HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY Raven R3 klon (eller vad det nu blir)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 28

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/07 :  10:43:36  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det gör du rätt i Dahlberg!
Och tusen tack för ett bra arbete!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/07 :  17:57:23  Show Profile Send n/a a Private Message
Bara för att hålla er på halster lite grann så vill jag berätta att jag har 0,006mm's band med både fin och grov korrugering klara. Dessutom så har jag tillverkat en klassiker, 0,009mm folie på micropore-tejp (okorrugerat).
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/07 :  20:03:47  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Och helgen som precis ska börja... och nu längtar man till måndag!

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/09 :  00:35:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har letat breda kugghjul (runt 30mm) i olika storlekar men det verkar som om det är beställningsvara (dyrt) överallt. Jag kan tänka mig att det kan sitta användbara lösningar i kopieringsmaskiner, leksaker,etc, etc. Är det någon som har några tips Själv köpte jag en magtränings makapär för ett tag sedan (grunka man skall rulla framför sig), den innehåller några ganska intressanta halvstora kugghjul av plast som borde gå att använda. Den har visats på reklam-TV. Nått vettigt användningsområde skall den väl få.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/09 :  01:38:08  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Dom här verkade ha väldigt brett sortiment: www.ramo.se/kugghjul.htm
Lego tillverkar kughjul i plast i alla storlekar.
I Freestyles och bandspelare brukar det sitta kugghjul i den storleken.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/09 :  10:18:11  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har hittat många företag som tillverkar kugghjul men ingen som har så breda som 30mm i sortimentet. Då blir det frågan om specialbeställningar och det blir onödigt dyrt.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/10 :  01:46:51  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Ah vi pratar 30mm i bredd! Jag går in på måndag och kollar i min prylbod på hörnet.

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/10 :  23:35:49  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Dahlberg vad ska det vara för mått på höjden?
Kan man gjuta dom i plast, det är inte så svårt.
Eller kanske limma ihop flera st tunnare.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/11 :  00:19:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Ca:1-2mm, jag har provat kugghjulen från magträningsapparaten (höjd 3,5mm)och det gav en korrugering som är lite stor i överkant. (Det rasslar när jag skakar den i luften). Jag har iofs inte gjort några mätningar på den men det ser inte särskilt lovande ut. Jag hade någon slags plan om att jag inte skulle behöva bygga kugghjul också . Känns som att det räcker ändå. Jag har en kompis som har servat kopieringsmaskiner tidigare, skall kolla om det inte finns som en bestånds del i sådana.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/11 :  00:34:28  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
okej vi pratar alltså om ett slags mycket litet rör med kuggar på.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/11 :  00:35:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Rättelse. Det kanske kan vara något i alla fall (magtränaren) om korrugeringen sker mellan det stora kugghjulet och ett av dom små i stället för mellan två små så blir det en brantare korrugering. Kortare avstånd mellan topparna är ett annat sätt att beskriva det på.

Produkten ser ut ungefär så här. Nåt vettigt skall den väl gå att använda till.

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/11 :  01:20:54  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Om inte tvättbreds mage så iaf tvättbräds banddiskant

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/11 :  03:00:33  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Här hittade jag en 4sidor lång tråd om Heil's Ribbon prinsip (används i AudioVectors dyraste modell), men på tyska :-(
http://www.hmmusic.ch/readstff/hei1strt.htm
Hoppas någon kan översätta den.

Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/02/11 :  10:10:19  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Här hittade jag en 4sidor lång tråd om Heil's Ribbon prinsip (används i AudioVectors dyraste modell), men på tyska :-(
http://www.hmmusic.ch/readstff/hei1strt.htm
Hoppas någon kan översätta den.

Den er oversat - se på Precides hemsida:
http://www.precide.ch/eng/eheil/eheildetails.htm

Iövrigen kan du läse mycket mera om Air Motion Transformers på min hemsida:
http://www.soundimage.ishoejby.dk/Different-col/AirMotion.htm

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/11 :  12:33:31  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Tack Jan!

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/11 :  22:18:24  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

hur skall bafflen seut till denna diskant? en liten hornladdning eller dyl,
är det aktuellt? man vill ju ha nått sorts fint spridningsmönster..

kan man simulera hur den skulle te sig i horn.. ?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/11 :  22:51:47  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Tror inte på hornladdning den skulle måsta vara väldigt stor för att nå ner till 5-600Hz och öppningen är för stor för topparna på 30-40kHz.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/12 :  00:27:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Har hitills bara provat utan hornladdning om jag inte räknar LP-skivornas kant som horn. Att dra bort dom 15mm från magnetgapet var dock positivt, frekvengången blev jämnare. I princip en helt jämn stigning från 2,5khz till ca:15khz. Har även provat att runda av kanterna på skivorna när dom var isärdragna med hjälp av tejp och det blev konstigt nog sämre (ojämnare). Fronten är i vilket fall som helst väldigt viktig för slutresultatet. Ett ställbart lab-horn borde gå att fixa till med hård papp. Skall testa med härdad 0,006mm folie och två olika korrugeringar så snart som möjligt, förmodligen imorgon.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/12 :  01:00:18  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Väntar med spänning på resultatet!

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:33:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Det här är 0,006mm härdad folie med den grövre korrugeringen. Bomullen är utbytt mot mineralull. Det fungerar riktigt bra under 12khz men vid 14,8 kommer den första resonansen och den följs av ytterligare en 19khz. Tror att gullfiber kommer att fungera bra som dämpmateriel (som vanligt). Angående resonanserna så tror jag att härdningen av folien kan vara boven. Skulle iofs vilja prova fler korrugeringar. Har även provat med en grövre (0,011mm) folie och den hade tendensen att tappa nivå på slutet (flackt sluttande).

Det är 2,5db mellan varje streck i vatten fallet och 5db i frekvensgrafen. Frekvensområde 700-20000hz.

Edited by - n/a on 2003/02/13 15:35:44
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:40:44  Show Profile Send norman a Private Message
Dahlberg: Är det enkelt att ändra bredden på magnetgapet? isåfall kanske det skulle vara idé att testa t.ex. 10mm så man får upp resonanserna i bandet över det hörbara (kör man cd så borde man inte excitera dem då)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:02:34  Show Profile Send n/a a Private Message
Tjena Norman.
Det är ganska enkelt att fixa och väl värt ett försök. Frågan är då bara vad som händer med utsträckningen nedåt.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:11:46  Show Profile Send n/a a Private Message
Det låter fö.....at bra i alla fall Delningen satt till 700hz 2'ordn.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:28:43  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Ah ett första lysnings utlåtande
Dahlberg, kommer du bra överäns med LoudSpeaker LAB?

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:51:38  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Ah ett första lysnings utlåtande
Dahlberg, kommer du bra överäns med LoudSpeaker LAB?

Det låter faktiskt störande bra med tanke på att resonanserna forfarande inte är borta. Den oförklarliga nivåökningen är fortfarande kvar. Kan inte för mitt liv förstå var den kommer ifrån. Men annars så fungerar det bra.
Go to Top of Page
Page: of 28 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000