HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY Raven R3 klon (eller vad det nu blir)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 28

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/19 :  15:44:52  Show Profile Send n/a a Private Message
Händer inte så mycket just nu eftersom att jag väntar på lite grejer. Har lite funderingar över olika transformatorlösningar som jag skulle vilja ha lite kommentarer om. Om det finns några. Jag har inte haft några egentliga problem med dom ringkärnor jag har kört med så här långt (tror jag i alla fall). Elfa har en kärna som alla kan ha råd med och om jag har rätt information så skall den vara högkvalitativ också. Kärna area ca: 7cm2 så den skall inte ha några problem att nå långt ned i frekvens och samtidigt klara mycket effekt.

Artnr:
58-726-92

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/19 :  16:59:14  Show Profile Send n/a a Private Message
Hittade dessutom en uppgift om att Magnepan använder en 0,0025mm folie i sin toppdiskant !. Nu undrar jag var man hittar sådant det tunnaste som tillverkas i Sverige är 0,006mm. Det är detsamma som Raven använder. Foliekondensatorer skulle kunna vara något men hur vet man hur tunn folie är? Att bara hitta foliekondensatorer är nog svårt och dom jag har hittat så här långt är tennfolie-typer och tenn är väldigt tungt så en sån är inte ens intressant att slakta. Tips någon ?

Metalliserad polly.... går inte att korrugera.

Edited by - n/a on 2003/02/19 17:30:10
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/19 :  20:33:54  Show Profile Send Xover a Private Message
Hej,

Jag tror att det inte är nödvändigt för oss att ha så tunn folie vi måste ändå ha trafo för banden är så korta, men Maggie kanske inte behöver någon trafo långt smalt tunnt band utesluter trafo ??

Jag tror nog att den bästa trafon är den som är avsedd för ljud alltså en special e-kärna med luftgap det går inte med vad som helst, jag vill minnas att det var viktig för att minimera distorsion.Ring och prata med Robban han kan det där med trafos.

LW LJUDTEKNIK AB
Adress och information
Organisationsnummer: 556201-5593
Företagsledning: Roberth Wickström
Kontaktperson: Roberth Wickström
Adress: Tulegatan 61 B
Postadress: 172 17 SUNDBYBERG
Telefon: 08-290876

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/19 :  21:42:52  Show Profile Send n/a a Private Message
Att det skulle vara nödvändigt med så extremt tunn folie tror inte jag heller, men jag skulle gärna vilja prova den. Special-E-kärna vad menas med det igentligen Dom man har sett använder plåtlaminat, skulle då specialet bestå av att det är någon särskild legering eller Ferrit skall ha bättre högfrekvensegenskaper än laminat men det kanske inte är hela sanningen. Autoformern använder en ringkärna motsvarande samma storlek som en 500VA trafo och det tydligen med mycket bra resultat. Mitt resonemang går ut på att vi skall kunna göra en bra och billig lösning även vad det gäller trafon.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/19 :  22:00:00  Show Profile Send norman a Private Message
Måste ta och mäta disten från mina trafos vid lite högre inspänning, om den skulle visa sig bli för hög måste jag ju börja experimentera med återkoppling från sekundärsidan till förstärkaren... borde kunna gå om man håller koll på fasmarginalerna (trafon går iaf rätt högt upp utan fasvridningar)

(iof låter dom, i mina öron, bra nu så man kanske skulle strunta i det och lyssna på musik istället)

Edited by - norman on 2003/02/19 22:03:25
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/19 :  22:01:06  Show Profile Send Xover a Private Message
Detta är en beskrivning som jag hittade på transformatorplåt hos Lundahl, grain oriented silicon iron steel, jag tror dessutom att man använder samma plåt till ringkärnetransformatorer, men det är något med ett luftgap som gör trafon mer lämplig för ljud jag kommer inte ihåg allt det var så länge sedan jag utbildade mig inom detta område.
Jag tror inte att man kan använda ferritkärnor dom är väl avsedda för switchade applikationer vill jag minnas.

Ring Robban på LW han vet.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/19 :  22:08:30  Show Profile Send norman a Private Message
Xover: Det du har hört om luftgap är nog när man vill kunna gå lågt ner utan att kärnan mättas, så detta borde spela mindre roll här (om jag inte missat nåt annat)

Ferrit är bättre till högre frekvenser men mättas fortare. Frågan är dock om man behöver komma högre? mina transformatorplåtlaminatkärnor(!) går iaf upp till 40khz (kan inte mäta högre då min tongenerator bara går dit) iof är det möjligt att det börjar bli lite förluster i kärnan då men om det inte påverkar frekvensgången och fasen så borde det inte göra nåt (vet inget om disten än dock)

Edited by - norman on 2003/02/19 22:21:40
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/19 :  22:21:47  Show Profile Send Xover a Private Message
Trafon skall klara minst 400Hz och klara ca 50W.
Hur som helst så skall man nog inte strunta i gapet kolla här det finns tydligen lite andra problem också.

