Author |
Topic  |
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 22:03:01
|
quote: Originally posted by Xover
Smart lösning helt i min stil minimalt med fräsjobb detta klarar vilken fräs som helst kostar bara tid jag skall kolla har en kontakt som kanske kan göra jobbet.
Raven har ganska tjock bit i gapet ca 30mm som är nedfräst enligt bilden kan detta gör något på fältet.
Om man nu beräknar priset till ca 3500:- med trafo låter detta rimligt?
Materialbehov: Standard kalldraget stål 60x60mm en längd 3m Standard kalldraget stål 60x20mm en längd 3m Magneter 4 st enligt specifikation HYAB Trafokärnor enligt specifikation okänd tillverkare. Lindningstråd anskaffas lokalt eller via Webben. Skruv rostfri eller motsvarande anskaffas lokalt. Rynkningsmaskin kan bli problem. Folie anskaffas lokalt eller köpes via webben. Lull lull dvs frontpanel med mera upp till var och en. Vänligt sinnad metallverkstad lokalt eller offert.
Stämmer rätt så bra, stålet bör du iofs kunna dela med någon annan. Kondensatorfolie kan vara en väg för att hitta en optimal lösning."Filament" hade erfarenheter av det. |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 13:15:44
|
Jag kan inte hitta Topics från förra året!  Det var där jag hadde han som erbjöd sig och sin firma att för billig peng CNC-Fräsa alla bitar åt oss! |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 17:05:44
|
Jag tror att det bästa är att köra den senaste versionen av Dahlbergs drawing då kan nästan vilken verkstad som helst göra jobbet.
Men om man funderar på nått mer effektivt så kanske det är idé att ta en offert på den design som är den bästa och låta grabbarna på Bågenfeldt i Göteborg göra jobbet.
Om vi blir 25 st så blir det nog inte så dyrt dom har ju en bra maskinpark klarar det mesta.
Men det är ju solklart att Dahlbergs senaste idé blir klart billigast och dessutom helt ok då det gäller verkningsgrad, som alla vet är inte hög verkningsgrad lika med bra ljud jag tror för övrigt att de flesta high end bas - mellan drivers har ganska dålig verkningsgrad. |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 18:26:56
|
Jag är böjd att hålla med men om du frågar andra intressenter så får du nog inte riktigt samma svar. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 19:11:59
|
Jag misstänker att Dahlberg menar NN!  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 19:37:04
|
Ja men för att fånga intressenter så måste projektet fram i ljuset, magneterna är ju den vitalaste delen men samtidigt också den del som kostar, kan vi få en liten bedömning om hur det låter så kanske fler nappar, själv behöver jag inget utlåtande eftersom jag har haft ett par liknande ribbons en gång för länge sedan (Decca) det lät helt makalöst bra.
Jag har svårt för vanliga domar och liknande konstruktioner det kan nog vara någon typ av allergi, ja jag kan faktiskt inte komma på nått bättre sätt att beskriva detta faktum, Ok det finns dome tweeters som är ganska bra, men det går inte att jämföra med en Ribbon driver, aldrig någonsin kan jag göra mig påmind om någon fantastisk dome driver.
Men nu blir det mycket snack det befrämjar nog inte detta projekt nu gäller det att enas om magnetbeställningen eller hur. |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 20:42:21
|
vadå menar NN ?
quote: Originally posted by Nagref
Jag misstänker att Dahlberg menar NN! 
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 20:45:06
|
Att du (NN) kanske är lite mer intresserad över att verkningsgraden hålls uppe? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 20:45:18
|
Tjena. Dagen har bjudit på blandade resultat . Kugghjul i bredder om 30mm och med dom övriga storlekarna vi efterfrågar lagerförs inte i Sverige överhuvudtaget. Det är alltså tillverkning som gäller. En roligare nyhet är att jag har fått kontakt med en firma som kan leverera laminerade IE-kärnor och lösa bobiner för peanuts. (Ca:50kr/kärna). Får hem dom om några dagar, skall bli spännande att se om dom fungerar bra. Håller för närvarande på att linda en ny variant på ringkärna (30VA-kärna). Angående verkningsgraden så kan vi igentligen inte göra mer än att hoppas så länge ingen tar sig råd att köpa en uppsättning magneter till fullpris. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 20:47:46
|
Jo jag är ju intresserad att få ihop 100db till 106db verkningsgrad med en eller upp till tre st per sida! Fast, det är klart, jag har ju kunnat tänka mig köra aktivt även i toppen. även om nu inte det är idealiskt. ... |
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 21:54:58
|
Kugghjul! har du frågat Mekanex dom borde ha det du söker. |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 21:58:03
|
Hej Niklas. Skall nog försöka se till så att du klarar dig med en Men det blir lite knepigt (ekonomiskt) att åstadkomma ett helt färdigt element. För närvarande så letar jag mer eller mindre grejer i skrotlådorna. Tyvärr så hittar jag bara ferrriter där. (Skulle iofs kunna klämma dit tre eller fyra gånger så många ). |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 22:02:24
|
quote: Originally posted by Xover
Kugghjul! har du frågat Mekanex dom borde ha det du söker.
