HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga små högtalare (har blivit stora!)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/05/11 :  18:37:35  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tja, fick en, möjligen, tokig idé. Jag har aldrig byggt högtalare förr men blev lite sugen på att prova på Vad jag skulle vilja göra är 5 (likadana) små högtalare som skulle vara till ett 5.1 system. Finns ritningar eller förklaringar någonstans man skulle kunna ta en titt på? Det måste alltså vara "tydlig" information eftersom jag har noll susning egentligen.....kanske bättre att köpa färdigt...

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2007/05/12 09:40:50

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/11 :  18:41:51  Show Profile Send B-200 a Private Message
rekommenderar dessa:

http://se.ciao.de/Canton_Movie_10_MX_II__99957

eller kef 2005.2

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/05/11 18:42:34
Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2007/05/11 :  18:44:21  Show Profile Send Kanhow a Private Message
Tycker verkligen du borde testa att bygga själv är roligt och det är en skön känsla när man sitter och lyssnar sen att tänka att man byggt det själv.
På den här sidan finns många ritningar som du kan kolla på.

http://www.humblehomemadehifi.com/
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/05/11 :  18:57:39  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jo, jag ska faktiskt börja läsa info om hur man gör. Det jag kan är snickeriet! Inga problem att få bra finish, det är mer det tekniska som jag har noll susning om.

Bra länk där kanhow!

asimov, ger jag upp dessa tankar så tror jag jag föredrar kef'arna!

Artphotography
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/05/11 :  19:24:29  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Dan, jag har åtta 4" Tangband, avskärmade, som jag har haft samma tankar
med, men inspirationen förföll......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/05/11 :  19:30:15  Show Profile Send Kmj a Private Message
ett 3" bredbandselement i en låda är inte så svårt.



http://www.vikash.info/audio/W3-871S/

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/11 :  19:34:07  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Budget?

Hur små är små?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/05/11 :  20:31:31  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Ja, alltså....tanken bara flög på mig i eftermiddags och så slängde jag upp frågan här. Nu har jag funderat ett tag och undrar ifall det inte är bättre att fixa köpegrejer till filmtittande och som första DIY projekt tänka renodlade hifi stativare. Det är ju inte direkt att jag vill byta ut mina SuperNova utan snarare få en inblick hur det fungerar och ifall det blir lyckat gå vidare till lite mer avancerade projekt.
Så nu med lite eftertanke kanske ett par hififorums-högtalare är perfekta att börja med??

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/05/11 :  20:34:22  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
PG: de är coola de elementen
kmj: hur låter sådana? minimalism in absurdom - me like!
kaffekoppen: budget, liten budget av den enkla anledningen att jag vill lära mig hur det fungerar i första hand. Inklusive de mest elemtära eftersom jag aldrig gjort något liknande förr!

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2007/05/11 20:36:09
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/05/11 :  21:04:56  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Dan, vi kan räkna på de här Tangbandarna.........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/05/11 :  22:02:49  Show Profile Send Kmj a Private Message
Dan
har faktiskt inget att spela dem på

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/05/12 :  09:39:42  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Den här tycker jag ser intressant ut! Någon som vet ifall den låter bra


Artphotography
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2007/05/12 :  12:13:34  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Spelar ett par TB3" i fostex rekommenderade bakladdade horn för deras tretummare, spelar väldigt fint! Vet att nån annan här på forumet("nicks" kanske han heter(?)) spelade med TB4" i ett av fostex rekommenderade också.

Tänkte eftersom du verkade sugen på BL och att du pysslat lite med med TB3".
Här finns ritningarna till fostex rekommenderade, bland annat till den du postade bild på;
http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/rec_enc_1.shtml


Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/12 :  12:15:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Min gissning är att det låter väldigt annorlunda från dina Supernova.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/05/13 :  00:19:10  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag har byggt ett par. Jag har ännu inte fogat ihop dem enligt ritning... Jag gjorde dem med lite kortare hornlängd för att...?...sen har jag prioriterat annat iochmed att det låter som jag vill redan.

Jag hjälper upp med sub och annat mellan 30-180 hz. Ljudet från hornen är mycket rent och öppet. Jag har äntligen en högtalare som låter mej höra rumsekon och detaljer. Men fast jag inte har provat rätta hornlängden än så misstänker jag att en sub behövs med hornet rätt byggt också.

Sen blev det en klar ljudförbättring med diskant. FE206E är inte rak i övre frekvensen. Jag har inte provlyssnat utan diskanten på ett tag, kanske har toppen blivit lite mjukare nu efter två års spelande.

Till sist. Jag prukar spela utan sub ibland (mer och mer sällan). Basen finns där utan sub, inte medryckande och inte alls pumpande men mycket exakt och musikaliskt. Jag har inte lyckats få lika finstämd bas med mitt subsystem, men subsystemet tillför den energi som basområdet kräver.

Med aktivt filter och annat så är systemet uppe i 8-9000 kr. Men det var redan bättre än mina tidigare 18 000 kronors innan jag skaffade sub och diskant (efter att ha mjukat upp diskantljudet med tunt högtalartyg). Sen är det ju kul att bygga också.

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/05/13 :  14:26:34  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
EA: Jo, det är säkert totalt annorlunda. Grejen är nog att hitta något att börja med! Mitt första DIY uppdrag alltså. Det ska ingalunda ersätta befintlig anläggning utan vara en sidogrej, kanske en blivande anläggning till kontoret eller så....

Sundström: tack för mycket info om den modellen...

Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000