Author |
Topic  |
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 01:36:06
|
Tyvärr tråkiga nyheter, han som anmält intresse för att fräsa bitarna åt oss har backat ur  Dom var inte intreserade av en så liten serie som 50st. Jag får titta på eventuella intressenter utanför forumet! |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 13:52:11
|
På sidan med Raven R3 bilder hittade jag även dessa närbilder på traffon:

|
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 14:59:59
|
Lite knepiga bilder men på den nedre bilden så ser det ut som om det skulle vara en ringkärna eller. Tråkigt med ståltillverkningen . |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 15:01:06
|
Ser ganska "lodig" ut den dära Raven |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 16:12:04
|
Enligt texten har dom ett gap på 13mm och betydligt större magneter en våra kloner, jag ska testa i Femm vad jag får för världen... |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 17:08:03
|
Jag har gjort en exakt kopia av R3 i femm nu och jag får förvånande bra värden med den konstiga konstrukitonen. Det skiljer sig bara mellan 0.96Tesla i kanten till 0.95Tesla i mitten!!! Nu har jag visserligen räknat med att dom använder N40 magneter. |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 17:48:31
|
Nu har jag lekt lite med R3 designen och nej den har bara feta magneter den är långt ifrån optimalt designad! Jag har redan moddat den till ett helt jämnt flöde av 1.1Tesla över hela gapet!!! Och i den här starkare version blir inte stålet alls lika mättat! |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 18:02:22
|
Skulle du vilja prova kopian med samma magneter som vi har simulerat med (N 36), eller kör våran med den starkare magneten . Om du har lust alltså.
Tack för länken förresten den gav en del svar angående bla frekvensgången. Skall läsa igenom det hela lite mer noggrant sen. |
Edited by - n/a on 2003/03/03 18:09:36 |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 18:26:47
|
Jag testar med N37 magnetstyrka men ändrade inte form på magneterna och fick då 0.92-0.93Tesla |
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 18:29:11
|
Jag tror att det Dahlberg ser som ringkärna är en trådlindad pot, i övrigt så ser det fortfarande ut som dom varit på skroten och hämtat sina bitar.
Jag tror inte att det är så svårt att få någon att fräsa det gäller bara att hitta någon med rätt maskinpark och som har allt i lager och inte behöver ställa maskiner i timmar, dvs en modern maskinpark. |
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 22:10:00
|
Ett problem tror jag är att hitta en fräs som klarar 150mm långa bitar  |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 12:11:07
|
Front platta, har vi inte diskuterat alls! Vad har ni för ideer där? |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 13:43:36
|
Norman har fått till en mycket elegant lösning tycker jag. Utformningen har väsentlig inverkan på slutresultatet så det ligger också i planeringen. |
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 08:59:01
|
Jag tror att vattenskärning är ett bra alternativ men då måste polstyckena göras om eftersom man inte kan skära så tjockt med vatten. Lämplig tjocklek kan vara 30 mm då behöver vi ca 5 styck u-formade bitar till bakstycke och 5x2 till frontstycken man kan räkna med ca 10 kr per dm skärlängd.Om man ökar tjockleken på stålplattan så blir det billigare man behöver färre bitar.
Alla dessa små bitar måste skruvas ihop men det är väl inga problem, kan det vara andra saker som kan ställa till det om man gör på detta vis.
Om man räknar överslagsvis så skulle bakstycket kosta ca 35 - 50 kr per st och ungefär lika mycket för frontbitarna och man måste ha 10st per driver så det blir ca 500:-per driver om man måste ha denna design.
Nu kommer det... gör en till design som bygger på inget fräsjobb, jag vet att Dahlberg gjorde en design som byggde på stål från standardsortimentet hos Tibnor men det var ändå lite fräsjobb. Om man kan tänka sig att använda standardprofiler och slippa maskinbearbetning så tror jag fler kommer att nappa på projektet.
