HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klass T-amp eller dyl gå grund av miljönförstöring
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/09 :  16:22:42  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag stänger faktiskt av med knappen på nätlisten, allt utom försteget som sitter i en annan nätlist. Detta torde väl vara ett enkelt recept att få bort energikonsumtionen i avstängt läge.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/06/10 :  17:01:56  Show Profile Send Peg a Private Message
Äsch låt ljudet vara ifred !

Titta på någon av de stora bovarna tex uppvärmning eller bilen och räkna ut hur många år stereon kan vara igång om man kör lite mjukare eller extraisolerar lite. Att sluta köpa vatten ifrån andra ändan av kontinenten kan ju vara bra det med.

Kärnkraft tyckte jag också var bra ända tills jag funderade lite på hur förbaskat illa det är ställt med miljön där de bryter uranet ...
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/06/11 :  11:52:36  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej,
jag köpte den plastiga billighetsversionen av T-Amp
för båten, den passar perfekt till mitt 12V batteri
som jag laddar med solceller. På kvällen vill jag
lyssna LÄNGE på musik i båten .....
Detta tycker jag T-ampen duger till men hemma vill jag
dock köra klass A.

Martin
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/06/11 :  12:46:47  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag bytte faktiskt från klass A till ett klass D-slutsteg, delvis av miljömässiga skäl. Jag tyckte det kändes så illa att ha en sådan enorm värmealstrande produkt stå och dra massa helt i onödan, när det finns "lika bra" produkter som drar 1/10 av strömmen. Av ekonomiska samt etiska skäl. Sen vet jag att det är "en piss i Mississippi" men jag tycker inte om onödiga saker. D.v.s. släcker när jag inte är i rummet, låter inte saker stå på o.s.v. Alltså sånt som inte kostar något eller gör någon skillnad för min upplevelse, men som skulle göra stor skillnad om alla gjorde. Det "känns" bättre helt enkelt.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/06/11 :  16:06:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man kan börja med att släcka all dekorationsbelysning.
Det är ju vanligt att folk har lampor tända i rum man inte vistas i.
Jag själv exempelvis. Det blir rätt många watt.
Å andra sidan har jag en elpanna, så om jag värmer med slutsteget, lampor eller radiatorn har ingen betydelse, som jag ser det.
Det är temperaturen i rummet som avgör hur mycket el jag förbrukar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/06/11 :  16:27:58  Show Profile Send svanbo a Private Message
Nej har man elvärme spelar det ju ingen roll. Jag har vattenvärme så då spelar det roll. Eller kanske inte när jag börjar tänka... hmm...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8601 Posts

Posted - 2007/06/11 :  16:46:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Om vattnet värms upp av el i villan så spelar det roll..
En hörlurs stärkare i klass D..

Edit:Alltså det spelar mest roll för den privata ekonomin,och klass A är ju perfekt om man värmer villan med el.(Eller el/vatten)
Det är ju lite långsökt att börja spara på lyssnandet för miljöns skull,samt dessa lågenergilampor det propageras för,jämför det med stora inustrier som står och dundrar och drar ström dygnet runt.Då är blir det ju en liten fjärt!..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/06/13 13:29:01
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2007/06/13 :  09:10:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Den mesta elen produceras i kärnkraftverk och vattenkraftverk. En liten del via värmekraftverk där man förbränner sopor eller förnyelsebar bränsle.
Den el vi producerar påverkar då klimatet förhållandevis lite.
Ska ni göra en insats som har betydelse för klimatet så ställ bilen och ta cykeln istället.
Då kan man med gott samvete ha sin stereoanläggning påslagen.
Själv förbrukar jag lika mycket energi till min bil som till mitt hus.
Problemet är att bilen slukar fossilt bränsle och påverkar då klimatet i hög grad.
Åk inte till Thailand på semester. 2 personer förbrukar på en flygresa till och från Thailand lika mycket fossilt bränsle som en normalvilla på ett år.
Cykelsemestra i Sverige istället.

