HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 för mkt bas...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/12/03 :  16:56:11  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Kan konstatera att mina högtalare spelar lite väl mycket bas i mitt rum, är betong väggar i grunden på samtliga väggar som sedan har lagt på reglar, ull o spånskiva.. är en källare.

Problemet löser sig till stor del då man flyttar ut dem nästan en meter från respektive vägg (hörnplacering)... men det funkar ju inte i längden! Rummet är inte så stort så jag kan itne ha högtalarna på så många andra sätt.

En liten baspcukel (1,5dB) hade jag räknat med men rummet med en placering av 30/35cm från väggen ger en "loudness" effekt.. hmmm med ett passivt filter, kan man göra nåt åt det där? Resistorer är väl knappast att tänka på...

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/12/03 :  16:57:42  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Bilder finns på minhembio länken, skulle det hjälpa mycket om jag byter plats på hifi bänken och vänster högtalare och sedan centrerar allt?

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/03 :  17:33:35  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det skulle nog hjälpa lite. Det effektivaste skulle nog annars vara en aktiv korrigeringskrets som en eq.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/12/03 :  19:02:28  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Ok... Finns det några EQs som iten är byggda för användning inom PA?
Hur kopplar man in en sådan föresten?

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/03 :  19:18:25  Show Profile Send Nagref a Private Message
Den kopplas in mellan för och slutsteg eller i tapeloop-slingan. Det borde finns någon varainte som är mer audiofil. Kanske kan man använda något av emblaaudio's filter.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/12/04 :  13:52:38  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Ok, hur mycket deg får man slänga ut på en sådan leksak?

Har funderingar på om man kan göra lådan väldigt dämpad istället... för att sänka någon dB, har gjort lite tester med fårull o jag tror jag föredrar en rätt hårt dämpad låda framför en med lite dämpning (tenderar att bli för mycket attack)

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/12/04 :  13:58:42  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Har du testat att plugga porten?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/12/04 :  14:04:00  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Japp, då spelar de knökhårt o tajt men lågbasen är borta, vilket låter bra på vissa låter men jag vill ända ha lite flås där nere

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/12/04 :  14:34:56  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Då skulle jag som du själv funderat på hitta en mix där dämpningen blir någonstans mitt emellan sluten och portad.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/12/04 :  15:59:03  Show Profile Send AndersP a Private Message
Tycker jag också.
Sätt i längre basrör i dom. Fixa det så att du kan lyssna-ändra längden lite-lyssna lite till osv. Det tweaket kostar ju ingenting.

Aktiv eq:http://www.marchandelec.com/wm8.htm
Kan köpas i alla varianter från bara kretskort till helt färdigbyggd.
Denna eq är en utvecklad sk. "Linkwitz Transform" eller "LT" som kretsen kallas ute på nätet. Kretsen är från början utvecklad för att justera frekvensgång/avrullning hos slutna system så det blir alltid bäst om man börjar med att plugga portarna. En original LT är en enklare krets som man får byta komponenter på när man ska förändra frekvensgången. Det finns ritningar och ett Excel spreadsheet för detta på Linkwitz hemsida. Fördelen med Marchands version är att man jobbar med trimpotentiometrar och slipper löda av och på komponenter när man vill justera den. Man kan sedan i princip nytillverka vilken frekvensgång/avrullning man önskar.

Edited by - AndersP on 2002/12/04 16:18:23
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000