HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Beg digital SLR
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/08 :  21:34:37  Show Profile Send cittroman a Private Message
Syrran skall skaffa begnagad system digital.
Har ngn tips på köpeställen förutom dom vanliga ställena som blocket, eniro, tradera mm

Helst EOS 300D, 350D eller 400D


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/08 :  21:41:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
www.fotosidan.se

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/08 :  21:53:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
http://www.cyberphoto.se/cyberborsen/

20D kanske ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/08 :  23:52:26  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
20D kanske ?


En sån vill jag ha.
Har känt på D30 och 10D och dom spelar i en annan liga, sköna att jobba med.
Helt klart mer kamera än 300-400D men är lite dyrare än vad dom tänkt sig (dottern är med också) och storleken inte minst vikten är åt fel håll för dom.

Denna dök upp ikväll, intressant.
http://www.blocket.se/vi/11882520.htm?ca=5_s

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/08 :  23:58:25  Show Profile Send Lovan a Private Message
En 300d och en 10D är ekvivalenta nästan rakt igenom. Viktskillnaden är inte stor och jag tycker verkligen man kan lägga ner lite pengar på att köpa 10D isf för den är trevligare att hålla i och handskas med.
Varför en DSLR? Låg vikt och DSLR går oftast inte hand i hand...
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/09 :  00:19:51  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Varför en DSLR? Låg vikt och DSLR går oftast inte hand i hand...


En stor anledning är att dom plåtar djur och alla som testat att plåta en lekande hund med en kompaktdigital vet att det inte är lätt.

quote:
den är trevligare att hålla i och handskas med.


Det är jag fullt medveten om, jag har en analog EOS 5 själv med vertikalgrepp och är stor som ett hus men underbar.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2007/05/09 00:22:01
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/09 :  01:30:46  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det finns snabba kompakter. Man mister förvisso den stora(hur man nu kan kalla ett frimärke stort...) sensorn på både gott och ont.
Jag sneglade på en Panasonic FZ50 före jag köpte min nuvarande kamera. Den verkar rätt ok. Man har zoomring och fokuseringsring vilket känns trevligt. Fick dock aldrig möjlighet att känna på en IRL.

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz50/
Sidan 5 står lite om "tiderna".
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/09 :  07:19:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
En 300d och en 10D är ekvivalenta nästan rakt igenom. Viktskillnaden är inte stor och jag tycker verkligen man kan lägga ner lite pengar på att köpa 10D isf för den är trevligare att hålla i och handskas med.
Varför en DSLR? Låg vikt och DSLR går oftast inte hand i hand...


Ekvivalenta ?
Njea,,, Vikten skiljer en del, storleken skiljer och materialet i skalet skiljer,,, samt att en den inställningar skiljer dem åt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/05/09 :  10:10:17  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
En 300d och en 10D är ekvivalenta nästan rakt igenom.

Vad jag kan minnas så var det flera skillnader. 10D har: bättre sökare, bättre batterikapacitet, blixtexponeringskompensation som kan ställas in på kameran, x-sync uttag, mm.

Om jag sökte en begagnad DSLR så skulle jag känna på 300/350D o 10/20D och bilda mig eb uppfattning om vilken som passar mina händer bättre. Jag valde i alla fall 20D för ett par år sedan pga några av ovan nämnda skillnader och att den passade mina händer bättre.

PeterL
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/09 :  10:42:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kan man tänka sig en några år gammal D-SLR, så får man MYCKET kamera för pengarna på en 10D
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=59551

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/09 :  11:17:35  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag har en polare som har en 10D och det är mkt kamera helt klart.
På den så har fjädern till spegeln tappat stinget så den funkar inte i vissa lägen.
Drygt 3000:- kostar det att få det fixat.


quote:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=59551

3900.- för den verkar helt ok

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/09 :  11:37:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kan tillägga att Pac och jag kör med 10D, inte så många som har klagat på de bilderna, förutom Johan då

Om det är nn fjäder till spegeln som har tappat stinget, så skulle jag nog ta det lite lugnt,,, Jag skulle tola det som ett tecken på att den har gått ett antal exponeringar.

Jag tror att jag har bränt 39000 exponeringar med min, och inte så mycket att klaga över mekaniskt.
Polaren har dragit upp förstoringar till A3+, med de "bara" 6Mp...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/09 :  11:46:47  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag försöker styra in dom dit men det är svårt.

10D och ett "paket" ef-s 18-55 som folk säljer när dom byter upp sig blir en bra startkombination.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/05/09 :  11:48:08  Show Profile Send PeterL a Private Message
Kan bara hålla med Zalve, en 10D är ruggigt mycket bra kamera för pengarna. Lånade tidigare en 10D och upplever inte den so direkt sämre än min 20:a.

En stor fördel med dessa DSLR är möjligheten att köra på höga ISO-tal utan att bilderna blir alltför brusiga. Mina kompakter är fullständigt värdelösa på 400 ASA medan jag ibland kör 20D på 3200 ASA med hyfsat resultat.

PeterL
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/09 :  11:52:30  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
En stor fördel med dessa DSLR är möjligheten att köra på höga ISO-tal utan att bilderna blir alltför brusiga. Mina kompakter är fullständigt värdelösa på 400 ASA medan jag ibland kör 20D på 3200 ASA med hyfsat resultat.


