HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya stärkaren, ett första intryck...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/11 :  08:50:17  Show Profile Send OcA a Private Message
Hämtade min Yamaha DSP AZ2 igår och har i princip bara hunnit koppla in den och lyssna en halvtimma, men här är iaf första intrycket. Kommer bygga vidare på texten ikväll då jag har mer tid att sitta ner och lyssna ordentligt.

Första noteringen:

Var är basen? (för att citera en kultförklarad kurator från en TV-serie i mitten på 90-talet...)

Det finns tamigtusan ingen lågbas i maskinen?! Ett fel avhjälptes snabbt. Den var satt på small högtalare till frontarna vilket gjorde att allt under 90hz skars bort. Snabbt avhjälpt och nu spelar allt fullregister, men det är fortfarande noll tryck i basen samt att basen är väldigt platt och hård. Den gräver inte djupt utan bara slätar över all information, låter tråkigt helt enkelt... Dynamiken är totalt obefintlig och det känns bara livlöst i ljudet.

Mellanregistret funkar dock ok, bra information, men lite smal ljudbild mot vad jag är van vid.

Diskanten är ömsom vass, ömsom mjuk.. Undrar hur det går ihop. Viss information låter väldigt bra och luftigt, medan annan information fullständigt skär i öronen...

Som sagt, en extremt kort uppfattning om ljudet och jag har inte ens börjat läsa instruktionsboken som är extremt omfattande. Finns nog mycket kvar att hämta ur den och det ska nog gå att få till ljudet, men första intrycket är total j-a besvikelse...

T.o.m. pappas gamla TEAC AX-1000 (2000:- ny 1995...) gör ett bättre jobb än denna s.k top of the line maskin för 18 blås 2003...

Är väl sant att hemmabiostärkare inte kan spela musik... Men jag ger mig inte. Ska fidla runt ikväll och se om det lossnar.

Nu låter allt bara grått, tråkigt och platt...

Mycket märkligt med tanke på att det lät skitbra hemma hos killen jag köpte den av och han hade inga direkta svindyra prylar utan mer mid-fidelity om man så säger...

Konstigt... Antar att det finns ett par undermenyer att gräva djuuuupt i innan allt blir korrekt inställt.

Är ju van att bara koppla in, dra igång och poppa in en skiva så är det succé... Här behöver man nästa magisterexamen i maskinteknik för att få ordning på parametrarna...

Ska man vara kritiskt så låter den väldigt snäll och försiktig och det gillas inte av mig. Känns som den håller tillbaka väldigt mycket.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/05/11 10:05:48

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/11 :  10:16:54  Show Profile Send ljud a Private Message
Ta det lungt! Jag upplevde precis samma sak när jag bytte från Harman Kardon till Rotel, man måste få lite tid att vänja sig med det nya ljudet. Den nya maskinen har säkert fördelar framför din gamla som du inte har upptäckt ännu. Dessutom kanske du förväntade dig att det skulle bli sämre just för att det är en biomaskin? Så ge det tid...
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/05/11 :  10:40:41  Show Profile Send Vox a Private Message
men den var billig, eller?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/11 :  10:40:48  Show Profile Send OcA a Private Message
Ska inte sälja den imorgon direkt...

Har ju bara fiddlat med den en kort stund, tror att det kommer bli bra tillslut, men det känns ju lite ovant än så länge. Finns ju så mycket inställningar så man går bort sig på två minuter...

Ska testa med digital överföring ikväll också!

Nja, billig var den nog inte... Betalade 7 laxar för den...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/05/11 10:41:18
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/05/11 :  10:47:31  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag älskar REL:s subbar och jag kör min REL
högnivåkopplad. Sedan har jag otaliga gånger
mixtrat med inställningarna så att ljudet
passar mig perfekt. Med REL kan man nog få
vilken stärkare som helst att låta perfekt....
Visserligen måste man lyssna, mixtra, lyssna
mixtra osv...

