HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Klass T-amp eller dyl gå grund av miljönförstöring
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/08 :  22:09:37  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Hej kära medlämmar.
Jag undrar vilka som köpt en klass T-amp eller annna utrustning PGA
miljön och dess behov av sanering av energi och omtanke???
Jag köpte en Audiofil T-amp pga miljön till min sambo men kan ej tänka mig en sådan till mina endanmål men man kanske blir tvungen att
göra det eller??
Miljö och sitt ego kommer verkiligen på tapeten nu i dessa dagar, kanske det är dax att skaffa ett par extrea kännsiga högtalare som det räcker med ett par 2watt singel end klass-A block och känna sig litre mera miljövänligare och dämpa sitt sammvete eller vad tycks???

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2007/06/08 22:15:46

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/06/08 :  22:56:58  Show Profile Send jonasz a Private Message
Personligen sa far det nog bli nagot klass D steg. Dels for att spara pa elen, dels for att varmeutvecklingen fran ett klass A steg inte ar nagon hojdare i okenvarmen i Arizona...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/08 :  22:59:55  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message

Det kommer nog en bit i framtiden bli vanligare tyvärr, menn det är vad jag tror.
Det finns ju sedan långt tillbaka billigare lösningar.
= hög känslihet och låg effekt

Min anläggning
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/06/08 :  23:01:56  Show Profile Send B-200 a Private Message
Har en t amp till datorn sen länge och skall ha ett klass D till hembion i framtiden.
Men till musik blir det AB det har mer "själ" i musiken ä klass D eller Klass T som t ampen är.

klass D och T har många fördelar förutom strömförsörjning och små storlekar. Har väl köpt min t amp mest pga storlek/prestanda men klass D till hembion blir miljöaspekten viktig.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/06/08 23:03:41
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/06/08 :  23:04:35  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Känns som det gått hysteri i detta med miljö. Miljön är bara intressant för företag etc så länge de inte kostar för mycket pengar. Sen vilken påverkan det har på naturen för att framställa mer alternativa bränslen etc det talas det aldrig om.

Om man tex skickar flis från Canada till Sverige så har det nog släpts ut betydligt mycket mer på vägen en vad som görs gällande då man skall satsa på det alternativa bränslet.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/08 :  23:07:20  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jo fö visso, men nu var det hi-fi det gällde

Min anläggning
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/06/08 :  23:16:38  Show Profile Send huzze a Private Message
Hifi hamnar ju i ett gränsland.

Tänk köp av ny bil. Då går det att tänka miljövänligt. Nya vitvaror - likaså. Där köper vi nytt när vi måste, dvs när den gamla gjort sitt.

Med Hifi så är det inte slit och släng på samma sätt. Där köper/byter/säljer vi begagnat på ett helt annat sätt.

Hypotetiskt: Skulle vi alla byta bara för miljöns skull innan apparaterna gjort sitt så är det verkligen resursslöseri för nyproduktion, men det är klart något ska företagen leva på...

Skämtsamt: När ser vi svanmärkta produkter i butikerna?
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/08 :  23:17:10  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Kan vi inte ta framm en musik anläggning med bra miljöassepckt för dem som tänker på våran och våra barnas framtid.
Låt oss säga , högtalare ,CD/signalkälla,Förstärkare, kablar
Jaa helt enkelt en annläggning som kan produsera ett hyffsat "reality"
med omtanke på vår planet???

Min anläggning

Edited by - levande on 2007/06/08 23:19:03
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2007/06/08 :  23:26:28  Show Profile Send huzze a Private Message
Kommer det inte med tiden tro?

Multimedia home edition, ljud&bild i alla rum, färdigt vid köpet av nya lägenheten/villan? Ingen valfrihet längre...

Eller tittar jag för mycket på TV?
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/08 :  23:30:40  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jo visst verkarar det som en varigant, men man kan förmodligen ha viss valfrihet vad gäller hifhi val(egena produkter)och där med åstakomma något vettigt som har lite kvalitet och realism.

