HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ombygge av 3vägare -är filterschemat rätt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/11 :  12:38:30  Show Profile Send Hannes a Private Message
Nu när studenten är avklarad och jag har en hel del tid till övers tänkte jag byggaom mina 3vägs golvhögtalare. Förutom nya (smalare, snyggare) lådor ska även mellanregisterhögtalarna bytas ut.

Elementen som sitter i nu är
Bas: MGR 25K30 (10") http://www.ljudia.com/pdf/251221.pdf
Mellanregistret: Response TW4002 4" (som ska bytas ut)
Diskant: MGR DT-4 http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=259017%20&cart_id=



Tanken är att baselementen även i fortsättningen bara ska sköta registret under 200Hz och jobba ner till ca. 40Hz -3dB (35Hz -6dB) Diskanten bör delas vid >3000Hz 12dB/okt alt. >4000Hz 6dB/okt. Så jag behöver alltså ett mellanreg. som trivs mellan 200 och 3000Hz.
Ett önskemål jag har är mer tryck i basen jämfört med diskant och mellanreg än vad jag har i nuläget eftersom jag planerar att köra med en stärkare utan tonkontroller. I nuläget är alla elementen lika lättdrivna (91dB) vilket får till följd att visa rockplattor låter väldigt klena och tråkiga. Är jag då helt ute och cyklar om jag kollar på mellanregisterelement med en verkningsgrad på ca. 88-89dB? och dämpar ner diskanten till samma nivå?

Alla förslag på mellanregister mellan 5-6,5" och max. 700:- mottages med öppna armar! även kritik och idéer rörande andra delar av bygget uppskattas!

Byggtråd kommer så fort ombyggnationen tagit fart!

Edited by - Hannes on 2007/06/13 14:18:11

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2007/06/11 :  21:14:47  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Du kan lika gärna dämpa ner mellanregret också. Dämpniingen kommer dessutom att linjärisera impedansvarationerna hos mellanregisterlementet (som "sett" från delningfiltret)

Prova först att dämpa befintliga mellanregister. Om det inte funkar så skulle jag titta på Peerless och Vifa element.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/12 :  11:36:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Du kanske skulle köpa L Pad för att sätta nivån på mellanregister och diskant? Sätt L Pad'n efter HP kodingen till mellanregistret så blir den effekt-besparad. På detta sätt kan du sätta nivån på basen kontra resten. Bör kunna ge dig förmågan att mjukna till gamla tunna inspelningar.

Du borde kunna hitta nått vettigt Peerless femtumselement för dom pengarna.
Eventuellt kanske du skulle höja delningen något mellan bas/mellanreg. Detta för att komponenterna är så dyra och stora vid 200 hz (passiv) delninge.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/12 :  13:04:43  Show Profile Send Hannes a Private Message
Påverkas ljudkvalitén nämnvärt om jag dämpar diskant och mellanregister med låt oss säga 3dB? alltså försämrar motstånden ljudet hörbart eller bara i praktiken? Främsta anlednignen/tanken med att lägga delningen mellan bas och mellanregister lågt är att jag har fått för mig att det är lättare att få elementen att låta bra tillsammans om man delar där än om delningen ligger uppåt 6-800Hz där mer av instrumentens karaktär ligger och ljudet har mer riktning. Men jag kanske borde lägga delningen vid 400 istället...

Jag läste föresten nu på www.drkrupp.se/hifi "Hur hifi?" att ett element på 4ohm spelar 3dB starkare än ett på 8ohm. Samt att baselementet bör vara 3dB mer lättdrivet än övriga hötalare eftersom "känsligheten på basar är mätt inom området 200 - 2000 Hz, och känsligheten är något lägre under 200 Hz."

Mina basar är på 4ohm, diskanterna är på 8. Så alltså borde jag vara på väg åt rätt håll om jag använder ett 8ohms mellanreg? Kanske är det här jag skulle börja innan jag testar med Lpad. jag har 2st Seas RCY17 6'5" på 8ohm, ett nytt filter bara så kan jag testa med dem! Hur branta bör delningarna vara? Jag tänker inte spela överdrivet högt så kanske 6dB/oktav räcker?

