HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY Raven R3 klon (eller vad det nu blir)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 28

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/20 :  00:10:11  Show Profile Send Xover a Private Message
Kan detta vara nått för oss lite om järnpulverkärnor.

http://www.tekniksidorna.com/radioteknik/ferrit.html
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/20 :  00:25:55  Show Profile Send norman a Private Message
Järnpulverkärnor är nog inte så lämpligt då de har alldeles för låg permeabilitet. Ferrit är mer intressant, speciellt om man inte skall lågt ner i frekvens (då gör det inte lika mycket att det mättas fortare)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/20 :  00:33:23  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Jag har ju redan tipsat om stället som har allt i folie väg alla möjliga och omöjliga material!
Duger 0.00005 mm tjock alu.folie tex?
quote:
Originally posted by Alexi

Här var ett intressant ställe som hadde folie i alla jordens material:
http://www.advent-rm.com/default.asp?countryid=19

0,0024x100x100mm. 25st ark. Pris:242pund. Tyvärr. dom var för små och alldeles åt h.....e för dyra.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/20 :  00:41:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag får snart hem några bladmetall IE-kärnor så då får jag väl jämföra så gått det går mot bladmetall-ringarna jag har använt fram tills nu. Jag har även några överblivna cfac-spolar så kopparfolie finns det gått om, hoppas att bredden stämmer bara.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/20 :  02:00:26  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
ja det var dyrt!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:24:50  Show Profile Send Xover a Private Message
Det gäller att hitta en ferrite som går att köra från ca 400Hz och uppåt en bra bit ovanför den vedertagna 20kHz gränsen, vad jag förstår så fixar inte en ferrite detta dom börjar vid 1000Hz, och då är det nog lika bra att använda en bra modern IE avsedd för audiobruk, dom är dessutom bra mycket enklare att linda och justera.

Alla försök att hitta en egen ultimativ lösning kan vara som att uppfinna hjulet, jag litar fullt ut på den High Tech industri vi har inom detta område det är bara att välja någon kärna som passar till projektet linda på tråd och köra.

En annan sak som kan vara nog så knepig är hur mycket magnetfält vi runt drivern kan man kanske vill se på teve ibland kan man skärma drivern på något enkelt sätt.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:27:13  Show Profile Send Xover a Private Message
quote:
Originally posted by Xover

Det gäller att hitta en ferrite som går att köra från ca 400Hz och uppåt en bra bit ovanför den vedertagna 20kHz gränsen, vad jag förstår så fixar inte en ferrite detta dom börjar vid 1000Hz, och då är det nog lika bra att använda en bra modern IE avsedd för audiobruk, dom är dessutom bra mycket enklare att linda och justera.

Jag menar naturligtvis inte lika bra utan "det är bättre att".

Alla försök att hitta en egen ultimativ lösning kan vara som att uppfinna hjulet, jag litar fullt ut på den High Tech industri vi har inom detta område det är bara att välja någon kärna som passar till projektet linda på tråd och köra.

En annan sak som kan vara nog så knepig är hur mycket magnetfält vi runt drivern kan man kanske vill se på teve ibland kan man skärma drivern på något enkelt sätt.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:51:47  Show Profile Send n/a a Private Message
Provade just att ringa till LW-ljudteknik för att få lite info men dom är inte annträffbara före 13, får prova igen då. Åtminstånde för egen del så har jag en väldig massa små ringkärnor liggande så att kunna använda dom är en frestande tanke. Om det nu är så att laminatringar består av molekylärorienterat siliconstål så borde det räcka med att först borra för och sedan dra dit 4 små bultar på ett ställe på cirkeln och det hela avslutas med ett rondelsnitt mellan bultarna. Voila, ett stycke luftgap anordnat .
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/20 :  11:25:30  Show Profile Send Xover a Private Message
Nä jag tror inte det blir bra, amerikanarna som gör utgångstrafos med laminerade ringkärnor har inget gap, däremot har dom som använder laminerad R core ett gap men sådana laminated nicelcore vet jag inte var dom finns, nickelstål lär var det bästa för ljudapplikationer.

Man kan lätt se att industrin försöker hitta legeringar som gör att alla typer av distorsion minimeras.

Howard säger för övrigt att det inte blir några problem med att använd IE ferrite core bland annat för att det behövs mindre lindningsvarv, kanske det är billigast och bäst, enkel att linda enkel att justera.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/20 :  12:22:27  Show Profile Send norman a Private Message
Sådär! nu har jag mätt disten på mina!

Jag körde sinusignal upp till ca 4v topp till topp (hade banden inkopplade så jag var lite feg) vid 1.3 och 4kHz (kan inte gå högre om jag vill ha med övertonerna eftersom jag mäter med datorn)
Fick mellan 0.005-0.01% THD beroende på insignalens styrka (blev mindre vid högre amplitud)
Vet inte disten från de andra delarna i mätkedjan men de borde ju rimligtvis inte göra så att mätvärdena blir mindre än dom skall vara...

