Author |
Topic |
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 16:43:00
|
På många HiFi-kablar så sätter man på en riktning på kabeln som visar hur signalen ska gå. Jag upptäckte att jag vännt fel på min coax kabel till mina Beolab 5. Jag tyckte inte att det var något"fel" på ljudet, men vände i alla fall på dom, men jag märkte ingen skillnad på ljudet? Kan det vara så att dom relativt svaga signaler i en sådan kabel inte påverkas så mycket av riktningen jämfört med t.ex. högtalarkabel (har sådana till min Primare/Sonus Faber-hembio)? Eller är det tvärtom ännu viktigare?? |
rolnor |
|
Hornta
Member
1107 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 17:03:47
|
tror det är bara bullshit ja vad ska det vara för skillnad om man vänder andra hållet? ska vara om de har någon "adapter" på kabeln det kan vara skillnad inte annars...
det är vad ja tror |
Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 17:11:08
|
Mjae, det är skillnad på kablar där skärmen bara är fäst i ena änden, dvs ej används som ledare. Skillnaden är då fysisk så det råder nog ingen tvekan att det verkligen är skillnad. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 18:09:32
|
Hornta;
Ja min känsla är att det inte är relevant, men jag har förstått att man gjort något med kopparn i en del kablar som skapar den här riktiningen (eller har jag drömt?). På mina hembiokablar sitter det små "lådor", är det dom som kräver en viss riktning eller är det själva kabeln? |
rolnor |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 18:16:39
|
Jag har ett par silverkablar som man märker tydlig skilnad när man råkat vända dem. I detta fallet är det ljudbilden som fullständigt grötar ihop. Blir ok igen efter att man vänt dem tillbaka åt de håll jag spelat dem sedan jag köpte dem (tre år eller nåt sånt). |
|
|
forken
semester på egen begäran
818 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 21:09:37
|
quote: tror det är bara bullshit ja
Är inte någon bullshit, är skillnad på vilket håll man skickar signalerna i en kopparledare. Jenvig har forskning och mätresultat som bevisar detta. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 21:33:09
|
Handlar även om "inbränning". Visst, nummer ett är om kablarna är "semibalandserade", dvs anslutna i skärmen bara på ena sidan. Då gäller att ha den anslutna skärmen på "sändarsidan". Vad gäller t ex högtalarkablar så handlar det mest om att de blir inspelade åt ett håll. Vänder man på dem får man spela in dem på nytt... |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 21:41:23
|
Jenving HÄVDAR att de har mätningar som visar detta. Det är dock ett "fenomen" som överhuvudtaget inte är känt utanför hifi-världen, vare sig teoretiskt eller experimentellt. Och då finns det gott om mätningar som är betydligt känsligare än något Jenving kan ha utfört, vartenda mätlabb i världen använder ju kopparkablar så man kan ju tycka att NÅGON border snubblat över samma fenomen även om det nu skulle vara något fel på våra teorier. Det ska också sägas att den "förklaring" som givits (som är relaterad till hur man "drar" kablar och hur det påverkar kornstrukturen i materialet) inte framstår som trovärdig ur fysikalisk synpunkt. Det finns ENORMT mycket forskning om kornstrukturen och korngränserna i koppar så det är ett ämne som vi förstår väldigt väl.
Det ska sägas att kornstrukturen HAR en "stor" effekt på elektrisk transport (dock mest vid väldigt låga temperaturer) vilket ex. kan ses i mätningar av ex. brus (som bland annat har att göra med existensen av "charge traps" som finns i korngränserna, det råkar vara ett stort problem inom det ämne jag sysslar med). Dock är det alltid så att ström-spänningskarakteristisken är symmetrisk om inte materialen på de två sidorna av ett korn skiljer sig åt på något sätt (i ex. en diod så är ju ena sidan p-dopad och den andra n-dopat genom att främande ämnen tillförs kislet, detta påverkar Fermienergin på de båda sidorna vilket i sin tur gär att ström går "lättare" åt ena hållet)
Tycker man att ljudet blir bättre om man vänder kabeln åt "rätt" håll så är det väl bra. Men det innebär inte per automatik att det har en teknisk orsak.
