HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 stoppad i säkerhetskontrollen med nätkablar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2007/05/19 :  13:48:43  Show Profile Send ulf a Private Message
Häromdagen flög jag från Kristianstad till stockholm. Jag hade med mig några nätsnokar av dyrare sort som jag givetvis packade i handbagaget.
Jag stoppades av säkerhetskontrollen som sade att alla typer av kablar var förbjudna in handbagaget! Snopet fick jag vända om o checka in även handbagaget. Gick ju bra eftersom jag var på en liten flygplats o hade gott om tid. Men om jag varit på Arlanda o haft ont om tid hade jag nog missat flyget! Så varde härmed varnad!!
Lite konstigt dock. Tror dom att man skulle kunna använda kablarna till att strypa nån? Går väl i så fall lika bra att använda en slips!!

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2007/05/19 :  14:09:45  Show Profile Send Staffan a Private Message
Dom var inte vätskefyllda med någon skum
vätska då?

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/05/19 :  14:20:06  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Väldigt konstigt....jag har aldrig haft problem med att få igenom nätkabeln till Laptopen...De kanske trodde det var pentyl i kablarna?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2007/05/19 :  17:20:02  Show Profile Send ulf a Private Message
Nej de var inte fyllda med nån vätska. Bara feta nätsnokar.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/05/19 :  17:22:17  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag reser ofta med massor med olika kablar i handbagaget. Har aldrig hört talas om det och aldrig blivit stoppad.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/05/19 :  17:27:27  Show Profile Send mayro a Private Message
Kan denna bilden ha setts av personalen på flyget tro? I så fall så förklarar det en del kanske



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/19 :  17:40:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
De kanske trodde det var pentyl i kablarna?
Kanske vore ett fint DIY-projekt...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/19 :  17:51:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag blev stoppad i New York för ett par år sedan då jag hade ett par signalkablar i handbagaget. Då jag frågade varför blev svaret att dom gick att strypa folk med. Jag påpekade då att slipsar som många har på sig är effektivare om man ska strypa någon, men det hjälpte inte. Jag fick gå tillbaka till incheckningen och dom letade reda på min resväska och kablarna fick åka i den.
Jag var ute i god tid den gången och det var tur då det tog en timma extra. Kablarna till datorn brydde dom sig inte om.
Dom var så tunna att dom inte betraktades som farliga, men även dom hade varit effektivare som strypsnara

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2007/05/19 :  17:56:17  Show Profile Send ulf a Private Message
Har nu skickat ett mejl till luftfartsverket o frågat om man får ha nätkablar i handbageget. Får se om det blir svar.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/05/19 :  21:02:36  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Neeeeej, fråga inte, då kanske jag måste checka in strömsladden framöver...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/19 :  21:08:38  Show Profile Send Zombie a Private Message
Försökte med surströmming en gång...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/19 :  21:36:50  Show Profile Send ljud a Private Message
Personalen på flyplatserna tycker troligen att det gör skillnad med olika nätkablar. Innan dom bevisat detta i ett ABX test tycker jag nog att dom kan släppa igenom dom.
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2007/05/20 :  02:40:37  Show Profile Send ulf a Private Message
Ja vi måste kräva att personalen i en blindtest avgör vilka kablar det går att strypa nån med.....
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/05/20 :  08:07:15  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jobbade LTS på flygplatsen?

sry kunde inte hålla mig...

Edited by - marcus_ec on 2007/05/20 08:09:03
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/05/20 :  12:09:19  Show Profile Send UrSv a Private Message
Skumt, jag har flugit ungefär 300 flighter de senaste sex åren och aldrig blivit tillfrågad varför väskan är full med kablar. Jag brukar dessutom ha högtalarelement i handbagaget...

Edited by - UrSv on 2007/05/20 12:10:05
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/20 :  12:23:45  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Skumt, jag har flugit ungefär 300 flighter de senaste sex åren och aldrig blivit tillfrågad varför väskan är full med kablar.
Ehhh....menar du att du gör 50 flygningar om året med väskan full av kablar??

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/05/20 :  15:08:27  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
De har blivt helt galna. Jag fick inte ta med mina fridykningsfenor, jag frågade om de var rädda att jag skulle ge flygvärdinnorna smisk, spanking, men de blev föga roade av det, bara att gå tillbaka och skicka i vanliga bagaget.

