HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 PMC högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/06/02 :  15:39:26  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
finns det nån som har hört nån PMC modell, några kommentarer om dom? jag såg att Golden Age Music sålde dom, men dom finns i Alingsås, hade vart smidigare att kunna provlyssna alla högtalare man är intresserade av i Stockholm.

här är en av golvhögtalarna, inte så vackra direkt, men det lilla jag läst om dom verkar lovande...


Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/02 :  16:06:10  Show Profile Send mayro a Private Message


I dess prisklasser får jag nog idag säga att jag anser Phonar´s mellansegment solklart mer potenta.Och överlägset prisvärda. Och detta trotts att just dom där PMC dy visar här var den burk som väckte mig om att ta in info om billigare burkar också och inte bara dyra saker...men jag anser iofs att just Phonars mellansegment är bland det bästa jag hört i dom prisnivåerna..Och detta bredvid Vienna Aukustics.. Dom två märkena har alla ingridienser på plats för att produsera MUSIK samt kan och ORKAR rocka också,, och inte bara lira fjöspop eller glest gnyende pipande Tanta..... Men det är min åsikt det.. phonar samt vienna måste vara bland dom absolut mest missgynnade burkar som finns i detta land.. Ingen butik tar in dom FAST dom troligen skulle ge lyssnarna en del att tänka på. Se bara efter mässorna..Där ser man ju folk just reagera på det fina ljud Phonars mellansegment kan fixa till. Och detta jämfört med ohyggligt dyra saker som visas runt omkring.. Ändå utmärker dom sig..

Ändå ändå så säljs dom inte i butiker av någon underlig anledning..

Vienna blev årets burk i en av tidskrifterna vad den nu heter.. men icke sa nicke.. Dom är stendöda.Ingen butik säljer dom.. helt makalöst otroligt egentligen... medans en liten burk som PMC som jämfört med dom jag tagit upp här får anses som en liten krabat ofta kommer upp som tänkbar burk..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/06/02 :  16:13:58  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
jo, men jag tror JustAudioMagic har dom...Phonar alltså...

men vad gäller Vienna har du nog rätt, har inte sett dom heller.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/06/02 :  18:00:11  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Ändå ändå så säljs dom inte i butiker av någon underlig anledning..


Är väl inte så konstigt att butikerna ej vill sälja produkter där agenten/importören säljer direkt till slutkund.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/02 :  20:54:02  Show Profile Send mayro a Private Message


Forken. Hur menar du annars importörerna skulle få behålla agenturerna då ingen tar in märkena FAST dom är kanonbra samt seriösa märken.??. Sladd säljer ju advantage själv samt innehar rättigheterna för märket.... Och ändå säljer andra butiker dom överallt... Så det argumentet håller inte forken...Då ingen tar in sakerna så blir man tvingad att sälja själv.. Detta att en del inte kommer ut trotts produkterna har en plats egentligen ute i butikerna är rent förvånande..PMC kanske även det är ett märke som borde ha större spridning äm alingsås....

men men. Vet inte riktigt varför jag "fick luft" här då tråden handlade om PMC..Men får skylla på den lilla värmen som kom här då jag skrev...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/06/02 :  21:45:49  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Sladd säljer ju advantage själv samt innehar rättigheterna för märket.... Och ändå säljer andra butiker dom överallt... Så det argumentet håller inte forken...


Finns många anledningar till varför en butik ej ska plocka in ett märke. Starka varumärken är alltid intressant, en seriös importör/agent som verkligen jobbar med sina märken och sköter affärer på ett bra sätt kan komma undan med att själv sälja produkterna. Går knappast att jämnföra HiFi Consult med Creative och Vassago då dessa i mina ögon ej jobbar med sina produkter.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/06/02 :  21:54:39  Show Profile Send forken a Private Message
Jag har lyssnat på en del av PMC sortimentet och tycker de helt klart är värda en provlyssning. Finns mycket roligt i prisklassen så ta din tid och lyssna på mer än de testvinnare du läser om i pressen.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/02 :  22:03:27  Show Profile Send mayro a Private Message


Forken.. Jag skrev att jag inte riktigt hajar varifrån jag "fick luft" i denna tråden om ämnet ta in i butik o sälj.. Så där avslutade jag ämnet här så mer ot inte blir.. Hajar faktiskt inte ens hur fasiken jag kunde få in detta i tankarna här.. Skyller på totalhaveri i cellerna uppepå PGA den värme som besökte oss här idag..

men ämnet är intresant.. Så vid lämpligare tillfälle då jag är mer i ordning i skallen för längre små diskutioner kan vi diskutera saken mera gärna... Just nu är det nog inte min bag att ha en diskution även om jag var den som tog in ämnet här... Men jag vet ju butiker söker själv efter bra grejor..

och Phonar och Vienna ÄR bra grejor..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/06/03 :  21:56:40  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag sitter helnöjd med ett par PMC FB1+. Spelar kanonbra i alla register och går ner till 22 Hz, men som alltid är det en matchning med den övriga utrustningen som skall till.

