HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Dessa fuskande "idrottare", jag mår illa.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/06/09 :  23:17:13  Show Profile Send Stickan a Private Message
Nu är frustrationen så stor att jag känner att jag måste skriva av mig lite om dessa fuskare.

För nån vecka sedan avslöjades det att Bjarne Riis var dopad när han vann Tour de France för elva tolv år sen.
Han gick själv ut med det i media efter att flera av hans dåvarande lagkamrater erkänt att de var dopade på den tiden.
Han hade i stort sett inget val så istället för att hängas ut av nån journalist valde han att berätta det själv.
Lägg ner cykelsporten anser jag!

Ikväll kopierade Lionel Messi i FC Barcelona Maradona igen.
Denna gång var det inget snyggt regelrätt mål utan en direkt kopia av Maradonas mål i Mexico-VM mot England - nämligen en "nick" med handen.
Att göra så och sen springa ut mot publiken och ta emot deras hyllningar, och därefter hyllningarna av sina lagkamrater som om "målet" varit regelrätt fick mig att må illa rent ut sagt.
Lyckligtvis kvitterade Espanol i sista minuten så Real Madrid är fortfarande serieledare.

Idrotten och dess utövare är på väg att bli så genomrutten och korrumperad, cynisk, falsk och oärlig att jag börjar förlora tron på hela skiten.
Var bara tvungen att få ur mig lite ilska om något som jag älskat en gång i tiden men just nu bara känner frustration och ilska över.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/06/09 :  23:33:19  Show Profile Send B-200 a Private Message
Bjarne Riis fick sin seger 1999 fråntagen efter hans bekännelse. Den första som blivit fråntagen segern i Tour de France.
Med jäkla rätt med, ta bort alla sponsordeal han fick med efter han räknades som segrare. Ge han ett bötesbelopp som är matchande hans vinst.
Vem vinner nu?
kommer denne person få lika mycket uppmärksamhet som Bjarne då han vann?
Håller fullt med at fuskare är det sämsta som finns i sporten, tyvärr kommer det alltid att finnas.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/10 :  00:59:02  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Många toppidrottare dopar sig troligen på ett eller annat sätt. Samma personer hade säkert vunnit ändå fast med sämre resultat, eftersom det i praktiken är genetiken som sätter gränserna om allt annat är lika. Jag kan inte bevisa på något sätt att det är så, men jag tror att lejonparten av eliten mer eller mindre är åtminstone i gråzonerna. Det tar ju ett tag för ett nytt preparat att bli dopingklassat, så de behöver ju bara ligga ett steg före regelverket och de som utför testerna. Det är väldigt trist att många idrottare tagit den vägen, för det gör att man ställer sig tvivlande till alla bra resultat och rekord. Jag tror ingen är så naiv att de tror att bara för att någon klarade sig genom ett dopingtest att denne inte dopat sig under förberedelserna eller med preparat ännu ej klassade. Det enda ett negativt test säger är att personen ifråga inte dopat sig på ett sådant sätt att det kunnats spåra. Man ska inte misskreditera alla idrottsmän och kvinnor för det finns ju de som sliter o kämpar och håller sig till god näring, träning osv. Men på elitnivå där det handlar om hundradelars sekunder om man är först eller utanför pallen, tror jag personligen att få har 100% rent mjöl i påsen.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/06/10 :  12:04:46  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Man ska inte misskreditera alla idrottsmän och kvinnor för det finns ju de som sliter o kämpar och håller sig till god näring, träning osv. Men på elitnivå där det handlar om hundradelars sekunder om man är först eller utanför pallen, tror jag personligen att få har 100% rent mjöl i påsen.

Helt rätt att separera fuskarna från ickefuskarna, tyvärr har du rätt om elitidrotten i stort, det finns många som inte fastnar i kontrollerna och detta känns tungt att veta.