Vill man däremot att vi ska stänga våra kärnkraftverk så finns det anledning att fundera över hur man kan minska sin elkonsumtion.

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/06/13 :  09:48:23  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag är av åsikten att all "onödig" konsumtion bör undvikas. Vi lever i ett samhälle där vi bara konsumerar mer och mer av allting. Det känns som en spiral som jag inte vet var den kommer sluta. Dags att bromsa, tycker jag.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2007/06/13 :  12:26:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kan vi inte undanta min stereoanläggning? Snälla?

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/06/13 :  12:33:32  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag är av åsikten att all "onödig" konsumtion bör undvikas. Vi lever i ett samhälle där vi bara konsumerar mer och mer av allting. Det känns som en spiral som jag inte vet var den kommer sluta. Dags att bromsa, tycker jag.
Håller helt med, den absolut största posten för energiförbrukning och resursanvändning är att vi köper en massa skit hela tiden i en ständig ström.

Man får tex tänka på att mycket av det man köper ersätter annat. Vad händer med dessa saker? Man får tänka mera långsiktigt och fundera på hur det blir med det man köper i ett längre perspektiv, hur länge kommer jag ha nytta av och verkligen använda det jag köper?
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2007/06/13 :  12:41:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bra synpunkter.
Det finns mycket som vi kan göra som gör mer för miljön än att stänga av 100W standby-effekt på stereon.
Ta cykeln istället för bilen. Åk buss och njut sedan av stereoanläggningen med gott samvete.

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/06/13 :  14:53:28  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Kan vi inte undanta min stereoanläggning? Snälla?

Självklart, det var därför jag betonade "onödig" konsumtion. Hifi-konsumtion är ytterst nödvändig.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/06/13 :  15:07:59  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Grejen är ju, OM man kan göra något - även litet - så är det väl bra om man gör det, jag stänger alltid av grejerna, särskilt som det nu inte är varje dag det blir lyssning (det finns ju vackert väder också...)

Jag skulle också i sammanhanget uppmana till att folk duschade kortare, att duscha 5 min istället för 20 minuter (som tydligen inte är ovanligt) gör oerhörd skillnad i vattenförbrukning och energibesparing i att värma upp vattnet.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8601 Posts

Posted - 2007/06/13 :  16:26:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag skulle också i sammanhanget uppmana till att folk duschade kortare, att duscha 5 min istället för 20 minuter (som tydligen inte är ovanligt) gör oerhörd skillnad i vattenförbrukning och energibesparing i att värma upp vattnet.

Så jag som inte varit till utlandet sen jag var 25 (42 nu)får inge bonus då så jag kan duscha 2 timar/gång då?Jag lär ändå inte få någon medalj av något miljöparti för "bästa icke resenär för miljön)
Kanske borsta tänderna utan att skölja!Någon måtta får det allt vara..

Learning by burning..
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/06/13 :  17:15:14  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
Så jag som inte varit till utlandet sen jag var 25 (42 nu)får inge bonus då så jag kan duscha 2 timar/gång då?Jag lär ändå inte få någon medalj av något miljöparti för "bästa icke resenär för miljön)
Kanske borsta tänderna utan att skölja!Någon måtta får det allt vara..

Jag tycker att den här typ av diskussioner, vad man "får" och "inte får" och "bör" o.s.v. är högst personligt och det är upp till var och en vad som är rimligt. För någon kanske det är ett absolut minimum eller måste att duscha 20 minuter t.ex. Svårt med pekpinnar, man kan snarast uppmana och ge förslag, sen tycker jag det är svårt att döma någon.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/06/13 :  17:29:17  Show Profile Send marens a Private Message
Håller med, det leder ingen stans att kalla varandra för "miljöbovar".

