HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Er forsta hifiupplevelse!? Beratta!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/02 :  20:31:41  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Siffernisse

quote:


siffernisse:
vad är det för fel på krell, classé, mark levinson m.fl ?
ok att de som är från usa för det mesta är överprissatta här i sverige, fast då är ju europeiska saker lika överprissatta i usa...



Som du själv skriver så är pris/prestanda för just dessa märken, milt sagt en katastrof.
Den typiskt amerikanska filosofin "bigger is better" används ju även av dessa företag, vilket jag inte tycker är vettigt i hi-fi samanhang.

Dessa märkens försäljnings strategi är ju att imponera med: brutal disign, Watt, vikt, kylflänsstorlek, strömförbrukning, storlek på trafon, kondensator bank, mm vilket jag tycker är vansinne.
Det svenska märket, Advantage är liknande, men har pga hemmamarknad inte lika katastrofala prisläge.

musiken är inte viktigast för dessa kunder, Det är att imponera!, ta tex bilder på dessa produkter så förstår du!, nästa alltid är locket bortplockat så man kan se den/de enorma trafon, de stora kondensatorena , stora kylflänsar, man kan undra om dessa är nödvändiga, om kylning är ett så stort problem varför används inte aktiva komponenter(kylfläkt).
vilka högtalare behöver 2500W/1ohm??. Visst, effekten är inte oviktig, men varför inte använda aktiva delningsfilter i så fall!.

vad tror du man skulle få betala för bara Lådan på en av dessa märkens aparater???


vissa säger att det handlar om olika smak! jag håller kanske med..bra eller dålig smak!


mvh/
siffernisse








jag har hällre 100 välljudande watt än 1000 brutala watt.


Hej igen siffernisse

Vem/vad är/kan du som kan döma alla med försmak för prylar från USA?
Självklart köper man sina prylar för att lyssna på musik, knappast för att imponera på polarna. "Dina" Linn kompisar betalar 400000kr för ett par Komri, några hundra tusen för en CD:12a samt några Klimax steg m.m totalt alltså uppåt en miljon kr, vad skiljer dessa Linn fantaster från andra musikälskare? Är det inte en katastrof att betala uppemot en miljon för dina älskade Linnprylar om inte vad skiljer Linn emot de andra?
mvh
Kenth

"Hellre 1000 väljudande watt än 100 brutala från ????"








Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2002/12/02 :  21:30:09  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
quote:


Hej igen siffernisse

Vem/vad är/kan du som kan döma alla med försmak för prylar från USA?
Självklart köper man sina prylar för att lyssna på musik, knappast för att imponera på polarna. "Dina" Linn kompisar betalar 400000kr för ett par Komri, några hundra tusen för en CD:12a samt några Klimax steg m.m totalt alltså uppåt en miljon kr, vad skiljer dessa Linn fantaster från andra musikälskare? Är det inte en katastrof att betala uppemot en miljon för dina älskade Linnprylar om inte vad skiljer Linn emot de andra?
mvh
Kenth

"Hellre 1000 väljudande watt än 100 brutala från ????"





Jag dömmer ingen! men jag säger vad JAG tycker!. Det är självklart upp till var och en att bestämma/lyssna själva. Och alla prylar från USA, stämmer ju inte in på min beskrivning.
JAG påstår/uppfattar det som att ljust dessa märken(Krell, Mark Levinson, Classe',Advantage bla) är i en speciell nich??, där det som jag just beskrev tidigare stämmer in.(eller hur).
Om vi nu ska dra in LINN i diskusionen(det ska vi väll!!!), så har det också utväcklat några hi-cost aparater, men vad som skiljer dessa från de Amerikanska är att de dessutom låter otroligt bra!, De bygger på tekniska framsteg/utväckling(Ny teknik kostar pengar).
Visst har de också en dyr låda (ca 45000kr för Klimaxaktiv, låda för de aktiva delningsfiltrerna). En cd12 kostar 180000kr men så är den ju också "värdens bästa"? .
Det finns ingen Linnprodukt som inte är prisvärd, visst kan det finnas bättre, men då är de avsevärt dyrare.

skilnaden ligger väll i att du betalar för olika saker, Om man köper LINN så betalar du för utväklingskostnader/nyteknik, och om du köper "Amerikanskt skit" betalar du för Tillverkningskostnader/material ...lite förenklat.


mvh/siffernisse

Tycker det är tråkigt, när folk spelar överlägsna, och otrevliga bara för att de har position att göra det.(finns fler Linn butiker än den i fjollträsk.


Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/12/02 :  22:28:08  Show Profile Send Qvist a Private Message
quote:
skilnaden ligger väll i att du betalar för olika saker, Om man köper LINN så betalar du för utväklingskostnader/nyteknik, och om du köper "Amerikanskt skit" betalar du för Tillverkningskostnader/material ...lite förenklat.



?????????????????????????????????????????????????????????

Vem kom på utvecklade Cd`n
Vem kom på utvecklade dvd ?
Vem kom på utvecklade dvd audio ?
Vem kom på utvecklade att använda andra högtalarkablar, signakablar ?
Vem kom på i oändligheten.

Vem av dom kända hifi tillverkarna var sist med Cd`n ?
Stor utvecklingskostnad då dom svenska, amrikanska och alla andra tillverkare förutom vad dom då hette sätter sej ner och gör en cd.

Lustigt ochså för den delen att då jag var på takt och ton i luleå så sa dom att min Camrige cd med Da jag hadde då var skit, jag vart hänvisad till linn el arcam.
Men nu helt plötsligt så spelar en cambrige lite nyare mod för 3000 kr bort allt nästan förutom linn och arcam, naim då fårståss kan jag gissa mej till ?
Har dom anställt en marsian eller ?
Eller säljer någon linn säljare cambrige nu kanske ?
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/02 :  22:38:51  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Siffernisse

quote:


Hej igen siffernisse

Vem/vad är/kan du som kan döma alla med försmak för prylar från USA?
Självklart köper man sina prylar för att lyssna på musik, knappast för att imponera på polarna. "Dina" Linn kompisar betalar 400000kr för ett par Komri, några hundra tusen för en CD:12a samt några Klimax steg m.m totalt alltså uppåt en miljon kr, vad skiljer dessa Linn fantaster från andra musikälskare? Är det inte en katastrof att betala uppemot en miljon för dina älskade Linnprylar om inte vad skiljer Linn emot de andra?
mvh
Kenth

"Hellre 1000 väljudande watt än 100 brutala från ????"





Jag dömmer ingen! men jag säger vad JAG tycker!. Det är självklart upp till var och en att bestämma/lyssna själva. Och alla prylar från USA, stämmer ju inte in på min beskrivning.
JAG påstår/uppfattar det som att ljust dessa märken(Krell, Mark Levinson, Classe',Advantage bla) är i en speciell nich??, där det som jag just beskrev tidigare stämmer in.(eller hur).
Om vi nu ska dra in LINN i diskusionen(det ska vi väll!!!), så har det också utväcklat några hi-cost aparater, men vad som skiljer dessa från de Amerikanska är att de dessutom låter otroligt bra!, De bygger på tekniska framsteg/utväckling(Ny teknik kostar pengar).
Visst har de också en dyr låda (ca 45000kr för Klimaxaktiv, låda för de aktiva delningsfiltrerna). En cd12 kostar 180000kr men så är den ju också "värdens bästa"? .
Det finns ingen Linnprodukt som inte är prisvärd, visst kan det finnas bättre, men då är de avsevärt dyrare.

skilnaden ligger väll i att du betalar för olika saker, Om man köper LINN så betalar du för utväklingskostnader/nyteknik, och om du köper "Amerikanskt skit" betalar du för Tillverkningskostnader/material ...lite förenklat.


mvh/siffernisse

Tycker det är tråkigt, när folk spelar överlägsna, och otrevliga bara för att de har position att göra det.(finns fler Linn butiker än den i fjollträsk.






