HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 EKK testat i Uppsala
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 12

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/11 :  08:21:58  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
..där en stor del folk som rekomenderar den ofta även kallar folk som inte använder den redan för saker av otrevlig natur.


Det är lugnt kompis! Det var mest det du skrev ovan tillsammans med som jag tycker är underliggt. Man bedömmer väl utrustning efter vad de presterar och inte utifrån vem som rekommenderar...

ps.. bara så det framgår så rekommenderar jag ofta att man testar EKK, men tror nog ingen uppfattar det som om jag kallar någon för otrevliga saker, jag använder ju inte EKK själv

Tyckte mest att din inlägg egentligen bara kunde ses som provokativt mot de som tycker om kabeln - eftersom en stor del av de som rekommenderar den enligt dig är otrevliga typer. Lite onödigt liksom...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2007/06/11 :  11:28:40  Show Profile Send labrat a Private Message
Kopparoxid är inte koppar. Koppar innehållande syre är inte kopparoxid utan en form av legering.
Syrefri koppar innebär bara att det inte finns syre med i "kristallstrukturen". Att två olika ämnen/grundämnen befinner sig i samma kristallstruktur(eller annan fas) betyder inte att de reagerar/bildar förening med varandra. Analogi: vatten innehåller vanligtvis syre, men inte väteperoxid. :)

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2007/06/11 11:31:47
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/11 :  13:04:19  Show Profile Send mayro a Private Message

Kaffekoppen

gubbarna är för det är sagt med lite glimten i ögat och inte så blodigt alvar.




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/06/11 :  14:16:30  Show Profile Send rolnor a Private Message
labrat;
Lysande analogi, vet du varför man helst använder syrefattig koppar i musiksignalsammanhang? Det är väl p.g.a syrets paramagnetiska egenskaper? Kanske helt enkelt höjjer impedansen??

rolnor

Edited by - rolnor on 2007/06/11 16:38:39
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/06/11 :  18:11:24  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Kaffekoppen

gubbarna är för det är sagt med lite glimten i ögat och inte så blodigt alvar.


Mayro :)
Där ser man vad lurigt det kan vara. För mig blir tolkningen ett hånskratt

Kram

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/06/11 :  23:00:40  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Hmm, jag kan se analogi mellan algjakt eller kraftfiske i denna diskussion om kablar;) Fortfarande sa har ingen forklarat vad som ar mest neutralt. Nin gar pa sina vetenskapliga tester, andra anvander sina oron. VEM kan saga att denna kabel later ratt. I min mening ar det musikern som spelar pa sitt instrument!!!! Inte Nin, mayro eller hifitidningar. Vad nin eller mayro foredrar ar en helt annan sak. Det ar ngt som jag kan acceptera (respektera) Men att kalla ngn for idiot om man tycker si eller sa ar att sanka sig till dagisniva! (OBS, nin o mayro ar bara exempel, pekar inte ut ngn)
For ovrigt anser jag att kabeln ger en hogst minimal paverkan om man ser fran borjan av inspelningen till konsumenten i soffan.
Visst har jag hort skillnad pa olika kablar och jag har gillat somliga mer an andra. Men jag skulle aldrig pasta att de har atergett musiken korrekt. Det vore en stor logn!






Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2007/06/12 :  06:38:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kan efter ett års frånvaro att allt är sig likt och samma ämnen debatteras återigen med så gott som identiska genmälen, ett hifivärldens limbotillstånd.
Som liberal så tycker jag ju att envar skall finna sin lösning som passar denne efter egen smak, om det så är föregivit neutralt val eller om den valda kabeln ger en förbättring av ljudet enligt den personliga preferensen.
Hela kedjan från skiva till högtalare och rum utgör en länk och där högtalare och rum troligen utgör den största "färgningspotentialen".
Problemet är väl som alltid att i slutändan få ett bra ljud hemma i sitt eget rum, vill man där även experimentera med olika kablar är detta OK enligt min åsikt, oavsett om målet är en förbättring eller en föregivet neutral länk i ledet.

Bravo
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/06/12 :  08:48:33  Show Profile Send mayro a Private Message


bravo.