Alla åsikter och idéer välkommnas!

Edited by - Hannes on 2007/06/12 13:40:03
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/12 :  13:35:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja jag menar att 300 eller 350 Hz är en förenkling för dig. Du har samtidigt rätt att det blir mer och mer kritiskt ju närmre 1 kHz. Svår balansgång... 400 Hz är ju en fördubbling mot 200 vilket betyder halvering av filterkomponenterna!

Ljudförsämringen med motstånd skall nog inte överdrivas, förutsatt att effekttåligheten är rätt dimensionerad. Med L-Pad kan du dämpa från 0 till -16 dB, faktiskt ända till -oändligheten...


När jag utvecklade Quadro använde jag en LPad till varje topp element (C92, C44 och C12). En guldgruva för att sätta tonaliteten. LPadarna bytter självklart senare mot metalloxidmotstånd.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/12 :  13:45:17  Show Profile Send Hannes a Private Message
Jättebra tipps! Nu blir det att klura ut ett filter och skaffa Lpads! Som sagt så skulle jag uppskatta förslag på hur branta delningarna bör vara!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/06/12 :  14:12:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
LPadarna bytter självklart senare mot metalloxidmotstånd.

Ja,rekomenderas.Använde mina permanent förr,dom började glappa och krångla.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/06/12 :  15:04:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jag delade förut ett par golvare vid ca 300 Hz men
fick problem med att räkna Q-värdet på basen (som ökar).
Du kommer alltid ha en viss resistiv verkan från spolar
nedåt i frekvens även om det imaginära (impedansens
birag) bidraget blir lägre. Detta måste räknas med
i lådberäkningen med volymer och portlängder och så...
För min del blev det betydligt bättre med högre
delning pga mindre filterkomponenter inte påverkar
de låga frekvenserna lika mycket.

Något att tänka på kanske...
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/12 :  15:27:10  Show Profile Send Hannes a Private Message
Hur bär jag mig åt för att det nya Q-värdet? och i annat fall, hur högt bör jag dela för att inte behöva bekymmra mig? funderar som sagt på att dela vid 400 nu...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/12 :  16:09:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Q värdet höjs (med ökad serieresistans) och därmed bör lådan göras något större.
Återigen skall nog inte problemet göras större än nödvändigt. Ta istället tillfället i akt att justera portlängden och stäm av lådan medelst hörsel när bygget är klart.

Ett annat, nästan större problem (tekniskt), är att en låg delning (< 200 Hz) kommer att se imepdanstopparna över och under basavstämningen.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/12 :  17:49:01  Show Profile Send Hannes a Private Message
EngelholmAudio, tack för ytterligare bra tips! Nu har jag i varje fall kommit en liten bit påväg!

Jag tänker prova att dela basen (MGR 25K30 4ohm 91dB) vid 400Hz, mellanregistret som jag (i varje fall till en början) kommer att använda blir Seas P17RCY 8ohm 91dB, och diskanten förblir MGR DT-4 8ohm 91dB. Seas elementet sitter nu i en tvåvägare och är delat vid 2800Hz, så för enkelhetens skull testar jag att lägga delningen mellan diskant och mellareg. vid 3kHz. Alla delningar 12dB/oktav. Är det vettigt eller kan/bör jag ha 6dB/oktav någonstans?

Läste föresten om denna lösning för att få rak frekvensgång:

"Special: 2:a ordningens Butterworth-filter
Det finns dock en metod som du kan använda för att få en nästan jämn frekvensgång även med ett 2:a ordningens Butterworthfilter: Du särar helt enkelt på delningsfrekvenserna. Metoden är enkel: Multiplicera lågpassfiltrets delningsfrekvens med 0,7692 och multiplicera högpassfiltrets delningsfrekvens med 1,3.
Exempel:
Önskad delningsfrekvens: 3000 Hz
Lågpass = 3000 x 0,7692 = 2307 Hz
Högpass = 3000 x 1,3 = 3900 Hz"

Är detta något som är vanligt att man gör?

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/12 :  19:36:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det låter klokt!

