Author |
Topic |
Hannes
Member
112 Posts |
Posted - 2007/06/14 : 17:16:30
|
ok, tackar! |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/14 : 19:39:26
|
quote: Alltså om din bas vore 8ohm så borde den ha haft ca 3dB lägre känslighet (/2.83V 1m).
Japp - alltså 3 dB lägre än sig själv som 4 ohmare.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Hannes
Member
112 Posts |
Posted - 2007/06/14 : 23:37:22
|
ok då förstår jag! det som rörde till det för mig var att jag har byggt en del högtalarlådor för elgitarr och då används ju inga delningsfilter utan man serie och/eller parallellkopplar bara högtalarna och om man då blandar högtalare av olika ohm får de olika mycket effekt, och i och med det låter olika mycket.
Hur som helst köpte jag 2-vägarna, och ska nu byta ut filterkomponenterna. Tack för all hjälp, den har absolut inte varit förgäves, jag har lärt mig en hel del! Dessutom blir det nog ett lite baslådebygge av de 2 överblivna 10" elementen! |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8666 Posts |
Posted - 2007/06/14 : 23:55:16
|
quote: Alltså om din bas vore 8ohm så borde den ha haft ca 3dB lägre känslighet (/2.83V 1m).
Japp - alltså 3 dB lägre än sig själv som 4 ohmare.
Alltså det är så generellt då?När jag kollat i t.e.x hifikit så går ju somliga element att få i 4 el.8 ohm har inte sett/tänkt på ändrad känslighet. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/06/15 : 14:25:00
|
Antingen felaktigt angivet eller så anger man känsligheten så som dB/w*m, alltså inte 2.83 volt.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
|
Topic |
|