HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY Raven R3 klon (eller vad det nu blir)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 28

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2003/03/21 :  21:24:24  Show Profile Send OlaH a Private Message
TACK niklas

Nu har ni en sthlmare till

mvh/ola

ps.
ska åka till fagersta i helgen
ska bli kul att träffa folk från DIYforum.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/21 :  21:42:10  Show Profile Send norman a Private Message
ska åka till fagersta i helgen
ska bli kul att träffa folk från DIYforum.

Skall dit jag med! kommer att ta med mina högtalare med banddiskanterna som ibland smugit sig in i denna tråd..
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/03/22 :  10:21:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Vadå till stockholmare? haha!! Du menade att du
va tillbaka, och nu har vi en till sthlm under DIY ?

NEJ, du menar att du är intresserad av ribbon?

---------------------------------------------------------------------------------------
Avväpna USA:s terroristpresident! Bush!!!

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/28 :  13:48:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Nu är dom nya korrugeringsvalsarna klara (imorgon) så jag kommer att prova lite fler varianter framöver och resultaten kommer att presenteras eftersom. Kanske lika bra att det blir i en ny tråd.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/28 :  14:30:23  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

va? skaru bygga i alla fall eller?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/28 :  14:34:54  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Hjälpa oss om vi slutför någon gång i framtiden, med resultatet av olika korrugeringar på bandet.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/28 :  14:49:18  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jag vill också gärna hjälpa till. Får nog bidra med det jag klarar av: en liten supé under brainstormingen eller en stor för att fira ihamnförande av projektet.
Va? Varrå avstånd?
Dimitri
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/28 :  15:06:28  Show Profile Send n/a a Private Message
Jo jag har naturligtvis tänkt fortsätta att pilla med diskantband, både långa och korta så att jag presenterar det jag kommer fram till känns logiskt. Hur ni som läser det här sen använder resultaten är naturligtvis upp till er. Se det som en inspirationskälla vetja. Det gemensamma Ravenklonprojektet ser jag dock som nedlagt.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/28 :  15:20:02  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Fanken också! det gick inte att locka med supén. Tänkte även erbjuda mig att själv bära alla magneter men det hjälper nog inte heller.
Men o.a.s blir det så att du Dahlberg &co blir nöjda och publicerar alla resultat, materialval osv så kanske jag prövar ändå. Och så finns det väl inget som hindrar att några beställer magneter gemensamt om det blir billigare. Så fantiserar jag i alla fall.
Dimitri
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/04/28 :  18:13:41  Show Profile Send Isidor a Private Message
Jag skummade igenom denna tråd lite snabbt och såg att det fanns funderingar om bandresonanser. En snabb överslagsberäkning visar att den första böjmoden (fri-fri) i bandets tvärriktning överensstämmer bra vad gäller resonansfrekvens med vad som uppmätts ovan. Naturligtvis beror denna på korrugeringens höjd och form samt bandets bredd och tjocklek, men rimliga antaganden visar att man vanligtvis hamnar omkring 5-15 kHz. Det finns två principiellt skilda sätt att komma till rätta med bandresonanser av denna typ:

1. Inkraftminimering. Hur svårartad resonansen blir beror till stor del på hur väl den exciteras. Om man har en flödestäthet i magnetgapet som varierar kraftigt över bandets bredd får man problem eftersom man då driver moden effektivt. Är flödestätheten däremot konstant så händer naturligtvis ingenting eftersom moden inte tillåts komma igång.

2. Dämpning. Man bör komma ihåg att aluminium har en mycket låg materialförlustfaktor och att oåtgärdade al-konstruktioner därigenom är högmobila när resonanser uppträder. En tunn plastfilm bakom aluminiumfolien kan minska resonansproblemen, speciellt om man kan få till en sandwich, al-plast-al. Detta naturligtvis till priset av en högre massa vilket leder till lägre känslighet och lägre övre gränsfrekvens.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/28 :  19:13:15  Show Profile Send n/a a Private Message
Jodå vi är på samma spår, frågan är bara hur det skall lösas. Praktiska prov pågår så sakteliga.

- Olof Palme
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/29 :  17:22:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Det råkade bli ett missförstånd angående tillverkningen av valsarna så det var bara en som blev klar till idag, den största. Så här ser den ut.

- Olof Palme
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/04/30 :  08:43:40  Show Profile Send Isidor a Private Message
Om man är ute efter inkraftminimering via jämn flödestäthet i magnetgapet är svaret uppenbart: man låter gapets bredd vara relativt stort i förhållande till längden. Helst bör b/l > 1 eller ännu hellre 1.5. Detta ger en lägre genomsnittlig flödestäthet men mindre resonansproblem. Det gamla vanliga verkningsgrad-kontra-kvalitets-problemet alltså.

Om man går på dämpningslinjen så är ett sandwicharrangemang den effektivaste lösningen.

