HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pest eller kolera?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2007/05/22 :  08:27:41  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Hej,

Håller på och flytta och i samband med detta så blev det att nätlisten från Supra och Furutech nätkablarna kom iväg lite tidigare än övriga änläggningen. Detta gjorde det ju oundvikligt att testa hur stereon lät med standard nätgrejer.

Resultatet var följande:
- Bumligare bas
- Något mer dynamik
- Något mindre detaljer i diskanten och något vassare
- Mer detaljer i mellanregistret

Lite blandad kompott och därav titeln på tråden. Hur får jag de bästa av världarna? Behöver jag byta signal och högtalar kablar till mer transparenta och dynamiska kablar typ Kimber, Xindak och Nordost eller skall jag gå en annan väg? Tacksam för tips och idéer.

Jag ber vänligt och bestämt LTS och EKK-anhängare att inte posta i denna tråden.

Mvh

Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/05/22 :  09:30:03  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Peter:

Det är inte antingen eller. för att komma på banan med allt du vill ha krävs bättre strömrenare och bättre kablar. Du lär ju inte få några bekymmer som har sådan koll på vad som ändras. Låna hem och prova!

Little ester:

Det finns (minst) 4 fullständigt olika sätt att rena ström på i den "fina" världen. Minst ett av dem ger inge begränsning alls och minst ett annat ger ganska stora dynamikbegränsningar. Jerker hade nog en uppfattning, som alltid men den behöver ju knappast vara universellt gällande. Levande och dynamikst i ett hus kan vara skrälligt, jobbigt och vasst i ett annat.
(ps, jag gillar Jerker, han sålde saker och tog inte bara in månadens blomma)

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2007/05/22 :  09:47:15  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Testa Furutech-kablarna utan Supras grendosa till en början.

Snoogens
Go to Top of Page

Nilvander
Semester på egen begäran

15 Posts

Posted - 2007/05/22 :  11:43:11  Show Profile Send Nilvander a Private Message
Intressant inställning:

HiFi Consult skrev:
quote:
".../för att komma på banan med allt du vill ha krävs bättre strömrenare och bättre kablar/..."

Så lösningen på problemet är alltså bättre/dyrare prylar? Det tycker jag inte bara är en konstig inställning utan dessutom dålig stil att ge den rekommendationen. Men men, alla är vi olika.

Ranefjords förslag tycker jag låter som en utmärkt idé!

Lycka till!

NAD C541 - NAD C370 - Xindak FS 0.5 - B&W 604 S3
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/05/22 :  12:17:46  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag har en fråga.. du har ju flyttat till ett nytt rum, kanske rummet som spelar ett spratt?

Akustiken är kanske boven och inte dina boaormar. :)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/22 :  12:33:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Nilvande: Vart står det nått om pris? Är inte uppmaningen just "bättre" produkter? Vad sen som är bättre är en öppenfråga som kan besvaras genom "Låna hem och prova!".


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2007/05/22 :  12:33:34  Show Profile Send cebo a Private Message
Jag har den erfarenheten att nätfilter eller isolationstrafo försämrar ljudkvaliten, t.o.m ferriterna har jag tagit bort från förstärkaren och cd-spelaren.

Jag tror att man ska ha bra nätkablar samt en bra nätlist, om man inte har mycket nätstörningar, då är väl ett filter att föredra.

En bra nätlist, som jag kan rekommendera, finns på Elfa artikelnr. 43-372-00 . Det ska finnas en eller flera trådar, som det skrivs om denna nätlist på detta forum.

Peter_gbg: Du kanske du får ta en paus i lyssnandet tills du har flyttat?

Hoppas att du får ordning på ljudet.
Lycka till!!

Mvh


/cebo
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/05/22 :  12:43:45  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Nilvander har inte gjort många inlägg på forumet. Hälften av dem verkar gå åt till att jaga oss.

jag har inte bett peter lägga 100 000:- på nätfilter och kablar. Men hans beskrivning av fenomenen är klockren och överensstämmer med mina egna lyssningsintryck av det han använder. Han har en bra sits att komma tillrätta med problemet genom att leta vidare, låna hem och få ordning på det hela.

Cebo:

Tom ferriterna.... det FÖRSTA som åker är ferriterna hos oss

Sedan är det skillnad på nätfilter för hifi eller annan elektronik liksom det är skillnad på isolationstrafo för hifi eller Chalmers eller för datorer (det brukar blandas friskt) Något generellt om att en nätrenare skulle göra återgivningen sämre är helt omöjlig att ge. Det beror helt på vilken renare, om den är anpassad till anläggningens storlek samt vilken princip den arbetar med.

mvh
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Nilvander
Semester på egen begäran

15 Posts

Posted - 2007/05/22 :  13:16:46  Show Profile Send Nilvander a Private Message
Hi Fi Consult har gjort många inlägg på forumet. Hälften av dem verkar gå ut på att promota tesen dyrare=bättre.

