HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DC-fälla
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2007/05/13 :  15:51:43  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Jag tänkte försöka mig på att knåpa ihop en DC-fälla enligt schemat näst högst upp i den här tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=49034

Kikade i lådorna hemma och hittade lite dioder som enligt spec ska tåla 20A och två elektrolyter som är specade till 5000uf och 50v

Frågan är alltså, duger dessa komponenter eller kommer något att brinna upp när jag provar?

En sak till, schemat ser ut som om det bara är en kabel som går in och ut i från kretsen.
Räcker det med att koppla in kretsen bara på fasen?
vad händer om man isåfall vänder kontakten och man får kretsen på nollan i stället?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/05/13 :  22:04:20  Show Profile Send esl a Private Message
Det är samma ström som går igenom nollan som igenom fasen, dock med skillnad i referenspotential. Det som händer om nollan kopplas till kretsen är att nolledningen inne i apparaten relativt jord kommer att ligga ca 2 volt högre (om du använder två dioder)

Se till att isolera kretsen så att den inte kan komma imot något eller någon. Den skall helst kapslas in i plast på något sätt.
(Fas och nolla skall alltid ligga nära varandra i apparaten annars skapas det en sändar "antenn". )

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2007/05/14 :  21:34:30  Show Profile Send Tomas J a Private Message
toppen, då behöver jag inte oroa mig för att vända kontakten fel =)

Hur är det med värdena på komponenterna då, duger de?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000