HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Golvhögtalare och småbarn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/05/17 :  16:20:31  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Är det någon mer än jag som har problem med golvhögtalare som flyttar sig med jämna mellanrum?, Ja, de flyttar ju sig inte själva utan får hjälp av en liten ettrig tvååring som leker "dockvagnsrally" i vardagsrummet.

Problemet i vårt hus är att samtliga (tre) sovrum finns på ovanvåningen medan vardagsrum mm finns på bottenvåningen.
Och hur får man en flicka på två år att leka med sin dockvagn i sitt eget rum, när den sexåriga "mini-Tarzan" gärna hejar på och springer bredvid när det är fullt rally mellan kök, hall, badrum och vardagsrum?

Någon som har ett tips på hur man får högtalarna att stå still under dessa förhållandena?, ja förutom att bulta fast dem i golvet, vilket sambon säkert inte skulle uppskatta.

Hur gör ni andra småbarnsföräldrar för att skydda stereon?


A balanced diet is a cookie in each hand.

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/05/17 :  16:35:31  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Min dotter har fått vara med och hjälpa till vid stereon ända sedan hon i princip bara kunde stå själv.
Byta skivor, höja o sänka volymen tex...

Hon blev en riktigt bra kombination av cdväxlare/fjärkontroll till slut.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/17 :  17:23:45  Show Profile Send FBK a Private Message
Har inget bra svar på denna fråga, men att göra som drbob och låta barnen hjälpa till är nog bättre än tvärtom.
Sedan kan jag berätta om en kompis som råkade ut för en mindre olycka nu när vi pratar barn. Hans dotter körde ena fingret rakt i baselementet för att hon var arg på pappa så kan det gå

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/05/17 :  17:44:21  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
drbob/
Bägge barnen kan stereon, dvs lägga i skivor i cd-spelaren, höja/sänka volymen, sätta i gång/stänga av enheterna, det är inga problem.

Problemet är som jag sa tidigare att högtalarna lever ett farligt liv på golvet.

Frågan är om man ska skaffa ett par stativare och väggfästen?, men då blir väl högtalarna placerade för högt upp?

Fast, det är ju klart, det kanske är en lösning man kan leva med tills flickan blir ett par år äldre.

Annars hade jag en ide (som inte är min egen, utan avhandlas på annan tråd) om att ha granitplattor under och på burkarna.
Högtalarna blir ju så klart mer stabilt placerade på golvet.
Men då kanske något av barnen skadas allvarligt om någon högtalare ändå skulle råka ut för en sidokollision med en framrusande dockvagn.

Några ideer, någon?


A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/05/17 :  18:06:52  Show Profile Send Eref a Private Message
Tråkigt kanske, men när jag hade småbarn möblerade jag (vi) alltid så att det inte skulle bli för mycket tjatande och för stora risker både för barnen och grejerna.
Hade t.ex. bokhyllehögtalare som satt ganska högt.
Mina barn, liksom dina verkar det, lärde sig alltid att sköta och vara aktsamma om grejerna. Men barn är barn och härligt är det.
En gång gick förstärkaren faktiskt sönder med hjälp av barnen, men jag har råkat ut för värre saker i mitt liv.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/05/17 :  18:26:33  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Hans dotter körde ena fingret rakt i baselementet för att hon var arg på pappa
Snacka om att veta hur man klämmer åt farsan... låter inte bra inför tonåren...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/17 :  20:21:55  Show Profile Send Zombie a Private Message
Elektrostater, en kyss och de håller sig undan

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/05/17 :  21:23:08  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Förstår barnen hur viktig stereon är för dig?

Om inte så kan det vara en bra början.

Min dotter är rädd om den och försiktig för att jag själv är det.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/05/17 :  21:48:03  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
drbob/

Sexåringen förstår, han brukar dessutom avnjuta sina hårdrock-skivor via min/vår stereo, han tycker det låter bättre än hans egen stereo/hembio som består av en Denver dvd-spelare, en Settler förstärkare och ett högtalarpaket från Radionette.

Tvååringen tycker också om att lyssna på sina Mora Träsk och storebrors gamla Spökliganskivor via stereon i vardagsrummet, beror nog mest på att när hon/vi leker i hennes rum så drunknar musiken från hennes mikrostereo i ljudet från hennes batteridrivna spis som hon lagar mat på mesta tiden,
dockorna, storebror och föräldrar måste ju ha mat ofta.