Tja! Siffernisse

Vi tycker tydligen "lite" olika om saker och ting, kul att du hittat Nirvanan när det gäller hifi. Kul att Linns CD12:a är överlägsen allt annat samt att den endast kostar 180000kr, detta klassas väl som ett fynd. Linn the different sound är tydlig bäst på allt.
Mvh
Kenth

" Salig äro den i anden fattige ty han förstå ej bättre"
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/12/02 :  22:55:12  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
quote:
Originally posted by Siffernisse

quote:


siffernisse:
vad är det för fel på krell, classé, mark levinson m.fl ?
ok att de som är från usa för det mesta är överprissatta här i sverige, fast då är ju europeiska saker lika överprissatta i usa...



Som du själv skriver så är pris/prestanda för just dessa märken, milt sagt en katastrof.
Den typiskt amerikanska filosofin "bigger is better" används ju även av dessa företag, vilket jag inte tycker är vettigt i hi-fi samanhang.

Dessa märkens försäljnings strategi är ju att imponera med: brutal disign, Watt, vikt, kylflänsstorlek, strömförbrukning, storlek på trafon, kondensator bank, mm vilket jag tycker är vansinne.
Det svenska märket, Advantage är liknande, men har pga hemmamarknad inte lika katastrofala prisläge.

musiken är inte viktigast för dessa kunder, Det är att imponera!, ta tex bilder på dessa produkter så förstår du!, nästa alltid är locket bortplockat så man kan se den/de enorma trafon, de stora kondensatorena , stora kylflänsar, man kan undra om dessa är nödvändiga, om kylning är ett så stort problem varför används inte aktiva komponenter(kylfläkt).
vilka högtalare behöver 2500W/1ohm??. Visst, effekten är inte oviktig, men varför inte använda aktiva delningsfilter i så fall!.

vad tror du man skulle få betala för bara Lådan på en av dessa märkens aparater???


vissa säger att det handlar om olika smak! jag håller kanske med..bra eller dålig smak!




mvh/
siffernisse



di har aldrig funderat på att allt det du nämner som kylflänsar trafo storlek, watt, vikt, strömförbrukning, m.m. hänger ihop på ett ganska logiskt sätt.
du behöver inte så mycket uteffekt om man t.ex kör ett slutsteg i klass A, däremot så blir det en heldel värmeutveckling, vilket man måste ha stora kylflänsar för att leda bort (om man nu inte vill ha ett gäng fläktar som ligger och surrar i bakgrunden ?),
kylflänsar väger en hel del, samtidigt så måste du ha en ganska stor låda för att få plats med dom.
och eftersom att det krävs en del ström för att hålla det hela igång så behövs det en stor trafo, och glättningskondensatorer...
ta t.ex. krells nya integrerade stärkare, 7 cm hög, väger ca 12-13 kg, inga enorma kylflänsar, ingen bamse trafo som syns, ingen jättedyr låda...
lite nyfiken bara, linns finare saker, deras lådor är väl inte helt gratis de heller...
aktiva delningsfilter, då måste du ja ha mist dubbla förstärkare+ett aktivt filter, och det kan väl dra i väg en del i pris ?

Go to Top of Page

Steffo
Mr. Wilson

126 Posts

Posted - 2002/12/02 :  23:17:31  Show Profile Send Steffo a Private Message
Siffernisse, var bor du?

"WILSON, probably the best speaker in the world"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/03 :  02:12:54  Show Profile Send nin a Private Message
Min första hifiupplevelse får jag ändra till mina två första.
Jag hade hört en del skillnader mellan apparater när jag var yngre men första gången jag blev bortblåst var på en Hifi mässa i Karlstad runt 90-91 där jag gick in i ett rum och hörde något som jag aldrig hört innan, musik som nästan vara live musik. Till min förvåning så var det ifrån en skivspelare detta kom, skivspelare som jag hade sålt och hade börjat sälja LP skivorna för CD. Att jag har en helt annan uppfattning efter den dagen är väl ingen hemlighet. Tyvärr så kommer jag inte ihåg vilka apparater det var.