Jag matar mina med en Copland CTA405, helrör med andra ord.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/06/04 :  10:52:46  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
quote:
I dess prisklasser får jag nog idag säga att jag anser Phonar´s mellansegment solklart mer potenta.Och överlägset prisvärda.


Som allt annat hos Creative? Har du jämfört Phonar direkt bredvid andra högtalare i samma prisklass? Och... Har du själv köpt högtalarna och CD-spelaren (till fullpris) eller har du dem till låns på obestämd tid?

Jag har hört PMC GB-1 och det är en bra högtalare. Dessutom är de riktigt snygga IRL. :)

Snoogens
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/06/04 :  11:07:21  Show Profile Send Blue a Private Message
De svenska butikernas ovilja att ta in "nya" märken är ett problem.

De mindre agenturernas många gånger alltför oprofessionella arbete bidrar sedan inte till att göra saken bättre.

Och ja, PMC är enligt mina erfarenheter trevliga grejer.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2007/06/04 :  12:37:46  Show Profile Send overhang a Private Message
Jag har ett par PMC FB1+ och är mycket nöjd med vad de presterar.
Dock har jag på intet vis lyssnat på allt som marknaden har att erbjuda. Man dock säga att vid en jämförelse jag gjort med B&W 703 så exelerade PMC FB1+ på samtliga områden enligt min uppfattning.

Jag tycker dock att du skall se till att få lyssna ordentligt på högtalarna, (helst i ditt hem)innan du överväger ett köp.
Du kan läsa lite mer i denhär tråden.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35992

/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/04 :  14:34:34  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Som allt annat hos Creative? Har du jämfört Phonar direkt bredvid andra högtalare i samma prisklass? Och... Har du själv köpt högtalarna och CD-spelaren (till fullpris) eller har du dem till låns på obestämd tid?

Jag har hört PMC GB-1 och det är en bra högtalare. Dessutom är de riktigt snygga IRL. :)


Ranefjord.
Din chef för en liknande stil som din ovan här på ett annat forum..

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=4165&st=30

Slump??
Gissar det inte är det direkt.. oavsett hurvida ni nu inom samma företag aggerar ovidkommande varann eller inte så ber jag er att avsluta detta ni sysslar med från Audio Concepts sida omgående..Jag har som sagt annat i tankarna än kränga hifi för olika handlare..bara tanken är komplett sjuk..Så lägg av..



Moderatorer.
Jag ber er att INTE se mitt svar här som bråk.. men saker som Audio Consept på euphonia gör och ranbefjord som arbetar för Audio Concept gör här MÅSTE få besvaras av mig.. Men detta är nu gjort. och jag skriver inte mer om detta. jag hade redan lämnat tråden efter ha gått ot pga hjärnsläpp.. men ärligt för jag läste det som topicägaren var besviken inte saker gick att höra lite mer ute i landet.. Då kom tankarna på andra märken där jag också tycker dom borde finnas lite här o där..

men sedan så kom jag ju på att det blev totalfel och skrev så.. Samt lämnade det därhän.. Ändå kommer sedan detta här i tråden efteråt men ändå samtidigt i stort sett på båda forumen från samma företag´s håll....

"Posted - 2007/06/04 : 10:52:46" från ranefjord här.
"Today, 08:59" från Robban på euphonia..

Ja inte vet jag. men är detta en slump så bör dessa herrar från Audio Concept köpa sig en lott dessa gubbs.. För detta är deras turdag...

men jag anser detta rent osmakligt..


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/06/04 14:39:38
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/06/04 :  14:56:18  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Jag bara undrade eftersom du själv tycker att det är viktigt att branchfolk berättar om sina tillhörigheter i sin signatur. Om du har ett nära samarbete med Creative (man kan ju onekligen misstänka det), så bör väl även du markera detta i din signatur?

