Author |
Topic |
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 08:12:39
|
Vad menar ni med lakritssnören egentligen? Att det är någon sorts kabel förstår jag, men vad heter den i Elfa-katalogen eller hos Biltema? |
Hälsningar Jamo |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 08:17:09
|
quote: Klart att den gör, en musiksignal är precis som växelström en vågform. Man kan säga att vi lyssnar till variabel växelström för att spetsa till det hela lite. Titta i ett vanlig ljudredigeringsprogram på hur filen ser ut samt graderingen. Du har en nollnivå i mitten och positivt samt negativt sving på signalen.
Är det verkligen så? Kör man inte lågnivå i ren klass A? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 08:38:51
|
quote: Vad menar ni med lakritssnören egentligen? Att det är någon sorts kabel förstår jag, men vad heter den i Elfa-katalogen eller hos Biltema?
De kablar som i regel medföljer vid köp av produkten för att kunna använda den direkt efter uppackning. "Lakritssnöre", då kablarna bär stark likhet med Malacos godis som heter så. Hade kablarna varit bruna hade de troligtvis kallats "Kolasnören" osv.
Även omnämnd SSSK (sämstasortensskitkabel), gratissnören, etc.
ELFA-nummer vet jag inte, men de finns antagligen i sortimentet.
/M |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 08:39:54
|
Blanda nu inte ihop olika förstärkarklasser med hur en musiksignal ser ut.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 09:44:40
|
quote: Lakritssnören låter väldigt dåligt och bör därför bytas mot bättre kabel IMO.
Ja, det är ju det man får berättat hela tiden. Jag håller inte med om att de låter väldigt dåligt. Jag skulle säga att de låter väldigt bra i de flesta fall med få undantag, vill man ha bättre så finns det men det är inte säkert att det märks ens iom att lakritssnörena redan gör sitt jobb så pass bra. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 10:14:30
|
BO...Klass A är det ju internt i stärkaren, det har har har inget att göra med signalöverföringen mellan enheter. Däremot så finns det förstärkare som är helt balanserade och då är högtalarminus på förstärkaren aktiv, alltså inte "nolla" vilket den är på de flesta andra förstärkare. Men, det är en annan historia all together. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 10:45:46
|
Om lakritssnören låter väldigt bra så kanske du tycker att en klockradio också låter väldigt bra och då är väl definitionen på att det låter väldigt bra = Jag hör att det låter och känner igen melodin
Jag testade med lakritssnören för ett par år sedan som inte var helt gratis (dom kostade 25 kronor på Telehå) och jämförde dom mot Biltemas rosa signalkablar. Pris 140 kronor tror jag det var. Biltemas gjorde att jag efter en liten stund kände mig sjösjuk. Ljudet var som en bubbla och det var tydligt att den fasvrängde signalen på ett sätt som ingen annan kabel jag provat har gjort. Lakritssnöret var bättre och anläggningen spelade lugn och fin hissmusik. Inget som störde eller stack ut eller engagerade oavsett nästan vad jag spelade. En anläggning att somna till, så klockradion kanske är bättre. Den vaknar man till
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2007/06/01 10:55:52 |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 10:48:32
|
Kan säga att min erfarenhet av lakritssnören är inte god.
Tycker inte alls det låter bra.
Jag körde lakritssnöre väldigt lång tid å tyckte inte det fanns anledning att byta men så rotade pappa fram en gammal kabel med märket monsterlink. Å jag kan säga att det var som att jag tidigare spela med högtalarna nerpackade i en låda å nu hade packat upp dom. Helt annat klipp i ljudbilden allt var totalt förbättrat. Sen kan jag säga att jag prövade att vända den kabeln på fel håll å ja det lät faktiskt sämre.
Likadant med mina högtalarkablar för ett tag sedan. Jag prövade å vända dom å det var sämre men efter ett tags spelande så började det bli lite bättre så jag tror mkt på det där med att man spelar in kabeln på ett håll å vänder man på den sen så är den inte inspelad på andra hållet utan det måsste göras om. Sen kan jag säga att jag har inga dosor på min kabel utan kör en transparent inwall kabel. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 12:42:11
|
Jag har också tidiga erfarenheter av att lakritssnören lät skit, nu såhär i efterhand så kan jag säga att jag hade fel. Lyssnar man förutsättningslöst (blint) och inte låter vetskapen om att det är en tunn gratiskabel man lyssnar på färga ens omdöme så är de bra.