Martin
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/11 :  10:49:04  Show Profile Send OcA a Private Message
Jorå! REL är riktigt fina! Kanske får tweaka loss på subben med... Just nu är den väldigt lågt ställd, kanske måste boosta upp den lite och fiddla med inställningarna i den med... Finns ju ett par!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/05/11 :  11:43:54  Show Profile Send snare2 a Private Message
Hej OcA

Jag vet inte om du läste mitt inlägg på din förra tråd?: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60603

Bla då när det gäller digital överföring.

Tips:

1: Du kan gå in i setup memyn för att kolla vad den förra ägaren har satt för "LFE/BASS OUT", om det är både sub & frontar eller om det bara är sub som skall ta hand om frekventa signaler under 90Hz.

Mvh
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/05/11 :  12:06:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Den behöver väl spelas in. Inte ovanligt att nya förstärkare låter lite vasst.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/11 :  12:07:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nu var det ju inte ny...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/11 :  13:34:38  Show Profile Send OcA a Private Message
Kopplade in min gamla Denon DCD 1550 via optisk utgång och då hände det grejer! Kändes som allt lossande och föll på plats. Nu låter det som jag förväntade mig. Snacka om att den hamrar ut basgångar. Torr, pistongsnabb och djup! Äntligen som Fylking säger!

Bäst således att låta Yamman ta hand och D/A omvandlingen...

Går det att fabriksnolla stärkaren? Gamla ägaren har ju pulat runt rätt friskt med den...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/05/11 :  17:00:56  Show Profile Send snare2 a Private Message
Hej

Nej det går inte att "nollställa" förstärkaren till ett fabriksläge, utan det är bara att ta och läsa igenom "bruksen" ett par gånger.

Quote
"Bäst således att låta Yamman ta hand och D/A omvandlingen..."

Kul att du gillade att låta Yamahan ta hand om D/A omvandlingen, smaken är ju som baken...

Mvh
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1783 Posts

Posted - 2007/05/11 :  17:12:34  Show Profile Send Amatören a Private Message
Ta´t lugnt och läs igenom manualen!

Kolla så ingångarna är rätt inställda, analog eller digital, kolla så "källan" skickar ut en signal som stärkaren kan ta emot, 96 resp. 192kHz i digitala domänen, osv.
Kör en "set up" och justera nivåer och avstånd på alla högtalare.
Kör UTAN subben tills du har fått allt rätt.
Prova "Processor direct"-knappen, då går signalen "rätt igenom" utan att påverkas av ton-, balans- och loudness-kontroller.

Rätt inställd så spelar Yamahan jämnt skägg med det mesta

Förresten, du har mail!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/11 :  17:33:52  Show Profile Send OcA a Private Message
Har kört ett par timmar nu och omdömmet är nu:

JÖSSES!!!

Jäklar vad den spelar bra!

Kör digitalt till Yamhan och det verkar ha gjort susen! Detaljeringen är sjukt bra, luftigt och myller av detaljer samtidigt som det är ett totalt lugn över hela ljudet. Känns som att Yamahan fullständigt har järnkoll på membranen och håller dem i ett stenhårt grepp! Har t.o.m kopplat bort subban nu - den behövs inte längre!!

Jämfört med NAD'en jag hade innan tycker jag faktiskt att detta låter bättre på alla parametrar!

Inte en tendens till grötighet i något register och luftigt som fasen är väl kontentan... Trodde jag aldrig i mitt liv att det skulle bli så bra!

Tänk vad lite tid, trixande och fiffel med grejerna kan göra!

Från att gå från total besvikelse till total eufori!

Går att spela sinnesjukt högt dessutom med bibehållen kontroll. Känns som att den aldrig tappar orken.

Lutar åt att Yamman är mer strömstark än NAD'en, därav kontrollen och den absolut bergfasta basen. Subben var nödvändig förut, nu är den avstängd - coolt!
Kommer dock använda subben till 5.1 ljudet senare.

Har plöjt manualen med och det börjar klarna lite... Från att ha haft en powerknapp, en ingångsknapp och en volymratt till att ha det här monstret är ett rätt stort steg för en inbiten 2-kanalsidiot...

Känns kul att det funkar nu! Kände mig riktigt modstulen i morse...