Min andra upplevelse var när jag hade uppgraderat mig till ett par Infinity Kappa 8.2, Onkyo för och slutsteg (kommer ej ihåg modell, kostade iaf 14 000kr ihop) Systemdeck skivspelare, Rega RB-250 arm, Ortofon MC-20 super pick-up. Då fick jag nys om ett par rör monoblock och försteg till salu här i Karlstad. Åkte och lyssna på dom (Tube Technology Genisis monoblock och Seer försteg) och det var helt underbart! Hade aldrig hört musik låta så bra innan. Tyvärr hade jag inte råd just då men jag fixade det senare till det bättre
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/12/03 :  11:36:05  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by Majjen03

quote:
Originally posted by Siffernisse

quote:


Hej igen siffernisse

Vem/vad är/kan du som kan döma alla med försmak för prylar från USA?
Självklart köper man sina prylar för att lyssna på musik, knappast för att imponera på polarna. "Dina" Linn kompisar betalar 400000kr för ett par Komri, några hundra tusen för en CD:12a samt några Klimax steg m.m totalt alltså uppåt en miljon kr, vad skiljer dessa Linn fantaster från andra musikälskare? Är det inte en katastrof att betala uppemot en miljon för dina älskade Linnprylar om inte vad skiljer Linn emot de andra?
mvh
Kenth

"Hellre 1000 väljudande watt än 100 brutala från ????"





Jag dömmer ingen! men jag säger vad JAG tycker!. Det är självklart upp till var och en att bestämma/lyssna själva. Och alla prylar från USA, stämmer ju inte in på min beskrivning.
JAG påstår/uppfattar det som att ljust dessa märken(Krell, Mark Levinson, Classe',Advantage bla) är i en speciell nich??, där det som jag just beskrev tidigare stämmer in.(eller hur).
Om vi nu ska dra in LINN i diskusionen(det ska vi väll!!!), så har det också utväcklat några hi-cost aparater, men vad som skiljer dessa från de Amerikanska är att de dessutom låter otroligt bra!, De bygger på tekniska framsteg/utväckling(Ny teknik kostar pengar).
Visst har de också en dyr låda (ca 45000kr för Klimaxaktiv, låda för de aktiva delningsfiltrerna). En cd12 kostar 180000kr men så är den ju också "värdens bästa"? .
Det finns ingen Linnprodukt som inte är prisvärd, visst kan det finnas bättre, men då är de avsevärt dyrare.

skilnaden ligger väll i att du betalar för olika saker, Om man köper LINN så betalar du för utväklingskostnader/nyteknik, och om du köper "Amerikanskt skit" betalar du för Tillverkningskostnader/material ...lite förenklat.


mvh/siffernisse

Tycker det är tråkigt, när folk spelar överlägsna, och otrevliga bara för att de har position att göra det.(finns fler Linn butiker än den i fjollträsk.






Tja! Siffernisse

Vi tycker tydligen "lite" olika om saker och ting, kul att du hittat Nirvanan när det gäller hifi. Kul att Linns CD12:a är överlägsen allt annat samt att den endast kostar 180000kr, detta klassas väl som ett fynd. Linn the different sound är tydlig bäst på allt.
Mvh
Kenth

" Salig äro den i anden fattige ty han förstå ej bättre"



ja med tanke på vad du får så är den ett fynd

Nämn gärna en annan cd som är minst lika bra?
slutsteg som är lika bra som klimax solo?

Eller för att göra det lätt för dig. Nämn ett slutsteg som är bättre än LK140. Och nämn gärna påvilket sätt den är bättre isåfall... stor och flådig? Eller spelar den musiken bättre? Eller fasvrider den allt så ljudbilden blir stor och imponerande?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/12/03 :  11:37:18  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by Ezo

quote:
skilnaden ligger väll i att du betalar för olika saker, Om man köper LINN så betalar du för utväklingskostnader/nyteknik, och om du köper "Amerikanskt skit" betalar du för Tillverkningskostnader/material ...lite förenklat.



?????????????????????????????????????????????????????????

Vem kom på utvecklade Cd`n
Vem kom på utvecklade dvd ?
Vem kom på utvecklade dvd audio ?
Vem kom på utvecklade att använda andra högtalarkablar, signakablar ?
Vem kom på i oändligheten.

Vem av dom kända hifi tillverkarna var sist med Cd`n ?
Stor utvecklingskostnad då dom svenska, amrikanska och alla andra tillverkare förutom vad dom då hette sätter sej ner och gör en cd.