Nä, men allvarligt talat. Vad har antalet inlägg med saken att göra? Trams.

Det jag reagerade på var, som uppenbart gick att läsa mellan raderna, kopplingen dyrare=bättre. Ett sådant uttalande vill jag inte låta stå oemotsagt. De andra lösningarna/vinklarna på problemet som t.ex akustik är en troligare och billigare lösning på problemet.

Nåväl, peter_gbg: Hoppas att allt löser sig och att du hittar tillbaka till ditt optimum!

NAD C541 - NAD C370 - Xindak FS 0.5 - B&W 604 S3
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/22 :  13:21:28  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Hälften av dem verkar gå åt till att jaga oss.
Vilka är "oss"?
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/22 :  13:42:27  Show Profile Send Peg a Private Message
quote:
Vilka är "oss"?


Företaget HiFi Consult ?

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/05/22 :  15:25:44  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jo, "oss" är vi som företag. Kunde lika gärna skriva "mig" då jag är den som brukar jagas

nilvander:
jag har i princip inget emot att ta hand om akustiken. Också.

Peter fick väl inga förändrade akustiska villkor när han drog ur kablarna och filtren? Det han hör handlar alltså inte om akustik. Men det vore säkert bra att se över den också.

Nu har jag fått flera inlägg av samma karaktär av dig de senaste dagarna och antalet "mot-inlägg" med budskapet "lågvattenmärke", "dålig stil" etc utgör till dags dato hälften av dina samlade inlägg(!) Det var ingen fiktion utan ren fakta och i mitt tycke synnerligen relevant för hur jag (och andra ) skall tolka det du skriver.

Om vi går bort ifrån att läsa varandra mellan raderna kanske det går bättre. Om du reagerar och svarar på det jag skriver blir allt lättare. Menar inget elakt med detta men det är trist att bli hackad på. Jag hade bara välmening i mitt råd till Peter.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/22 :  15:36:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Om vi går bort ifrån att läsa varandra mellan raderna kanske det går bättre. Om du reagerar och svarar på det jag skriver blir allt lättare.
Det tycker jag låter som en utmärkt regel i största allmänhet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/05/22 :  16:54:01  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Ingen kommentar om rummet

Tycker det är viktigare att prata om skillnaderna mellan rum1 och rum2.. Är det mindre, större & m.m
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/22 :  17:12:12  Show Profile Send Peg a Private Message
Jag förstod det som att nätlisten och kablarna är det som redan flyttat men rum och resten av anläggningen är (än så länge) samma som förut ???

Om det nu är så så skulle jag flytta först och göra om testet efter flytten.

Sen är det som marcus_ec säger viktigt med akustiken när det gäller dynamiken. Det är bra att börja med akustiken för utan ett hyffsat rum kommer eventuella skillnader i övriga delar bara att drunkna i reflexer och efterklang i rummet.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/22 :  17:27:52  Show Profile Send marens a Private Message
Håller med marcus_ec: Fullständigt häpnadsväckande att man inte tittar efter förklaringar i sjävla rummet i första hand när det är det som förändras (flytt med omstuvning/packning av grejjer mm).
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/22 :  17:33:33  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Fullständigt häpnadsväckande

Inte alls häpnadsväckande eftersom anläggningen fortfarande står kvar på den gamla adressen enligt första inlägget.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/22 :  17:39:59  Show Profile Send marens a Private Message
Det är noterat att det är samma adress, men är akustiken samma om man håller på att flytta och packa ner prylar i kartonger. Hänger gardinerna kvar? Är det lådor i rummet? Är böckerna kvar i bokhyllan?

Eller har peter bara packat ner nätkablarna och skickat dem med en egen flyttbil till nya adressen, allt annat lika? Låter häpnadsväckande i så fall tycker jag.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/05/22 :  17:42:00  Show Profile Send UrSv a Private Message
quote:
Inte alls häpnadsväckande eftersom anläggningen fortfarande står kvar på den gamla adressen enligt första inlägget.


Jo, men om alla bokhyllor och mattor har flyttat och anläggningen står kvar i ett kalt rum är det ju genast häpnadsväckande igen eller hur?

Som vanligt är det svårt att svara om man inte har all information. Det har ju inte jag i detta skede.

Edited by - UrSv on 2007/05/22 17:42:43
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/22 :  18:12:37  Show Profile Send Zombie a Private Message
köp nåra nya shyssta skivor istället, lägg dig på soffan och digga

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/22 :  18:29:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message
marens & UrSv:
Självklart blir det skillnad om man även plockat bort möblerna.

