HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarplacering/tredimensionalitet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2007/06/04 :  22:00:36  Show Profile Send JohnB a Private Message
Provade på skoj att ställa mina högtalare nästan dikt ann mot väggen (står vanligtvis ca en meter ut)jag fick förvisso ett önskvärt varmare mellanregister (elementen i högtalarna är inte helt inspelade) men samtidigt försvann all djupledsinformation.

Min fråga, går det att få vettig djupledsinformation med denna placering med en dynamisk eller för den delen andra typer av högtalarkonstruktioner?

Johan

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/06/04 :  22:07:36  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Det finns anpassade högtalare för att häng på bakväggen, antar att det funkar bättre

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/06/04 :  22:10:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Min fråga, går det att få vettig djupledsinformation med denna placering med en dynamisk eller för den delen andra typer av högtalarkonstruktioner?

Ja, om du har en högtalare där väggens stöd är medräknat i konstruktionen.

Carlsson torde väl vara det svenska praktexemplet då de SKA stå mot väggen. Om man har fet plånbok så har ju även Wilson Duette en del att komma med om man vill ha väggnära placering.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/04 :  22:17:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Minst tre stycken grejjer påverkas.

Det ena är det första du skriver om - värmen i ljudet, vilket jag tekniskt kopplar till att högtalarelementen får stöd från vägg, lite som att ge dom en större baffel.

Det andra är djupinformation. Detta är lite klurigare...tekniskt sett något mer svårt att förklara och att förstå.
Anyhow handlar det om något som heter kammfiltereffekt som tekniskt sett har att göra med att två "källor" (i ditt fall högtalare och vägg) avger (samma) ljud med en viss tidsförkjutning. Det flera frekvenser kommer förskjutningen hamna 180 ur fas vilket betyder utsläckning. Det är dock inte bevisat att detta är *mycket* hörbart.

Den tredje grejen jag vill ta upp är att reflexen från bakväggen kommer närmre och blir kraftigare ju närmre bakvägg högtalarna står. Detta grötar ihop informationen för hjärnan.

En liten sammanfattning kring detta är att 1'an hara tt göra med högtalarnas tonalitet, vad som är rätt och fel finns inte bara i tycke och smak utan också i högtalarkonstruktörens intentioner. 2 och 3 går faktiskt att trolla bort med dämpning eller diffusion (eller en kombination).

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2007/06/04 :  22:24:12  Show Profile Send JohnB a Private Message
Tack för svaren, men jag frågar också då jag ofta ser folk med konventionella högtalare nära vägg som samtidigt upplever djupled i ljudbilden, vilket jag då i alla fall inte lyckats få till.
Edit: (EngelholmAudio ditt svar kom under tiden jag skrev, ditt svar förklarar en del)

Edited by - JohnB on 2007/06/04 22:29:34
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/06/04 :  22:24:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är väl därför just Carlsson har huven över diskanten o isolering vid sidan av ?!



quote:
Anyhow handlar det om något som heter kammfiltereffekt som tekniskt sett har att göra med att två "källor" (i ditt fall högtalare och vägg) avger (samma) ljud med en viss tidsförkjutning. Det flera frekvenser kommer förskjutningen hamna 180 ur fas vilket betyder utsläckning. Det är dock inte bevisat att detta är *mycket* hörbart.



Just det gör mina WLM väldigt känsliga hur man ställer upp dom. Man har nära på fasta mått från sidoväggen o en jigg för att rikta in dom mot lyssnaren. Hur det fungerar, inte en aning, om det fungerar, jo jag tror det

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/06/04 :  22:26:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Tack för svaren, men jag frågar också då jag ofta ser folk med konventionella högtalare nära vägg som samtidigt upplever djupled i ljudbilden, vilket jag då i alla fall inte lyckats få till.


Elementens spridningsmönster borde vara en grej att ha koll på o hur mycket högtalaren är invinklad.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/04 :  22:27:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Det flera frekvenser kommer förskjutningen hamna 180 ur fas vilket betyder utsläckning. Det är dock inte bevisat att detta är *mycket* hörbart.

Hur f-n skriver jag?

Vid flera frekvenser kommer... skall det stå!
En graf på s.k. kammfiltereffekt:


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/06/04 22:28:01
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/06/04 :  22:53:01  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Jag har till dags datum inte hört en högtalare som ska placeras nära bakvägg och som samtidigt kan återge djupledsinformation på ett riktigt bra sätt. Kanske det finns, inte vet jag. :) De högtalare som ska placeras nära bakvägg har ibland andra fördelar som t.ex att vara lätta att placera för att få god tonal karaktär, basåtergivning, ljudbildsbredd och höjd. Jag som är djupledsfanatikter och rörfreak, väljer dock andra alternativ.

Snoogens
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/06/04 :  23:06:10  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Ranefjord;
Då får du ju återgå till Carlsson igen, och upptäcka vad som hänt sen senast.

