HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mycket pallar en högtalare med?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/21 :  13:13:28  Show Profile Send OcA a Private Message
Efter att ha bytt försteg så smäller det rätt rejält hemma hos mig...

Kollade på X-Men III igår och noterade att mina stackars 5" basar ser ut att hoppa ur kabinettet vilken sekund som helst... Ser nästan läskigt ut när de fladdrar!

Så min fråga är enkel. Kan det vara skadligt på något sätt med dessa enorma konrörelser, eller ska man köra enligt devisen så länge det inte distar eller ploppar om konen så är det lugnt?

För att klargöra lite så distar det inte och det ploppar inte om membranet, men det ser onekligen rätt otäckt ut när den lilla 5" står och fladdrar... Men jävlar vilket djupbas! Hela soffan skakar!

Finns ju en hel del krut i farbror Krell som matar på och med nya försteget verkar krutet komma fram bättre också...

Ska jag köra på om det låter bra, eller ska jag hejda mig lite så jag inte får konen i ansiktet eller en smält talspole i knät?

Kanske ska trycka på frontskyddet så jag slipper se det? Out of sight, out of mind som det heter...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/09/21 :  13:17:10  Show Profile Send MartinN a Private Message
Dessa produkter BÖR användas med skyddsglasögon
OCH hörselskydd ....

Martin
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/09/21 :  13:20:52  Show Profile Send huzze a Private Message
Om det inte distar (vilket Krell inte borde) och de inte bottnar så ska det vara lugnt. Spela för högt och jag tror att det bottnar innan det distar (prova inte ).

Dock vet jag inte hur det är med värmeutveckling och kylning av talspolarna, det får näste tekniker berätta om...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/21 :  13:21:56  Show Profile Send OcA a Private Message
Haha! Ja, hörselskydd går nog fan åt egentligen... Spelar sannolikt sjukt högt, men det är ju så rent ljud att man inte tänker på hur starkt det spelar... Vore kul med en db mätare...!

Men du tror inte det är några problem på G? Så länge det låter ok är det ok?

Edit: Jo, det borde bottna innan det distar rimligtvis... Än så länge har jag inte varit i närheten... Spelat som starkast ungefär klockan 10 på volymkontrollen... -37db i displayen på Sonyn...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/09/21 13:23:15
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/09/21 :  13:23:20  Show Profile Send huzze a Private Message
Vad har du för burkar?
Det finns ju onekligen en hel del som kör med små långslagiga element...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/21 :  14:00:01  Show Profile Send OcA a Private Message
Är PMC GB1... Tror det är Vifa eller ScanSpeak element i dem som är specialbyggda enligt PMC's specar... Med tanke på basprestandan ur denna lilla låda skulle jag tro att det är ett hyffsat långslagit element, men det är ju inga bjässar till upphängningar på elementen, men det kanske inte har så mycket med saken att göra?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/09/21 :  14:49:05  Show Profile Send rolnor a Private Message
Tittade på Deja Vù-filmen med dom stora explosionerna i början i mitt Beovision 9/Beolab5/Beolab3 system och jag fick också en viss rädsla, att nu går nåt SÖNDER, men, så var inte fallet, bottnade inte heller. Dom här högtalarna har ju dessutom ett inbyggt elektroniskt skydd mot överbelastning, som jag HAR lyckats aktivera (Hans Zimmers "Gladiator"). Tror också att membran kan röra sej rätt mycket utan risk för överbelastning.

rolnor
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/21 :  15:03:44  Show Profile Send OcA a Private Message
Enligt uppgift har mitt slutsteg också nån sorts säkring som går när det blir för mycket, men jag tror inte att jag är i närheten av att överbelasta steget... Är nog snarare högtalarna som går varma och de har ingen säkring vad jag vet. Ren ström i större mängder är ju bättre än mindre ström som är skitig/klipper osv har man ju lärt sig.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/09/21 :  15:18:27  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Har du nån subba? Kör du högatalarna som Large eller Small? Biofilmers LFE kanal innehåller ju riktigt onormala saker och det kanske krockar med resonansfrekvensen i pipan.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/21 :  15:51:22  Show Profile Send OcA a Private Message
Nej, har ingen subba... Har satt högtalarna på large annars så skärs frekvensen vid runt 80hz och då går det inte att lyssna alls...

Finns ett ställbart LP-filter dock, men lägsta frekvens där är 40hz och det kan nog bli lite tunnt om man kör det, men man kan ju prova!

Är inte omöjligt att det blir knas i pipan, skulle förklara de enorma konutslagen.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/09/21 :  23:37:03  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Att spela urhögt/stark bas med 5" element ser jag bara som ren dumhet.
Du kommer ALDRIG nöja dig med vad dessa element klarar att leverera vad gäller bas.

