HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 bil högtalare 6,5 tums tips
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/09/24 :  22:07:56  Show Profile Send dwain a Private Message
Har ingen aning om vad jag ska lägga denna tråd så jag gör ett försök här om moderatorerna tycker det är fel så får ni gärna flytta tråden

Flickvännen har en liten VV vento. Bak i denna sitter nån jbl coax 6,5tums nya som spelar väldigt fint och med bra tryck. Men fram så har jag monterat basar från vanliga högtalare och det blir verkligen inte bra. Så min fråga är vad finns det för vettiga basar till att ha fram i bilen som är lättdrivna spelar med bra bas och som tål lite effekt och som är på 6,5tum. Ja budget är runt 1000kr kanske 1500kr om det är riktigt bra. Beggat funkar bra också. Där sitter redan diskanter som spelar riktigt okej och filter som verkar vara ganska enkla utan någon form av kompenseringar vilket borde funka helt okej. Det som ska driva dem är en helt ny pioneer radio för 2000kr som lämnar 4x50w och kanske 4x25-30 verkliga watt

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/09/24 :  23:57:10  Show Profile Send Bogus a Private Message
Det finns inte så många högtalare enbart i 6,5" midbasar utan om du köper dessa får du köpa kit med filter och diskant eller en koaxialhögtalare. Tips är att köpa DLS! Låter alltid bra!
(Och huvudenheten ger tyvärr ifrån sig max 15 riktiga watt)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

fx
Member

50 Posts

Posted - 2007/09/24 :  23:57:26  Show Profile Send fx a Private Message
Jag skulle leta efter ett par amega QComp gold 60, vilket iofs är ett kitsystem men de kan spela midbas kan jag lova. Kan dock vara svårt att få tag på för så lite som 1500:-.
För de pengarna skulle jag leta begagnat, kanske ett par DLS MS6:or ur magnesium serien vilka också spelar bra.

Filterna kan vara bra att se över så att delningsfrekvensen passar de nya elemeneten.
Ang. effekt så skulle jag defenitivt rekomendera ett steg till framsystemet iaf. Stegen som sitter i huvudenheten är sällan mkt att hurra för oberoende av vad som står i specarna.

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/09/25 :  10:44:41  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Senaste hifi & musik testade väl högtalarkit som skulle kunna vara intressanta i detta fallet?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/09/25 :  11:59:58  Show Profile Send dwain a Private Message
jo jag vet att radioenheten oftast inte är jättebra. Men i detta fallet så finns så får jag nöja mig med den. Å det går att spela på rätt bra med jbln där bak. Men som sagt frontarna hänger inte med alls. Jag har fått ett förslag på ett par beggade mds dynamic med honeycone för 500kr av en kille på forumet. Är dessa något att ha tros? Jag har mer eller mindre bestämt mig för att ta dessa skulle dom inte funka så kan jag nyttja dom i ett hemmabygge jag skissat på Å då blir det kanske dls. Har köpt tidningen med det testet och det som verkar vara bra är dls det är ju ett bra märke.
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/09/26 :  00:33:19  Show Profile Send Bogus a Private Message
Jo Amega Qcomp gold kan även jag rekomendera. Har ett par själv! Men de kräver effekt för att komma till sin rätt men hittar du ett par begagnade så är det bara att köpa!

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/09/26 :  08:48:30  Show Profile Send The Leafs a Private Message
quote:
Jag har fått ett förslag på ett par beggade mds dynamic med honeycone för 500kr av en kille på forumet. Är dessa något att ha tros?


I mina ögon (öron) så är svaret på denna fråga: Nej.

Jag har utvecklat en allergi mot MDS mest beroende på att deras första prioritet är att spela mycket och högt. Längre ned på deras priolista kommer ljudkvalitet.

MEN det är ju bara min åsikt.

Skulle jag rekommendera något får det bli DLS. I stort sett alla deras kit låter bra för pengarna. Infinity kan vara ett alternativ om man vill gå upp lite i pris och prioriterar finlir före kraft.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/09/26 :  13:01:14  Show Profile Send dwain a Private Message
problemet med infinity är att man får gå upp mkt i pris om det ska vara bra. deras billiga serier är det dålig kvalite på och går sönder ganska friskt. pappa hade ett par 5,25tums coax från infinity som han köpte flång nya och dessa gick sönder efter ett tag. dom började skrapa och då körde han en orginal bilradio i bmwn med andra ord inget kraftigt å så högt spelar han inte heller. Så näää. har deras dyra bilbasar liggandes å det är riktigt bra kvalite. tål hur mkt stryk som helst. Matade en sådan bas med 150 bra watt in och detta utan låda i fri luft på mitt rum slutsteget bottnade långt innan basen Som sagt mdsn e beställda flickvännen ska bara betala sen skickas dem skulle det inte vara uberbra så blir det dls. Tror jag har lite kontakter där via pappa så att nån lite rabbat kan fixas. så då kanske man kan köpa nån dyrare historia

Edited by - dwain on 2007/09/26 13:01:45
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/09/26 :  13:43:47  Show Profile Send marens a Private Message
Oj, det finns verkligen ingen mening med att snöa in på dyrare märkesprodukter utan att man fått till själva konceptet för ljudet i bilen först. Delningsfilter passar inte till vilka element som helst. Ett seriöst delningsfilter är gjort bara för de element det följer med.

Så ett nytt "kit" med nya diskanter behövs. Det behöver inte vara dyrt. DLS tex har billiga koaxialer för under 1000kr med riktiga filter som låter bra. Då slipper du fundera på hur du ska montera diskanterna också.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/09/26 :  17:00:57  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag håller med marens här, att använda element som inte hör till delningsfiltret är jag också tveksam till annat än som nödlösning, personligen vill jag slå ett slag för Boston acoustics 6.5 tums coaxialer, dom spelar väldigt musikaliskt och välavstämt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000