Jag tycker dock att man får utgå ifrån den information man har, alternativt fråga hur det ligger till istället för att bara kalla andras inlägg för häpnadsväckande. Du höll dessutom med marcus_ec och menade därigenom att det skulle vara skillnad på rum 1 och 2 när anläggningen faktiskt fortfarande står i rum 1. Som ditt inlägg var/är skrivet så ställdes inte frågan om förändringar i rum 1.

Nu är ju frågan ställd så då kommer det väl ett svar snart förhoppningsvis.

Annars är ju Zombies inlägg ett hett tips, då jag tycker det är tveksamt om det är någon idé att ens bry sig innan anläggningen är installerad på sin nya plats med dess nya förutsättningar.

Edit: Förtydligande och tillägg.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2007/05/22 :  18:43:59  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Först och främst tack för alla svar!

Anläggningen står kvar på samma fysiska adress. Rummet är i övrigt oförändrat. Har bara stylat lägenheten lite. Högtalarna flyttade jag bara undan när det var dags för fotograferingen.;) Skall poängtera att jag lyssnade på ett antal låtar i det stylade rummet med de "finare" nätgrejerna innan de åkte väg i ett annat lass en annan dag. Noterade inte några förändringar då vilket inte var så konstigt iom att möbleringen var i stort sett den samma som innan.

Så tråden handlar helt enkelt om skillnader med och utan "finare" nätgrejer i samma anläggning och rum med i stort settsamma inredning.

Skall kanske påpeka att den största skillnaden jag noterade var basförsämringen. De andra förändringarna är av mindre karaktär men ändå hörbara på skivor jag lyssnar på ofta.

Helt klart får jag jämföra utan Supra listen och se om det är den som är boven i dramat. Tyckte dock inte att jag fick någon försämring när jag installerade den....

Det jag lutar åt är att mina signal och högtalarkablar inte alls matchar anläggningen längre. Tror att jag helt enkelt får uppgradera till "vildare och detaljrikare" kablage.

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/22 :  19:13:57  Show Profile Send marens a Private Message
Jag är fortfarande förvånad hur man kan dra sådana slutsatser och inte ens ha de andra testobjekten till hands att jämföra med, man går bara på första suggestionen som ploppar upp i huvudet. Att man inte noterar en förändring i akustiken första lyssningarna kan ju finnas 100 rimliga förklaringar till. När man dessutom packat ner anläggningen och ställt upp den igen (tidsglapp) så ska man inte förvånas att man lyssnar med ett annat perspektiv. Det räcker ju med att man städar undan grejjer som ligger och skräpar så ändras akustiken i rummet (oftast till det sämre).

Det verkar vara genomgående på detta forumet att man inte vill se självklara samband utan vill hellre förklara saker med att signalkablarna måste vara för billiga eller att elektronerna trivs bättre i dyrare nätsladdar. Gör man det blir man i stort sett påhejad utan att ifrågasättas! Och jag bara läser och häpnar. Jag kanske inte passar här helt enkelt.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/05/22 :  19:54:27  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
marens:

quote:
Det verkar vara genomgående på detta forumet att man inte vill se självklara samband utan vill hellre förklara saker med att signalkablarna måste vara för billiga eller att elektronerna trivs bättre i dyrare nätsladdar. Gör man det blir man i stort sett påhejad utan att ifrågasättas! Och jag bara läser och häpnar. Jag kanske inte passar här helt enkelt.




Det var ju ett väldigt generaliserande, för att någon förklarar sina upplevda skillnader vid kabelbyten innebär det inte att alla här har samma uppfattning, eller hur menar du?

Här finns plats för alla uppfattningar, så du passar lika bra in här som alla andra som vill diskutera, och du behöver inte heja på någon speciell.

Jag har i princip samma uppfattning som du vad det gäller kablar, så känn dig inte ensam.......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2007/05/22 :  20:15:13  Show Profile Send bliss a Private Message
Det är i alla fall skönt att inte ensam vara lurad, till och med luttrade "engeneers" har gått på "kabelbluffen" vilket man tex kan läsa om i den utmärkta artikeln om inspelningen av Gilmours senaste platta som Micke Y så generöst delade med sig av. Så här står det bland annat:

Having a recording studio on a boat must throw up a few unique technical issues, especially where grounding is concerned, and I wondered whether the Astoria was equipped with a copper anchor! "I've always thought we should just ground it straight into the river but no, we have gone to great lengths to optimise the electrics there, including fancy cable and the whole works. I do the same here in my mastering studio #8212; it's all esoteric cable, exotic mains leads and a special braided grounding cable. No doubt I'll be shot down in flames about this, but when I changed the regular earth cable for the woven one it sounded better, even though the grounding was electrically fine before."

I was interested to hear this, as we've tried to do listening tests on cables in the past and we sometimes hear quite big differences, but the results are hard or impossible to replicate when you take the cables to a different studio.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/22 :  20:17:45  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Jag kanske inte passar här helt enkelt.
Nä, det kanske du inte gör, men din kunskap behövs här.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000