Dibbe
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2006/09/16 : 20:33:22
|
Nu när sommaren är slut så är det dags att börja med ett litet höstprojekt.
Förra hösten blev det ett par HFLS-1 som sedan såldes när jag åkte iväg på några månaders välförtjänt semester. Denna gången blir det mer lågfrekvent. Och eftersom allt gott kommer i minst tvåpack så är det 2st sonotube sub´s som är planerade.
Jag tänkte använda mig av Peerless 260SWR39/115PPX-AL-4L http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=223
Efter att ha provat lite olika lådvolymer och avstämningsfrekvenser fick jag fram följande.
Lådvolym 70L, avstämningsfrekvens 25Hz.
Phase
Group delay
Nu när jag hade lite att utgå från var det dags att komma fram till en konstruktion. Efter att ha skissat lite med papper och penna och fått fram något som ingen annan skulle kunna tyda var det dags att göra detta lite mer överskådligt.
Såhär blev resultatet av detta.
Det där verkar fungera, och det är alltså följande delar.
Detta är första bygget som jag inte går efter någon annans konstruktion och uträkningar, så jag är inte erfaren med varken simuleringsprogram eller lådkonstruktion.
Och vad jag nu önskar är lite åsikter, säkert någon här som byggt en sonotubekonstruktion förut och ser något som jag inte tänkt på. Någon vänlig själ får gärna kontrollera det jag har fått fram, och komma med förslag på hur jag kan få saker och ting bättre.
Kan någon förklara avstämningsfrekvensen på ett element. Jag förstår varför man inte vill skicka massa effekt vid den frekvensen då det kommer vara mycket mer lättdrivet, men hur undviker jag detta? Nu har jag satt avstämningsfrekvsenen till 25hz, är det lämpligt att börja med det och sedan prova mig fram då jag har en färdig konstruktion?.
Sedan porten, har för mig att jag läst att den ska vara på samma sida som elementet för mindre tidsfel. Hur viktigt är detta?. Tanken var från början att elementet skulle vara riktat nedåt med porten på samma baffel, problemet är att jag inte kan hitta gjutrör med större diameter än 300mm så det får inte plats.
Av samma anledning är basen placerad upptill, hade från början tänkt att den skulle vara nere för att få lägre tyngdpunkt så den skulle stå stabilare. Har enligt min ritning 2cm till godo runt elementet, det skulle bli tight men jag kanske skulle kunna få plats med infästningen till foten där, får fundera lite över detta.
Så kom med åsikter nu, vet att det finns folk här som kan detta, tack på förhand.
Edit: Lyckades få bort hälften av texten när jag postade samt att jag hade en massa länkfel, tror det mesta är rätt nu =) |
Edited by - Dibbe on 2006/09/20 01:45:53 |
|