Author |
Topic |
|
pwrdesign
Member
200 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 12:22:08
|
Hej!
Nu har ca två veckor gått sedan jag fick idén med threeballs. För er som inte hänger med finns info på:
http://www.pwrdesign.org/threeballs/real/index2.htm
Jag har varit i kontakt med ett bra modellsnickeri. Den enklaste och billigaste tillverkningsmetoden verkar vara att göra en ytterform och sedan rotationsgjuta sfärerna i hårdplast.
Kostnad för att gjuta två högtalare (6 sfärer) skulle sluta på ca 19 000.
Detta är lite maffigt för min ekonomi...måste ju ha mat :-)
Sponsorer verkar vara svårt att få, har fått lite smånapp, men ingenting klart än.
Så, antagligen kommer jag gå ifrån denna design, tyvärr, för jag gillade den, kommer designa den mer med tillverkningskostnad i tanken så får vi se vad det blir.
Nytt budgetelementförslag är klart.
Titta gärna på det!
Monacor DT28-N Monacor MSH-116/4 Peerless SVR-269 Peerless 269 slavbas
Mer info, kurvor och ritningar finns på hemsidan.
MVH Patrik |
Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik |
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå
824 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 13:51:13
|
Hej P., har såg förut att ngn. skrev att det är gynnande ljudmässigt att ha rund form på h-talaren om man ser till utsidan, men ser man "insides-mässigt" så skulle detta ej vara bra. Funderade därför på om det inte skulle vara bättre att göra som en "vanlig" h-talare och sedan lägga på som ett "runt-skal", detta borde nog även vara lättare för att få den runda formen och även billigare(!). Då kan man säkert göra insidan i MDF (el. liknande) och "ytterskalet" i glasfiber (el. liknande ;). Glasfiber är inte så jätte svårt att jobba med (har jag själv gjort lite arbete i glasfiber), inte så dyrt heller. Men du får nog börja med ngn.-ting annat att göra den runda formen med (el. kanske går med glasfiber det med? (!)), sedan lägga lager på lager på lager med glasfiber (självklart blandat med plast), sedan slipa ner det så att du får jämn yta och slutligen lacka med lämplig lack.
Självklart är detta bara en grundidé, du får gärna klura vidare på exakt hur alla moment skall gå till, men dra dig inte för att fråga om hjälp, det finns många som gärna hjälper till här på forumet (inkl. #85 (no_85 (moí! ;))). |
|
|
|
Topic |
|
|
|