HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ev. ersättare till OPA2134
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/12 :  14:31:59  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Mitt filter beter sig mysko och jag tror att en eller flera av opamparna kan ha gått åt skogen, har 2 till 2134, men skulle alla ha gått krävs 4st. Vilka opampar är direkt utbytbara med dessa? med hänsyn till tendens till självsvängning mm mm?
Jag har ett antal olika dual opampar hemma, förhoppningsvis passar nån av dem om alla 4st 2134 gått.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/05/12 :  15:05:24  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
De som anses mest välljudande idag är LM4562. Jag bytte från 2134 till dessa i mitt Orion-filter och..hmm..ja, det blev iallafall inte sämre. Har några över ifall du vill prova.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2007/05/12 :  15:36:30  Show Profile Send ludo a Private Message
Tror att opa2132 har samma topologi och därmed är direkt ekvivalent med 2134:an.
Enda skillnaden mellan dessa två opampar om inte jag missminner mej helt är att den förstnämnda är selekterad för lite lägre (max)offsetspänning (och kanske även andra statiska parametrar som inte är så viktiga för audio).
Annars kanske opa2604 skulle kunna gå att använda.
Bipolära opampar med lågt Ib av typen LM4562 (imponerande spec enl databladet!) eller AD8672 (endast soic) skulle även de kunna användas i filterapplikatiner ifall input bias strömmen inte ställer till med offset problem (...eller något annat).
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/12 :  15:39:20  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Hade det kommit ljud alls ur filtret om opamparna gått? som det är nu har jag mkt högre volym i höger kanal, mer dc än tidigare. Kan det vara nåt så enkelt som att motstånden kanske glappar i socklarna?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2007/05/12 :  15:43:09  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Visst kommer det ljud även om OPn har gått, jag lirade i 5min med min nybyggda DAC innan jag kom på att jag hade glömt att stoppa in OPamparna hehe. Du har ju feedback motståndet från utgången på OPn till en av ingångarna som "ljudet" kan gå igenom.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/12 :  19:18:43  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tror inte det är opamparna.....bytte båda i kanalen som uppförde sig mysko(spelade lägre än andra).... Det kan vara nån konding eller motstånd. Hade en konstant inimpedans på 47K med en 100K pot innan filtret förut, nu ger båda kanaler 85K inimpedans, och dc på utgångarna hoppar upp och ned som tokig....nya opamparna blir mkt varma mkt fort. Nån som kan ge sig på en kvalificerad gissning?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/05/12 :  19:34:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Nej,inte kvalificerad,återkopplingen funkar den som den ska?Lika spänning på + och - sidan?Mät alla motstånd.
Edit:Eller kolla lödningarna,eftersom det kom "bara så där".

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/05/12 19:40:39
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/12 :  19:47:07  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Nåt e tokigt....upptäckte till min stora skam att jag kopplat + & - fel efter att ha jobbat med knepig kanal. Efter att ha rättat till detta, blir inte oparna glödheta, men inimpedansen e fortfarande 85K samt att dc på den kanal som förut uppförde sig nu var 8V!?! Kastar in handsken tills jag snackat med Lovan som designat filtret.....

EDIT. Handuken e det jag kastar, handsken e ju en helt annan sak

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2007/05/12 19:54:59
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/13 :  00:52:37  Show Profile Send Lovan a Private Message
Har du ändrat polaritet på spänningsmatningen så skulle jag nog slänga dom oparna och byta ut dom. Gjorde du likadant på båda eller bara ena kanalen?
LM4562 kan vara knepig att få stabil så det är inget jag rekommenderar i dagsläget. OPA2604 ska funka bra om jag inte blandar ihop siffrorna med nån annan op
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2007/05/14 :  16:41:10  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
TL072 är rimlig att labba/felsöka med. Bra pris och samma benkonfiguration. Lite lägre bandbredd dock.

Edited by - zvenzzon on 2007/05/14 16:42:35
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000