Sikta på att dela dessa vid 50-60 hz och köra med basstöd, eller köp/byt högtalare så att du slipper sitta i soffan och undra om dom håller.
Själv är jag en bas-älskare, så 2 stycken 9" i varje front, 2 stycken 7" i center och 6 stycken 10" i surround och 5 stycken inbyggda JBL 15"/Peerless XXL i väggen blir nog lagom för min smak.

Inge ont menat MvH Jawen
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/22 :  11:54:35  Show Profile Send OcA a Private Message
Tja, lite av grejen med PMC är att de presterar riktigt bra lågbas med små element och den basen de levererar med de grejer jag har nu är betydligt bättre än när jag körde med en sub och integrerad hemmabiostärk.

Jag är absolut helnöjd med hur de presterar bas, har faktiskt aldrig varit mer nöjd än jag är nu om jag ska vara ärlig och då har jag haft ett par B&W 801 också...

Har du själv lyssnat på PMC eller är det bara en allmän åsikt att små högtalare inte kan spela lågbas?

Har ingen lust att köra sub igen eftersom jag tycker att det låter betydligt bättre utan. Hade en REL Stampede förut, så det var ju ingen skitsub direkt...

En anledning till det enorma konfladdret kan vara att jag hade förförstärkaren i nåt DSP mode som tydligen trycker på extra mycket i basen. Körde igår utan DSP'n och då lät det fortfarande mycket bra, men konrörelsen var helt normal. Så problemet kan vara löst...

JAWEN -> Om du inte lyssnat på PMC föreslår jag att du gör det! Du kommer förmodligen bli väldigt överraskad, det blev iaf jag!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/09/22 :  15:03:15  Show Profile Send dwain a Private Message
äsh så länge det bara låter bra så är det okej tror jag oftast är det så att elementet begränsar rent mekaniskt och då hörbart innan spolen begränsar. I mina stativare så är det så att det som bottnar är helt enkelt att det börjar ploppa men då är det högt också. dock tål dessa basars spole 250w vad jag vet. Och jag är långt ifrån 250w med min amplifix som bara lämnar 115w
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/22 :  15:38:41  Show Profile Send OcA a Private Message
Kommer ej ihåg den exakta uppgiften på hur mycket effekt ett par GB1 pallar, men min Krell petar ur sig sisådär 2x250 watt dynamiskt i 8 ohm tror jag så det är en hel del, men jag tror inte jag är i närheten av att köra steget fullt ut iaf...

Men jag går nog på din linje dwain, så länge det låter bra är det nog inget att vara orolig för. Börjar det ploppa eller dista eller på annat sätt låta konstigt är det bara att sänka volymen. Ett par sekunder av misshandel bör de nog palla med...

Det går ju att få en sub att bottna och ploppa med, det gjorde min när jag drog på med Kamelots Live DVD för ett tag sen.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/09/22 :  16:38:17  Show Profile Send esl a Private Message
Jag kopplade in mina basar för "inbränning" rakt i vägguttaget en gång..
Se bildtråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=28336

Blev en hel del fladder!
Men räknar man på det och man vet ungefär vad man gör så funkar det..

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/22 :  17:36:37  Show Profile Send OcA a Private Message
Esl -> Jösses vilket bygge! Imponerande! Vore kul att prova dipoler hemma... Har faktiskt haft en liten tanke på det för ett tag sedan, men kommit av mig pga tummen mitt i handen samt allt annat som tillkommer (slutsteg, aktiv delning osv..) Fast om man kopplar sub out på Sonyn till ett slutsteg som driver dipolerna borde man ju kunna skippa den aktiva delningen (den blir ju liksom inbyggd från början...)?

Vad krävs i elementväg för att det ska funka? Räcker det med tex två 12" i varje baffel? Är placering viktigt? Dvs, kan man placera dem godtyckligt, eller kräver de att man placerar dem ungefär där man har sina frontar? Med variabel fas (finns i Sonyn) borde man ju kunna placera dem där jag vill ha dem (dvs bredvid soffan)...

Väldigt inspirerande bygge iaf! Kliar i DIY-fingret!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/09/25 :  09:52:24  Show Profile Send Karla a Private Message
Hej,

Har ett par PMC FB1+. När jag började med vinyl igen, så blev
jag lite orolig för hur mkt dom pallar för. Konerna såg
ut att hoppa ut i knät på mig. Så jag tog kontakt med PMC.
Fick ett svar, som jag kan citera ikväll, då jag har det på
hemma-mailen.

I korthet så är PMC byggda för att tåla mycket stryk. Dom har
sin bakgrund och är forfarande stora inom studiovärlden.