Där är det stor skillnad.
Min powershot A80 har stegen 50-100-200-400.
400 brusar som Niagara
200 brusar som Ljusnan om våren
100 är acceptabelt
50 är ganska bra


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/09 :  11:59:25  Show Profile Send cittroman a Private Message
Zalves tips.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=59551

Och denna att börja med.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=59399


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/05/09 :  12:06:31  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Verkar ju vara ett trevligt startpaket

Det bara o köpa

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/09 :  12:08:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
EF-S och 10D fungerar inte ihop.
EF-S är bara för 20D, 300D, 350D (troligen 400D) (Vet inte hur det är med 30D)

http://www.blocket.se/vi/11135284.htm?ca=8_s
Hänvisa till vad en lös 10D kostar och pruta lite, borde gå på det priset.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/09 :  12:14:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Om det funkar till 20D borde det ju funka på 30D då det nästan är samma kamera.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/09 :  12:29:07  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
EF-S och 10D fungerar inte ihop


Ajdå.

Sigma har ngt 18-50 tror jag.

Japp hittade dessa, inga höjdaroptik men bra startpunkt.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=59603


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/09 :  13:35:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det duger gott med de objektiven att börja med.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/09 :  15:11:08  Show Profile Send Lovan a Private Message
PeterL: Du får gärna förklara varför det skulle vara bättre batterikapacitet på en 10D än 300D? Innanför skalet är det precis samma sak sånär som på prismasökaren på 10D. Det går att lägga in 10D-mjukvaran i en 300D. Förvisso kan den nog sakna pc-synk och ha sämre skal men å andra sidan så får man EF-S fattning.

Annars tror jag definitivt på att "byta upp" sig till en 350D. Speciellt om vikten och storleken är av betydelse.

Zalve: Jag moddade en 18-55 så den passade min 10D. Nu var ju inte den världens bästa glugg men det var kul

Edit: Jag skulle nog i dagsläget försöka matcha en 10D med en Sigma 18-50/2.8. Bra med stor bländare när man är inomhus eller ska ta porträtt. Går att hitta begagnade för bra priser till canonsystem.

Edited by - Lovan on 2007/05/09 15:15:17
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/09 :  15:34:02  Show Profile Send cittroman a Private Message
Verkar som dom bestämt sig för 350D modellen.

Jag skall hem till dom med min gamla EOS 100 som är i nästan samma storlek som 10D så dom får känna på den.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/05/09 :  18:12:08  Show Profile Send PeterL a Private Message
Lovan du kan ha rätt angående batterikapaciteten, kanske var det 20D som har bättre batterikapacitet än 10D, om du orkar så kolla DPreviews tester o jämförelser mellan 300D 10D o 20D.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos20d/
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/
Men det fanns fler skillnader mellan 10D o 300D minns bara inte på rak arm vad.

PeterL
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/10 :  04:49:53  Show Profile Send Lovan a Private Message
Du har rätt i att det var vissa andra skillnader som jag har glömt bort. Men det verkar som det blir en 350d så då spelar det ingen roll
Btw så vet jag itne hur man kan "klaga" på batteritiden på 10D. Tyckte aldrig jag behövde ladda batterierna(precis som dom flesta andra systemkameror med fåtal undantag). Nåja
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/05/10 :  12:31:49  Show Profile Send edison a Private Message
Ang Sigma 18-50/2,8 EX på EOS 350D (min egna kamera) kan sägas följande:

PLUS:
Ytterst skarp.
Centrum skarpt på alla bländare, bara en liten aning mjukare vid 2,8.
Kanten skarp från 4.
Vid 5,6 och mindre bländare lika skarp som mitten.Och vi snackar inte halvskarpt nu...
Knappt skillnad i skärpan vid olika brännvidd heller.Nice.

Gediget, men kanske inte ska tappas i golvet allt för ofta, mitt har stått ut med lite av varje och klarat sej snart 2 år.

Sällan problem i motljus.

MINUS:
Mitt ex iaf, det har lite besvär med att få korrekt AF varje gång utan "omtryck" på avtryckaren för att få till AFen.

Oftast blir det rätt, men då och då måste jag "dutta" en gång till så sitter fokus.Är störande vid vissa tillfällen.Vid "fel" tillfälle kan det vara MKT irriterande...

Allt som allt är det ändå ett nästintill klockrent objektiv för undertecknad.

Tidningen FOTO använder det när dom testar DSLRs upplösning/skärpa, säger inte allt men en god del...
-------------------------------

Är nu utkommet i ny version, med större frontlins och bättre närgräns.Kollegan har köpt det till sin KonicaMinolta 5D.
Det visade sej vara minst lika skarpt, men hade även detta ett litet strul att finna korrekt AF.Ja, typ varannan gång fel AF, varannan OK.
Inte acceptabelt, så det befinner sej i skrivande stund (10/5-07) hos importören för AF-kalibrering/kontroll.

-----------------------------------

Som jämförelse har min svåger ett billighets Sigma (18-50/3,5-5,6) på sin Nikon D50.Det fokuserar extremt bra i alla ljusförhållanden, och är även skarpare än det "borde vara" till sitt låga pris...inte perfekt på lång väg, men mkt användbart om man inte behöver göra A3 och större.


Har själv haft Canons 18-55 (medskickoptiken till 350D/400D) och inte var den nån skit det heller, bra men lite plastig och behövde liksom sigm at bländas ner innan det blev skarpt.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000