Lustigt ochså för den delen att då jag var på takt och ton i luleå så sa dom att min Camrige cd med Da jag hadde då var skit, jag vart hänvisad till linn el arcam.
Men nu helt plötsligt så spelar en cambrige lite nyare mod för 3000 kr bort allt nästan förutom linn och arcam, naim då fårståss kan jag gissa mej till ?
Har dom anställt en marsian eller ?
Eller säljer någon linn säljare cambrige nu kanske ?



ferrari uppfann ju inte direkt bilen.. men det är överlägsna i formel1 nu.. varför? Jo pga utveckling

Man behöver inte uppfinna en produkt för att kunna utveckla den... eller vad är det du försöker få fram?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/03 :  11:53:48  Show Profile Send Rebo a Private Message
Om man med bättre menar närmare den ideala förstärkaren så finns det flera som är mätbart, dvs objektivt, bättre än Linn och även då Klimax Solo. Krell, Bryston, Meridian är några exempel, men det finns många flera.

Fasvridning gör inget imponerande med en ljudbild. Snarare tvärt om. Men det ska till en rätt så kass förstärkare för att den ska ha någon fasvridning att tala om inom det hörbara området.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/12/03 :  11:59:36  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

Om man med bättre menar närmare den ideala förstärkaren så finns det flera som är mätbart, dvs objektivt, bättre än Linn och även då Klimax Solo. Krell, Bryston, Meridian är några exempel, men det finns många flera.

Fasvridning gör inget imponerande med en ljudbild. Snarare tvärt om. Men det ska till en rätt så kass förstärkare för att den ska ha någon fasvridning att tala om inom det hörbara området.



vad är det som ska bedömma i slutändan? Öronen kanske? Då är det väl även dessa man ska avgöra om produkten är bra eller inte.

Du kan inte mäta alla parametrar... inte säkert att man vet alla parametrar.. det är rätt komplicerat....

vi vet alla att även om nånting mäter bra så behöver det inte låta bra

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/03 :  12:30:47  Show Profile Send Rebo a Private Message
Om du med bättre menar subjektiva värderingar så går det ju inte att ”bevisa” att en sak är bättre än en annan för en viss individ. Jag skulle kunna hävda att Rotel låter bättre än Linn på alla sätt och viss och att Klimax Solo t.ex. låter kasst enligt mina öron. Om detta nu vore min subjektiva uppfattning, vilket det dock inte är.

Vilka parametrar är det man inte kan mäta? Enligt min mening kan man mäta väldigt mycket och det saknas inte direkt något relevant.

” vi vet alla att även om nånting mäter bra så behöver det inte låta bra” Detta är en subjektiv bedömning eom jag heller inte håller med om. Vissa kanske tycker att den som mäter bättre även låter bättre. Eller har man missat att mäta något viktigt mätning?
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2002/12/03 :  13:19:58  Show Profile Send K-man a Private Message
Det finns gott om religionskrig i världen.....

...eller för att citera Tåström (hur han nu stavar?) : Alla har fel!

\\K-man

Tyckte detta var en mycket bra tråd tills kriget började... vi njuter alla av olika saker... så är det och så kommer det att bli... tror jag...

Edited by - K-man on 2002/12/03 13:22:33
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2002/12/03 :  15:12:11  Show Profile Send Ionizer a Private Message
För mig som inte är intresserad av livemusik, eller att musiken på lyssningspositionen ska låta exakt som då den spelades in, är disskusionen ovan ganska komisk.
Varför eftersträvar så många en "korrekt" återgivning? Finns ingenting som säger att det blir "bäst" i dina öron bara för att frekvensgången är rak eller impulssvaret är snyggt.

?vi vet alla att även om nånting mäter bra så behöver det inte låta bra?
sant, efterssom "mäter bra" oftast betyder "mäter korrekt", och hur roligt det sen låter är en annan sak.

"Nämn ett slutsteg som är bättre än LK140. Och nämn gärna på vilket sätt den är bättre isåfall."Har man tex verkligen fastnat för rör finns det säkert mycket som låter bättre men kanske inte lika "korrekt". Ljud ska var roligt och bra, 2 helt andra saker...

Så sluta inbilla er att det finns en CD eller ett steg som är "bäst i världen", och håll er helt enkelt till att berätta vad som faller er i smaken och inte.

