Author |
Topic  |
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 17:16:46
|
Dahlberg, finns det inget forum eller mailista för LS LAB användare? |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 00:09:42
|
Jodå, det finns ett på yahoo. "lsplab users group". Jag skall se om jag kan bullerisolera datorn först så att jag kan utesluta bakgrundsstörningar. |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 00:35:07
|
Dahlberg har du gjort några mätninar på riktigt nära håll? Då borde inte rum och bakgrunds ljud kunna störa? |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 01:03:57
|
Bakgrundsbuller ligger ju med oavsett mätavstånd men jag skall prova det med. Så här långt har jag mätt på 65cm's avstånd. Skall göra lite närfältsmätningar också. |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 01:10:37
|
spännande! |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 13:52:54
|
Mätproblemet är lokaliserat. Bakgrundsbullret är boven . Körde en mätning på ett lite smalare band (9,5mm) och det är helt resonansfritt upp till 19khz. Lämplig delning dock ca:3khz. Tappade lite mycket i botten. En lösning är att göra polspets avståndet ställbart så får man välja själv vilken bandbredd man vill ha. |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 14:14:13
|
Dahlberg, ja byter man ut polpetsarna mot längre så att gapet minskar då ökar också Teslan i gapet. *Ska simulera med 10mm* |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 14:21:57
|
Prova i stället att förflytta dom in mot mitten så att du får samma mått. Då behöver man inte tillverka flera st. |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 14:25:22
|
Usch vad bra det blev! Det blev läskigt bra!!! 1Tesla jämnt över hela gapet tom ut i kanterna!!! |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 14:27:38
|
Det här var inte med flyttade utan nya spetsar dock! Synd att den inte går lägre! |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 11:33:36
|
För att flytta över resonemanget om en enklare lösning på magnetkrets dit den hör hemma . Tittar jag i Tibnors produktsortiment så skulle det gå att använda 40x40 kalldraget fyrkantstål i tre delar till bakstycket och kalldragen plattstång 20x60 mm till polstycken. Två delar om 40x20 mm skulle dessutom göra kaviteten bakom bandet lite större. Det skulle då bli minimalt med bearbetning och materialet är tillgängligt i dom flesta svenska städer. Då dyker iofs ett annat problem upp. Leveranslängder ca:3 meter. Går kanske att få kapat innan leverans mot avgift. Har inte kollat det. |
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 11:37:31
|
Hej nu är jag på rätt tråd, frågan var, kan man konstruera om denna ribbon så att man bara använder sig av standardbitar från Tibnors sortiment på så sätt att det blir ungefär så här:
En tjock bottenplatta av standarddimension samt två polstycken som bildar gapet, den enda bearbetning förutom kapning blir då att fasa polstyckena i gapet.
Denna enkla konstruktion kanske inte försämrar resultatet nämnvärt fördelen blir att fler kan beställa magneter då det blir mycket enklare att genföra projektet med denna enkla konstruktion/design man kanske ändå vill bygga in allt i en låda typ RAVEN och liknande produkter.
Lägg sedan ut konstruktionen/designen i en ny tråd och presentera det hela som ett färdigt projekt som fungerar, med mätningar och andra relevanta data det kommer att locka många.
Vad tror ni som har varit med från början kan detta va nått.
|
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 11:45:04
|
Skall se om en lösning som bara använder 60x60 mm's fyrkanstål skulle kunna bli något. Då blir det bara en dimmension som skall beställas och det skulle gå 1,2 meter till ett par. Två personer som delar på en längd får en stump över. Kostnad 1300+moms och eventuell frakt som delas på två. |
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 11:58:45
|
Mmm... nu börjar det likna nått som kan bli intressant priser ca 1500:-för stål och ca 1500:- för magneter blir 3000:- plus minus nån hundring för två ribbons, tillkommer trafon men den var väl ganska billig att göra själv vill jag minnas. Då stämmer Ravens pris ganska bra den borde kosta 30 till 40000:- ungefär en tiondel i material och tillverkningskostnad.