Ang Carlsson är så ju inte bakväggen som är hemligheten allena bakom "djupet". Taket (iaf när det gäller 80-talets modeller och framåt) aggerar reflektor för att få rätt efterklang. Som tidigare nämnt är tidiga reflexer grumlande, därav behovet av dämpskivor nära högtalaren. De sena reflexerna i taket, i kombination med en lite höjd diskant för ev dämpning av takytan och ytterörats höjdidentifierande egenskaper, ökar rumsligheten i ljudet. Men eftersom det inom rimliga gränser är liknande förhållande mellan avståndet direktljud och avståndet för takreflekterat ljud, vart man än sitter, så kommer aldrig efterklangen komma så långt efter så att det blir ett eko. Det stannar vid rumslighet.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/06/04 :  23:55:22  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Det har inte hänt så mycket sen senast (ja, förutom att då att tillverkningen av klassikerna har upphört, sorgligt). :-)

Snoogens
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/06/05 :  08:52:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Du kan komma ganska nära bra djupledsinformation men måste då dämpa alla reflexer mycket kraftigt. Då funkar konventionella högtalaren rätt OK men fortfarande måste dess frekvensgång vara kompenserad för det extra bashöjningen. Mycket få modeller är det.

En placering nära vägg utan dämpning av reflexer är dåligt för nästan ALLA högtalare.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/06/05 :  09:07:46  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Mina åsikter:

Har inte hört några högtalare som står kloss i väggen som haft djupledsinformation.
Ut från väggen. Den extra basen man får nära väggen tycker jag sällan eller aldrig låter bra ändå. Bättre skaffa högtalare som kan leverera bas en bra bit utanför väggen. Sedan brukar en ganska ordentlig intoening hjälpa till en del också tycker jag.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/06/05 :  13:06:30  Show Profile Send U1 a Private Message
Ett av de problem som jag upplever med Carlsson är djupledsinformationen, den existerar inte. (har hört samtliga modeler utom kolboxen och de flesta i .3 version)

Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/06/05 :  13:41:38  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
U1:

Upplever det tvärtom. Men visst har jag hört carlsson låta mindre bra också.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/05 :  14:15:02  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
En placering nära vägg utan dämpning av reflexer är dåligt för nästan ALLA högtalare. Micke
Kan bara hålla med.

Med dämpad bakvägg är det däremot inga problem att få fram information på djupet också. Däremot bör det lämnas ett utrymme mellan högtalarna som är odämpat.

Dessutom gör det ofta mycket gott att dämpa väggreflexerna..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/05 :  14:24:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
"Däremot bör det lämnas ett utrymme mellan högtalarna som är odämpat."
Detta pratas det ofta om från LTS håll. Är informatioonen gömmd i Molt eller är det nått som visas öppet?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/06/05 :  14:31:38  Show Profile Send marens a Private Message
Jag instämmer i kören, nära vägg funkar inte om inte högtalaren är så nära att väggreflexen i praktiken hamnar i fas med direktljudet, dvs stora tunna bafflar eller inwall. Eller om man dämpar väggen för reflexer i mellanregistret.

Det som händer är inte bara det man ser i grafen som EA visar utan tänk dig att när du rör dig i sidled, så att avstånden ändras, så förflyttar sig utsläckningarna i frekvensplanet... *shiiyyoouuååiisch*. Det låter verkligen inte bra och förstör ljudbildens definition. Röster flackar fram och tillbaka i ljudbilden och det är svårt att höra vart ljuden egentligen ska komma ifrån.

Ljudkällorna bör vara minst 0.5m från väggen helst 1m, annars dämpning.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/05 :  14:55:29  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Detta pratas det ofta om från LTS håll. Är informatioonen gömmd i Molt eller är det nått som visas öppet?
Varför skulle informationen hållas dold?

Det handlar inte om nån LTS info utan är direkt kopplat till stereosystemet och förmågan att lämna jämn energinivå. Finns säkert beskrivet lite här och där.

Fick ingen direkt lust att utveckla det nu

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/06/05 :  14:59:12  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tror inte det där med att lämna öppet i mitten är så viktigt, effekten är inte så stor eftersom det handlar om väldigt sena reflexer i rummet och då är resten av rummets akustiska utformning betydligt vikigare. Det bör man nog alltid se över först i så fall.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/05 :  15:01:33  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Borde inte de som professionellt hänger sig till att sälja högtalare på forumet kunna redogöra för för- respektive nackdelarna med placeringen av högtalare och de erfarenheter man måste utgå från att de skaffat sig? Hur upplever du högtalare som är gjorda för placering nära bakvägg bör dämpas och på vilka grunder EA? Kunde vara intressant att ta del av hur du som näringsidkare tittat på de frågeställningarna.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/05 :  15:04:57  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Jag tror inte det där med att lämna öppet i mitten är så viktigt, effekten är inte så stor eftersom det handlar om väldigt sena reflexer i rummet och då är resten av rummets akustiska utformning betydligt vikigare. Det bör man nog alltid se över först i så fall.
Det finns helt klart andra frågeställningar som kan tänkas vara viktigare, men det innebär inte att man inte förlorar genom att dämpa hela bakväggen - både ekonomiskt och ljudmässigt.

Det är alltså inte entydligt "rätt" att dämpa hur som helst..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2007/06/05 15:06:25
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/06/05 :  15:49:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
KK: Asch - jag missade en smilies i mitt inlägg, därför ser det nog mer illa ut än vad det är menat.

Min fråga är seriöst menad och orsaken till min fråga är att det i mitt tycke dyker upp som tips/råd rätt ofta. Jag frågar mig (/dig) därför efter mer info. Vill du inte utveckla har jag förståelse för det, för det såg illa ut. Jag låter det stå o-editerat.

Jag håller med dig i att högtalartillverkare måste ha bra koll på sina högtalare och kunna ge konkreta råd i specifika fall.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000