Snoogens
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/04 :  15:27:18  Show Profile Send mayro a Private Message


Ranefjord.
Jag har inte samarbete. Så är det klart. För första gången under flera år har Creative saker jag gillar förutom just Phonar P serien.vilka jag vurmat för sedan år tillbaks i dessa klasser dom tillhör.. Fler än jag har som sagt gjort detsamma då och då för just dess potensial för billiga kr... Vilket är serien JAG talar om och inget annat.. Den P serien är på väg ut så urdåligt samarbete OM jag skulle köpa dom samt sälja in dom då nya serien borde marknadsförts....

Viablue har en helt ny kabel jag fastnade för.. den är helt enkelt kanonbra.. Så denna serie rekomenderar jag. inget annat.. Den nya serien.. Eller skall man säga den nya dyrare modellen mer rätt eftersom den billigare finns kvar..och har själv köpt denna nya .. Så gör även Ulf tror jag trotts han har nordost och audioquest osv som jag förstår efter provspelat denna nya Viablue... Då den är så bra behöver man inte samarbeta eller jobba för Creative för att rekomendera den eller äga den själv.. Det vore fasiken tjänstefel som medlem på ett hifi forum att INTE framhålla den som en kabel man bör testa..

Ayon cd .. Ja du... vad säger man. under åren som gått har helt enkelt inte jag hört en bättre cd hos mig än min Droppe.. Ayon cd´n var bättre helt enkelt.. och jag bytte cd..
hade jag köpt den av Hans i Danmark som även han säljer dessa fina cd spelare hade jag varit "köpt" av honom.. Nu är jag det av Wolfgang..

Var i helvete kan JAG köpa mina grejor UTAN att anklagas hit o dit..?? Säg det.. Inte ens då en av dom trevligaste seriösaste konstruktörerna bygger så är jag fri från anklagan.. Nu är jag även lennart Labbs säljare... Asså.. Vakna nu va... Snart åker jag väl ut från forumen för jag besvarar dylika dummheter också.. fattad bara det..


jag har haft Vienna föresten.. Dom rekomenderar jag ofta då jag tror dom kan passa in.. Jag har inte köpt en skruv av vassego någonsin.... jag rekomenderar Ino då dom kan passa in för spekulanten..Engelholmarens försteg osv..osv..sov.... osv osv osv.. Så försök inte sätta dig/er på min intigritet. . Dom saker jag rekomenderar är bra enligt mig o min smak.Eller i alla fall prisvärd... inte att JAG får superpriser hit eller dit..

Jag rekomenderar ännu Silverline fast INTE Hans säljer dom vilket nuvarande säljare vet om du är osäker.. fråga bara.. jag försökte till o med pruta till mig ett par mindre modeller än mina tidigare av demosarna dom hade i sthlm då mina kr inte räckte till...

Fråga själv så får du nog svar att jag inte ljuger ett ord.. Så gör man inte om man jobbar för någon.. Däremot efter dom silverlinen så kom Phonar ELLER Vienna som alternativ.. och då phonar nu säls ut lite som demosar då ny serie är inkomande så passade detta MIN tunna plånbok väl in.. Så¨Ranefjord.. lägg bara av .. Detta ni sysslar med strinker illa...

Nu är dagis väntande.. Och nu får detta vara slut på.. Jag pallar bara inte mer av detta nu..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2007/06/04 :  15:52:20  Show Profile Send johmi a Private Message
Sluta gnabba ranefjord. det startats en extra tråd för detta, http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61394. Iövrigt så luktar det illa både här och på euphonia.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2007/06/04 :  16:02:00  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Bra, Mayro!
Ge dem vad de tål....irl...glöm inte garden....
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/06/04 :  17:07:22  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
hmm...

det måste vara en bra högtalare om det finns så mycket känslor kring den :-D

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/04 :  18:40:06  Show Profile Send OcA a Private Message
Om vi håller oss till PMC så var jag för ca två år sedan på jakt efter något i prisklassen 15-20 papp och ramlade över en liten recension i Hifi och Musik där de testade just GB1 från PMC. Recensenten var inte snål med lovorden och jag tyckte det luktade hype lång väg, men jag var ändå tvungen att provlyssna.