Har även kommit fram till att mina Straight Wire förmodligen funkar bättre med Yamman än vad EKK gör. Men EKK funkade bra till NAD'en, kanske pga att EKK stramade upp den något svulstiga lågbasen som NAD'en hade. Med Yamma blir det nästan lite väl slankt i botten (utan sub då givetvis) med EKK. Straight Wires mer betonade botten gör sig bra ihop med Yammans tighta och rappa bas.

Ska testa lite andra digitalkablar med och se vad som händer. Onoff-kabeln känns väldigt rapplig...

Kul att min gamla Denon får tjänstgöra som transport! 8kg CD fintar man inte bort i brådrasket!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1783 Posts

Posted - 2007/05/11 :  21:34:41  Show Profile Send Amatören a Private Message
Yamaha, dä ä grejor dä

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/05/11 :  22:06:22  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
som en parantes kan jag nämna att jag nyligen införskaffade en äldre Yamaha cdx-470 och jag blev riktigt överaskad av vad den kan prestera.

Karaktären är väl strikt får man säga, stram och torr är ett annat sätt att sätta en "ettikett" på det hela, men inte utan nerv, den lilla maskinen kan säppa loss om den ges lite friheter längrener i signalkedjan.

Jag gissar att den blir omkörd av dagens motsvarigehter, men för de mäktiga 400sek den kostade mig är det nära nog de bästa 400kr jag lagt på en förbättring, sin ålder till trotts måste jag säga att detta är en riktigt trevlig bekanstskap, allt från sisters of mercy via red cell till frontline assemby, smaskens :)

Vet inte hur yamaha uppfattas genrellt, onoff etc., men jag är faktiskt riktigt imponerad.

jag tror de kan en hel del där borta i det artiga och korrekta, precis som ljudet, landet i öster.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/11 :  22:06:51  Show Profile Send OcA a Private Message
Ja, tydligen är det så!

Ska jag vara helt ärlig var jag en smula skeptisk från början, men nu sitter jag bara med ett lyckligt flin på läpparna! Snacka om välljud! Den spelar faktiskt skiten ur min NAD S300 och det trodde jag verkligen inte! Det som är mest värt att notera är detaljeringen som har blivit bra mycket bättre, luftigheten i ljudet samt den extremt fina basen (har aldrig hört mina högtalare spela såhär bra bas med någon stärkare, AVI's integrerade inräknad!!)! Ett riktigt lyft och dessutom med flerkanalsmöjligheter!

Recensenten som sa att den står sig väl integrerade stärkare i samma prisklass var inte helt ute och cyklade med andra ord! Hatten av för Yamaha - de har verkligen lyckats med den här produkten!

Enda nackdelen som jag ser det är att fjärren är tung, klumpig och väldigt oskön att hålla i, annars är jag helnöjd för att citera en känd fotbollskille...

Får se om det blir nån skillnad att byta mot bättre digitalsnok...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/05/12 :  13:09:06  Show Profile Send jonasz a Private Message
The history of Yamaha

http://www.musiciansfriend.com/document/yamaha/corporation_history?doc_id=102119&g=home%3fsrc%3d3NL7EA

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/05/12 :  13:18:14  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Kan meddela herrskapet att Yamahan är fullständigt överlägsen min NAD S300 jag hade innan... Den har inte en suck nånstans! Det trodde jag inte när jag började den här resan...


Detta är ju helt underbart.....känns som om man skall leta reda på en fetYamaha så småningom!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/12 :  15:26:37  Show Profile Send OcA a Private Message
Ja, de gör helt klart riktigt bra grejer! Tyvärr har de väl rykte om sig att vara sämre än de gentligen är. Kanske pga deras närvaro i diverse elektronikkedjor med mer "Svensson inriktning"...

Trodde faktiskt inte att de skulle bli såhär bra. Saknar inte min NAD iaf... Men det handlar som alltid mycket om matchning, men om jag var tvungen att välja en stärkare att leva resten av mitt liv med skulle jag ta Yamahan före NAD'en vilken dag som helst!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/12 :  16:40:45  Show Profile Send Peg a Private Message
Kul att du fick ett bättre ljud och det låter ju som att det är ett ganska stort steg i rätt riktning, grattis !