Jag spelar själv rejält högt. Jag är övertygad (liksom en
del av mina hifipolare) att andra högtalare hade kastat in
handuken för länge sedan....
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/25 :  14:52:43  Show Profile Send OcA a Private Message
Karla -> Vore mycket tacksam om du kunde quota deras svar i topicen!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/09/25 :  18:49:46  Show Profile Send Karla a Private Message
Redigerat bort lite oväsentligheter:

(EB1: Jo tjena, ge mig en rejäl rabatt så ska jag tänka på det

Thanks for your enquiry regarding the FB1+.

The bass drivers on the FB1s have a metal former for the voice coil, and are actually very durable and will put up with quite a lot of punishment.

Vinyl does indeed, make the cones work hard. It is difficult to say what the limits are, as it depends on the content of the music, but a general rule is that if you hear distortion, or any signs of the drive unit hitting it's mechanical end stops, then it's time to turn the volume down. (Or move up to the EB1!!)
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/25 :  20:12:00  Show Profile Send OcA a Private Message
Så min teori får stöd av de som byggt burkarna!

Så länge det låter bra så är det bra... Annars sänker man en smula...

Tack för infon Karla!

Nöjd med dina FB1+ annars?
Själv är jag grymt nöjd med mina GB1!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/09/25 :  20:24:21  Show Profile Send Karla a Private Message
Väldigt nöjd. Torr och djup bas. Mer snärt blev det
oxå när jag satte dit en Hegel H200. Faktum är att
jag var mer rädd för att dom skulle gå i tusen bitar
när jag hade mindre kraftig förstärkare. Blev på nåt
sätt bättre kontroll på basfladdret.

Jag förstår att folk inte tror att GB1 kan prestera sån
djupbas som dom gör. Dom är ju så små och lättmöblerade.
Kanske den bästa lägenhetshögtalaren ??? Man klarar sig
ju utan sub

Dom där EB1 blir det kanske om några år....
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/25 :  20:44:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vet inte hur mycket mina högtalare tål. Men jag driver dom med 4x 320 + 2x40watt och jag roade mig med att mäta dom ljudnivåer som det handlar om när jag lyssnar på lite musik. På lyssningsplats mätte jag mellan 104 och 110dBC och ökar jag nivån ytterligare går hunden först ut från rummet sedan kommer jag efter. Jag har ett par hembyggda trevägs studiomonitorer av märket JBL.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/26 :  09:19:18  Show Profile Send OcA a Private Message
gcs -> Jesus Kristus! Lyssnar du med öronproppar eller?

Karla -> Ja, GB1 är en utmärkt lägenhetshögtalare! Extremt möbleringsvänlig och hög WAF... Att de sedan spelar skjortan av burkar med betydligt fetare bestyckning är ju en annan rolig bonus!
Sluter man ögonen så skulle jag kunna svära på att det var en rejält mycket större högtalare med dubbla baselement eller t.o.m en sub som klämde ur sig lågbasen! Riktigt häftigt!
Att sedan basen håller en mycket hög kvalitet är ju också trevligt! Maken till snabb och snärtig men samtidigt avgrundsdjup bas har jag nog inte hört i prisklassen... De övriga registren är minst lika bra. Enorm ljudbild, ofärgat ljud och en kristallklar, detaljerad men samtidigt luftig ocj mjuk diskant. Kommer förmodligen leva länge med mina GB1. Blir det större rum framöver eller hus så kanske jag uppgradera till FB1+, men har kört mina GB1 i rum på upp till 30 kvadrat utan att de känns för små för uppgiften. Har även kört dem i ett rum på knappt 8 kvadrat och det lät faktiskt bra det också...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/26 :  09:58:43  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Lyssnar du med öronproppar eller?
Nej det gör jag naturligtvis inte men med bra högtalare inträder lyssnigströttheten möjligen först efter flera timmar. På den tiden när jag hade tvåvägs JBL "större" och då med passivdelning. Då kände man lyssningströttheten mycket tidigare än vad det gör nu. Jag blev faktiskt lite förvånad att nivån var så pass hög när jag senast mätte.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/26 :  10:12:36  Show Profile Send OcA a Private Message
gcs -> Blir ju så när systemet spelar rent och utan distortion. Man upplever inte ljudet som särskillt högt om det spelar just rent och distfritt.

Sedan brukar ju studioburkar vara särskillt duktiga på just de parametrarna!
Har själv suttit mycket i studio med en hel drös olika monitorer och det går att spela riktigt starkt utan att man blir trött i öronen, men hur bra är det att i längden sitta med 110db i öronen?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/09/26 :  10:33:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Musik är ju dynamiskt så det är ju inte alltid 110dB. Men det beror nog också på vilken musik man lyssnar på. Jag har märkt att om man minskar på basen så blir man fortare trött. Anledningen till att det kan bli ganska höga nivåer är att om man spelar med för låg nivå så får man en känsla av att man tappat lite av de lägsta frekvenserna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000