Author |
Topic |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 18:05:03
|
Hejsan på er!
Jag har en vän som fått i uppdrag att fylla deras kårhus med bas till "disco", livespelningar och så... Lokalen är i runda slängar 10*25*10 meter (l*b*h).
Kåren äger redan två st Beyma 15" basar: http://www.tx3.be/verkoop/productfiche/15K200.pdf
Deras krav är att bygga något av dessa, men vad har de inte specificerat då de inte kan allt för mycket om det tekniska...därför lades det ut på mig och min vän Mårten.
Vi har en idé om vad vi vill göra, men för att inte avslöja för mycket och influera er så håller vi tyst en stund först för att kolla om någon av er där ute har något förslag på vad som ska byggas.
Enheten/enheterna ska hängas upp i en gammal travers nära taket, så utrymme är ingen begränsande faktor.
Vad skulle du ha gjort?
MVH / Petter
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 18:46:06
|
Något form horn kanske kan funka |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2007/05/26 : 19:06:09
|
Så fort utrymme inte är någon begränsande faktor så bygger man horn, så är det bara. Allt annat vore okristet.
Mvh |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 11:19:40
|
quote: Lokalen är i runda slängar 10*25*10 meter (l*b*h)
250m2 golvyta är ju rätt mkt för endast 2st 15" är min spontana känsla.
Men detta skal även ställas mot vad kravet är, vill man ha lite botten för att köra disco på moderat volym så är det väl inget omöjligt uppdrag.
Vill man ha en installation som skall kunna tjäna som en del av en liverigg när kent eller vilmerX kommer på besök kan det bli tuffare, det är dock mkt sällsynt att större band åker utan egen produktion, för mindre akter kan det kanske funka.
Jag tror att man får anstränga sig och titta på en större variant av horn, vad har ni att driva dessa basar med ?
Jag tänker något i stil med att man under scenen kan ana två stora horn öppningar på ca 2X1m vardera, hur mkt utrymme har ni att använda er av under scenen, föressten, har ni en riktig scen ?
Det kan vara viktigt att även tänka på om man kan dra nytta av lokalen, dvs att placera något väggnära eller i hörn etc. all hjälp man kan få för att få upp verkningsgraden så länge det inte strider mot funktionen av lokalen. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2007/05/27 11:21:58 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 13:05:08
|
Martinsson, tänkte väl att detta var något för dig
Jag har inte sett lokalen annat än bilder från diverse fester och så, men har fått berättat för mig om hur det ligger till. Någon fast scen finns inte i dagsläget. Annars hade det, som du nämde varit en bra idé att gömma högtalarna där.
Även vi är helt inne på horn. Kruxet är hjälp från vägar och golv/tak. Det sitter mycket grejjer på väggarna, flygplan, lastbilsfronter, rör, ventilationstrummor och brandstegar. Så deras önskemål är att hänga upp allt i traversen som finns i lokalen. Också för att hålla klåfingriga fulla människor borta från toppar och så.
En viktig fråga är om man ska bygga två horn eller ett. Jag har simulerat en hel del i Hornresp och kommit fram till en design med basarna parallellkopplade i samma kammare; 150 liter slutet bakom 100 liter frontkammare som lågpass, hornen kommer spela upp till 120 Hz ingångsarea på 1200 cm^2 slutara tre meter senare på 45000 cm^2 Volymen på detta as blir strax över 3.5 m^3 netto och skulle kunna byggas i sektioner av plywood. Detta skulle kunna spela linjärt ner till 35 Hz i 2xPI (frihängande mitt i lokalen) med f3 på strax över 30 Hz. Sedan ha topparna på var sin sida om hornet.
En annan varient är att bygga två horn, men det blir ju dubbelt så mycket arbete, och hänga dem nära var sin vägg. Fördelen där är att man kan dra nytta av väggen men hornen kopplas inte till varandra vid låga frekvenser. Eventuellt kan man säkert hänga stor-hornet nära ena väggen också...det borde gå. Det är mycket att fundera på...därför ventillerar jag frågan här innan det säter igång på riktigt
Drivningen av basarna är inte helt klart i dagsläget. Ekonomi finns att ta hänsyn till. Jag förespråkar något kraftfullt beggat PA-steg, men Mårten vill gärna bygga själv av Hypex-moduler, ett flerkanals för att även driva topparna, eventuellt kan man göra en kompromis och köra hypex till topparna och köpesteg till basarna...det är inte min starka sida, vad skulle ni rekomendera?
/Petter |
Edited by - PetterPersson on 2007/05/27 13:06:08 |
|
|
Swirve
Member
96 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 17:42:17
|
Det lär ju krävas ordentligt med effekt för att fylla ut ett sådant rum. Jag skulle kika på beg. PA-steg eller några billiga nya. Nu vet jag inte vad penga-gränsen går, men QSC RMX har jag haft när vi repade med bandet och det funkade kanon! Jam.se har några billiga PA-steg som heter ALTO. Lämnar mycket effekt för en billig peng.