Glädjen med att följa sina favoriter och alla idrottare man beundrar har avtagit rejält med allt detta fuskande.
Vad är meningen med toppidrotten nu känns det som.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/10 :  12:12:24  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Man skulle ju önska att de sparade alla prover de tar och jämför med jämna mellanrum mot nya substanser som klassas, men det vore ju inte bara ett gigantiskt projekt....hur ska man fälla någon för något som inte bröt mot några regler när det inträffade? Det enda detta jätteprojekt skulle ge är att allmänheten skulle veta, och därigenom kanske fusket skulle minska. Men som sagt ett så ofantligt dyrt system kommer aldrig att införas.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/06/10 :  12:32:22  Show Profile Send Eref a Private Message
Det där med doping och fusk är inte så solklart som man först tänker.
I idrottens barndom var det väl snudd på fusk att träna t.ex. det ansågs iallafall finare att prestera resultat utan att träna ("smygträna").
Länge var det fusk att vara proffs, stred mot olympiska regler bl.a. Många blev ju diskade av den anledningen, verkar barockt idag.
Ibland kan jag få för mig att 90% av dagens idrottare dopar sig och att det bara är de osmartaste och obekvämaste som åker dit. Hoppas jag har fel.
Men när man har väldigt hög svansföring och hävdar att svenskar aldrig dopar sig blir åtminstone jag en smula misstänksam.
Det är alltid lättare att racka ner på gamla öststatare eller den nattsvarte Ben Johnson.
Skandalen med Patrick S. och Sven M. handlade visserligen inte om doping men trovärdigheten fick sig en ordentlig knäck.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/10 :  12:49:17  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Ben Johnson


Som idag hade varit känd, hyllad idrottare om han eller hans tränare inte missbedömt tiden det tog för den substans han använde att lämna systemet. Och jag har dessutom svårt att tro att resten av startfältet den gången(någon gång på den nivån) var oskyldiga små lamm.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/10 :  14:29:46  Show Profile Send mayro a Private Message

lägg ner all sport inom området det gäller i 1 år direkt sporten avslöjas med fusk.. Då VET stjärnorna att avslöjas dom så tar huliganerna dom efter deras sport blivit stoppad i ett år i deras land... Garanterat är att en fuskare skulle noga tänka sig för innan fusket fortsatte... För om man avslöjas tio år efter fusket man gjort och tex ALL cyckel eller basket mm blev stoppad i 1 år .. ja inget snack om saken att fuskaren hade stora megastora problem..


Dom rättvisa utövarna som inte fuskar har ju säkert inga problem med saken..

Så meseriet med dessa fuskande fjantar är för stort..dessutom borde all fotboll sluta att sändas OMGÅENDE om en enda sopa kliver fram och kastar en ens liten grej eller glåpord.. Denna sport har verkligen fått frikort..

Kolla in då folk med motorintresse vill ha nån liten asfaltsraka.. Då är det tvärstopp.. men mille efter mille för att se till att inte skadorna blir mer än XX antal mille efter varje fotbollsmatch är ok..

det syns nog jag inte gillar sport..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/06/10 :  14:39:31  Show Profile Send 80-talet a Private Message
nej, cyckelsport och andra idrottsgrenar där "tiden" är det viktigaste är enligt mig bortom all rädning tyvärr!! jag tittar itne ens längre, det finns ingen poäng.. basebollen har samma problem, men här kontrollerar alls! nu är det kanske ingen som tittar på denna ganska långrandiga sport men ändå.

däremot så tittar jag på fotboll en hel del, där har också funnits dopingskandaler men de är ju betydligt färre än i t ex touren skulle jag tro! att man däremot filmar, kvider och tjänar på detta fastän det fastnar på bilder/film fattar itne jag! jag hade itne kunnat gå rakryggad på stan om alla viste att jag filmade till mig mina mål och/eller lagets vinst!? inom fotbollen så hade det varit så enkelt att i solklara fall retroaktivt bestraffa filmare. gör det tycker jag!
ge kännbara ekonomiska straff och sportsliga sådana för klubbarna så att de tar tag i spelarnas beteende. om man tar ronaldo i ManU så är han en otrolig fotboollsspelare men kvider o filmar i tid och otid, han hade itne behövt göra det för han är otroligt bra (är arsenal fan själv!) men han får säkert nån straff mer och några frisparkar som är viktiga samt att ingen vågar gå på honom pga risken att orsaka t ex en straff.. sånt ska straffas!! samma sak med Messi. det är så störigt att det får lov att fortsätta ostört, det är spelförstörande och försämrar sporten på sikt.

