inte tappar något i överföringen annat än möjligen frekvensomfång. Det skulle ge mig en ökning av output hos mina egna diskanter om 21db (i teorin, om den stämmer). Skål. |
Edited by - n/a on 2003/01/10 22:01:03 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 14:19:08
|
Vad är frågan egentligen Dahlberg? Om det går att bygga ett sådant slutsteg? |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 17:41:28
|
Nej, frågan är om en signaltransformator får samma överföringsfunktion. |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 10:59:49
|
Norman, jag har haft lite kontakt med en bekant och då fick jag det här svaret inkluderat till sammans med en del annat.
"The January 2003 issue of "AudioXpress" has an article in it "The Zero Autoformer" by Paul Speltz. The article is significant for several reasons, not the least that it relates to what you're doing I think. The other reason is that it is the first article that I remember in which the editor has allowed a 'sales pitch.' From the article: "An 'auto-transformer' or 'autoformer' is the simplest type of transformer. An autoformer has only one winding with multiple taps available. The impedance conversion is achieved by bringing out the audio signal out on a different set of taps than the audio came in on. An autoformer can be used any time electrical isolation is not required." "The same impedance ratio to winding ratio rules apply: that is, the winding ratio is the square root of the impedence ratio required." The author of the article is promoting using an autoformer to raise the impedance of 4 ohm and up 'regular' speakers to something in the 10-16 ohm range, claming that most amplifers and speakers, in combination, will have better sound, lower distortiion, etc. He claims we would be much better off thinking in terms of efficiency rather than sensitivity tied to a 1W/1M system. I have noted that most amps distortion figures go up for lower impedance conditions. Apparently the only 'real' problem with his autoformers is that the driving voltage amp can't have any DC offset, nor should it have DC response."
Det kanske kan vara av intresse. |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 11:12:05
|
Man spar lite varv om man lindar på detta sätt, i ditt fall med 57 primär och 17 sekundär hade det istället blivit totalt 57varv (varav 17 av dem skall vara ca 3ggr grövre). Man lindar alltså 40varv, tar ut en anslutningstråd och fortsätter med grövre tråd 17varv (åt samma håll). Sen ansluter man primären mellan ändarna (57varv) och sekundär mellan mittenanslutningen och änden med grov tråd.
Man borde kunna få lite mindre läckinduktans på detta sätt, vet dock inte hur mycket skillnad det blir.
förresten, hur har det gått med din trafo? har du testat eller mätt nånting på den? |
Edited by - norman on 2003/01/13 11:18:23 |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 13:04:38
|
Det låter simpelt nog. Då borde man väl igentligen kunna linda hela med samma skapligt grova area och göra flera olika tappningar.
http://www.zeroimpedance.com/subindex.html
Dom här transformatorerna har som jag ser det väldigt många varv. Arean verkar inte vara särskilt stor den heller. Dom skall dessutom ha mycket bra frekvensomfång. Ser intressant ut tycker jag. |
Edited by - n/a on 2003/01/13 13:06:18 |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 19:47:49
|
Norman, om jag använder ett band som har halva resistansen av vad transformatorn är specificerad för kommer då förstärkaren att se hälften av den impedans det var meningen att den skulle se? |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 19:59:13
|
quote: Originally posted by Dahlberg
Norman, om jag använder ett band som har halva resistansen av vad transformatorn är specificerad för kommer då förstärkaren att se hälften av den impedans det var meningen att den skulle se?
Japp! |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 20:13:31
|
Tack, ville bara kolla så att jag inte eldar upp slutstegen. |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/13 : 20:22:23
|
Tack, ville bara kolla så att jag inte eldar upp slutstegen.
För säkerhets skull kan man börja med att koppla t.ex. ett 4ohms effektmotstånd i serie med trafons primär och mäta spänningen över motstånd resp. primären, de skall då vara lika om trafon skall vara på 4 ohm. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 22:14:44
|
Kan man inte för att kunna testa olika band använda någon form av inställningsbar traffo? |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/14 : 22:36:18
|
quote: Originally posted by Alexi
Kan man inte för att kunna testa olika band använda någon form av inställningsbar traffo?
