Author |
Topic |
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 23:12:11
|
Jamo
Självklart ska man börja där för att ´ta sig ur klistret man satt sig i. quote: , men varför lägga stora pengar på byten av förstärkare/kablar/högtalare om problemet kan lösas med komponenter för mindre än en hundralapp?
Det sista jag skulle göra är att försöka via "snören".
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/06/02 : 03:06:54
|
Konstigt att internet funkar över hela världen med kablar som är smala, går under jorden, vatten, luften, 10 000-tals mil, utan några problem alls. Eller HDTV signaler åtskilliga längder utan problem (35 MHZ!) Men 20-20 000 Hz audio så behöver man vända kabeln åt rätt håll, lägga den på kabelhållare, smörja in den med vissa förbättrande oljor, och sen får man hoppas man får fram allt genom 2-3 meter kabel |
Edited by - nin on 2007/06/02 03:07:19 |
|
|
Nilvander
Semester på egen begäran
15 Posts |
Posted - 2007/06/02 : 05:01:01
|
nin: Ja, folk vill gärna tro att det man själv pysslar med är lite speciellt och att det kräver sin man för att få det att fungera "optimalt". |
NAD C541 - NAD C370 - Xindak FS 0.5 - B&W 604 S3 |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2007/06/02 : 05:59:00
|
quote: det sista jag skulle göra är att försöka via "snören"
Jaha, så du kör trådlöst! Själv behöver jag iallafall några d-a kablar! |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2007/06/02 : 12:11:30
|
Jadu nin vissa grejor kan man bara inte förklara.
Sen är det ganska svårt ja menar jag hör skillnaden medans andra inte gör. Vem e det egentligen som har fel på hörseln? Kan det vara så att vi som tycker om kablar framtvingar rent psykiskt att det låter bättre eller är det så att dom som inte tycker om kablar helt enkelt har bestämt sig rent psykiskt för att det inte ska vara någon skillnad å där med inte hör någon skillnad? Man kan argumentera i oändlighet om vem som har rätt å vem som har fel. Å egentligen vem har rätt å vem har fel? Det kan man nog aldrig veta. Det är lite som dom som tror på en viss religon å dom som inte tror på det. Ja menar vetenskapen säger sig ha massa belägg för att det inte existerar någon gud å dom som tror på religonen säger att dom har visst kommit i kontakt med deras gud å att dom har varit med om uppenbarelser. Vem har rätt å vem har fel i ett sådant läge? Ja det är väll ganska ointressant? Låt dom tro vad dom vill så länge dom inte skadar någon annan. Jag tror stenhårt på att det inte finns någon som har rätt eller fel utan att alla har rätt att tycka å tro vad dom vill.
Mitt förslag är som sådant om man nu ser en ny tråd om kablar å är en av dem som inte tror på kablar låt tråden vara då. Jag menar tror man att kablar är en massa trams så kan man läsa tråden å skratta åt det men för det behöver man inte tvunget skriva en massa inlägg om hur å vidare kablar är bra eller ej. Som i detta fallet rolnor undrar om det spelar någon roll vilket håll man vänder kabeln på. Låt oss svara på det istället för att prata om saker som inte rör ämnet. Om kablar är bra eller ej ja det tror jag nog rolnor har ett eget tyckande om å det tyckande behöver han nog inte hjälp med. Å hade han behövet hjälp med det så hade han frågat efter just den hjälpen
Å till sist. Ja det spelar roll hur du vänder kabeln, väldigt lite men det spelar ändå roll. Sen vet jag inte hur det är med B&O för dom har väll sin speciallösning?
/christoffer |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/06/02 : 12:51:30
|
quote: Konstigt att internet funkar över hela världen med kablar som är smala, går under jorden, vatten, luften, 10 000-tals mil, utan några problem alls. Eller HDTV signaler åtskilliga längder utan problem (35 MHZ!) Men 20-20 000 Hz audio så behöver man vända kabeln åt rätt håll, lägga den på kabelhållare, smörja in den med vissa förbättrande oljor, och sen får man hoppas man får fram allt genom 2-3 meter kabel
En klockradio funkar också, om det bara är det du är ute efter. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2007/06/02 : 13:14:00
|
Antikabelmänniskor har den förmågan att dom drar ut kabeltrådarna som kan vara nästan oändligt ibland och det väcker en del nyfikenhet bland läsare av trådarna som testar vem som har rätt och det ger en merförsäljning av kablar. Utan dessa kabeldiskussioner hade kabelförsäljningen legat på en lägre nivå, så dom som predikar antikabel gör motsatt effekt mot vad dom verkar vilja uppnå. Folk som testar bättre kablar i sina anläggningar upptäcker ofta att bättre kablar ger ett bättre ljud och ja, vi som säljer och/eller tillverkar kablar gillar antikabelfolket då dom är våra bästa säljare. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/06/02 : 13:35:21
|
Hej Jorma Det är nog ingen hemlighet var jag står i kabeldiskussionen. Jag tycker att du och Tommy Jenving är ett föredöme på företagsamhet i en smal nisch. Jag önskar er all lycka till i affärerna
quote: Utan dessa kabeldiskussioner hade kabelförsäljningen legat på en lägre nivå
En annan får traggla på i.....................