For single-ended audio transformer, a gap is provided by cutting the core. This is for preventing the core from being magnetically saturated by superimposed DC current. A well-designed gap brings a constant inductance characteristic to the output transformer, an even level of inductance independent from the various levels of superimposed DC current or of the input signal, achieving the result that an audio output transformer has stable characteristics and good sound quality. Since R core has a good magnetic properties and excellent constant inductance characteristic, we are successful in introducing excellent audio output transformer for single-ended amplifier.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/19 :  22:26:28  Show Profile Send norman a Private Message
Hmm men 400hz vid 50W är inget problem

Texten du hänvisar till är för trafos som används där det kan förekomma likspänning och därför har man ett gap, till en diskant kommer inte någon likspänning om man har ett delningsfilter innan. Kör man aktivt så kan det såklart komma dc om förstärkaren är paj eller dålig men det får man hoppas att den inte är
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/19 :  22:35:47  Show Profile Send Xover a Private Message
Kan så vara, men lite dc finns alltid med även om det är lite jag tycker dock att borde följa den gängse metoden för ljudtransformatorteknik då blir risken för "jämarns" mindre.
Jag hävdar envist att man inte skall använda sig av ferritkärnor i ljudvägen dom hör hemma i SOPS världen det kommer att låta skit om man kopplar in sånt "skit in skit ut".
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/19 :  22:40:42  Show Profile Send norman a Private Message
Xover: Hmm borde man inte optimera trafon för den applikation man skall använda den till istället för att optimera den för en helt annan applikation (t.ex. rörförstärkare)?

Att ferrit skulle vara dåligt just för att det används i switchtrafos köper jag inte. Dock har det sämre permeabilitet och mättas fortare än transformatorplåt men det har lägre förluster vid högre frekvenser.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/19 :  22:45:29  Show Profile Send norman a Private Message
Angående dc kan jag tillägga att man bör ha en stor konding i serie ändå för säkerhets skull om man kör aktivt. Förstärkaren kanske inte mår så bra av att bli kortsluten för låga frekvenser.

Edited by - norman on 2003/02/19 22:46:29
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/19 :  22:59:04  Show Profile Send n/a a Private Message
Ursäkta men var skulle ett luftgap befinna sig i en IE-kärna om jag får fråga. En annan fråga är ferritens eventuella mättnad, den största jag har sett hos Elfa har en tvärsnitts area om ca:7cm2, skall mättnad då vara ett problem vid 400hz
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:02:46  Show Profile Send Xover a Private Message
Du har rätt om ferriterna men det gäller att se upp så att man inte köper fel sort.
"This is a ferrite device with low leakage inductance (to minimise high-frequency insertion loss), and is intended for operation down to 3kHz."
Detta citat kommer från en engelsk tillverkare av ribbon driver hans konstruktion klarar inte lägre frekvens än ca 3000Hz, ändå är det lite skumt du minns väl debatten om ferritkärnor i högtalardrosslar både i bas filter och diskant filter det var ett jäkla liv en gång i tiden nu tror jag inte att någon högtalartillverkare vågar stoppa in en ferrit förutom dom som gör PC Plasthögtalare.

Vad använder Raven och vad använder dom kinesiska banddiskanterna kan man använda en autotrafo det borde väl vara den ultimata impedansomvandlaren för detta ändamål.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:07:16  Show Profile Send norman a Private Message
En annan fråga är ferritens eventuella mättnad, den största jag har sett hos Elfa har en tvärsnitts area om ca:7cm2, skall mättnad då vara ett problem vid 400hz

Man får räkna ut hur många varv som behövs för att den inte skall mättas vid 400hz. Frågan är vilket som blir bäst, med ferritkärna har man mindre högfrekvensförluster i kärnan men man måste ha fler varv än med en järnkärna och på så sätt är det större "risk" för läckinduktans (om kärnorna är jämförbara i storlek). Hur linjär ferriten är jämfört med vanlig kärna vet jag inte...