man kan skriva hur mycket som helst om det här men nu orkar jag inte klaga mer för det är otroligt fint väder som ska avnjutas!!

eoJeud
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/06/10 :  15:30:01  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
inom fotbollen så hade det varit så enkelt att i solklara fall retroaktivt bestraffa filmare. gör det tycker jag!


Precis!! Jag förstår inte att förbunden inte straffar fuskarna i efterhand, speciellt som allting finns på film.
De vågar väl inte, sponsorerna blir väl sura om "deras" lag straffas och då drar de kanske in sin sponsring. Money talks!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/06/11 :  11:01:58  Show Profile Send time a Private Message
Sparka boll slutade man väl med i tvåan ? Hmm, rutten sport...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/06/11 :  11:59:15  Show Profile Send arcam a Private Message
Fruktansvärt dåligt, dålig moral har han ingen skam i kroppen.
Undra om han sov bra efter den matchen...


Edited by - arcam on 2007/06/11 12:27:18
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/06/11 :  12:17:30  Show Profile Send Passerati a Private Message
Sport är synonymt med doping, punkt slut
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/06/11 :  13:47:33  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Tacka vet jag Schack.
Jag har för mig att koffein är någon form av doping i den sporten

Undrar hur länge en Hififorumist skulle klara sig.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/06/11 :  14:57:46  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag kan erkänna att jag var dopad vid ett Stockholm Marathon.


Tog nässpray några timmar innan loppet.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/06/12 :  01:22:57  Show Profile
Släpp det fritt så kan folk ta kål på sig själva bäst dom vill!
Sen blir ju massorna roade av alla stinna broilers.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/06/12 :  09:18:21  Show Profile Send mace a Private Message
Jag tycker synd om alla rena idrottare som blir nedsmetade med samma kletiga pensel

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/06/12 :  21:17:41  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Problemet är att dopingen ligger längre fram i utvecklingen än dom som försöker ta fast doparna....

Finns stora pengar att ta fram doping som är osynligt. Vänta bara till gendopning kommer fram. Hur kollar man det?
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/06/13 :  09:03:49  Show Profile Send Stickan a Private Message
Gendopning - hua, låter inte bra alls.
Tycker ändå att fighten mot doping skall fortsätta, dels är det fusk
dels är det livsfarligt.
Man måste hoppas på nåt sätt.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/06/14 :  08:50:27  Show Profile Send Sesam a Private Message
Det räcker med lite astmamediciner för att du skall prestera bättre!
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2007/06/14 :  21:52:39  Show Profile Send nalle a Private Message
Jag hade tur, spriten räddade mig från idrotten!

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2007/06/14 :  22:08:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det räcker med lite astmamediciner för att du skall prestera bättre!

Och koffeintabletter kanske.
quote:
Jag hade tur, spriten räddade mig från idrotten!

Ja,då är du inte ensam då..förutom ett deceniums styrketräning sporadiskt..
En före detta tränings kompis berättade att han en gång var en av dom främsta(i sverige),och han var stoor..och han hadde dopat sig för att komma dit,det hadde de flesta,annars hadde dom inget där att hämta.
Men han berättade om biefekterna,t.ex.hans humör,gick han på krogen kunde det sluta med att han nästan slagit ihäl någon..han slutade senare att tävla,tyckte inte det var värt det pris han fick betala genom dopingen..trände sen endast på motions nivå,för att trappa ner.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000