"Behöver" och "onödigt" är också tråkiga ord tycker jag. Det används ju i stort sett bara för att ta sig tolkningsföreträde över vad andra borde eller inte borde göra. "Du behöver ingen bil." osv.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/06/13 :  17:47:29  Show Profile Send svanbo a Private Message
Precis, det var därför jag skrev "onödig" konsumtion eftersom vad som är "nödvändigt" och "onödigt" är så personligt.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/06/13 :  22:44:43  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Hmmm.... duscha en timme om ni vill jag upprepar bara det jag skrev tidigare...

quote:
Grejen är ju, OM man kan göra något - även litet - så är det väl bra om man gör det

Det bidrar ju alltid till något.

... jag har ju ännu inte köpt någon oljetanker och släppt ut grejer i östersjön, så jag behöver väl inte källsortera.... ungefär så kan man ju också resonera om man vill... Eller blir det fel? Kanske...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8601 Posts

Posted - 2007/06/13 :  23:11:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
skillnad i vattenförbrukning och energibesparing i att värma upp vattnet.

quote:
Grejen är ju, OM man kan göra något - även litet - så är det väl bra om man gör det

Tja,jag använder ju inte el alls till uppvärmningen,eldar i kamin.Och kan göra mer det kan jag,jag kan ju stänga av varmvattenberedaren helt,blir en ännu större besparing,kan ju åka till morsan och duscha.
Släcka alla lampor,stearinljus är ju ganska billiga.Finns mycket mer jag KAN göra,men hur många gör så?Och varför ska jag för att jag kan?
Inte alla människor har förmågan att sätta sig in i hur andra tänker och har det.

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2007/06/13 23:18:43
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/13 :  23:32:13  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Och varför ska jag för att jag kan?
Det hela är rätt enkelt:

1. Ingen säger att just du måste göra något.

2. Även om du skulle göra något, får det inte speciellt stor effekt på världens klimat iallafall.

3. Om ingen gör något alls, utan alla forsätter som förrut, går allt åt helvete.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8601 Posts

Posted - 2007/06/13 :  23:39:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
3. Om ingen gör något alls, utan alla forsätter som förrut, går allt åt helvete.

Och när det gör det vill jag i alla fall vara nyduschad..

Learning by burning..
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/06/14 :  08:02:55  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:
quote:
Om ingen gör något alls, utan alla forsätter som förrut, går allt åt helvete.

Och när det gör det vill jag i alla fall vara nyduschad..

Allvarligt skämtat Ryssen, tråkigt om du känner dig utpekad eller påhoppad, det tror jag inte någon hade för avsikt. Som jag skrivit tidigare tycker jag det är upp till var och en vad man KAN och BÖR göra. Själv köper jag t.ex. ekologiskt (ännu hellre rättvisemärkt) om det finns ett sådant LIKVÄRDIGT och inte alltför dyrt alternativ - det tycker jag är en liten men väldigt bra grej som skulle göra stor skillnad om alla gjorde det. Och det påverkar inte min levnadsstandard i övrigt.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/06/14 :  08:09:09  Show Profile Send iroise a Private Message
Jag har ibland undrat, när kag kollat in annonserna på hifi-magasinet, hur det går med försäljningen av klass-a slutsteg i 70-90 kilos klassen och som drar iväg el-räkningen mot nya höjder. Hur blir det med dessa i framtiden kommer de att sjunka drastiskt i pris? Någon som har någon teori om dett? Själv tror jag att det kommer att påverka prisbilden negativt, eller?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/06/14 :  10:49:06  Show Profile Send marens a Private Message
Appropå ekologiskt. Ibland är tom ekologiska varor billigare av samma märke tom. Jag tror många väljer bort ekologiskt av gammal vana. Rättvisemärkta bananer kan ibland kosta bara 1-2kr extra/kilo och då är det inte arnes fetingbananer som de oekologiska är utan man får en mer behändig portion. Finns massor med fördelar med ekologiskt om man bara vågar se dem. Ofta så går man vidare i gamla hjulspår iom att man tittar tillbaka och om man skulle tänka på det att man gjort sämre i onödan hela livet så kanske man inte orkar ta ställning och ändra sig lite. Förmedveten försvarsmekanism.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000