Men diskutionerna är klart bättre med mindre tillmälen och oftare finns det lite kamratliga gliringar med. menar nu inte mig och kaffekoppen ovan utan över huvud taget..

Sedan räcker inte ett år bortavaro ifrån hifi för märka förändring.. Dessa små diskutioner har väl alltid funnits och hör väl delvis dit på nåt sätt..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/06/15 :  11:10:21  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Tja!

Kort uppdatering av
quote:
Hallå Stefaeri2001!

Håller på att spela in ett par EKK.

Har samma erfarenhet som du av s-ljud och missljud i cymbaler och gitarrer, särskilt under timmarna ca 75-125. Nu har det gått ca 150 timmar och det är klart bättre men inte tillfredsställande.

Har också samma erfarenhet av ljudbilden, har en mycket stor ljudbild MEN enskilda instrument flyter lite och är inte riktigt utmejslade, men även här blir det bättre.

Är hoppfull om att det faktiskt enbart är en inspelningsfråga, dels därför att jag haft ovanstående erfarenhet av andra kopparkablar (ett par av mina mina tidigare kablar hade symtom 2 ovan för att sedan få väldigt tydlig och tredimensionell ljudbild, ett par andra symtom 1 som gradvis blev bättre men där tröttnade jag och köpte EKK ...), dels därför att dom blir hörbart bättre hela tiden ...

Tror man måste ge EKK:n tid (kopparkvalitet?, tjocklek?, all plast?) ... Jag ger mina 300-400 timmar och sätter dem på intensivkur i helgen.

Johan


Var inte nöjd efter 200 timmar. Satte EKK:n på dygnetruntspelning i ca 250 timmar (hade en liten Trends som fick gå varm med CD-spelare, kablar och motstånd). Samtidigt skaffade jag ringledare som fått gå ca 200 timmar. Inte riktigt färdiginspelade än, får gå några hundra timmar till. Kommer senare att göra en jämförelse mellan EKK, ringledare och egen fläta av lackerad koppartråd.

Hursom, vassa "s" och missljudande cymbaler är helt borta i EKK:n, och faktiskt skimrar cymbaler som aldrig förr, enskilda toner och ackord har lång efterklang som aldrig tidigare (slutsats: kräver lång inspelning). Fokus och utmejsling av enskilda instrument har blivit bättre men inte helt tillfredsställande (slutsats: kräver ännu längre inspelning?). Rummet är mycket brett, djupt och högt. Detaljinfo är mycket bra utan att ta över. Låter mer "kallt" (neutralt?) än "varmt", dock inte sterilt. Saknar lite dynamik i det lilla men det låter väldigt "maffigt", faktiskt snudd på för "maffigt" ... Följer upp det här senare vid jämförelsen jag nämnde ovan.

För att inte framkalla onödiga diskussioner lägger jag till att detta är min erfarenhet än så länge, i min anläggning, och i mitt rum ...

Trevlig helg till alla!
Johan

Edited by - Jolojl on 2007/06/15 11:14:13
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/15 :  12:25:33  Show Profile Send OcA a Private Message
Drog ett test till med EKK hemma. Fick inget bra resultat förra gången jag provade, men har bytt CD och rumsterat lite med möbleringen hemma så nu tänkte jag att det var dags att utvärdera på nytt.

Det som inte var bra när jag provade förra gången var att ljudet blev lite ettrigt i diskanten, men det var som bortblåst nu (tack vare nya CD'n kanske). Det bestående intrycket är ändå vilken jäkla separation, detaljering och dynamik kabelskärllet har! Snacka om att den lirar dynamsikt! Baskaggar och golvpukor sätter sig rätt i mellangärdet och det är inte en blöt imponatorbas vi snackar om utan en konturfast och reptilsnabb samt torr bas! Kul att synergieffekterna är påtagliga när man byter prylar i anläggningen! Jag är iaf helnöjd med EKK just nu och skulle nog inte sätta tillbaka mina Straight Wire i första taget...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2007/06/15 :  13:10:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
men det var som bortblåst nu (tack vare nya CD'n kanske)

Kan det inte vara så att EKK`n inte maskerar brister i anläggningen (nu CD`n)som andra kabeln gjorde.Har märkt liknande med olika opampar efter varandra.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/06/15 13:11:57
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/06/15 :  14:42:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
I ett test som jag gjorde hos en kompis sÅ fullständigt krossade en ekk en Van den Hul Royal Jade eller heter den Green jade? Den är grön i alla fall.