MVH Lech
|
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2007/06/02 : 13:38:44
|
quote: Folk som testar bättre kablar i sina anläggningar upptäcker ofta att bättre kablar ger ett bättre ljud
För att föregå tex marens och nin: Placebo och suggestioner! |
A wolf in a sheep´s clothing... |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 01:07:44
|
quote: Folk som testar bättre kablar i sina anläggningar upptäcker ofta att bättre kablar ger ett bättre ljud...
Bara att skriva så är ju helt absurt, det betyder ju inget. Hur ska man kunna motsäga en sådan mening? Det är ju som att säga att de som lyssnar på bättre högtalare upptäcker ofta att de är bättre. En självklarhet som inte betyder att folk inte kan inbilla sig att en högtalare är bättre.
Hoppas inte alltför många går på denna typen av retorik, att påstå något självdefinierande som ingen kan säga emot och hävda att "motståndarna" i diskussionen tycker annorlunda. |
Edited by - marens on 2007/06/03 01:19:12 |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 10:09:25
|
Tråkigt att behöva säga det marens, men du har uppenbarligen en mycket lång resa kvar innan du förstår vilka upplevelser Hifi faktiskt kan ge.
Till övriga: Låt oss gå vidare, kabeldiskussionerna hjälper oss trots allt till bättre insikter som leder till förhöjda musikupplevelser. |
Hälsningar Jamo |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 12:58:16
|
Jag har redan gjort den där resan och kommit tillbaks till jorden igen. Det är bättre här. |
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 13:05:18
|
quote: Jag har redan gjort den där resan och kommit tillbaks till jorden igen. Det är bättre här.
Så du menar att alla kabelförespråkare lever upp i det blå eller bland stjärnorna? Härlig inställning... |
A wolf in a sheep´s clothing... |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 13:35:04
|
Jag är bara glad att jag lyckades vända innan gravitationen tappade sitt grepp, många kommer aldrig tillbaka... |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 13:59:15
|
quote: Jadu nin vissa grejor kan man bara inte förklara.
Jo, det går att förklara. För mig så är det intressant först när man kan visa skillnader i korrekta blindtester, innan det så är det bara personliga påstående.
quote: Tråkigt att behöva säga det marens, men du har uppenbarligen en mycket lång resa kvar innan du förstår vilka upplevelser Hifi faktiskt kan ge.
Inte nog att jag får en dålig smak i munnen av uttalande som dessa, dom kommer även från en som tjänar pengar på sälja kablar. Han säger stort sett, "du fattar inte hifi innan du har köpt mina (eller andras dyra) kablar". Verkligen osunt att låta sådana kommentarer få vara kvar när man är så intresserad av att visa hififorums ställning som oberoende. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 14:15:56
|
Vad snackar du om nin? Jamo säljer mig veterligen inga kablar av någon sort avsedda för audiobruk.
Mitt tips är att sluta sitta och leta saker att reta sig på och ägna sig åt någonting vettigt istället. Pröva att sticka ut näsan utanför fönstret så upptäcker du säkert att det är bra väder ute. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 16:15:52
|
quote: Jag har redan gjort den där resan och kommit tillbaks till jorden igen. Det är bättre här.
<OK, då förstår jag, den resan kan inte ha varit lyckad, och det är jag den förste att beklaga, jag unnar verkligen alla en härlig musikupplevelse via en bra anläggning. Men är du nöjd att vara på jorden igen, så är ju det bra för dej.
Som du förstår så hör jag till den delen av mänskligheten som faktiskt hör skillnad på kablar. Det har funnits tillfällen då jag inte gjort det, och då har det varit andra delar av återgivningskedjan, som varit begränsande. |
Hälsningar Jamo |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 16:23:12
|
quote: Vad snackar du om nin? Jamo säljer mig veterligen inga kablar av någon sort avsedda för audiobruk.
Oj, jag gjorde ett klart misstag där. Hans nick var lite väl likt en person som säljer kablar så jag misstog mig helt där. Sorry Jamo.
quote: Mitt tips är att sluta sitta och leta saker att reta sig på och ägna sig åt någonting vettigt istället. Pröva att sticka ut näsan utanför fönstret så upptäcker du säkert att det är bra väder ute.