Man ska inte underskatta hur djupt rotad fördomarna mot lakritssnören är, det är ju bland det första man får "höra" när man kommer i kontakt med kvalitetshifi. |
Edited by - marens on 2007/06/01 12:44:31 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 12:50:13
|
quote:
Jag har också tidiga erfarenheter av att lakritssnören lät skit, nu såhär i efterhand så kan jag säga att jag hade fel. Lyssnar man förutsättningslöst (blint) och inte låter vetskapen om att det är en tunn gratiskabel man lyssnar på färga ens omdöme så är de bra.
Man ska inte underskatta hur djupt rotad fördomarna mot lakritssnören är, det är ju bland det första man får "höra" när man kommer i kontakt med kvalitetshifi. quote:
Nja det håller jag inte med om. Jag kan säga att skillnaden finns där och är väldigt stor. Sen kanske det beror på vad man har för prylar. Har man billiga prylar så kanske skillnaden inte är jättestor men jag tror ändå att den finns där. Jag kan säga att jag har inte några överdrivet dyra prylar å skillnaden var verkligen enorm. Men som vanligt så har alla rätt att tycka vad dom vill. Det jag säger i mina inlägg är det jag tycker å absolut inget någon annan behöver tycka. Sen kan man ju självklart inte motstå en fet kabel som ser maffig ut i stereon kontra ett svart skosnöre som ser ut som den ska falla sönder av egenvikten |
Edited by - dwain on 2007/06/01 12:51:10 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 12:50:24
|
I vilket fall så kan man ju "lura sig själv", eller hur? |
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 12:52:34
|
quote: I vilket fall så kan man ju "lura sig själv", eller hur?
Det kan man ju alltid göra, även när man tycker att de dubbelt så dyra högtalarna låter mycket bättre än de hälften så billiga...då måste man ju blindtesta allt inklusive högtalare tex. |
A wolf in a sheep´s clothing... |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 12:57:26
|
Det var som svar på hificonsult
quote: eller så lurar man sig själv att det visst är lika bra.
Vad man ska blindtesta måste ju avgöras hur troligt det är av andra skäl än rent upplevelsemässiga att man hör skillnad. Det är väl få som ifrågasätter att det är hörbara skillnader mellan högtalare även om det förekommer mycket suggestion även där. |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 13:23:53
|
Lakritssnören och lakritssnören. Jag har upplevt skillnader mellan medsända kablar även om de utseendemässigt är lika och "märkeslösa". Lite slappt att dra alla över en kam. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 16:37:45
|
quote: BO...Klass A är det ju internt i stärkaren, det har har har inget att göra med signalöverföringen mellan enheter. Däremot så finns det förstärkare som är helt balanserade och då är högtalarminus på förstärkaren aktiv, alltså inte "nolla" vilket den är på de flesta andra förstärkare. Men, det är en annan historia all together.