hmm får nog ta och mäta distortionen från mina imorrn så man vet lite mer
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:12:22  Show Profile Send Xover a Private Message
Egentligen så tycker jag att du borde ringa Robban som jag hänvisade till.
Luftgapet jo det är så här att en audiotransformator använder en IE kärna men den är inte bladad som en nättrafo utan det är ett E med ett I som ligger på, mellan E och I finns det ett litet gap, thats it.
Om jag förklarar det så att I är en liten homogen balk som kan tagas loss lätt, ofta har man en metallram runt om för att binda ihop I med E.
En nättrafo bladas E mot E samt att man fyller ut med I mellan.
Nu tror jag dock att med rätt ferriter så skall vi klara oss jag har kollat runt lite och en del använder ferriter men jag är osäker på om det är ringkärnor skulle dock inte tro det.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:12:44  Show Profile Send norman a Private Message
ändå är det lite skumt du minns väl debatten om ferritkärnor i högtalardrosslar både i bas filter och diskant filter det var ett jäkla liv en gång i tiden nu tror jag inte att någon högtalartillverkare vågar stoppa in en ferrit förutom dom som gör PC Plasthögtalare.

Det beror nog på att som kärna i en spole man har i serie med t.ex. ett högtalarelement så kommer eventuella olinjäriteter hos magnetiseringen i ferriten spela mycket större roll än i en trafo.
(eftersom lindningarna i trafon är hyffsat lågohmiga kommer dom "tvinga" magnetfältet att vara ganska linjärt, dock kommer strömmen i lindningen bli olinjär men det gör inte så mycket då en förstärkare är en konstant spänningskälla (heter det så?))

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:24:25  Show Profile Send norman a Private Message
Hade varit kul om man kunde få tag i kopparfolie och linda med det, det borde inte vara så dumt om man vill att dom skall gå högt. (blir svårt på ringkärna dock)
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:28:05  Show Profile Send Xover a Private Message
Så här skriver Howard Dawson om sin driver / se nedan/ där han använder en ferrite core förmodligen en IE ferrite eftersom han har en metallplåtbygel runt för att hålla ihop balken I på E delen han skriver om specifikationen på ferriten den skall stämma med det frekvensområde som man vill verka i tydligen så måste man kanske få tag på någon katalog där man kan se vad det finns för typer av ferriter jag tror att Philips är rätt stora på ferritkärnor dom knske har någon hemsida med data.

The unit's impedance is predominantly resistive, unlike many coil drivers, and is defined by the turns ratio of the transformer, allowing configuration for any desired impedance, facilitating straightforward crossover network design, and providing an "easy" load for the fussiest of amplifiers. This is a valuable asset, particularly with valve amplifiers where impedance matching is fundamentally important for maximum power transfer. The unit's impedance is nominally 8ohms, but any sensible impedance may be ordered. If it is later desired to change this, then it is a simple D.I.Y. operation taking only ten minutes or so.

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:36:02  Show Profile Send Xover a Private Message
Om man gör ett liten ring som man delar på mitten så kan man föra över detta i en ringkärna sedan lindar man på tråden eller folien från bobinen till ringen, man laddar så att säga ringen som nu inte går att ta loss från ringkärnan, därefter påbörjar man lindningsprocessen genom att först fästa tråden och rotera hjulet som nu för över tråden/folien på ringkärnan skulle inte det underlätta en del??
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:38:05  Show Profile Send Xover a Private Message
quote:
Originally posted by Xover

Om man gör ett liten ring som man delar på mitten så kan man föra över detta i en ringkärna sedan lindar man på tråden eller folien från bobinen till ringen, man laddar så att säga ringen som nu inte går att ta loss från ringkärnan, därefter påbörjar man lindningsprocessen genom att först fästa tråden och rotera ringkärnan som nu får tråden/folien från ringen, skulle inte det underlätta en del??

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:38:56  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag har ju redan tipsat om stället som har allt i folie väg alla möjliga och omöjliga material!
Duger 0.00005 mm tjock alu.folie tex?
quote:
Originally posted by Alexi

Här var ett intressant ställe som hadde folie i alla jordens material:
http://www.advent-rm.com/default.asp?countryid=19

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:45:48  Show Profile Send norman a Private Message
Xover: jo så går det ju att göra om man lindar tråd på ringkärna, det jag tänkte på var bred folie avsett för IE och den trilskas nog en del när man skall böja den på två håll samtidigt.. (det var alltså ett litet skämt..)
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:54:42  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag tänkte väl det skämtare där nä gubbs jag tror mest på bladad IE kärna med ett hederligt luftgap hadde inte Dahlberg fått tag på sådana, men det skall vara siliconjärn samma som Lundahls använder(dom gör egna kärnor) annars blir det skit ut.Bladad R kärna med luftgap är det senaste.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/19 :  23:59:11  Show Profile Send Xover a Private Message
Transformatorkärna av siliconstål fylld med tung vatten samt lindad med silvertråd som är teflonisolerad kan det vara nått.
Go to Top of Page
Page: of 28 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000