Ett förtydligande från mig är att du gör separata dämpningar för mellan resp diskant och sätter LPad'n för HELA mellan/diskant-delen. Ok?

Ang filterdesignen låter det också rimligt. Att göra filter utan mätverktyg är en gissningslek utan dess like... Men förhoppningsvis ger dessa siffror dig lite incitament att labba med filterkomponenter/delning, lååånågt utanför textböckerna.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/12 :  20:22:41  Show Profile Send Hannes a Private Message
Vad är det för ädla mätinstrument som krävs? jag har en vanlig digitalmultimeter från biltema, men jag kan tänka mig att man behöver en som kan mäta indukdanser, kapacitanser osv?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/12 :  21:14:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mätutrustning i detta fall syftar till att kunna mäta tonkurva med mickrofon.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/12 :  21:57:38  Show Profile Send Hannes a Private Message
aj då... finns det något gratis-program att testa? demo eller nått? mickar har jag en hel del, även om jag inte vet exakt hur linjära de är. skulle vara kul att testa i varje fall!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/12 :  22:24:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
www.tolvan.com (/.se?) har gratis program under 90 dagar. Annars kostar det endast ca 250 pix.

Att mäta är dock en STOR vetenskap och något som inte görs lätt eller något man lär sig på en vecka eller två. Känner du dig manad är det dock givande och kan uppfattas som intressant. Men lätt är det inte.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2007/06/13 :  00:26:27  Show Profile Send megajocke a Private Message
Speaker Workshop (Audua) är helt gratis, dock lite krångligt :P
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/13 :  11:03:25  Show Profile Send Hannes a Private Message
kul att prova lite i varje fall!
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/13 :  14:16:18  Show Profile Send Hannes a Private Message
Jag har använt de "färdiga filterlistorna" som finns på "hur hifi?" hemsidan... Ser det rätt ut? och om jag polvänder mellanregistret får jag då en puckel vid delningsfrekvenserna istället för en dal?

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/13 :  14:34:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vart bor du?

28uF'aren misstänker jag är för liten. 0.75 mH är nog också för liten...
Tror nog diskanten kan ta liiite mer kräm varför 3.3 uF'aren kan göras lite större.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/13 :  15:21:01  Show Profile Send Hannes a Private Message
Du får gärna förklara lite mer... jag ska alltså låta delningarna överlappa varandra? eller är listan som jag använde inte korrekt? Du får gärna ge föslag på lämpligare värden, så kan jag köpa några olika och testa!

jag bor föresten i ganska mitt i Örebro.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/13 :  16:06:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Både jag och nej!

Svårt att säga exakt vilka värden som blir "bäst"... Men om du gör detta filter som du har på ditt schema, så kan du ju testa att ersätta 28 uF'aren med ca 68 uF. 3.3. uF'aren med 4.7 (och minska spolen till 0.49). 0.75 mH kanske du kan testa med 1.2 mH.

Att labba fram sitt filter såhär, byta en komponent och lyssna igen, är väldigt givande. Dessvärre kan det bli "kaos" om man är en person som har "svårt för att bestämma sig".

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/13 :  17:07:41  Show Profile Send Hannes a Private Message
"...3.3. uF'aren med 4.7 (och minska spolen till 0.49). 0.75 mH kanske du kan testa med 1.2 mH."

vänta lite nu... är det inte samma spole du pratar om? eller?
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/13 :  17:14:18  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Högtalare på "8 ohm" är sällan just 8 ohm... och impedansen förändras med delningsfrekvensen...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/13 :  17:27:01  Show Profile Send Hannes a Private Message
och detta kompenserar för det? Värdena för diskantfiltret verkar vettiga men värdena för mellanregistrets filter verkar lite märkliga? är de tänkta för 8ohm? verkar stämma bättre när jag tittar i listan för 4ohm... mellanregistret jag ska använda är som sagt på 8.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/13 :  17:30:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag kanske bara rör till det för dig... Du kanske (allvarligt) skall bygga ihop högtalaren och låta filtret vara lättåtkomligt. Återkom med lyssningsintryck och kritik så kanske vi kan komma frammåt på så sätt?



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000