Sitter inte alls och letar efter saker att reta upp mig på. Snarare tvärtom så gör jag tester och lägger ut dom för att se vad som stämmer och inte stämmer. Senast var det skivspelar återkoppling i vinyldelen av forumet och innan det jämförelser mellan olika mastringar. Tester som alla kan läsa och se mätningar och dyl. Det tycker iaf jag är rätt vettigt istället för bara tycka massa saker. |
|
|
Nilvander
Semester på egen begäran
15 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 19:10:41
|
ztenlund skrev:
quote: Pröva att sticka ut näsan utanför fönstret så upptäcker du säkert att det är bra väder ute.
Nedvärderande dravel. Grattis!
Att man får tycka vad man vill är en självklarhet, men att såga vetenskapligt bemötande av verkligheten får mig att må illa. Medicin och modern läkekonst någon? Stackare. |
NAD C541 - NAD C370 - Xindak FS 0.5 - B&W 604 S3 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 19:34:23
|
Nilvander:
Jag vet inte var du läser allt det där? Det enda inlägg jag kommenterat var det med nin's felaktiga påstående om att Jamo skulle sälja kablar. Meningen du citerar var fullt allvarlig och helt överensstämmande med rådande väderförhållanden ute, inget annat. I min enfald trodde jag att budskapet om att utnyttja det fina vädret istället för att sitta inne och ondgöra sig skulle vara solklart (!), men tydligen inte. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 20:10:44
|
Nilvander: quote: Att man får tycka vad man vill är en självklarhet, men att såga vetenskapligt bemötande av verkligheten får mig att må illa. Medicin och modern läkekonst någon? Stackare.
Har inte sett några vetenskapliga inlägg i tråden .
Nin's tester och mätningar är väldigt intressanta och lärorika, men knappast vetenskap.
Så Nilvander, innan du tar till storsläggan, visa vad vetenskapen har att tillföra i ämnet.
Och nin, fortsätt med dina mätningar, de är faktiskt väldigt intressant, speciellt mätningarna du redovisar på vinylforumet. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
Edited by - PG Jeppsson on 2007/06/03 20:11:45 |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 20:11:40
|
quote: Sorry Jamo.
Inga problem, det har hänt förr att jag förväxlats med Jorma (vi bor förresten bara ca 6 mil från varandra). |
Hälsningar Jamo |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 21:39:56
|
Nu börjar jag förstå ännu mer. Verkligheten är som den är, och vetenskapen har fullt schå att beskriva den. När det gäller audiokablar så är den väl inte så många fristående forskningslabb som ägnar sig åt det, däremot finns säkert massor med kunskap hos kabeltillverkarna, men de är smarta nog att behålla den för sig själv. Tids nog får vi vetenskaplig förklaring på det som de flesta av oss redan vet om kablar, nämligen att de påverkar ljudåtergivningen.
Problemet verkar vara att vi, som inte vill vänta in vetenskapen utan förlitar oss på våra sinnen (vi vill ju gärna hinna njuta av musiken innan vi dör, några av oss är gravt medelålders), utgör störande element för de som förlitar sig helt på vetenskapliga rön. Parallellen med konflikten mellan skolmedicin och t.ex. akupunktur är slående. Där håller klyftorna emellertid långsamt att fyllas. På en del ställen har det gått väldigt snabbt, det har sagts mej (kan någon bekräfta eller dementera) att i Tyskland förekommer det att skolmedicinare och alternativmedicinare arbetar sida vid sida med ömsesidig respekt för varandras kompetensområden.
Jag känner mej inte på något sätt störd av att en del forummedlemmar vill hålla sig strikt till vetenskapen. Däremot tycker jag det är synd om musikintresserade människor blir skrämda till att avstå från att söka välljud genom anpassat kablage till övriga anläggningsdelarna. Jag lider ännu mera med dem som lagt förmögenheter på kabelkaruseller utan att komma någon vart, jag misstänker att det är något annat än kablarna som varit problemet.
Det är ett dilemma, att vilja lära mer på forumet och samtidigt uppenbarligen vara ett störande element. Vad göra??? |
Hälsningar Jamo |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2007/06/03 : 23:26:56
|
Jadu jamo jag håller med dig totalt. Jag tycker det är tråkigt när en sådan här tråd spårar ur och ingen kan lägga locket på. Rolnor ville ha svar på en fråga å det fick han å en massa till som inte behövdes. Jag tycker vi ska försöka respektera varandras åsikter å låt varandra vara. Vill man tycka om kablar så får man det vill man inte så får man det. Men man behöver ju inte försöka tvinga på folk vad dom ska tycka. Jag tycker även att denna tråd ska låsas då den inte kommer någon vart utan har varit påväg att urarta flera gånger.
Mvh christoffer |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/06/04 : 11:16:59
|
Jag tycker nog trots en del käbbel att kabel-trådar verkar vara viktiga, varför tycker vi så olika??? |
rolnor |
|
|
Topic |
|