HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fasen är keff!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/12/03 :  00:58:16  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Har byggt ihop båda mina högtalare nu, har dock ett problem med den ena! Basarna (2st) hamnar automatiskt ur fas, var tvungen att koppla + på - in till basarna efter filtret för att få dem att samverka med högtalare nr1. Mellan och diskant funkar fint att koppla som det ska vara kopplat!

Filtret är ett andra ordningens, går inte att koppla fel... har dubbelkollat tåtarna där bak, kontakter och tåtarna in till basarna, plus på plus etc! Det funkar ju bra nu, men va sjutton, varför måste jag koppla basarna ur fas? Nåt måste vara keff? (eller så har jag blivit blind )

Edited by - T-ReX on 2002/12/03 00:59:52

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/12/03 :  01:04:54  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Basarna är paralellkopplade, tycker mig kunna se att de basar ut och in åt sammma håll, om de skulle vara kopplade med olika fas så låter det rätt illa va?

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/03 :  01:38:07  Show Profile Send norman a Private Message
Om det bara är basarna du är osäker på om de är rätt kopplade så kan du ju enkelt testa med ett batteri (1.5v), då ser du om de går utåt eller inåt.

(en del högtalarmärken verkar inte bry sig att märka rätt heller.. t.ex. så har de gamma vld13 jag testat haft slumpvis polaritet..)
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/12/03 :  14:44:41  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Jag är blind!!

SS basarna sitter rätt kopplade, det lät noll då jag ändrade fasen på den ena. Jag hade visst kopplat högtalarkablarna rött på svart på vänster högtalare, jag som gick igenom HELA filtrets kabeldragning men tittar jag på kablarna?? *blääääh* jaja nu funakr det kanon iaf!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000