Hemma hos mig har en kimber monocle xl fått ersätta en ekk, och kimbern får sitta kvar. Har inte jämfört tokmycket, ska göra en jämförelse till, Kimbern har fått sitta i ett par månader, ska byta mot ekkn snart och se vad jag tycker då.

Så, jag gissar att EKKn är lika "systemberoende" som andra kablar, men då säger de som är dryga och också råkar vara EKK förspråkare att det då är resten av systemet felkonstruerat. Det är nog bara den åsikten som är felkonstruerad tycker jag. Obeservera att jag INTE säger att alla EKK förespråkare är dryga, bara att somliga har en lite dryg attityd, vilket gör det tråkigt för oss andra.

Så, fungerar EKKn bra, kanon, billigt och bra, lite styva bara. Fungerar det inte, byt. Simple as that. Det är trots allt lättare att byta en kabel än att byta ut förstärkaren eller högtalaren.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/15 :  14:51:03  Show Profile Send OcA a Private Message
Tror att EKK'n är ganska skoningslöst avslöjande som kabel. Skit in - skit ut helt enkelt. Den verkar inte ha någon "filtrerande" funktion som vissa andra kablar jag provat har. Den verkar heller inte ha någon direkt egenkaraktär utan slussar ut signalen från källan som den ser ut... Om resonemanget går hem?

Sedan håller jag med Claes, EKK är ingen mirakelkabel på något sätt. Allt passar inte i alla system. Vissa system funkar inte med tex Nordost eller Audioquest lika lite som vissa system inte funkar med EKK eller ringledare... Får man ett bra ljud med EKK jämfört med märkeskablar så är det bara att gratulera, annars kan man alltid köpa något som passar ens eget system bättre.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/06/15 :  15:16:46  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
En slutsats jag kan utläsa i denna tråd är att om man ska ge ett kabelråd till en person som står i begrepp att börja med hifi och ge ett bra instegsråd på kabelfronten... ja, då verkar EKK onekligen vara ett prisvärt alternativ...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2007/06/15 :  15:42:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
men då säger de som är dryga och också råkar vara EKK förspråkare att det då är resten av systemet felkonstruerat. Det är nog bara den åsikten som är felkonstruerad tycker jag.

I alla fall jag anser inte jag att det behöver vara felkonstruerat för det..
Det kanske inte blir bättre med just den produkten.Lev med det eller om möjligt ordna det..simple as that!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/15 :  17:51:24  Show Profile Send Marc a Private Message
Någon som jämfört EKK med Acoustic Zen Satori

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/06/15 :  18:17:09  Show Profile Send Peg a Private Message
quote:
En slutsats jag kan utläsa i denna tråd är att om man ska ge ett kabelråd till en person som står i begrepp att börja med hifi och ge ett bra instegsråd på kabelfronten... ja, då verkar EKK onekligen vara ett prisvärt alternativ...


Japp det tycker jag är en klockren slutsats.

Ska man prova något exklusivare än en lampsladd så är det helt klart bra att ha en EKK som referens.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/15 :  18:41:10  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Ska man prova något exklusivare än en lampsladd så är det helt klart bra att ha en EKK som referens.
Som referens bland lampsladdarna eller som referens bland de exklusiva kablarna?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/06/15 18:41:52
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/06/15 :  18:58:15  Show Profile Send Lech a Private Message
Jag tycker man gott kan ha EKK som referens både uppåt och nedåt.

Vad nu det är ??

quote:
Som referens bland lampsladdarna eller som referens bland de exklusiva kablarna?


Det är självklart var och ens sak att "ladda" hur mycket och lite slantar som man tycker det är värt i snören.
Dock tycker jag att man ska ta sig en funderare över vad som i anläggningen behöver kompenseras med snören. Det kanske är bättre att byta/matcha något annat.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/06/15 19:02:40
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/06/15 :  20:53:00  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Dock tycker jag att man ska ta sig en funderare över vad som i anläggningen behöver kompenseras med snören.