Ett mycket smalt band är också tänkbart för att flytta första böjmoden till riktigt höga frekvenser.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/30 :  09:17:11  Show Profile Send n/a a Private Message
Jo visst har du rätt i det du säger men det är en klen tröst när Orca design uppenbarligen i så fall trotsar naturlagarna med R3'an. Mätningen som presenteras på Jan's sida beskriver ett 0,009mm's band som inte var så långt ifrån slutmålet så i ren tjurighet så skall jag prova ett tag till med lite korrugeringar och annat.

Mycket talar för att magnetsystemet jag har hållit på med så småningom kommer att kapas och det kommer då att innehålla ett smalare band.

Det jag vanligtvis sysslar med är multibaneband och dom blir ett ju ett laminat alldeles naturligt.

Edit: Skulle du vilja översätta det här till ett konkret exempel, jag tolkar det nämligen som att du menar att magnetgapets bredd skall vara nästan det samma som bandets längd och det kan du väl ändå inte mena

quote:
Man låter gapets bredd vara relativt stort i förhållande till längden. Helst bör b/l > 1 eller ännu hellre 1.5.

Välkommen till Forumet förresten.

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/04/30 09:26:18
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/04/30 :  09:46:57  Show Profile Send Isidor a Private Message
I magnetkretssammanhang ser man oftast det hela bara i två dimensioner (längd, bredd) så längd,bredd på gapet skulle i högtalarens koordinatsystem kunna översättas med bredd,djup.

Jag känner inte till den produkt du nämner, men det är inte alls omöjligt att man genom massor av hårt arbete och kanske också lite tur har lyckats optimera konstruktionen. Själv föredrar jag om möjligt att helt undvika teoretiskt problematiska områden genom konstruktionsmässiga omvägar, dels p.g.a. DIY-situtationens begränsningar i tid och resurser, dels för att det är vackert med elegant fysik.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:05:12  Show Profile Send n/a a Private Message
Att magnetfältsstyrkan/jämnheten är kopplad till polspetsarnas bredd (djup) har vi redan konstaterat. Det är naturligtvis möjligt att dom magneter jag använder (Ferrit) ger ett betydligt ojämnare fält än vad det framsimulerade neodymiumsytemet skulle ha fått. Vi har lagt ned en hel del energi på att få det just jämnt.

Hmmm. Kanske skulle ta och ersätta dom kraftigare magneterna i simuleringen med en svagare variant.

Ser att dom bilder som tidigare länkades från HiFi-Forums fotoalbum har försvunnit . Det känns inte som att jag har någon större lust att sätta mig och lägga upp dom igen men jag kommer att göra en sammanfattning av simuleringar och mätningar i en ny tråd så småningom.

- Olof Palme
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/30 :  12:14:27  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Så här ser magnetfältet ut i Raven R3:

Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/04/30 :  12:17:18  Show Profile Send Isidor a Private Message
Så länge som polstyckena inte mättas är jämnheten i gapet enbart geometriberoende. Det är alltså förhållandet b/l (magnetkretskoordinater) som nämndes tidigare som styr flödestäthetens variation i gapet.

R3 ovan har ganska stort förhållande b/l och får därför en bra jämnhet. Dock skulle det vara bra att ändra skalan så att man ser skillnaderna i gapet lite tydligare.

Edited by - Isidor on 2003/04/30 12:19:43
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/30 :  12:41:54  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Okej här är skillnaderna i gapet lite tydligare:

Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/04/30 :  13:15:17  Show Profile Send Isidor a Private Message
Omkring 2 % variation över bandets bredd. Detta borde ge minimal excitering av breddmoderna i bandet. En i det här avseendet sämre konstruktion kan lätt ha 20 % variation vilket ger 20 dB högre resonansnivå (allt annat lika).
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/30 :  14:27:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Alexi, skulle du vilja skicka den där simuleringen till mig

Adress: d.bengt@bredband.net

- Olof Palme
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/30 :  14:56:41  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Skickat!
Jag har simulerat med N37 magneter, jag gissar att R3 egentligen har kraftigare dock.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/30 :  15:50:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Tack.
Ja, magnetfältet är extremt jämnt. 0,92-0,94 tesla där bandet skall befinna sig. Får ta och titta närmare på det här.

Alexi, du har svar på ditt mail.

- Olof Palme
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/30 :  22:27:02  Show Profile Send Xover a Private Message
Isidor verkar ha koll på läget kan vi få en lätt matematisk härledning så faller allt på plats, he, he, he.

Efterlängtat någon som kan härleda de fenomen som upppträder, det är ju känd teknik vi handhar eller hur?

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/30 :  22:30:04  Show Profile Send Xover a Private Message
Kan vi nå 10000 inlägg på denna tråd så vill jag gärna lägga den på 99999 om det är OK för er.
Go to Top of Page
Page: of 28 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000