Jag tackar. Jag har missförstått saker och ting. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 16:46:40
|
Ursäkta Rolnor lite OT på tråden. Men är sjuk o hemma idag och kände för en gångs skull ro att jämföra fyra kablar eftersom jag dessutom råkade lyssna på bra "testmusik". Dock inte riktning som tråden egentligen handlar om. Det handlade om kabeln mellan RIIAt och förstärkaren i "vinylkedjan". Jämförde lakritssnöre (vet inte varifrån), Biltemas rosa, en "hemgjord" med Biltemakomponenter och en ViaBlue (inte jättedyr). Allt lät bättre än klockradion. Lakritssnöret var klart sämst, en krympt ljudbild. Biltemas Rosa gav en skönare ljudbild men var lite grötig och en del instrument var svåra att identifiera. Den "hemgjorda" var faktiskt snäppet bättre. Och visst, jag erkänner, ViaBlue kabeln var klart bäst. Lite förvånad att skillnaden var så stor faktiskt. Ljudet öppnade sig på ett helt annat sätt. Ingen sensation kanske, men ändå... |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 16:51:34
|
Eref: Gör om testet blint. |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 17:02:47
|
Öh, lite svårt, rädd att jag gör sönder grejerna då... Blev själv lite besviken över att resultatet blev som det blev. Men som sagt alla lakritssnören låter inte likadant. Och jag lyssnade ju inte blint. Så man får ta det för vad det är. Skulle gärna blindtesta. Är inte säker själv att resultatet skulle bli detsamma. Dessutom påverkades kanske resultatet av min feberkurva... |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 17:05:43
|
Skön inställning tycker jag. |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 21:58:45
|
Jag tycker detsamma
Men kanske inte av samma anledning som du Marens
Jag gillar folk som är openminded och som testar seker och ting och som är nyfikna nog att testa oavsett om regelboken enligt det "vetenskapliga" synsättet säger något annat. Om det inte hade funnits folk med det perspektivet så hade inte utvecklingen gått framåt och en vacker dag så kanske du också kan öppna dina sinnen lite mer Marens och upptäcka en ny värld. Jag var själv skeptisk till kablar ofch speciellt till nätkablar som det tog ända till 2001 innan jag testade en bättre nätkabel än den vanliga med apparater medsända. Den låg ju inte direkt i signalvägen så vad skulle den kunna göra för skillnad. Nu är det historia och jag upptäckte en helt ny värld i ljudåtergivning. Lakritssnören lämnade jag redan för 15 år sedan, då jag testade en del mer esoteriska kablar, men där gick gränsen då och jag hade nog en "vetenskaplig" syn på det här med kablar och speciellt nätkablar, men nu litar jag mer på mina sinnen och det är den saken som gjort att jag trots att min reklambudjet ligger på minimal nivå gör succe ute i världen. Du är välkommen i gänget om du vågar släppa taget Marens. Tills dess så vet vi exakt vad du ska säga i en sådan här tråd. Den perfekta kabeln finns inte och kommer förmodligen inte att finnas heller då det handlar om kompromisser. Lakritssnören är en kompromiss vad det gäller plånboken och en ren katastrof för den som öppnat plånboken till den övriga anläggningen. Att spara in på den biten är till att inte få ut vad anläggningen kan prestera. Det är helheten som gäller och den som har lagt ut en stor slant på annat i anläggningen inklusive akustikåtgärder i rummet får aldrig ut vad en sådan anläggning kan prestera utan bättre kablar. Att i det läget inte ens testa detta är vansinnigt och jag känner ingen som är tillräckligt tokig att inte testa detta då det inte kostar något. Det kan förstås bli dyrt om resultatet blir bra, men det är ju förstås en prioritetsfråga hur dyrt det blir. En prioritet mellan lakritssnören i en i övrigt dyr anläggning och jag har inte sett någon ´lite bättre anläggning där lakritssnören gjort succe. Tom. LTS har ju förslag på hur man kan bygga bättre kablar och det hade dom väl inte haft om lakritssnören hade varit perfekta kablar
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2007/06/01 22:00:28 |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 22:18:22
|
Jag älskar dessa kabeldiskussioner
Vad spelar ni på igentligen,har ni missmatch mellan slutsteg och högtalare??
isf FÖRSLAG : skaffa en kabel som inte gör någonting, labba med lite motstånd ,kondingar,drosslar i signalvägen så kanske det går att kompensera. Annars en EQ som slår knut på det mesta. MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 22:54:42
|
Hmmn. quote: Prova gärna att lägga en RC-länk över högtalarterminalerna, se
Tipset att fixa till missmatch är OK , men det bästa är nog att se till att inte få det ( missmatch ). MVH Lech
|
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 23:07:22
|
quote: Tipset att fixa till missmatch är OK , men det bästa är nog att se till att inte få det ( missmatch ).
Förvisso, men varför lägga stora pengar på byten av förstärkare/kablar/högtalare om problemet kan lösas med komponenter för mindre än en hundralapp? |
Hälsningar Jamo |
|
|
Topic |
|