Som Eref skriver, barn är barn, lutar nog åt ett par stativare igen som får monteras på vägg.


A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/05/17 :  22:33:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Kalla mig gärna gammalmodig, men kan ett alternativ vara att lära barnen att inte köra "dockvagnsrally" i vardagsrummet?
quote:
Hur gör ni andra småbarnsföräldrar för att skydda stereon?

Kan bara tala för mig själv. Men man lär dem respektera saker och ting. Saxar, vägen där bilarna kör, djur, pappas stereo mm, mm... Med vissa barn går det lätt - andra behöver gott om uppmuntran.

/M
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/05/17 :  23:20:02  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
rannagarden/

quote:
Kalla mig gärna gammalmodig, men kan ett alternativ vara att lära barnen att inte köra "dockvagnsrally" i vardagsrummet?

Håller fullständigt med, men en tvååring är en tvååring och ibland blir det spring i benen och naturligtvis blir det lugnt efter tillsägning men ibland är man själv i köket och har inte full uppsikt på resten av våningen.

Resten av sakerna du nämner är inga problem, hon har egen barnsäker sax som hon gärna lånar ut till resten av familjen så ingen klipper sig i fingret och hon vet att man inte går fram till djur själv, vägar/gator visar hon inget intresse för och slutligen pappas stereo, hon tycker om att hjälpa till att sätta igång den och välja musik och är väldigt rädd om den i övrigt.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2007/05/17 :  23:56:01  Show Profile Send Jonne a Private Message
quote:
Är det någon mer än jag som har problem med golvhögtalare som flyttar sig med jämna mellanrum?


Vad står dina högtalare på ? spikes/golvskydd eller direkt på golvet utan spikes
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/05/18 :  00:21:15  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jonne/

För drygt ett år sedan då tvååringen började gå/springa själv tog jag bort spikesen och nu står burkarna på självhäftande möbelltassar modell IKEA.

Inte perfekt, men vad är?, men nu skrapar inte högtalarna i parketten.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/05/18 :  01:47:52  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Vet inte vad du har för högtalare, men kanske går det att ställa högtalarna på någon sån där rund matta från IKEA och skjuta in dom mot väggen när det inte finlyssnas?
Och klä racerbarnvagnen i skumgummi...

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2007/05/18 :  07:59:40  Show Profile Send Jonne a Private Message
quote:
För drygt ett år sedan då tvååringen började gå/springa själv tog jag bort spikesen och nu står burkarna på självhäftande möbelltassar modell IKEA.


Möbeltassar flyttar sig väldigt lätt.
Sätt monteringstejp det räcker med några småbitar för att stå stilla
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/18 :  08:20:28  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Precis.. möbeltassar gör just möbler extremt flyttningsbenägna.

Har högtalarna hög tyngpunkt kan man dock riskera att välta dem istället..det kan vara en idé med ett litet gjutet fundament under som skruvas i botten. Det kan tom få riktigt trevliga ljudliga "bieffekter". Det räcker med några cm betong för att det skall bli rejält stabilare. Snart är hon gammal nog att inte rummla runt :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2007/05/18 :  11:18:50  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Jag har ungefär samma problem, mina barn är 1, 3 och 6 år. De två större har inga problem med att sköta stereon eller skivbyten. De är ofta i vardagsrummet eftersom 1-åringen har sin lekhörna där inne.
Jag sitter aldrig och "finlyssnar" när de busar på dagarna, så jag har satt självhäftande teflon under SD-fötterna så att jag lätt knuffar dem mot väggen under dagarna. Då är de lätta att flytta fram när jag ska lyssna. jag vill hellre att högtalarna flyttar sig än riskerar att välta vid en eventuell knuff också.
Om man ska undvika både flytt och vältrisk så är nog enda alternativet fastskruvning i golvet!
Är högtalarna utrustade med utriggare för spikes så är det ju lätt att dra igeonom en skruv om man inte är rädd om golvet.
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/05/18 :  12:32:43  Show Profile Send niklass a Private Message
Jag har en grind in till biorummet :)
Men min dotter har inte riktigt intresserat sig för grejerna iom att vi sköter allt med fjärrkontrollen. Hon är då såklart lite mer sugen på fjärrarna men de har vi i en korg på väggen som hon inte når.