Man kan göra flera uttag på sekundärlindningen (trafon blir iof inte riktigt lika optimal då eftersom den delen av sekundären man inte använder tar upp plats.. men det borde vara ganska försumbart om man skall ha ganska lika lastimpedanser)
Iof så testar man kanske bara med 6-12um tjocklek på banden och då ändras ju bara inimpedansen mellan t.ex. 4 och 8 ohm |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 14:05:56
|
Jag kom att tänka på en sak... Krell´s slutsteg är ju spec'ade ner till 0,1ohm någon som testat att använda ett sådant till att driva band med utan traffo? |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 14:07:17
|
Jag kom att tänka på en sak... Krell´s slutsteg är ju spec'ade ner till 0,1ohm någon som testat att använda ett sådant till att driva bandellement eller liknande utan traffo?
|
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 14:10:49
|
Jag kom att tänka på en sak... Krell´s slutsteg är ju spec'ade ner till 0,1ohm någon som testat att använda ett sådant till att driva band med utan traffo?
Frågan är hur bra stegen uppför sig vid så låg impedans och så låga spänningar? tror inte det är nån bra idé eftersom direkt drivning av banden ger en ruggigt hög spänningskänslighet. Brus blir det alltså gott om! det vore nog skillnad att driva en låg impedans med normal spänningskänslighet (t.ex. "normala" högtalare som har stora dippar i impedansen)
sen har banden en lägre resistans än 0.1ohm... |
Edited by - norman on 2003/01/15 14:22:18 |
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 00:17:16
|
Blir ganska dyrt också. Nästan bättre att köpa originalen direkt men det strider ju mot hela tanken bakom det här. Norman, paketet är skickat och om posten håller vad dom lovar så skall det gå på en dag. (Gick som stort A-brev idag). |
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 00:21:38
|
Norman, paketet är skickat och om posten håller vad dom lovar så skall det gå på en dag. (Gick som stort A-brev idag).
Tackar! Skall bli kul att testa! (min mic har pajat men jag hoppas kunna laga den så jag kan göra lite mätningar också) |
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 11:04:51
|
Jag kom att tänka på en sak... Krell´s slutsteg är ju spec'ade ner till 0,1ohm någon som testat att använda ett sådant till att driva band med utan traffo?
Jeg har tidligere haft 0,5 ohm band som ble drevet direkt av en "liten" specialbygd forstærker. Forstærkeren er på 2 x 20 W ren klass A i 8 ohm, men dimensioneret til at kunne gi 90 Ampere peak. (600 VA ringkern och 600.000 uF i strömforsyningen). Den ga 200-300 Watt (AB) i 0,5 ohm uten problemer. Mine band gikk från ca. 200 Hz och upp.
Med 0,1 ohm eller ennu lagare er det väldig svärt at driv direkt, her er trafo avgjortt det beste valget.
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 13:48:02
|
Jag har förhandlat lite med Hyab om magneterna och fått ett pang erbjudande! Samma storlek fast kraftigare N36 magneter för 315kr/st +moms alltså: 787,50kr för 2/st inkl.moms!!! Nu slipper vi långa frakter från mystiska kineser
Det här känns överkommligt men det pris jag hade förhoppningar om fick jag inte utan det blev istället 570+moms/st vid köp av fyra. Så då får jag väl bita i suräpplet och börja mäta med ferriter i alla fall då. Fixade ihop en trafo av en 80VA ringkärna som är uppmätt nu. Vid 5 volt (jo jag vet att det är lite lite) så var den linjär mellan 20-15000hz och hade tappat 2db vid 20khz. Frekvensutsträckningen nedåt minskar med högre effekter. Vi hade tyvärr inga möjligheter att mäta med högre effekt. Den här trafon är ganska glest lindad och inte alls någon optimal konstruktion men det blev ändå rätt skapligt. Jag hade tänkt att ha den till en längre variant så en något mindre (30VA ringkärna) och noggrannare konstruerad sak är på väg. |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 14:00:25
|
Annars får väll vi som är mest intresserade hjälpa till och samla ihop till magneter med en hundralapp var eller dylikt. Jag tror att när vi väl kan visa upp mätningar så är 25st intresserade inga problem. Speciellt inte om vi får färdiga traffos till
|
|
|
norman
Member
127 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 14:04:27
|
Jag tror att när vi väl kan visa upp mätningar så är 25st intresserade inga problem. Speciellt inte om vi får färdiga traffos till
Det beror nog på hur mätningarna ser ut! |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 14:41:33
|
Hehe, ja såklart! Men med tanke på hur dina mätningar ser ut och hur simuleringarna för denna ser ut, så är jag inte så orolig. |
|
|
Topic |
|