Om man väljer att vattenskära bitarna så blir det möjligt att göra i stort sett vilken design som helst på stålet. |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 10:57:40
|
Det var det här du menade förstår jag. Att göra något med ännu mindre bearbetning för oss tillbaka till projektets början när vi resonerade på samma sätt och då får vi mindre effektiva magnetkretsar. Att göra ett anntal lösa delar som sedan skall bultas ihop är en lösning men jag är tveksam till om priset stämmer.Tibnor har en plattstång som är 100x20mm som skulle gå att använda till det du tänker dig. Stången väger 15,7kg/m och kostar 22kr/kg+moms och eventuellt frakt.
 |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 13:29:05
|
Det jag har funderat på är att behålla u-formen bak, den går iaf lätt att göra i många verkstäder, jag har även eventuellt fått napp på att få dom gjorda av en firma åt oss (håller tummarna). Då skulle bara dom främre bitarna behöva förenklas, jag har kikat en hel del på Raven R3 här och jobbar på ett altenativ. Fördelen med deras design är att magneterna är 60mm långa emot våra som bara är 40mm. |
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 14:05:38
|
Ja det var denna konstruktion jag tänkte på, men den andra idén om att göra flera bitar som skruvas ihop kan vara ett alternativ, tanken var att firman som skall göra jobbet har en plåt 1000 x 2000 mm som läggs in i en vattenskärare man skär ut bitarna som behövs minimalt materialspill. Detta måste vara det ultimativa sättet att nyttja modern teknik för att få ner priset i botten.Vad tror ni helt plötsigt kan man gör precis vilken form som helst på drivern, det man ritar får man ut. |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 14:17:48
|
Den iden diskuterades i fräs tråden tidigare! Se länken några sidor bakåt |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 13:28:14
|
Jaha, då har jag mätt och lyssnat på ett finkorrugerat Skultuna frysfolieband (plast-aluminium laminat). Mätningen ser lite grann ut som en äldre softdome, som en långsträckt båge med viss avrullning på toppen. Den tappar 5db mellan 15 och 20khz. Låter iofs inte så tokigt, trivsamt skulle jag nog säga utan att ha lyssnat så där väldigt mycket. Fortfarande ungefär samma problem med resonanser dock.Avvaktar för närvarande ankomsten av både korrugeringsvalsar och transformatorkärnor så det händer inte så mycket just nu. Funderar även på en viss gradning av polspetsarna för att eliminera risker med stående vågor mellan dom. Men fler band och transformatorer till test står först i kön. |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 13:38:44
|
hmm man kanske skulle vara lite tokig och testa att lägga två ca 7mm band jämte sig i gapet (med ett litet mellanrum), då borde resonanserna flyttas uppåt en hel del och utanför det hörbara... kan iof bli lite krångligt att få dom att ligga rätt kanske samt att dom börjar svänga konstigt vid lägre frekvenser....
Har du förresten testat att köra med två banor på ett laminatband?
(själv har jag inte gjort nånting på mina...) |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 14:27:16
|
Tjena Norman. Två band intill varandra väntar jag nog med tills dess att jag har provat det mesta. Laminatband känns lite grann som en kompromiss när det ändå inte skall vara fler än en ledningsbana men det kan eventuellt funka kanske. Jag har fortfarande dina band liggande på en hylla i väntan på fler valsar men om du behöver dom så är det bara att säga till. |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 15:33:25
|
Risken är väl att laminatband blir lite för tunga kanske + att de såklart är jobbigare att göra...
Ingen fara med mina band.. har inte experimenterat mer med mina. Det är lite jobbigt då det är det enda jag har att lyssna på. Jag skulle byggt 3 st diskanter så att en kunde användas för experiment..
(attans, jag skulle ju försökt fixat valsar...) |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 18:42:29
|
Det bandet som börjar falla redan vid 15kHz, hur lågt gick det? |
 |
|