HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 fårull
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/05/24 :  19:30:05  Show Profile Send regner a Private Message
Jag köpte för ett tag sen 5kg fårull till högtalarbygget direkt från en bonde för att spara några kronor. Hur ska jag göra för att det ska gå att använda?
Tvätta och avfetta är ju givet men behöver jag bearbeta det på något vis?

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/05/24 :  19:56:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tvätta är tydligen (eller?) en ganska omfattande process. Men det borde väll vara det enda...

Sen måste du väll spela in det Finns säkert någon CD-skiva med speciell musik för ändamålet.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/05/24 :  21:31:35  Show Profile Send Nykmark a Private Message
quote:
Sen måste du väll spela in det Finns säkert någon CD-skiva med speciell musik för ändamålet.
Japp!

Antonio Vivaldi: The Får Seasons

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2007/05/25 :  00:32:11  Show Profile Send flintan a Private Message
Fårull är fint dämpmaterial. Tvätta borde räcka. Använd kallt vatten bara, annars blir den tovad (såpa + varmvatten..)
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/05/25 :  07:15:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Lägg det först ett par dagar till en vecka i frysen så alla kryp löss mm fryser ihjäl. De kan klamra sig fast i ullet undet tvättning. Så behandlas material som ska användas till flugbindning om man fällt djuret själv eller en jaktpolare... Annars riskerar du att ullet äts upp i högtalaren och kvar blir lusskit...
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2007/05/25 :  08:29:35  Show Profile Send frez a Private Message
Hej,

Nu är det ju så fiffigt att fårull innehåller, förutom en massa fett, ett eget tvättmedel! Tappa upp hett vatten i ett kärl (badkar) och ös ned ullen. Låt den ligga ett tag och rör försiktigt runt ullen så att den inte tovar sig. Du kommer att märka att det faktiskt kan löddra om ullens eget "tvättmedel". Förmodligen blir vattnet omedelbart skitigt och äckligt. Det är bara att tappa ur och börja fylla igen med hetvatten. Samma procedur som tidigare tills ullen är så ren att du kan leva med den. Du kommer inte få ut allt fett på detta sätt, men det blir helt klart användbart. Ull tovar sig inte förrän du bearbetar det! Ligger det och flyter i vattnet och du rör runt kommer det inte att kluma ihop sig. Jag har inte testat med diskmedel i vattnet, men jag kan tänka mig att det skulle funka utmärkt som sista steg i tvättningen. Sedan kommer vi till torkningen, som av förklarliga skäl helst utföres utomhus. Även om ullen är renare kommer den att lukta en aning eftersom den inte är helt 100% ren. Jag brukar använda mig av hönsnät uppspänt mellan balkongräckena som jag sprider ut ullen över. Detta om det är vindstilla! Annars brukar jag tillverka en rulle av hönsnätet som jag lägger ullen i. Man måste vända på ullen då och då för att den inte skall ligga våt för länge, för så kommer mögel och annat elende.

Hoppas det kan vara till hjälp.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/05/25 :  13:38:27  Show Profile Send regner a Private Message
Det är verkligen ett underabrt forum det här! tack för all matnyttig info. I morgon så ska det tvättas!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/05/25 :  17:23:10  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Se upp med mal bara, de älskar fårull! Finns det några få mal
i huset kan det orsaka en härd!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/05/26 :  00:09:57  Show Profile Send esl a Private Message
Jag har hört att den bästa ullen är handkardad Yorkshire ull.
men huruvida kardningen spelar någon roll det vet jag inte men att densiteten alltså hur hårt du packar den det har mycket stor betydelse. Speciellt för transmissionline högtalare.

Du kan hitta en bra avhandling i ämnet av Sven Tyrland som på Chalmers studerade ullens inverkan vid olika placeringar samt olika mängd.

Läsvärd!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000