Jag förstår att dom använder minimalt med bearbetning av metalldelarna och spelar det ingen roll varför bränna krut där.
Iofs blir det mycket mer High Tech med Dahlbergs konstruktion kanske en del DIY:are tycker att man hellre vill bygga så så är det väl Ok
Att jag hellre skulle se en lång design på samma tema är rent personligt, jag vill nämligen inte ha någon trafo ivägen samt att jag vill ha en line source effekt men då kan man använda samma magneter det blir bara fler men å andra sidan mindre järnskrot, det gäller om man vill ha en öppen design som Apogee. |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 12:28:52
|
Jag har också en förkärlek för långa ribbons, (se mitt fotoalbum om du har missat det). Som tidigare sagt så kommer jag att bjuda på banden till dom 25 första magnetbeställarna förutsatt att vi blir 25 st. För närvarande så har jag bara snott ihop några prototyptransfomatorer men dom verkar fungera bra dom också. Skall göra lite fler varianter där också men dygnet har bara så många timmar och det här är inte det enda som skall göras. 60x60mm med minimal bearbetning blev inte helt lyckat, gjorde en simulering alldeles nyss och magnetfältsstyrkan hamnade inte bättre än 0,55 - 0,65 Tesla i magnetgapet. |
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 12:47:08
|
Jasså? men den blir ju ganska lik en RAVEN dom har ju tre bitar i botten och två framtill med minimal bearbetning, kan det vara så att om man har en bågformad (hästskoformad) bottenplatta så fokuseras fältet bättre och ger ett slutresultat som ökar B i gapet, det är ju den enda skillnaden mellan ditt prov med 60x60 och den konstruktion du hänvisar till här.
Jag vet inte vad jag skall tro, men det skulle nog vara bra med en flödesmätare så att man kan verifiera sina reslutat en sådan kan lätt tillverkas det finns ritningar på nätet och delar hos Elfa.
Har du uppnått 1 Tesla i gapet på den senaste konstruktionen alltså den med hästskoutseendet.
Vad har en RAVEN i gapet (vad har en korp i gapet)har dom verkligen en tesla om så borde det gå med 60x60 eller det kanske är för lite.
Har någon försökt att räkna om dimensionerna från bilden på den öppnade Raven så att man fär en bild av vilka dimensioner magnet och stål har i verkligheten.
Jag tror iallafall på att det vore en bra idé med standardlösning på allt material så att fler kan bygga, då kanske det blir full pott på magnetbeställningarna det är ju bl.annat dit vi vill. |
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 12:57:45
|
Nu är jag på gång igen, kollade in bilden för att mäta men hade inget måttband, då ser jag något som ingen reagreat på tidigare vad jag vet... kolla in de två stora järnbitarna bak det ser ut som om dom är återanvända från ett misslyckat projekt. Om man vänder på dom så ser det ut som om dom suttit någon annan stans dom passar för övrigt jäkligt dåligt på magneterna detta befräftar att dom har provat en del tricks innan den slutliga produkten blev klar dessutom använder dom dessa bitar i slutkonstruktionen. Jag undrar fortfarnade om någon vet varför dom gjort bakdelen i tre bitar? är det också ett resultat av gamla bitar som återanvänds. |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 13:51:10
|
Med 2st 60x60 och 2st 60x20 så skall det gå att få det riktigt bra även med sparsam bearbetning. 0,7-0,8 Tesla på första försöket. |
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 13:59:23
|
Sådär nu har jag måttat, de bakre bitarna är ca 45x45mm i fyrkant samt det främre polstycket är ca 30mm tjock mittbiten vet jag inte riktigt varför den ser ut som den gör men jag har mina misstankar. Magneterna är ca 50x15 i fyrkant längdmåtten kan jag bara gissa så jag avstår jag tror att bilden är ungefär som i verkligheten skulle den inte vara det så skiljer sig måtten dock inte så mycket.
All mätning är ju naturligtvis bara en grov syftning men i alla fall man får en liten aning om vad dom har gjort.