Tråden handlade dessutom om första HiFi-upplevelsen....



Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/12/03 :  15:51:27  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

Om du med bättre menar subjektiva värderingar så går det ju inte att ”bevisa” att en sak är bättre än en annan för en viss individ. Jag skulle kunna hävda att Rotel låter bättre än Linn på alla sätt och viss och att Klimax Solo t.ex. låter kasst enligt mina öron. Om detta nu vore min subjektiva uppfattning, vilket det dock inte är.

Vilka parametrar är det man inte kan mäta? Enligt min mening kan man mäta väldigt mycket och det saknas inte direkt något relevant.

” vi vet alla att även om nånting mäter bra så behöver det inte låta bra” Detta är en subjektiv bedömning eom jag heller inte håller med om. Vissa kanske tycker att den som mäter bättre även låter bättre. Eller har man missat att mäta något viktigt mätning?



jaha.. berätta då för mig hur du ska mäta om du vill veta bra den får fram takten. Och hur man ska mäta om man vill veta hur bra alla instrumenten spelar TILLSAMMANS och inte var för sig.. och hur man ska mäta om man vill veta hur enkelt det blir att följa med i melodierna och hur tydligt de kommer fram....

det går att bedöma objektivt. Om man utgår ifrån vad man ska döma. Jag dömer utifrån hur väl allting spelar tillsammans.. man ska kunna följa med alla instrument och melodier SAMTIDIGT... man ska inte behöva koncentrera sig på en åt gången för att höra nåt... allting ska "sammanspela". Och takten ska vara tydlig och medryckande (som musik ska vara).

Bedömer man utifrån det så kan man strunta i frekvensgång, watt, distorsion och liknande... man har en parameter.. och det är musik, musik kan du inte mäta med ett instrument.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2002/12/03 :  15:55:44  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
quote:



du har aldrig funderat på att allt det du nämner som kylflänsar trafo storlek, watt, vikt, strömförbrukning, m.m. hänger ihop på ett ganska logiskt sätt.
du behöver inte så mycket uteffekt om man t.ex kör ett slutsteg i klass A, däremot så blir det en heldel värmeutveckling, vilket man måste ha stora kylflänsar för att leda bort (om man nu inte vill ha ett gäng fläktar som ligger och surrar i bakgrunden ?),
kylflänsar väger en hel del, samtidigt så måste du ha en ganska stor låda för att få plats med dom.
och eftersom att det krävs en del ström för att hålla det hela igång så behövs det en stor trafo, och glättningskondensatorer...
ta t.ex. krells nya integrerade stärkare, 7 cm hög, väger ca 12-13 kg, inga enorma kylflänsar, ingen bamse trafo som syns, ingen jättedyr låda...
lite nyfiken bara, linns finare saker, deras lådor är väl inte helt gratis de heller...
aktiva delningsfilter, då måste du ja ha mist dubbla förstärkare+ett aktivt filter, och det kan väl dra i väg en del i pris ?





visst! , konstruktionens olika komponenter hänger ihop, på ett logiskt sätt. Men problemet är ju att själva utgångside'n är felaktig.
konstruktionen bygger på gammal teknik som istället för att utväcklas bara omdimensioneras, till större kondensatorer/trafos,mer värme, för att kunna skryta med mer watt/tyngre/större, som bara ger ennu högre bearbetningskostnader/materialkostnad.

och som du själv skriver så kan tilochmed dessa företag bygga små konstruktioner, så varför finns då de stora, otympliga, dyra??,
Jo! för hur manligt är det med några 5kilos lådor istället för 200kilos monster. liknande är ju alla de stora jeeparna som folk köper och bara kör i stan med, (syftet med en sådan bil är ju endast att imponera med manlig brutalitet)


Med aktiva filter måste man ha ett steg för varge "väg", eftersom det är delningsfilterna som gör högtalare tungdrivna(inte elementen), Så genom att placera delningsfiltret innan förstärkningen, så får man hela slutstegets effekt på elementet. vilket gör att man i många fall kan köra med minst halva effekten och få samma kontroll.


mvh /siffernisse
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/12/03 :  15:56:27  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by Ionizer

För mig som inte är intresserad av livemusik, eller att musiken på lyssningspositionen ska låta exakt som då den spelades in, är disskusionen ovan ganska komisk.
Varför eftersträvar så många en "korrekt" återgivning? Finns ingenting som säger att det blir "bäst" i dina öron bara för att frekvensgången är rak eller impulssvaret är snyggt.