|
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 23:23:55
|
f95toli;
Jätteintressant, undra vad Jorma tycker om inläggen i den här tråden, har en känsla av att han skulle försvara kabel-konstruktörernas pilar på kablarna, men som sagt, jag hörde ingen skillnad i alla fall. |
rolnor |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2007/05/28 : 06:26:01
|
Hade varit klart bäst i fredliga sammanhang om de inte satt ut någon pil på kablarna. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/05/28 : 07:15:32
|
Visst, men nu är det ju i vissa fall så att de är assymetriska vad gäller skärmningen. Ansluten i ena änden och inte ansluten i andra, precis som sägs i ett inlägg ovan. Det bör ju märkas upp tycker jag i alla fall. Om det möjligen retar upp en del människor är inte mycket att göra åt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2007/05/28 : 08:23:19
|
När jag kommer hem, byts håll på kablar.......har lött så kallade semibalanserade....får se om det hörs någon skillnad! mvh dd
|
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2007/05/28 : 10:10:21
|
f95toli: Men de kristaller som har poler i ledarna, efter en del elektrisk påverkan, borde bilda små magnetfält som slutligen påverkar varandra. Om sedan riktningen på kabeln skulle bytas borde ljudet, i början av spelning, innan polena vänts i metallen, påverkas. Men det kanske är försumbart?
Vad är en "charge trap"?
mvh Pontus |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/05/28 : 12:18:07
|
Bernt: Var skärmen är ansluten bör självklart märkas ut, hur skärmen är ansluten spelar ju stor roll för både hur kabeln skärmas och när man letar jordloopar. Det var inte den typen av "riktning" jag avsåg, ledsen om jag var otydlig.
Beat: En valig metal har inte "poler" på det sättet. Det du skriver gäller för ferromagnetiska material såsom järn, kobolt och några tillI dessa har man magnetiska domämen som linjerar upp sig längs med ett magnetfält men koppar är ingen ferromagnet och har därför inga "poler". Dessutom "switchar" domäner väldigt fort. Detta är ju ex. hur information lagras på hårddiskar och de är som bekant rätt snabba.
"Charge traps" är "fällor" för laddningsbärande partiklar. Partiklar (som kan vara elektroner) tenderar att "hoppa runt" mellan dessa fällor, särskilt när man leder ström genom området. Detta "Hoppande" ger upphov till s.k. telegrafbrus och har man små komponenter så ger det ibland även effekter på resistansen. I vissa fall så går det flera minuter mellan "hoppen". |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2007/05/28 : 14:23:50
|
Signalkablar brukar ha skärmen kopplad till minus i obalanserade kablar och till jordpinnen (1) i balanserade kablar i ena änden av kabeln. Mina kablar har detta på mottagarsidan. Det är inte alls säkert att det hörs någon skillnad i alla anläggningar, men ofta blir det till det sämre om man vänder dom åt andra hållet. Mina No.1 och Prime signalkablar har Bybee Quantum Purifiers också på mottagarsidan och med dessa kablar är det tydlig skillnad om man vänder dom fel. Om en kabel är inspelad och använd åt ett håll en längre tid blir det oftast en försämring i ljudkvalitet att vända dom åt andra hållet. Att en ledare från början låter sämre i ena eller andra riktningen har jag inte kunnat höra oavsett om det går att visa vid en mätning som Supra har gjort, men alltså vilken riktning den har spelats har betydelse och fortfarande är det så att det inte är säkert att det hörs i alla anläggningar. Det kan då kanske hävdas att det är växelspänning i signalen och att det därför inte har någon betydelse vilken riktning man har kablar, men det är inte riktigt sant vad det gäller musiksignal. Den är inte symetrisk utan är assymetrisk med högre signalnivå på den positiva sidan. Med symetrisk växelspänning har riktning troligen ingen betydelse, men det är inte sinusvågor vi lyssnar på. Det är musik. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Hardseq
Member
218 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 10:59:40
|
Jorma: Beror riktningskänsligheten i No.1 och Prime på korngränser/kornstrukturen som f96toli nämner här ovanför?
|
Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel? |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 13:33:44
|
Största delen av riktningskänsligheten ligger i Bybee Quantum Purifiers som gör bäst verkan närmast målet. Dom är inte riktade utan kan kopplas in åt vilket håll som helst, men dom ger mer och bättre effekt i mottagarändan. Det går lika bra om inte nästan bättre än No.1 att köpa mina billigare No.2 och lösa Bybee,s och montera dom inne i högtalarna innanför terminalerna eller för signalkablar inne i förstärkaren för den som klarar och vågar en sådan operation. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 14:45:08
|
Strömmen i en signalkabel ändrar väl aldrig riktning, det är väl normalt bara öka/minska? Men i en högtalarkabel så kan det väl vara annorlunda. I.of.s. så har väl dom flesta slutsteg en tomgångsström som gör att de oftast går i klass A, men eftersom strömmen kan rusa fram och tillbaka så tycker man att riktningen borde ha mindre betydelse för högtalarkablar. Eller hur är det? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 16:27:42
|
Strömmen, även om den är väldigt svag, byter riktning även i en signalkabel.
