Author |
Topic |
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2007/05/24 : 20:48:00
|
Max. Recommended Cable Impedance 0,1ohms skriver B och W i specifikationen på deras högtalare??? Varför har man denna info med?? Det finns ju inte vad jag sett något sådant värde på kablar som säljs ute på marknaden ? |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/05/24 : 21:16:31
|
Det är inte ens en vettig spec, det är totalt omöjligt att tillverka en kabel med 0.1 ohms IMPEDANS. En högtalarkabel har gissningsvis en impedans på ca 100 Ohm Vad de menar är nog snarare serieRESISTANSEN, den vill man ju hålla låg eftersom man annars indirekt försämrar förstärkarens dämpförmåga (eller vad det nu kallas på svenska).
|
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/05/24 : 21:52:15
|
Nej, det ni menar när ni säger impedans är den karaktäristiska impedansen. En kabel kan visst, och har ofta en impedans på <0.1ohm. Impedans är det samlade värdet på resistans och reaktans (som beror av capacitanser och induktanser).
B&W använder korrekt nomenklatur när de säger impedans då de förmodligen menar att kabelns serieimpedans inte ska överstiga 0.1ohm för någon frekvens. Det betyder att både resistans och induktans måste vara tillräckligt låg för att det ska uppfyllas.
Det är tvärtom en mycket användbar och sund info att ha med som man verkligen kan välja en för högtalarna elektriskt väl anpassad kabel på riktigt till skillnad från de som rekommenderar att man ska konsultera sin återförsäljare vilka kablar som är lämpliga. |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/05/24 : 23:17:06
|
marens: Såvitt jag vet så menar man alltid det karakteristiska impedansen när man talar om impedans för kablar. Den karakteristiska impedansen beror av R, C, L och S och är mycket riktigt frekvensberoende men om R är liten och S stor så försvinner det beroendet.
Jag har aldrig hört talas om att man skulle avse resistans+reaktans när man talar om en kabels impedans, och skulle man göra det så blir B&Ws spec ändå inte vettig eftersom reaktansen är imaginär; de skulle ju i så fall behöva skriva 0.1+j0.2 Ohm eller nått liknande. (vilket man faktiskt gör rätt ofta inom ex. mikrovågselektronik; men dock sällan för kablar).
|
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/05/24 : 23:36:29
|
Jag tittade i manualen till mina 803or och det står samma sak där. Dock så skriver de faktiskt i nästa mening att just serieresitansen dominerar vid låga frekvenser så det är nog det de menar med 0.2 Ohm (de skriver något om att man därför bör välja ledardiametern på kablarna med det i åtanke). Det är ju helt sant att kabelns induktans spelar stor roll men induktansen är ju inte direkt kopplad till resistansen så man kan ju välja båda rätt fritt; i all fall så länge man är villig att låta kapacitansen och konduktansen bli vad de blir.
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/05/24 : 23:36:30
|
f95toli: Försöker du verka smart eller vad är syftet? Den intressanta delen i impedansen i kabeln är ju beloppet.
Pratar man om en kabel som inte används som transmissionsledning för höga frekvenser så är det väl underförstått att man när man säger impedans inte menar den karaktäristiska impedansen eller den komplexa impedansen utan kort och gott impedansen. Precis som man menar impedansen (och inte resistansen tex) när man anger impedansen för en högtalare. |
Edited by - marens on 2007/05/24 23:38:54 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/05/24 : 23:49:02
|
Marens: Det är möjligt att jag bara är petig, men jag kan ärligt säga att jag aldrig hört någon specificera en kabels egenskaper på det sättet; även när det gäller kablar för låga frekvenser. Det normala i "tekniska" sammanhang är ju snarare att ange ex. resistans och kapacitans per meter. Att man talar om den totala impedansen för högtalare är helt korrekt, men vad man oftast ritar ut är ju den totala impedansens magnitud (som ju som bekant är VEKTORsumman av resistansen och reaktansen, inte den "vanliga" summan ) och fasen brukar ju ritas ut separat efterom man behöver både magntud och fas för att kunna säga någonting om vilken typ av last det är.