?vi vet alla att även om nånting mäter bra så behöver det inte låta bra?
sant, efterssom "mäter bra" oftast betyder "mäter korrekt", och hur roligt det sen låter är en annan sak.

"Nämn ett slutsteg som är bättre än LK140. Och nämn gärna på vilket sätt den är bättre isåfall."Har man tex verkligen fastnat för rör finns det säkert mycket som låter bättre men kanske inte lika "korrekt". Ljud ska var roligt och bra, 2 helt andra saker...

Så sluta inbilla er att det finns en CD eller ett steg som är "bäst i världen", och håll er helt enkelt till att berätta vad som faller er i smaken och inte.

Tråden handlade dessutom om första HiFi-upplevelsen....






vill folk köpa rör så får de göra det. Det är inte upp till mig..

När det gäller musik och musikåtergivning så gäller dock andra saker. Och om nån kan visa ett slutsteg som är bättre än LK140 som det inte står linn på så får de gärna göra det.. men den ska vara bättre på att återgiva musik för att det ska gälla...

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/03 :  16:53:17  Show Profile Send Rebo a Private Message
LC: Hur bra saker och ting hänger ihop är naturligtvis en följd av flera olika parametrar. Ett känt trick att skapa mer takt känsla, fast den kanske inte finns i inspelningen, är att betona den övre mellan basen lite. Lite extra distorsion vid relativt låga frekvenser gör att det ofta upplevs som lättare att följa takten. Jag föredrar dock en förstärkare som inte har denna färgning.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/12/03 :  17:07:27  Show Profile Send LCohen a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

LC: Hur bra saker och ting hänger ihop är naturligtvis en följd av flera olika parametrar. Ett känt trick att skapa mer takt känsla, fast den kanske inte finns i inspelningen, är att betona den övre mellan basen lite. Lite extra distorsion vid relativt låga frekvenser gör att det ofta upplevs som lättare att följa takten. Jag föredrar dock en förstärkare som inte har denna färgning.



jasså? men om frekvenskurvan är spikrak (vilket den brukar vara för förstärkare, cdspelare, försteg)... och distorsionen lägre... hur förklarar du då den bättre taktkänslan?

den taktkänsla du snackar om är ju nån form av discobomp...

och enkelheten att följa melodierna? Är det också distorsion?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/12/03 :  17:10:42  Show Profile Send jajon a Private Message
Jag måste faktiskt hålla med både LCohen och Siffernisse, LK140 är
en helt underbar liten pryl om man gillar musik, även fast jag
föredrar Klout (som förutom samma underbara musikkänsla som LK140:n
har även har mer kraft och en gnutta extra renhet).

Jag är långt ifrån trångsynt, och jag skulle aldrig säga att CD12 är
världens bästa CD-spelare, men jag tycker att CD12 är den överlägset
bästa CD-spelaren jag nånsin hört. Och jag kan med handen på hjärtat
säga att jag INTE hört något slutsteg som oavsett pris varit i närheten
av LK140 (förutom bröderna i familjen då). Kalla det trångsynthet eller
religion, men jag skulle aldrig byta känslan och rysningarna mot
perspektiv och ultradetaljer som enbart ger lyssningströtthet.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/03 :  17:15:13  Show Profile Send Rebo a Private Message
Frekvenskurvan kan ju vara spikrak fast du har massa distorsion. Jag syftar inte på någon disco bas som kan fås med en eq. Jag syftar på lite mer övertoner i basen. Det är ofta dessa övertoner som ger taktkänslan, vilket kan göra det lättare att följa melodin som du säger.