Köpa en en litersflaska sprit går bra, ett rent livsfarligt vapen. Lätt att slå ihjäl någon med, slå av den mot något så har du ett vapen att skära ihjäl någon med. Men taxfreen är helig. Så otroligt fånigt att jag dissar allt vad flygsäkerhet säger. Vill påstå att det är möjligt att kapa ett plan med en vodkaflaska på beskrivet sätt ovan. Skamligt, flygsäkerhet my ass.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/20 :  15:33:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är väl ingen hemlighet att flygsäkerhet till stor del går ut på att få passagerarna att KÄNNA sig säkrare, samt att till viss del få potentiella kapare att oroa sig.
Jag är för närvarande en smula inblandad i ett projekt som ev. kommer att leda fram till en ny typ av sensorer som kommer användas på flygplatser och på en del möten så deltar flygsäkerhetsexperter.
Som Claes redan påpekat så är reglerna för vad man får ha med sig i handbagaget tämligen godtyckliga. Alla som jobbar med flysäkerhet skulle helst se att gate-området på alla flygplatser gjordes som så att passagerarna gick direkt från säkerhetskontrollen till sin gate, dvs. inga affärer där det säljs potentiella vapen.
Problemet är flygplatserna får en stor del av sina intäckter den vägen så det vill de inte gå med på. Förbättringen i flygsäkerhet skulle antagligen inte heller bli så mycket bättre i absoluta mått mätt så det är inte självklart att det är värt det(de flesta passagerare skulle nog inte heller uppskatta det).
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/05/20 :  17:44:50  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
quote:
Jobbade LTS på flygplatsen?
Hahaha, dagens garv!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/05/20 :  17:54:45  Show Profile Send UrSv a Private Message
quote:

Ehhh....menar du att du gör 50 flygningar om året med väskan full av kablar??



Ja? Du får det att låta som om det vore nåt konstigt
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/20 :  18:17:57  Show Profile Send Zombie a Private Message
Självklart, man får en klar förbättring i upplösning och en MYCKET bättre dynamik och musikalitet om man utsätter kablarna för tryckförändringar och hög höjd.
Det förundrar mig att ingen har kommit på att slå mynt av detta, att marknadsföra ett slags "linje-akvavit" för jorden-runtflugna kablar...
FLTS har kommit fram till att minst 5 timmar på 10 000 m ger märkbara förbättringar för nätkablar och högtalarkablage.
För signalkablar och digitalt räcker det med inrikesflyget, typ Mmö-Sto.
Mina korta quadlänkar (10 cm) blev genast välljudande med en runda med Ostermans runt Skövde.
Mvh
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/05/20 18:21:07
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/20 :  22:41:22  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Jobbade LTS på flygplatsen?



UrSv: Jo, det betyder ju att det återstår hela 315 dagar om året då du INTE flugit med en väska full av kablar. Det var det jag reagerade på.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/05/20 22:44:50
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2007/05/21 :  00:21:00  Show Profile Send Melker a Private Message
quote:

Köpa en en litersflaska sprit går bra, ett rent livsfarligt vapen.


Det är faktiskt så att man måste checka in taxfree-spriten också. Det finns speciella inchecknings diskat t om.


Halmstad
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/05/21 :  09:42:05  Show Profile Send UrSv a Private Message
quote:
Det är faktiskt så att man måste checka in taxfree-spriten också. Det finns speciella inchecknings diskat t om.



Va? Var nånstans är det på detta vis?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/05/21 :  19:37:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det varierar mellan flygplatserna och beror väl också på om man handlat taxfree eller inte (vilket man ju inte kan göra när man reser inom EU).
På de flesta håll så får man ta allt man handlat vid gaten som handbagage.
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2007/05/24 :  18:55:40  Show Profile Send ulf a Private Message
Fick detta SVAR FRÅN lfv.



Tyvärr äger inte LFV (Luftfartsverket) Kristianstad flygplats varför jag inte borde svara på detta mail. För att få en säker information bör Du således vända Dig till Säkerhetschefen på Kristianstad flygplats med Din fråga.



Inom LFV tillämpar vi dock inte reglerna angående förbjudna föremål på detta vis om det inte fanns vassa delar på kablarna som skulle kunna användas som vapen.



Är för övrigt själv mycket intresserad av HiFi och jag hoppas därför att Dina kablar fungerar bra.



MVH

Olle Stenström

Biträdande Koncernsäkerhetschef

LFV

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000