Sagt och gjort. Drog till Ystad där jag visste att de fanns (bodde i Malmö på den här tiden) och bad att få lyssna på dem. Jämförde också med ett par Canton i samma prisklass och ett par Monitor Audio, alltihop ihopsnörat med Primare elektronik. Vad som slog mig vid första lyssningen var hur rent och stort ljudet var. Inte minsta tillstymmelse till burkighet, eller färgning. Dessutom var dynamiken förbluffande bra. Basen hamrades fullkomligt ut ur högtalaren och den var torr och riktigt snabb! Dessutom en stor ljudbild och ett väldigt nyansrikt mellanregister. Sist men inte minst en utomordentligt detaljerad diskant som aldrig blev vass eller otrevlig. Skulle vilja påstå att PMC är så nära en helt neutral högtalare du kan komma. Har du varm elektronik så låter det varmt, kall elektronik blir givetvis tvärt om. Den är otroligt transparent och det är faktiskt riktigt kul och enkelt att genomföra utvärderingar av olika typer av elektronik med dessa högtalare eftersom de släpper igenom allt (inte bara av godo om du har lite sämre elektronik kanske?)

Hursom så lät de bättre än både Canton (för ljus) och Monitor Audio (för varma) enligt mina öron.

Men slarva inte med kringutrustningen och var lite observant på matchningen av komponenter då de är skoningslöst avslöjande - vilket jag bara ser som ett plus. Är heller inte så att dåliga inspelningar låter kass som det kan göra på en del högtalare, utan här presenteras allting på ett behagligt sätt, även om det är skitkul att skärskåda alla inspelningar...

Alla typiska studiomonitor egenskaper finns där, men utan att vara tråkigt steril och blodfattig i ljudet och som gammal ljudtekniker gillar jag det skarpt!

En riktigt asrolig liten högtalare som låter förbaskat stort! Om jag skulle blundat och lyssnat utan att veta vad det var så skulle jag gissa på resliga golvare med dubbla basar och hela kittet, men nu är det en fantastiskt nätt sak som trycker ur sig ljud som nära nog trotsar fysikens lagar.

Tror att Hifi och Musik skrev "en skir slugger" och det håller jag med om. Recensenten på HFoM var så till den milda grad imponerad att han köpte ett par själv! För övrigt en av hans absoluta högtalarreferenser oavsett pris enligt han själv...

Vill du ha ett vidöppet ljud, med massor av detaljer och stor ljudbild samtidigt som du vill ha dynamik i världsklass parat med en otroligt bra och djup bas så ska du absolut provlyssna!

Hade innan dessa PMC ett par B&W 801F och PMC gör allting betydligt bättre. Sedan är ju PMC en ny konstruktion och 801F byggdes i början på 80-talet, så lite har väl hänt får man hoppas...

Finns du i närheten av Norrköping nån gång kan du alltid komma förbi!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/06/04 18:41:37
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/06/04 :  18:52:01  Show Profile Send FBK a Private Message
Vill det diskuteras mer om återförsäljare hit och dit så gör det i min tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61394 den startades så att Nisse83 skulle slippa sörjan här, herregud alltså..

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/06/05 :  10:16:49  Show Profile Send Karla a Private Message
Hifibörsen i Kungsängen har PMC:

http://www.hifiborsen.se/produkter/pmcfb1.asp

Vox: Synd du är före detta Västerås. Hade gärna bjudit
in mig själv. Kör FB1+ med Hegel H200, men nyfiken på
rör för framtiden...
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/06/05 :  12:27:56  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Vox: Synd du är före detta Västerås. Hade gärna bjudit
in mig själv. Kör FB1+ med Hegel H200, men nyfiken på
rör för framtiden...


Vet inte var du fått att jag skulle vara en före detta västeråsare, men så är inte fallet. Jag både bor och jobbar i Västerås.

Edit: Det är bara "Eric V-ås" som är före detta, inte personen bakom.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2007/06/05 12:30:24
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/06/05 :  12:53:57  Show Profile Send Karla a Private Message
Hehe,

Tolkade fel med andra ord. Jag bor också i Västerås.
Ovanligt PMC tät stad.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/06/05 :  13:20:45  Show Profile Send Vox a Private Message
Karla, kan det vara så att du liksom jag köpt högtalarna av Per-Erik på PE-Audio?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/06/05 :  14:52:33  Show Profile Send Karla a Private Message
Nej, dom köpte jag som demoex av Golden Age.
Helt ohörda och enbart efter tidningsartiklar och
postiva omdömen på forum härhemma och i England.
Ångrar det inte en sekund!!

Innan jag kastar in handuken ska jag ha ett par
EB1.

Men annars handlar jag uteslutande hos PE, då
man kan låna hem och testa innan köp.

Edited by - Karla on 2007/06/05 15:25:54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000