Däremot går hon gärna fram o lyssnar nära högtalarna ibland... blir väl lite abstrakt att det låter däirfrån när de som pratar är uppe på väggen, på duken. :)

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/05/19 :  10:41:42  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Idén med fastmonterad betongplatta under högtalarna låter bra. De blir både tyngre och får större fot. Ett annat alternativ är ju att köpa in en större stenskiva och lägga under varje högtalare, så kanske dockvagnen inte kommer så nära. Det kanske kan gå att borra ett hål genom för att montera infästning till högtalaren så den står mer stabilt.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/05/21 :  00:33:59  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Har liknande "problem" som CarlssonH och Ubbe O (mina är 8 mån & 4 år), men eftersom nya högtalare står överst på önskelistan så tänker jag helt enkelt vänta tills lillkillen växt till sig. Fyraåringen är "ofarlig" så om sådär 2-3 år så ska det nog bli av.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2007/05/21 :  00:40:41  Show Profile Send dB a Private Message
Golvhögtalare & småbarn går inte alltid ihop,men det fungerar bra med Piega högtalare-tunga, metallskydd framför högtalarna & låter kanon bra också (har Piega TC 50 & en liten dotter)
//dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2007/05/21 :  01:07:46  Show Profile Send NewMount a Private Message
Inga problem med småbarn om man har ett par Klipschorn. De placeras i hörn (omöjligt att gå bakom dem), väger 70 kg styck och har inga element inom räckhåll för barn.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

koffe
Member

94 Posts

Posted - 2007/05/23 :  00:58:11  Show Profile  Visit koffe's Homepage Send koffe a Private Message
Jag gav upp. Miragerna står i förrådet. Jag får leva med ett par superbilliga småhögtalare ett tag.

Cambrige S30 - Blev min lösning... plus en sub...

WhatTheFuckHiFi.com - vår blogg

Edited by - koffe on 2007/05/23 00:59:43
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/05/23 :  02:24:52  Show Profile Send Straub a Private Message
Jag har inga barn (ännu) men har två katter. De gick ganska hårt åt ett par B&W högtalare jag hade tidigare genom att använda högtalarna som klösbrädor. Inte kul. En gång var det sånär att de lyckade välta högtalarna.
Jag har löst problemet på nuvarande högtalare genom att "skydda" dessa när de inte används.
Det finns olika sätt. Man kan sy en "strumpa" av tyg till högtalarna eller bara luta (eventuellt fixera) något styvt material (papp,plywood)framför högtalarna för att skydda elementen när högtalarna inte används. Det borde fungera mot vassa barnfingar också :-).
Att montera betong/granit-platta under högtalarna är ingen dum ide det heller.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/23 :  07:27:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag hade/har 2st "black hole" absobenter, ståendes utanför min golvare, för nåt annat barn ev framfart på Bobbycar'en. Lillan vet att man inte rör högtalarena eller kör på dem. DVD/CD/Fjärr sköer hon själv...Fick visa sin mormor härom dagen hur man slog på TV'n.

Så försöka fixa en tubetrape, i rätt storlek. Det borde rädda dem,, och sen små tejpbitar på golvet, så man snabbt kan flytta fram dem när man själv vill lyssna,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Monster
Member

268 Posts

Posted - 2007/05/23 :  08:48:08  Show Profile Send Monster a Private Message
Hej,

FÖRSTÅR PROBLEMET. Stereon (Unico Pre/Dm) är nu mera inklämnda på tvären i en bokhylla med skjutdörr för att inte terroristerna skall komma åt grejorna. När det gäller högtalarna vandrar domomgring samt att jag har varit tvungen att köpa 2 st nya berylium diskanter (inte billigt). Nu sitter det tejp över för att skydda som åker av vid lyssning.

Har två grabbar (alt huliganer vet inte vilket) som springer, hoppar, gryper, dreglar och kladdar på allt. Jag försöker att få dom förmå att detta är mina grejer och jag är rädd om dessa. Det tog ett tag men 3 åringen greppar detta nu, så nu kommer 1 åringen på tur.

YES har skrtikit några g som man INTE skall göra men vad fan, sitter man med en nybryggd kaffe och satt på en skiva och så kommer en skitunge och hoppar i soffan så kaffet flygger och på utvägen knuffar till högtalaren, då är det lätt att man skriker och kastar en träsko efter dom

Edited by - Monster on 2007/05/23 08:48:36
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000