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2007/05/27 : 21:23:53
|
Klart imponerande storlek vi pratar om här, kan ju se häftigt ut.
Jag skulle inte rekomendera att flyga dessa bestar (eller best beroende på), även om önskemålen går åt det hållet, skälet är att riktiga flygbeslag (som krävs när folk kan befinna sig under dem) är kostsamma och ställer stora krav på lådan, se exempelvis pen fabrication eller atm flyware från adam hall som exempel.
Vidare tappas det ju lite verkningsgrad jämfört med golvplacering hur man än bär sig åt, men jag förstår samtidigt att golvytan är kostsam.
Vad det gäller förstärkningen så skulle jag välja något i stil med det som swirve föreslår ovan, jag vet inte så mkt om hypex-moduler, men jag vet att de andra förslagen är renodlat framtagna för att jobba hårt flera om inte alla kvällar i veckan, året runt, år efter år. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
emil
Member
586 Posts |
Posted - 2007/05/28 : 13:08:11
|
Ang slutsteg så kan jag varmt rekomendera t.amp stegen hos thomann i tyskland. Jag har andvänt deras steg med stor framgång. Även om dom är billiga så har jag aldrig haft strul, dom låter ok och ger rejält med effekt för inga pengar.
Jag vet en uthyrningsfirma som har en slit och släng rigg som dom hyr ut till techno och liknande på 2 år har en fläkt slutat fungera på ett av de 5 stegen. Man få ta i beaktning att riggen är uthyrd varje helg och under tuffa förhållanden ofta så högt det går att spela utan att det klipper för jäkligt i kanske 12 timmar.
Tror dessa steg hade passat ypperligt till eran rigg.
Steget på länken har jag drivit 2 dubbel 18 likadana som martinssons med riktigt bra tryck. Har jämfört TA2400 steget med en polares LAB1600C och det är mer effekt i Tamp steget ljudet skiljer sig en del på topplådor då ljudet känns lite klarare i LAB steget men som bassteg är det kanon.
länk: http://www.thomann.de/thoiw5_t-amp_ta2400_prodinfo.html
mvh Emil |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2007/05/30 : 18:44:26
|
Allt annat än horn vore både dumt och trist. En BR med två 15K200 är ju ett skämt i en sådan lokal. Ett par Imperialer vore skoj, men kanske har lite väl mycket djupbas för diskobruk. Folk skulle nog må illa. Ett vanligt horn beräknat till ca 35 Hz borde funka finfint. Borde i rummet kunna gå nedåt 28-30 hz och ha sin 1/2 vågsresonans runt 70 hz = bra dunk i bröstkorgen. Man vill inte ha mycket under 30 Hz pga ev illamående och svåra djupbasresonanser i rummet.
Mvh Johannes. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 07:06:31
|
Tack Emil för tipset, Mårten kom hem igår så ha får tänka på saken ett tag. Vi har Ett lab 1600 på vår kår och det går ju inte av för hackor precis...
Johannes, Jag och Mårten var till Time på besök för ca två veckor sedan för att just spana in hans Imperial...så det var ju lustigt att du nämde dem... Tyvärr föll Imperial bort pga hög rörlig massa och låg resonansfrekvens på elementen i fråga. Däremot har jag "lånat" principen som Imperial är byggda på, stor frontkammare för lågpassfiltrering och ökat djup i frekvensgången. Jag har dock inte gått lika långt som Imperial.
Lågpassfiltret vill jag ha för att dämpa bort hornresonanser som alltid uppkommer i hornets väggar och så.
Dessutom simulerar Imperial bra mellan ca 25 och 80 Hz vid hörnplacering. Detta horn är linjärt mellan 28 och 120 Hz frihängandes! som det ser ut i dagsläget Dessutom med högre verkningsgrad än Imperial men med en aning större volym på sisådär 4-5 m3
Så det blir spännande och jämföra sen...kan ju ta hem detta till Times bakgård, ställa detta i mitten och hans Imperial på sidorna och kolla hur det blir he he...det skulle va skoj, men krävas en himla massa jobb |
Edited by - PetterPersson on 2007/05/31 07:06:52 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 11:59:43
|
quote: Så det blir spännande och jämföra sen...kan ju ta hem detta till Times bakgård, ställa detta i mitten och hans Imperial på sidorna och kolla hur det blir he he...det skulle va skoj, men krävas en himla massa jobb
Varför skall ni bo uppe i urskogarna bortom all civilisation???!!! Detta låter ju kul. Vill vara med!
Mvh Johannes. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 12:06:31
|
Näe...så långt är det ju inte, bara två mil
Du får väl ta och pallra dig upp någon gång i juni då vi färdigställer dem och lyssna. Inte bara du utan alla som vill se fanskapet är så klart välkomna. Kolla bara först med tid och så. Vi börjar eventuellt såga ut biter till lådan idag |
|
|
|
Topic |
|