HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY Raven R3 klon (eller vad det nu blir)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 28

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:02:00  Show Profile Send n/a a Private Message
I stort sett samma som dom tidigare med samma bredd. Ca:1khz. Jag siktar inte in mig på utsträckning nedåt just nu så jag har inte mätt med delningar under 750hz.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/03/11 :  20:17:03  Show Profile Send Xover a Private Message

Kolla in vad dom gjort i kina liten vikt stor verkningsgrad och relativt resonansfritt men jag har för mig att det blir problem i det övre registret pga den korta våglängden kontra diverse ytor i polstycket det är väl ganska utrett, problemet är vad gör man.
Dessa kineser har ju också en liten bubbla i det övre området.
http://www.aurumcantus.com/english/g2g3/g2g3.htm
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/11 :  23:10:30  Show Profile Send n/a a Private Message
Så här ser det tydligen ut när dom har justerat frekvensgången. Synd att dom bara har 10db synlig signal i grafen.

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/11 :  23:57:46  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Dom där har jag sätt förut!
På E-speakers heter dom ESg: http://www.e-speakers.com/products/ESg-ribbon.html

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/03/12 :  12:33:20  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Fuskmätning

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/03/12 :  16:25:16  Show Profile Send Xover a Private Message
Jovisst har dom friserat men vem gör inte det det skulle inte gå att säljs nått till diyare om man har en eller två dB på hela grafen.
Men... dom har ingen ringning som ser allvarlig ut kan det bero på hur banden är utförda dom har tydligen knölat dit nått mönster på folien innan dom veckas dessutom så är ju folien 0.01mm tror jag att det var, ganska tjockt.

Ja vad skall man tro? Raven har ju ingen ringning vad jag vet, är det folien som ringer eller är det nått i gapet som jäklas eller är det ett mätfel.
Det bästa vore nog att mäta i ett ljuddött mätrum Dahlberg bor väl i Umeå så han kan kanske låna Universitetets mätrum.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/12 :  19:33:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Det jag menade var att dom precis som Raven gör har infört en sugkrets för att dämpa den övre platån. Jag har använt en grafupplösning som ger ca:20db synlig signal i vattenfallsmätningarna. Det vore mer givande att se dom eventuella ringningarna än vad det är att se ett tomt golv som befinner sig 10db högre upp än på dom flesta andra mätningar som publicerats. Jo jag vet att arbetsmiljöinstitutet har ett mät rum. Jag har även pratat med en person som arbetar där och tydligen så tar dom inte på sig sådana här projekt längre men jag skulle kunna prata med han igen. Så här långt så har jag utfört mätningarna i vardagsrummet där datorn och ventilationen tillför ett visst bakgrundsbuller. Att reducera det bullret ger kortare utringningstid vid lägre frekvenser men påverkar inte dom övre frekvenserna, det har jag redan provat. När resultaten ser tillräckligt lovande ut så kommer jag att göra mätningar utan dom störningarna på något sätt. Att det beror på hur banden ser ut är vad jag arbetar efter just nu, korrugeringar mm, mm. Jag skall ändå fixa lite modell-lera för att prova lite varianter runt polspetsarna i väntan på korrugeringsvalsarna.

Edited by - n/a on 2003/03/13 00:40:13
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/14 :  16:22:34  Show Profile Send n/a a Private Message
Nu har jag gjort lite mätningar med den grövre korrugeringen (samma som tidigare)och ett 0.006mm's band där jag även har laborerat en del med modell-lera runt polspetsarna. Samt att jag har stängt till kaviteten bakom bandet vid kortsidorna. Det gav en del lovande resultat i form av större utsträckning nedåt i frekvens (700hz)samt förhållandevis lite ringningar i vattenfallet. Tyvärr så finns det lite skönhetsfläckar också, en skarp dipp vid 18500hz följs av en topp vid 19khz som även ger en resonans som syns i vattenfallet,(vid 19khz alltså). I övrigt ser den generella frekvensgången ut som tidigare. Ljudmässigt så verkar det lovande utan att säga för mycket.