Enkelhet att följa melodierna är annars ett väldigt subjektivt mått. Du kanske tycker det är enklara i ett fall, men andra kanske inte håller med. Det är som att säga att en tv kan producera en blåare bild än en annan.
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/12/03 :  17:24:55  Show Profile Send jajon a Private Message
En kvinnlig bekant till mig är totalt ointresserad av ljudåtergivning,
och blev nyligen utsatt för ett experiment av mig. Jag lånade hem en
kompis SAT Amplifix och arrangerade ett blindtest mellan den och mina
Linn Wakonda / LK85. Min bekant satt ner och lyssnade på Amplifix,
sen på Linn, sen på Amplifix, och sen åter igen på Linn. Det enda jag
hade talat om för henne var att hon skulle säga vilken hon skulle ta,
om hon fick den gratis. System 1 (amplifix), eller system 2 (linn).

Efter ett gäng skivor (CD, såväl mina som hennes) stod det klart att
hon vid VARJE tillfälle sa att det var Linn hon ville ha. Hon hade
ingen aning om elektronikens kostnad eller vad som var inkopplat när,
men att hon 100% av gångerna valde Linn var onekligen intressant.

Själv var jag också ganska säker, men inte fullt lika.

Jag frågade på skoj varför hon alltid valde system 2, varpå hon
förklarade att det lät behagligare, verkligare och naturligare. När
jag efter testet frågade henne hur hon upplevde stereobild och
upplösning tyckte hon att det var jämnbra mellan båda, men att den
ena hela tiden kändes roligare att lyssna på.

Min mamma och pappa (musiker) utsattes senare för samma experiment,
men samma resultat.


Edited by - jajon on 2002/12/03 17:27:01
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/03 :  17:35:34  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jajon: Jag säger inte att jag tycker Linn är dåliga, eller låter illa, för det tycker jag inte. Ofta har de Linn system jag hört ett trevligt och lättlyssnat ljud. Det jag inte höll med om är att de gör värdens mest prisvärda och bästa förstärkare. Vad man tycker är bäst inom detta område variera ju kraftigt från person till person. Och en komponent som fungerar bra i ett system kanske fungerar mindre bra i ett annat. Så det är lite löjligt att peka ut nått som bäst.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/03 :  17:36:04  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

Frekvenskurvan kan ju vara spikrak fast du har massa distorsion. Jag syftar inte på någon disco bas som kan fås med en eq. Jag syftar på lite mer övertoner i basen. Det är ofta dessa övertoner som ger taktkänslan, vilket kan göra det lättare att följa melodin som du säger.

Enkelhet att följa melodierna är annars ett väldigt subjektivt mått. Du kanske tycker det är enklara i ett fall, men andra kanske inte håller med. Det är som att säga att en tv kan producera en blåare bild än en annan.



Hej Rebo

Att diskutera med "pater" LC är som att diskutera religion med Ulf Ekman eller Arne Imsen från Maranata. Tyvärr så testar LTS endast "gammla" Nad produkter etc, det skulle ju vara kul om t ex Pekka, Thomas eller John på LTS "orkade" ville testa lite Linn prylar istället. De borde väl som alla andra vilja veta om Linn är det bästa märket som finns. Varför säljs det överhuvudtaget märken som Nad,Denon,Primare,Quad med många flera om det är som "pater" LC och Siffernisse säger att endast Linn gör "världens" bästa prylar?
Enligt dessa borde det väl endast finnas nya och begagnade Linn prylar på marknaden.
Mvh
Kenth

" Är det endast LC och Siffernisse som blivit lurade eller är det endast de som skådat ljuset? Det är frågan"
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/12/03 :  17:36:04  Show Profile Send lindvall a Private Message
Här går man lycklig in för att läsa om folks första hifiupplevelser, och så hamnar man i ett förlegat gräl som är lika gammalt som människosläktet haft hifi från Skottland. Nu skulle man ju vilja höra alla glada berättelser som beskriver hur man blev biten av hifibacillen och upp kommer den fadda smaken av distortion. Snacka om att distordera ett ämne som från början lät fint.

Heder åt er som delat era första uppleveler och stannat därvid.

Min allra första gång som jag blev så där förvånad av hifi var när jag var inne på hifiklubben och dom spelade på Dali megaline med några brutala slutsteg som jag inte minns vad det var. *Rysningar* Det var gitarrplinketiplonkmusik som spelades och oj vad det var nära!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000