Author |
Topic |
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/14 : 10:52:00
|
Visste ni tex att ekologisk mjölk har längre hållbarhet än den andra sorten? Köper väldigt sällan mjölk men som ett exempel på fördelar man kanske inte tänker på. |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2007/06/14 : 12:15:56
|
Hehe det visste jag faktiskt inte, intressant
Apropå rättvisemärkta och/eller ekologiska bananer så kan jag bara meddela att jag läst en hel del om just bananodling och hur de besprutas och främst då vad arbetarna får för men av besprutningen. Väldigt otäckt alltihopa. Läs t.ex. http://www.snf.se/verksamhet/internationellt/insamling-bananer.htm
eller http://web.telia.com/~u35111994/FAKTA%20%20OM%20%20BANANODLING.htm
Citat från den andra sidan:
quote: Plantagearbetare som ofta använder ogräsmedlet paraquat tappar naglar och drabbas av andningssvårigheter. Diarré, yrsel, huvudvärk, näsblod, magont och hudskador är andra exempel på vanliga skador. Paraquat är dessutom akut giftigt. Minimalt oralt intag kan leda till döden. Och det finns inget motgift. Förutom hälsoeffekterna på människor påverkar kemikalien också de djur som lever i närheten av besprutade områden.
Man gör en väldigt stor sak om man slantar ut några kronor extra för rättvisemärkta. Dessutom är de oftast godare.
hehe var det hififorum detta eller? |
Edited by - svanbo on 2007/06/14 12:17:50 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2007/06/14 : 16:37:24
|
quote: tråkigt om du känner dig utpekad eller påhoppad, det tror jag inte någon hade för avsikt. Som jag skrivit tidigare tycker jag det är upp till var och en vad man KAN och BÖR göra.
Nejdå,det nog jag är dålig på att utrycka mig "bara".. Vad jag menar är att jag tycker är att skaker man gör Bör/måste stå i proportion till varandra. Min ena granne har ett stooort sågverk i skogen,utan ström som han kör ett stoort dieselaggregat till hela dagarna..Han och hanns söner har minst varsin stooor truck med största V8:an,oftast åker dom en och en i dom,alldrig med last på.Nödvändigt?Hadde jag sagt till dom hördu "Kalle" nu BÖR ni nog byta ner er för miljöns skull,ja jag har börjat duscha 5 minuter istället för 2 timmar (nu duschar jag MAX en haltimme).Då hadde han nog hämtat sina söner och dom hadde fått sig ett gott skratt.Jag hadde inte kunnat gå ut på ca 1 år..Har dom dåligt sammvete för miljön..NEJ.Känner jag att jag ska ta fram min handjagade gräslippare istället för min bensindrivna..NEJ.Hadde jag tagit fram handjagaren hadde det i allafall gått åt 3-4 kravodlade bananner,under tiden.. De flesta grannar har ändå nån bensinslukande V8..Nästa granne åker till utlandet 3-4ggr/år och köper kravodlad för att "döva"sitt samvete åtminstone utåt sett..bra tänkt!..En har 10st folkracebilar han brukar stå och varva halva dagarna..Så BÖR/Kommer jag ha dåligt sammvete för att jag t.e.x har ett klass A steg säg 6 timmar/dag,fast jag KAN låta det vara avstängt?NEJ... Mycket svammel blir det.. OBS:Ej riktat till någon speciell. Alla har nog olika sammvete..
|
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2007/06/14 16:52:51 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 15:07:52
|
I går lät det förbannat bra hemma. Ljudet var mjukt och lent och rann ur högtalarna på ett fullständigt oansträngt vis. Det har ju låtit så stappligt tidigare och jag har varit så missnöjd. Vad hade hänt? Jo, jag hade glömt att stänga av förstärkarna kvällen innan. På vintern har jag dom på kontinuerligt eftersom jag ändå har elvärme, men nu på sommaren tänkte jag spara lite elenergi. Förstärkarna blir ändå varma efter en timme så det kan inte vara några problem. Trodde jag. Vad gör jag nu? Dåligt ljud eller dåligt miljösamvete?
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
Edited by - Björn-Ola on 2007/06/29 15:45:09 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 23:13:26
|
Sitter just och tittar på Gumball 300,100bilar och 200 personer lastas på flygplan och flygs till Tahiland.för att tävla hem igen.Tja du avgör själv om du vill spara nån KW eller två för miljön.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/06/29 : 23:17:31
|
Den energimängd som en förstärkare drar under sin livstid som musikförmedlare är försumbar jämfört med energin som åtgår under tillverknings- och leveranscykeln.
Kan tänka mig att det finns en del som "skyller på" ev. miljöförstöring för att övertyga sig själv eller någon i sin närhet att byta förstärkare. Fast egentligen är så att de är nyfikna på hur andra förstärkare låter. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
Edited by - Vox on 2007/06/29 23:21:44 |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/06/30 : 11:10:29
|
levande;
Kör själv klass D, men med 5kW så går det såklart ändå åt en del kräm om man spelar högt. Tycker kanske att HiFi som regel drar en försvinnande liten del av energin vi förbrukar, knasigt att t.ex. sluta raka sej för att spara ström, viktigare att köpa bergvärme, miljöbil etc. |
rolnor |
|
|
Topic |
|