Tomgångsströmmen i klass A går inte genom högtalarkabeln (det är därför förstärkaren och inte högtalaren blir varm) om det var så du tänkte. Strömmen i högtalarkabeln är även den växelström. |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 16:37:17
|
quote: Strömmen i en signalkabel ändrar väl aldrig riktning, det är väl normalt bara öka/minska?
Klart att den gör, en musiksignal är precis som växelström en vågform. Man kan säga att vi lyssnar till variabel växelström för att spetsa till det hela lite. Titta i ett vanlig ljudredigeringsprogram på hur filen ser ut samt graderingen. Du har en nollnivå i mitten och positivt samt negativt sving på signalen.
quote: I.of.s. så har väl dom flesta slutsteg en tomgångsström som gör att de oftast går i klass A
Ström i en riktning i en högtalarkabel är likström vilket man helst inte vill ha något alls av i en normal förstärkarkonstruktion, även om det sällan är så utan det brukar alltid finnas lite. Har du ström i en riktning kommer t ex baselementet permanent att ligga i en annan position än sitt viloläge. Blir det för mycket likström så eldar man, i första hand, upp talspolen i diskanten. En av anledningarna till att många förstärkare har ett skyddsrelä som kopplar bort högtalarutgångarna ifall likströmmen överstiger ett visst värde. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 16:45:30
|
quote: Blir det för mycket likström så eldar man, i första hand, upp talspolen i diskanten.
Nja... Det beror på vad det är för filter. Är det ett seriefilter så blir det säkerligen så. Men i ett vanligt parallellfilter så sitter det en konding i serie med diskantelementet som spärrar effektivt för likström. Då är det baselementet som tar stryk om det blir likström. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 16:59:09
|
Helt rätt Bernt, uttryckte mig lite bristfälligt. Var ju inte det som var huvudpoängen i vilket fall utan mer en illustration av vad som avsågs. |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 23:47:39
|
quote: Maximera kopparmängden alltså, vilket stöder att skärm ska anslutas i båda ändarna.
Skärmen (i de fall man bara ansluter den i ena änden) har ju till uppgift att skydda mot instrålade störningar vilket artikeln avfärdar som att de flesta system inte har problem med. Det är säkert riktigt i det flesta fall men om man verkligen behöver eller vill ha en skärmad anslutning tror jag att det är bättre att bara ansluta skärmen vid källan och att sedan försöka, som du säger, ha en kraftig "minusledare".
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 23:54:49
|
Peg: Det är riktigt som T.A.Edison skriver att en skärm med låg resistans är "viktigast" just för att potentialskillnaden ska vara så liten som möjligt för att inte ge utrymme för brumslingor och störningar att leta sig in via signaljorden. Skärmningen utåt har också betydelse men är inte lika viktig. Man kan även lägga/tvinna signalkablarna nära varandra för att minska potentialen mellan dem, typ som ett lakritssnöre är utformad så smart där de redan sitter tätt ihop.
Lakritssnören är inte alls dumma faktiskt, de kan se "billiga" ut och de är inte perfekta men de uppfyller de viktigaste bitarna för att få en väldigt transparent och störningsfri signalöverföring. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 08:09:21
|
Riktning på kabel: jag har aldrig provat faktiskt. Det kostar inget att vända den åt "rätt" håll och ibland har tillverkaren skärmat i ena änden eller har andra varianter för sig som man kanske inte vet om.
"Lakritssnören är inte alls dumma faktiskt, de kan se "billiga" ut och de är inte perfekta men de uppfyller de viktigaste bitarna för att få en väldigt transparent och störningsfri signalöverföring."
Lakritssnören låter väldigt dåligt och bör därför bytas mot bättre kabel IMO.
Inte är det väl en inte-tråd på gång igen
mvh . |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Topic |
|