Att man gör så för högtalare beror ju på att impedansen kan gå både upp och ned med frekvens; för en normalt byggd kabel så är ju kurvan enklare och då är ex. kapacitans/m betydligt enklare och mer informativt. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/05/25 : 09:50:16
|
quote: som ju som bekant är VEKTORsumman av resistansen och reaktansen, inte den "vanliga" summan
Jamen det var ju precis det jag skrev: beloppet. Det är ju i praktiken samma sak! Jag tycker inte du är petig utan snarare lite onödigt förvillande och anmärker på fel som inte är några fel.
Det som är intressant är ju resistansen och induktansen/meter för en högtalarkabel. Sedan lägger man ihop resistans och induktansens reaktans för den längd kabel man har och tar vektorsumman av dessa eller beloppet eller vad du vill. Det är iaf självklart hur man gör och resultatet blir impedansen för kabeln. Inte karaktärisktiska impedansen inte resistansen utan impedansen/impedanskurvan/serieimpedansen vad du nu vill kalla det. |
Edited by - marens on 2007/05/25 09:54:12 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/05/25 : 10:21:24
|
Visst, men vad säger det egentligen? Levande undrade ju varför man inte ser något sådant värde angivet på kablarna på marknaden, vad jag försökte förklara (på ett tyvärr ganska förvirrande sätt) är att anledningen nog är att det inte är en siffra som inte säger speciellt mycket. Om man som du skriver antar att den "ekvivalenta kretsen" för kabeln bara är ettt motsånd i serie med en spole så ökar ju impedansen med frekvensen, dvs. ovanstående 0.1 Ohms skulle alltså avse impedansen på ex. 25 kHz (eller vilken bandbred man man vill ha). Men det säger ju inte någonting om serieresistansen (vilken ju som bekant ÄR viktig då den påverkar dämpfaktorn). Det "normala" vore därför att inte "bunta ihop" dessa två värden utan ange BÅDE serieresistans och serieinduktans.
Om man alternativt tänker sig det är en mer "avancerad" kabel med en mer komplicerad frekvensgång (en del mer "exotiska" kablar innehåller ju diverse kondensatorer etc) så säger ju inte värdet 0.1 Ohm något alls om induktansen (i princip så kan ju impedansen vara låg pga de kapacitive och induktiva komponenterna "tar ut" varandra vid en given frekvens). Så även om man vet att impedansen håller sig under ett 0.1 ohm i hela frekvensområdet så säger det inte speciellt mycket om man inte också vet hur fasen varierar.
Nu tog jag som sagt en titt i manualen och jag är till 99% säker på att det ÄR seriresistansen de menar. De skriver ju något i stil med att man bör välja kableldiameter så att impedansen håller sig under 0.1 ohm och induktansen har ju ganska lite att göra med diametern.
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/05/25 : 10:50:16
|
quote: Så även om man vet att impedansen håller sig under ett 0.1 ohm i hela frekvensområdet så säger det inte speciellt mycket om man inte också vet hur fasen varierar.
Varför inte? Hur fasen varierar är ju direkt kopplat till impedansens magnitud. Tittar man dessutom på kabeln i kombination med högtalarens impedans och förstärkarens utimpedans så ser man att det spelar mindre och mindre roll ju lägre resistansen för kabeln är. Om den är 0.01ohm eller 0.1ohm blir alltså mindre viktigt än om induktansen blir för stor så att kabelns serieimpedans påverkar frekvensresponsen.
Jag är rätt säker på att B&W menar vad de skriver och inget annat. Att induktansen är tillräckligt låg är också viktigt. |
Edited by - marens on 2007/05/25 10:56:54 |
|
|
|
Topic |
|