Bättre 2 kanal och 5 kanaler i en smäll

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/12 :  17:14:36  Show Profile Send OcA a Private Message
Jepp, Peg! Blev ett rejält lyft faktiskt! Finns ju oändliga möjligheter att bygga vidare anläggningen nu. Andra slutsteg, bättre digitalkablar, surroundhögtalare osv osv... Riktigt kul faktiskt! Enda som fattas är HDMI-växel, men det kan jag leva utan när ljudet är såhär bra!

Så nu är cirkusen igång igen! Tur att man får rejält tillbaka på skatten vid midsommar... Då blir det Mirage Omnisat och PMC center!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2007/05/13 :  21:55:08  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
quote:

Kopplade in min gamla Denon DCD 1550 via optisk utgång och då hände det grejer! Kändes som allt lossande och föll på plats. Nu låter det som jag förväntade mig. Snacka om att den hamrar ut basgångar. Torr, pistongsnabb och djup! Äntligen som Fylking säger!

Bäst således att låta Yamman ta hand och D/A omvandlingen...



Om det blev sån stor skillnad, undrar hur det hade låtit med NAD'en och en bra DAC (eller CD-spelare) när Yamahan lät så illa kopplad analogt?

Men kul att du är nöjd och det låter så bra!

Jag upplevde samma sak som du att jag inte behövde slå på suben, men tvärtom...när jag bytte från dyrare hemmabioförstärkare till billigare 2-kanalare
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/14 :  18:14:30  Show Profile Send FBK a Private Message
Kul att du blev nöjd med Yamahan OcA

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/14 :  18:23:28  Show Profile Send Peg a Private Message
quote:
Om det blev sån stor skillnad, undrar hur det hade låtit med NAD'en och en bra DAC (eller CD-spelare) när Yamahan lät så illa kopplad analogt?


Jo det kanske inte är helt fair att såga NAD'en det kan ju lika gärna vara analog biten på CD'n + kablarna som ska sågas med tanke på det ovanstående.

Inte för att det spelar OCA någon roll för det blev ju bättre
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2007/05/14 :  21:01:30  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hehe kul att du upplever skillnad, har själv ägt en Nad S300 och bytt till bio osv. Men jag tror den skillnad du märker sitter i att DAC:en i Yamahan helt enkelt är bättre än den i Denonen.

Dom hemmabioförstärkare jag själv har jämnfört mot Nad S300 hade inte mycket att hämta analogt, utan åkte på duktigt på pisk i en match mot S300:an. Jag tror att boven i dramat är din Denon DCD1550AR. Har själv kört den kombinationen och upplevde en massiv ökning i ljudkvalité när jag bytte CD-spelaren eller testade den med en extern DAC.

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2007/05/14 21:05:55
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/15 :  08:14:26  Show Profile Send OcA a Private Message
Men som transport tror jag att Denon funkar riktigt bra faktiskt.

Har ju kört NAD'en analogt till Yamahan och det blev faktiskt ingen jätteskillnad jämfört med att köra Denon analogt.

Ska köpa en coaxkabel idag och testa NAD'en med coax och även Denon med coax. Blir lite mer rättvisst då...

Jag tycker faktiskt att Yamahan presterar ett såpass mycket bättre ljud än vad jag fick med S300 och det är nog inte inbillning...

Men hade ju varit kul att testa S300 med en extern DAC för CD'n... Kanske hade hänt grejer då med!

Men att Yamahan låter sämre än NAD'en analogt är ju egentligen oviktigt då den piskar NAD'en rätt duktigt digitalt... Men som sagt, en bra DAC till min CD och gamla S300 kanske hade blivit bra det med, men knappast i 5.1...

KennethS -> Har du jämfört Yamaha DSP AZ2 mot S300 eller var det andra maskiner du provade?

Hade bara S300 haft en pre-out så hade man ju kunnat haka på en extern processor för att få bioljudet, men nu hade den inte det så då fick den byta ägare och tur var väl det för jag har aldrig haft såhär bra ljud!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/05/15 09:28:04
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000