Detta läser man titt som tätt och varje gång reagerar jag på hur fel det är! Inga kablar jag känner till innehåller filter som är verksamma inom det hörbara området och endast resistansen av de elektriska parametrarna brukar vara av tillräcklig stolek för att ge någon som helst påverkan på frekvensgången. Det är något annat som händer när man byter kablar än att man applicerar filter!! Jag tycker det påminner mer om när man byter en kondensatortyp mot en annan och får lite olika egenskaper i överföringsfunktionen på mycket låg signalnivå. Skillnaderna finns knappast på makronivå utan på mikronivå.

Att EKK skulle vara mer transparent än en lampsladd verkar för mig också ganska osannolikt. Varför skulle den vara det? Det beror nog mer på vad man kopplar ihop för grejor.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/06/15 :  21:50:25  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
Inga kablar jag känner till innehåller filter som är verksamma inom det hörbara området och endast resistansen av de elektriska parametrarna brukar vara av tillräcklig stolek för att ge någon som helst påverkan på frekvensgången.


-Varför påstår då folk att de kan höra skillnader på kablar ?

Resistans, induktans och kapacitans påverkar, frågan är bara hur mycket i just din kombination av förstärkare och högtalare!

[Edit] -Ingen mumbo-jumbo, bara fysik!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/06/15 21:53:42
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2007/06/15 :  21:51:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Detta läser man titt som tätt och varje gång reagerar jag på hur fel det är! Inga kablar jag känner till innehåller filter som är verksamma inom det hörbara området och endast resistansen av de elektriska parametrarna brukar vara av tillräcklig stolek för att ge någon som helst påverkan på frekvensgången. Det är något annat som händer när man byter kablar än att man applicerar filter!!

Vad händer då?Intresserad.Jag menar eftersom det finns så olika prisklasser.

quote:
Det beror nog mer på vad man kopplar ihop för grejor.

Det var det jag funderade på,om man nu hittar sin "perfekta"sladd,och man är jättenöjd,men senare får för sig att,ähh,jag ska ta och prova en annan förstärkare eller cd t.e.x som man provat med den gammla sladden,och fick ingen förbättring,men upptäcker att det blir ytterligare förbättring med den nya sladden,då drar då åtminstone jag slutsatsen att det var den "gammla"sladden som begränsade,eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/06/15 :  22:02:22  Show Profile Send Lech a Private Message
Ja säkert ,det är spöken vi jagar , Ingen har sett dom ingen har hört dom ? men dom finns där i snörena.
quote:
Det är något annat som händer när man byter kablar än att man applicerar filter!!


MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/06/16 :  11:21:25  Show Profile Send esl a Private Message
Tara Labs kabeln som är avbildad i ett tidigare inlägg har ju tvistat parvis de närliggande kardelerna.
Vilket är "fel" elektriskt... Annars ser det ut på bilden som om dom takti en EKK och sat krympslang på ändarna och sedan skruvat på terminaler.

Var lite ironisk i mitt förra inlägg. Jag menar att EKK är en bra kabel, och jag menar att en Supra ply är en bra kabel.
Med bra menar jag att jag inte har någon anledning att köpa någonting annat. Speciellt inte om prislappen går över 100 kr metern.

När det gäller signalkablar vill man ha låg kapacitans, och konstruktionen blir därför helt annorlunda i sin konstruktion. Man vill ha låg dielektrisk absorbtion, speciellt när det gäller Phono kablar.

Men det är en annan diskussion.
EKK är bra, med en R_C länk blir den annorlunda och säkert till det bättre, speciellt för hårt motkopplade transistorförstärkare med hög bandbredd.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2007/06/16 :  12:22:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
speciellt för hårt motkopplade transistorförstärkare med hög bandbredd.


Hadde det på hjärnan i efter gårdagens inlägg,att det nog är kännsligare för stärkare med motkoppling vilken kabel som används än en utan motkoppling.Om jag cyklar får någon mer kunnig svara på.Gärna en mer grundlig förklaring varför,om lusten infinner sig.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 12 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000