HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bilder från rör-sub bygge [revisited]
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2007/05/29 :  17:12:57  Show Profile Send elohim a Private Message
Hej igen!
Tre år senare har jag hittat bilderna från mitt bygge på min hårddisk =) och återupplivar en gammal (låst) tråd genom att starta en ny likadan enligt den gamla.. (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=31170).

-----

Efter att ha frågat lite saker om subwooferbygge / design / parametrar osv så har jag suttit och finslipat mitt sub-bygge in i minsta detalj. Sedan blev det bygge av.

Resultatet blev bättre än jag någonsin kunde anat.. en subwoofer som låter riktigt ruskigt tungt för det där riktigt myspysiga lågfrekventa bioljudsmullerskaket.. ..därför känns det som om jag vill dela med mig av mina designtips och mitt tänkande i mitt bygge.

Jag tog en massa digitalbilder för varje "byggsteg" som jag gjorde, så jag skulle lätt kunna lägga upp dom och förklara vad jag gjort - och varför.

Om någon är intresserad av detta så skriver jag mera i den här tråden och lägger in bilder blandat med förklaringar osv.

Btw, jag använda mig av ett 12"-papprör och P.Audio 8" TM-8 delad vid 100 Hz. Kan en 8" låta "fett"..? JA!

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2007/05/29 :  17:17:16  Show Profile Send elohim a Private Message
Ska börja med att berätta lite om tankarna bakom bygget.

Förra året byggde jag en baslåda till bilen med hjälp av en 15mm tjock papprulle, innerdiameter 12 tum, basreflex, isobarik. Resultatet blev otroligt bra, och röret smidigt; runt 45 cm lång.
Eftersom projektet blev så bra för djupbas så tänkte jag att jag skulle bygga en nästan likadan att ha hemma i studentlyan, men med ett element, och att den skulle vara så liten som möjligt.

Jag kollade runt efter vilka element som jag skulle kunna använda och hittade egentligen inget som verkade direkt bra för min konstruktion. Antingen var elementen för dyra eller så var dom för stora. Och var dom inte det så hade dom fel specifikation för att använda som subwoofer.

Till slut valde jag att använda mig av P.Audios TM-8, en 8"-bas med kraftfull magnet och över lag en till synes stabil konstruktion. Vid det här laget visste jag ju inte alls hur resultatet skulle bli, eftersom den inte var helt optimerad för mitt projekt (Fs-värde på 47..)
Men en 800 spänn var inte så mkt jämfört med andra element som jag kollade på.

Jag köpte elementet och studerade hur det var konstruerat, och började med simuleringar i diverse datorprogram för att beräkna lådvolymer, lufthastigheter och så vidare. Det jag bestämt mig för var ett likadant rör som jag använde året innan, ett 12" papprör. Runt och fint.

Sedan började jag klura på designen. Jag ville att allt skulle bli så bra det kunde, och att allt skulle vara utränat i minsta detalj. Då kanske chansen fanns att elementet skulle fungera bra i min konstruktion.
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2007/05/29 :  17:20:02  Show Profile Send elohim a Private Message
Här [nedan] har jag limmat på fronten på röret, sågat hål och handöverfräst för basen.

Edited by - elohim on 2007/05/29 17:20:51
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2007/05/29 :  17:22:26  Show Profile Send elohim a Private Message
Fronten sedd uppifrån, samt sidan. Min tanke var att stabilisera hela konstruktionen med genomlöpande gängstänger, återkommer till detta.

Edited by - elohim on 2007/05/29 17:23:13
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2007/05/29 :  17:24:49  Show Profile Send elohim a Private Message
Här har jag testat skjuta ner baksidan i gängstängerna för att kolla passformen. Man ser även basreflexhålet där röret ska monteras. En decimeter under denna baksida kommer en precis likadan rundplatta monteras för att dela av subwoofern i en elementkammare och en till kammare, mer info om detta kommer.

Edited by - elohim on 2007/05/29 17:26:14
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2007/05/30 :  18:54:27  Show Profile Send elohim a Private Message
Självhäftande "högdensitetsdämpmatta" monterad i stora kammaren.

Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2007/05/30 :  18:57:06  Show Profile Send elohim a Private Message
Plattan som delar röret i två kammare på plats. Där placeras ett delningsfilter; jag kommer koppla en direktkabel och en kabel via delningsfiltret - så man får välja.. 80Hz 12db eller helt odelat och styrd från annan utrustning..

Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2007/05/30 :  18:58:12  Show Profile Send elohim a Private Message
Basreflexröret på plats..

Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2007/05/30 :  18:59:56  Show Profile Send elohim a Private Message
Montering av gängstängerna, tre stycken helt genomlöpande och tre andra mellan delningsplattan och bakplattan.

Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2007/05/30 :  19:01:32  Show Profile Send elohim a Private Message
Lite schyrre dämpmaterial på insidan.. rundning av basreflexrörets annars så skarpa kanter..

Edited by - elohim on 2007/05/30 19:02:14
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2007/05/30 :  19:05:44  Show Profile Send elohim a Private Message
Delningsfiltret igen.
Här kommer specialaren med den extra kammaren; den ska fyllas med extra finkornig sand från Dellensjöarna =) Två anledningar - elementet väger multum och vikten blir jämn över röret med sant där bak, ett större plus är en stadig vikt, men bäst av allt att det fungerar som dämpning genom att ta upp vibrationerna i konstruktionen och låta sanden omvandla dessa till finfin värme istället =)

Konstruktionen förseglas. Hoppas allt är rätt..

Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2007/05/30 :  19:07:42  Show Profile Send elohim a Private Message
Svart blir färgen.

Montering av kontakterna klar.

Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2007/05/30 :  19:09:07  Show Profile Send elohim a Private Message
Monteringen av elementet slutförd.

Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2007/05/30 :  19:11:01  Show Profile Send elohim a Private Message
Hela röret.
Kommer fler bilder på den när den är helt klar inom kort..

Har en montering av skydd/fot kvar. Dessa skall gängas in framför elementet - sonotuben kan då stå eller ligga, efter behag.

Edited by - elohim on 2007/05/30 19:11:21
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2007/05/31 :  18:03:22  Show Profile Send elohim a Private Message
Ritning

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/01 :  00:12:14  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Roligt bygge!!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000