Kan tillägga att disten förmodligen ökar om man driver trafon med en källa med hög utimpedans (om det är så att trafokärnans material magnetiseras olinjärt)

Edited by - norman on 2003/02/20 12:37:39
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/20 :  12:34:04  Show Profile Send n/a a Private Message
Ser så vitt jag vet helt OK ut. Norman, har du provat att linda något av ringarna jag skickade åt dig Jag vet att du har haft fullt upp med slutstegen men fråga går ju .
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/20 :  12:39:51  Show Profile Send norman a Private Message
Dahlberg: Har inte hunnit linda nåt än...
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/20 :  13:40:46  Show Profile Send Xover a Private Message
Vad drev du högtalaren med vid mätning av distorsionen har du provat att lägga ut ca 10 15 Watt 400Hz skulle vara intressant att få en mätning där.
Har du kört på en fyrkant våg och tittat på vågformen en klassiker är 100Hz,1kHz samt 10kHz, en ganska avslöjande test som inte kräver mer än sunt förnuft.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/20 :  13:41:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Pratade med Robert på LW-ljudservice och han kunde inte bidra med så mycket mer än vad vi redan kommit fram till. Det han pekade på som viktigt var dock att lindningarna bör ligga tätt ihop och väl blandade. Han har mest sysslat med utgångstransformatorer till förstärkare och inte med sådana här lågvarviga saker.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/20 :  13:52:50  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Vad drev du högtalaren med vid mätning av distorsionen har du provat att lägga ut ca 10 15 Watt 400Hz skulle vara intressant att få en mätning där.
Har du kört på en fyrkant våg och tittat på vågformen en klassiker är 100Hz,1kHz samt 10kHz, en ganska avslöjande test som inte kräver mer än sunt förnuft.

Jag drev diskanten med en lågdistande förstärkare med låg utimpedans

Tror inte banden håller för 10-15watt kontinuerligt vid 400hz så det skippar jag nog..

Jag har kört sinusvep och kollat amplitud och fas upp till 40khz och det är rakt och fasen vrider sig inget vilket bekräftas av mätningar med fyrkantsvåg.

Edited by - norman on 2003/02/20 13:56:43
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/20 :  17:08:35  Show Profile Send Xover a Private Message
Ok det är ganska bekvämt med fyrkantvåg det blir ju en slags realtidsmätning om så säger man kan joxa lite med trafon och se vad som händer.

Robban kunde inte tillföra så mycket! men ändå en viktig grej det där med lindningarna, om man använder en ringkärna så gäller det att sprida lindningen jämnt över kärnan.
Jaja vad blir det för konklusion? för min del blir det iallafall IE audiograde.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/20 :  17:51:09  Show Profile Send norman a Private Message
Dahlberg: Skall du linda med kopparfolie så borde det bli bra om man tar två folier och lägger på varandra (isolerade) lindar så många varv det skall vara på sekundären, kapar ena folien och lindar lika många varv till o.s.v. och sen parallelkopplar sekundärlindningarna.. Borde kunna gå riktigt högt upp om man har ferritkärna med låg förlust vid hög frekvens. (frågan är ju bara om den måste gå så högt...)

(det var väl iof liknande så här du gjorde med senaste trafon fast med tråd..)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/20 :  19:30:26  Show Profile Send n/a a Private Message
Jo kopparfolie blir det alldeles säkert och att lägga sekundärerna efter varandra för att sedan parralellkoppla dom borde fungera mycket bra. Nu kommer jag att prova med dom kärnor jag har beställt först och så får vi se sen. Diskanten är nu utrustad med Gullfiber och ett finkorrugerat 0,006x14mm's band. Skall testa det imorgon men nu skall jag faktiskt ta med mig gumman på puben för mat och dryck .
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/20 :  19:39:00  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Jaja vad blir det för konklusion? för min del blir det iallafall IE audiograde.

Ja det låter som en bra ide. Kan Lundahl sälja tomma kärnor tro det vore intressant. Kopparfolie och fina kärnor låter som en delikat symbios.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/20 :  20:51:59  Show Profile Send Xover a Private Message
Lundahl? näe det tror jag inte, men Robban har väl bra IE kärnor med godkänd BH loop.

Jag undrar om ni sett det jag sett :-o, på Raven fotot finns det en kopparfolie som sitter på en kärna som är mindre än de som finns till hö och vä kan det... näe det kan inte vara möjligt, men kanske det är en halva av trafon d.v.s att den andra halvan skruvas fast bak på drivern kan det vara så???
Varför skall det annars vara ett ordentligt mindre mått på den biten där folien sitter och varför skulle just den biten vara lös från de andra jag vet inte vad jag skall tro.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/20 :  21:10:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

men alltså, siktar ni på att den skall klara från 400hz ?
Där ligger det ju fortfarande MASSOR med energi, och bandet
kan inte göra några större slag heller.

JAG siktar på att dela bandet över 2000hz jag. Fast som
ni alla redan visste, så gillar inte NN distorision.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/20 :  21:26:36  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord

Fast som
ni alla redan visste, så gillar inte NN distorision.

Inte ens från Luftgitarrer??

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/20 :  21:40:18  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

nötande brusbas och knoppens forkantsvågsskivor, ajjabajja
att köra på banddiskanter som delas vid 400hz.

flopp flopp, krrrr... skrump.. fjjsszzz

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/20 :  21:58:52  Show Profile Send Xover a Private Message
Nä inte från 400Hz i detta fall med kort band, men den borde kanske ha lite marginaler ned och upp den skall kanske gå att använda till längre band kanske ända upp till 50cm eller så, jag kör för närvarande ett par som är ~120cm i och för sig inte true ribbon men iallafall.

Idealet är att köra true ribbon line source dipol 175cm utan trafo h-e.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/02/21 :  20:58:01  Show Profile Send Xover a Private Message
Va-f-n Raven sägs gå från 500Hz, så då funkar denna också, detta kom jag på när jag ältade bilden på den öppnade Raven, näe det kan inte vara en trafo därbak skulle förmodligen inte funka så bra i magnetfältet.

MEN VARFÖR HAR DOM DEN DÄR BITEN I MITTEN om det bara är för att fästa aluminumbandet så kan jag förstå men det hadde inte behövts så mycket för detta ändamål.

Det kan vara en GIZMO eller en APEX en liten lurgrej vad tror ni.
Go to Top of Page
Page: of 28 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000