Tack för tipset. Skall prova att ringa dom (också) imorgon. |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 00:25:53
|
Efter som både jag och NN har liknande planer på användning av detta ribbon och aå är även jag mycket mån om att verkningsgraden blir tillräckligt hög. Jag förstår heller inte varför vi ska överge den här designen innan vi änns fåt en prisupgift! Jag håller nu på att kolla upp vad CNC-fräsning av bitarna kommer kosta. Dahlberg, ska jag ta samma modell som den du kör med nu? Eller den med lite högre verkningsgrad och vassare hörn? |
 |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 01:51:00
|
Får man göra ett lite inlägg här mitt i allt det tekniska..
Jag är grymt imponerad av eran kompetens måste jag säga. Och ni verkar ju lyckas med det ni tänkt med. Duttiga pojkar fortsätt så
MVH Samuel |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 01:53:38
|
Vi får hoppas att vi lyckas slutföra detta!
|
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 08:50:33
|
Verkningsgraden och priser, jag tycker att man kan använda båda konstruktionerna det handlar inte om att överge, det handlar nog mest om vad som är ekonomiskt och praktiskt genomförbart för de som hitills inte nappat, vi behöver vara 25 st för att det skall hålla streck.
Den idé som finns om att använda standard lagervara på stål, är ju helt enkelt bara ett smart och praktiskt tänkande som kommer att underlätta för många som inte har möjlighet att anlita verkstad.
Har någon fått priser på CNC uppdrag eller ligger detta nere.
Som sagt båda konstruktionerna är fullt i klass med vad som helst på SOTA marknaden, låt oss börja. |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 09:23:34
|
Ett annat sätt kan eventuellt vara sandgjutning. Är det det någon som känner sig manad att kolla det ? |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 09:48:31
|
quote: Originally posted by Alexi
Efter som både jag och NN har liknande planer på användning av detta ribbon och aå är även jag mycket mån om att verkningsgraden blir tillräckligt hög. Jag förstår heller inte varför vi ska överge den här designen innan vi änns fåt en prisupgift! Jag håller nu på att kolla upp vad CNC-fräsning av bitarna kommer kosta. Dahlberg, ska jag ta samma modell som den du kör med nu? Eller den med lite högre verkningsgrad och vassare hörn?
Prisskillnaden lär nog inte bli så stor oavsett vilken du väljer, ta vilken du vill. Målsättningen är fortfarande 100 db i verkningsgrad, det är bara svårt att garantera något utan dom riktiga magneterna. |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 10:04:26
|
Mekanex kunde inte hjälpa till med kugghjulen, det är inte lagervaror. Dom rekomenderade mig att ta kontakt med någon verkstad på orten. |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 10:20:31
|
Då var det gjort, två valsar på 1,25 och 2'ans modul beställda. |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 11:13:59
|
Dahlberg du får ta bra betalt för dina band nu så du får igen pengarna. X-over, som jag sa precis ovanför din post så håller jag på att kolla upp priset på CNC-fräsning. Vem skulle i sådana fall bygga denna nya prototyp? Dahlberg har redan fått lägga ut väldigt mycket pengar på vårt gemensamma projekt! |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 12:33:12
|
ja om jag kommer bygga mina högtalare som det ser ut NU, så får de en känslighet på ca 106db, och jag vill uppnå höga ljudtryck utan dist.
så jag vet inte om det räcker med EN diskant.
dock blir de dyra, och kanske måste jag ha enbart EN i sånna fall.
huvudsaken de blir otroligt BRA  |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 12:55:29
|
NN 106dB känns lite väl optimistiskt utan horn laddning. Då måste du nog hitta enorma Neudynium magneter! |
 |
|
Topic  |
|