Min anläggning
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/08 :  23:31:50  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Solseller vore ju lite kuligt att labba med till ex:

Min anläggning
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2007/06/08 :  23:34:49  Show Profile Send Klenkar a Private Message
bygg fler kärnkraftverk---->no probs
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/08 :  23:38:23  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Tuffing där,,,
OK vi skippar det där med hårddragen hifi i denna tråd då
Tänk om det går åt fanders med ett eller några kärnkraftver då?? då är det nog inte lika lätt att svinga svärdet

Min anläggning
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/06/09 :  07:54:47  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Miljö? Jag kör klass A! Sverige är en piss i nilen jämfört med alla audiofiler i USA m.f.. Där gäller ju bara Krell klass A och feta bilar!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/06/09 :  08:56:07  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

arbetsmiljö

fair trade

miljötänk - transporter

miljötänk - producentlandets miljöpolicy

Svenskbyggt någon ?

mvh
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/09 :  09:17:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Japp.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2007/06/09 :  09:47:08  Show Profile Send huzze a Private Message
Solceller och batterier låter ju som en strålande ié. Då slipper vi dålig ström dessutom.

HC & EA:

Förövrigt, ska vi dessutom räkna med utsläppen för transporten till Sverige? För då kan vissa tunga maskiner ligga pyrt till...

Annars är ju inte hifibranschen tillräckligt stor (väl?) för att det ska löna sig med lokala fabriker som i bilbranschen? Men med min framtidsvision så blir det väl med hifi som med bilvärlden: Det är en bottenplatta från en Pioneer men den ser ju klart ut som en Sony, fast de flesta delarna är Yamaha så har de lyckats för den låter ju som en Rotel...
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/06/09 :  10:32:40  Show Profile Send B-200 a Private Message
hificosult: Suistainable development (hållbar utveckling) och Global Compact med. Den senare är Koffi annans initiativ där han fått 100 tals företag globalt skriva på etiska förhållningsregler på frivillig basis. Mega initiativ.

Så om det skall vara hållbar utveckling så blir det klass D

Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/09 :  10:59:07  Show Profile Send Njord a Private Message
Det finns strömbrytare på elektroniken. Använd den - ofta. Det är skitsnack att allting måste stå på för jämnan. Några minuters uppvärming räcker. Lyssna i mörker, det ger en förhöjd upplevelse.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/06/09 :  10:59:32  Show Profile Send B-200 a Private Message
mycket bra sagt Njord.

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/09 :  11:23:43  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Skämtsamt: När ser vi svanmärkta produkter i butikerna?
Huzze, det finns redan! http://www.byspeaker.com/common_img/review/2004-01/r90_pic2.jpg

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/06/09 :  12:41:51  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
det finns redan!

Jag tror nog som flera varit inne på att det är el-användningen under apparatens livslängd som gör den stora skillnaden i miljöbelastning (såvida man inte producerar elen själv med solceller eller liknande).

Men ändå, om vi köper produkter från nya marknader så kommer vi hjälpa de nya marknaderna att producera miljövänligt.

Fotnot: Hmm, var det inte Levande som körde med batteridrift? Är det så'na där gröna batterier?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/06/09 :  12:59:31  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Ta bort startbatteriet i bilen också. Använd en vev istället!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/06/09 :  15:38:43  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hörlurar?...en klass-A förstärkare för hörlurar borde väl inte kräva sådär jättemycket effekt..en effektförbrukning på 15 watt borde ju vara ett riktigt monster...typ

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/09 :  15:54:59  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag har väl eg inte tänkt direkt på miljön men väl på el-räkningarna, och det ger väl samma resultat för miljön. Men har gått från många klass D watt till få klass A watt, eller rättare sagt håller på att göra det med en mellanlandning på på AB i form av chipampar.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/09 :  16:19:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
En mer "konkret" åtgärd som jag misstänker kommer rätt snart är regler om hur mycket energi apparater får dra i standby-läge, hifi produkter (särskilt slutsteg) tenderar ju att dra en hel del energi även när knappen på framsidan är avstängd så det kommer nog därför ha en direkt påverkan.
Det har talats om detta här i England men det är rimligen en typ av regler som kommer implementeras som ett EU-direktiv (tillsammans med alla andra europeiska regler för el-produkter), inte på nationell nivå.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000