Edited by - n/a on 2003/03/14 22:03:51
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/14 :  22:47:25  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Känns som det går frammåt!
Synd att all bördan ligger hos dig Dahlberg.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/14 :  23:02:25  Show Profile Send n/a a Private Message
Tack för omtanken . Skämt åsido, det som känns lite frustrerande är att det inte går att skynda på vissa saker. Men det får väl ta den tid det tar . Men i väntan på annat så fortsätter jag väl med band och baffel. Modell-lera är användbart.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/03/16 :  13:04:40  Show Profile Send Xover a Private Message
Kan det vara upphängningen i vardera ände som prasslar prova att dämpa upphängningen så att det inte prasslar där, för då kan det bli problem.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/16 :  13:36:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Bra tips, skall se om det går att lokalisera något problem där.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/20 :  22:44:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag tror nog att vi kan lägga ner planerna på att färdigställa det här projektet. I Norge går det att köpa dom här för minst sagt rimliga pengar så att vi skulle få ihop tillräckligt antal intressenter till det här projektet tror jag inte längre på. Jag har en hel del andra projekt som faktiskt kan bli färdiga någon gång som jag kommer att prioritera före det här. Det troliga är att jag sågar av den här till halva längden och satsar på billigare magneter och ett lite smalare band.

http://www.musicaltransparency.com/

http://www.musicaltransparency.com/catalogs/mtg%20katalog.pdf
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/20 :  22:56:52  Show Profile Send norman a Private Message
Vad är det för andra projekt du bygger nu? (nyfiken..)

Förresten: hade du en eller två uppsättningar av de frästa järnbitarna? har du bara en så verkar det ju vara vettigt att såga itu.. (kanske är vettigt ändå med tanke på spridningen..)

Edited by - norman on 2003/03/20 23:05:55
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/20 :  23:05:38  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag skissar bland annat på en uppsättning 2 meter långa multibanebands diskanter som förhoppningsvis skall få sällskap av lika långa push-pull magnetostatbasar. Skissar också på en skivspelare som .......osv osv
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/20 :  23:08:39  Show Profile Send norman a Private Message
.......osv osv

Inte lätt att vara DIY:are...
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/03/20 :  23:12:29  Show Profile Send luminous a Private Message
quote:
Jag tror nog att vi kan lägga ner planerna på att färdigställa det här projektet.

Låter tråkigt ... Den billigaste MT diskanten går på 4500sek för ett par, skulle inte raven klonen bli billigare? Jag tycker det verkar vara ett intressant projekt... Men arbetsbördan borde kanske omfördelas lite

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/20 :  23:24:25  Show Profile Send norman a Private Message
Det är bara att bygga om man vill! Man har ju en del tips i denna tråd. Bygger man en egen konstruktion kan man ju anpassa den till hur lågt man vill gå och vilken verkningsgrad o.s.v.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/21 :  00:03:20  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag har känt det på mig länge, det har känts som vi bara är 4-5stycken som är intresserade och kanske hälften av oss som verkligen skulle fullfölja.

Jag måste verkligen tacka speciellt Dahlberg och även norman för deras insattser och kunskapsbidrag, jag har lärt mig oerhört mycket!
Jag har lärt mig så mycket av er att jag känner att jag nu kan följfölja på egenhand och kommer nog göra det, för att alternativet ovan, skulle kosta 10kkr och dom jag känner som använt den säger att den inte funkar så bra under 2000Hz och det är en oktav högre än jag vill dela.
Jag kommer nog att klona Raven R3 mer rakt av, för den simulerar så jäkla bra i Femm!

Men än en gång stort tack!!!

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/03/21 :  10:06:54  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Alex, du och jar bor ju bägge i stockholm, så vi skulle
kunna leta upp leverantörer och någon som kan fixa profilerna.

jag är ju intresserad, och kan tänka mig att fullfölja detta.

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/03/21 :  10:56:45  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jag med, bor tyvärr;-) i gbg.
Dimitri
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/21 :  14:08:12  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag tycker också att det är tråkigt men då det är som det är så tror jag inte att vi nånsin kommer att få ihop tillräckligt anntal personer som är villiga att köpa magneterna. Att betala vad dom kostar styckevis lockar mig inte och jag tänker därför satsa på andra projekt. Jag kommer dock att fortsätta testerna med den här prototypen ett tag till innan jag bestämmer mig för vad jag skall göra med den. Den är inte till salu och jag kommer att göra något av den någon gång. Jag har bara en uppsättning av polplatta och polstycken så kapningen ligger nog närmast till hands. Något positivt med det här projektets nedläggning kan dock bli att fler börjar att prova egna ideer med dom magneter som man tycker sig ha råd med. Något säger mig att vi inte har sett trådar om diy-ribbons för sista gången .
Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/03/21 :  14:13:57  Show Profile Send BigD a Private Message
Jag tycker att det verkar tråkigt att projektet läggs ned, hade mycket väl kunna tänka mig att bygga ett par sådana "kloner".

De diskanter som fanns på den norska sidan var väl inte ens nära raven?`

/D
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2003/03/21 :  17:27:04  Show Profile Send OlaH a Private Message
hej
vad kostar magneterna om man köper dom styckevis?

mvh/ola
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/03/21 :  19:22:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

hej PSE!!! Välkommen tillbaka!!

Go to Top of Page
Page: of 28 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000