Vart jag vill med denna icke vetenskapliga undersökning är att försöka hitta fram till en annan väg för magnetsystemet som bygger på standardbitar detta andast för att göra projektet till mer DIY vänligt. det var någon som påstod att det fanns en person som skulle utföra den mekaniska utformningen men inget pris har givits ännu, detta faktum gör att många inte vill beställa magneter bl.annat jag.
Åter till "exakt kloning av Raven" det blir eventuellt enklare att göra så lika som möjligt detta utesluter naturligtvis inte Dahlbergs design den är mycket elegant.
Som sagt skall vi komma fram till att 25 st beställer magneter så vill det till att det blir hyfsat enkelt att bygga men också att slutresultatet kommer att ha någorlunda andrahandsvärde många bra projekt blir ju eftertraktade på marknanden och där tror jag att Dahlbergs projekt blir den som kommer att bli eftersökt som "begagnad" till ett för den som byggt efter denna ritning kommer priset att bli ganska högt ca 10000:- tror jag blir det rimliga slutpriset.
De som bygger med en enklare DIY vänligare och plånboksvänligar metod får naturligtvis inte lika bra återbäring på sin driver men å andra sidan så får man en högtalare som inte kommer att överträffas av i stort sett något så långt jag kan sia.
Nu är det bara att hoppas att någon kommer lös med en alternativ design och utförlig presentation samt att Dahlberg också presenterar sitt i en överskådlig enhetlig presentation med priser, ritningar, mätningar och var man beställer material.
|
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 14:03:49
|
Hej har du börjat! bra, jag trodde väl att Dahlberg skulle komme loss konstigt att ingen annan kommer loss, jag själv är dock ingen som sätter sig med nya program det har jag inte tid med, men jag är mycket intresserad av projektet. |
 |
|
Kim Bay Smidt
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 16:17:36
|
Jeg har fået svar fra Per Lunddahl:
Vi har en trafo LL3322 i vårt sortiment som passar din applikation ganska bra. Möjligen är den onödigt stor. Fördelen är att den finns i lager i mindre antal så du kan köpa en och pröva innan du beställer hela satsen.
Se bifogat datablad som beskriver LL3320, en lillasyster till LL3322.
Styckpris för LL3322 är SEK 630:-
Vid större kvantiteter har vi mängdrabatt.
Databladet kan i hente her: http://www.trappist.dk/files/ll3320.pdf
Hilsen Kim |
...there's a difference between knowing the path and walking the path... |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 19:45:03
|
Någonstans i den här tråden har jag lagt upp en länk till en firma som hade transformatorkärnor. Är det någon som har varit så förutseende så att han har sparat den på lättåtkommligare plats? |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 20:15:54
|
0,7 - 0,85 tesla i magnetgapet.
 |
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 21:43:35
|
Smart lösning helt i min stil minimalt med fräsjobb detta klarar vilken fräs som helst kostar bara tid jag skall kolla har en kontakt som kanske kan göra jobbet.
Raven har ganska tjock bit i gapet ca 30mm som är nedfräst enligt bilden kan detta gör något på fältet.
Om man nu beräknar priset till ca 3500:- med trafo låter detta rimligt?
Materialbehov: Standard kalldraget stål 60x60mm en längd 3m Standard kalldraget stål 60x20mm en längd 3m Magneter 4 st enligt specifikation HYAB Trafokärnor enligt specifikation okänd tillverkare. Lindningstråd anskaffas lokalt eller via Webben. Skruv rostfri eller motsvarande anskaffas lokalt. Rynkningsmaskin kan bli problem. Folie anskaffas lokalt eller köpes via webben. Lull lull dvs frontpanel med mera upp till var och en. Vänligt sinnad metallverkstad lokalt eller offert. |
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 21:48:51
|
Kom just på att man kan använda en så kallad pappersrynkningsapparat för rynkning av banden jag tror att dessa finns på pappershandelns sortiment skall kolla in en site på nätet. |
 |
|
Topic  |
|