Author |
Topic |
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 19:33:50
|
Björn, det här är inte alldeldes uppenbart. Förvisso tycker jag inte om folk som lånar hem saker från lokala butiker och sedan köper på internet när de hittat något de gillar. Jag håller också med Kajsa att man i första hand skall köpa lokalt. Det har fördelar i form av rådgiving, lyssning och service och utveckling av det lokala näringslivet. Man skall också komma ihåg att svenska och nordiska produkter ofta är billigare i Sverige än i UK och US. Det är OK att betala mer för service men ibland kan marginalerna bli väl häftiga. Det värsta är att det ofta är svårt att hitta ett hyfsat urval av bra produkter till rimligt pris i lokala affärer när man börjar komma upp på high end, i alla fall i Malmö. I vissa fall har jag inte haft något alternativ annat än internet. T.ex en affär som testade nätkablar för tio är sedan och inte kunde finna någon positiv effekt och inte har gjort om det. Vissa affärer påstår att de testar allt de tar hem och bara plockar ut det bästa. Om man tittar efter visar det sig att det mesta kommer från några leverantörer och att deras katalog verkar mest styrande. Det traditionella systemet med återförsäljare har en uttalad feodal karaktär. Man har avtal med en utländsk leverantör med ensamrätt på marknaden och kan ganska fritt sätta priset. Ibland undrar jag varför inte butiken kan skicka en beställing direkt till Tyskland eller USA i stället för att gå omvägen över distributören. Servicen förstås, men jag hade ett fel på en komponent från en ledande svensk distibutör, det tog nio veckor att få den fixad. Jag misstänker att det hade gått fortare att skicka den direkt till USA. Frågan om man köper i utlandet och kräver service i Sverige är inte främst en kundfråga utan handlar om att tillverkare måste bygga upp ett fungerande system. Om jag köper en Dell dator med internationell garanti och nästa dags service och den går sönder, kan jag ringa från Sverige, Tyskland, USA etc och få den fixad nästa dag där jag är. Det kan också hända att man köper en audiokomponent när man bor utomlands och tar med den hem, skall man då behöva ta två resor på flyget för att få den fixad? Eller är det parasitism att få den lagad i Sverige?
|
|
|
bjorn
senior advisor
390 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 20:12:24
|
Bor du utomlands och tar med dig inköpt utrustning tillbaka till Sverige, så skall du självklart kunna få den lagad här, dock inte självklart på någon garanti.
En del av täckningsbidraget man har som distributör, skall gå till garantiärenden. Om då man servar en massa apparater som inte gett något täckningsbidrag, skapas till slut ett underskott i "servicekassan" och man har inte råd att serva den utrustning som rätteligen skall ha garanti.
Exemplet med Dell är inte riktigt överförbart då Dells hela affärside är att kontrollera alla led i distributionen och har då som en konsekvens fått erbjuda världsgarantier. I deras fall hamnar alla intäkter, och utgifter i samma kassa.
Mvh
Björn |
Verksam i HiFi-branchen sedan 1987. |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 20:18:41
|
Björn, Ditt svar är snarast något som ökar intresset för att köpa på internet. Jag förstår att avtalsvillkoren är sådana, men de främjar ju fastlåsning. En vara kan inte flyttas från ett land till ett annat. Om den är köpt med garanti i ett land, så gäller garantin inte i ett annat land eller bara under speciella villkor. Då verkar det faktiskt enklare att köpa direkt av tillverkaren. Om det blir litet billigare kan det mer än väl kompensera eventuella fraktkostnader vid reparation.
|
|
|
bjorn
senior advisor
390 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 20:30:34
|
Som tillverkare är du knappast intresserad av att behöva serva 1000-talet butiker världen över. Det är mycket enklare att ha en lokal representant på respektive marknad som tar hand om all marknadsföring och service. "Billigt" blir det bara när man räknar med att inte behöva serva det man sålt, och därför kan strunta i servicekostnader i sin kalkyl. Har man dessutom butiken på nätet, slipper man ju även kostnader för butikslokaler med A-läge och kan istället förlägga sin verksamhet till ett industriområde, där man ,som butik, snabbt skulle gått en kvalfull död till mötes...
Mvh
Björn
|
Verksam i HiFi-branchen sedan 1987. |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 20:33:09
|
Får en vän av ordning påpeka att diskussionen i denna tråd nu gäller en firma som inte på något sätt är "auktoriserad" eller ens har direktkontakt med tillverkarna utan arbetar mot tillverkarnas intentioner..... Där finns ingen hand att hålla om något händer, bara pengar in, pengar ut och så får någon annan (olika från fall till fall och förmodligen även från tid till annan) ta hand om trassel eller garantier allt beroende på ursprungsland just för veckan...
Annars kan väl en världsgaranti från sonus Faber vara en lösning. Frågan är hur mycket bättre/billigare det skulle bli för konsumenten när Faber kontrollerar varje led ända ut till kund, allt i samma kassa.
Plötsligt blev lagerhållning, marknadsföring, serviceverkstäder i samma hörn av europa (till och med i samma land kanske ) trycksaker på rätt språk mm helt gratis? |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
Pac
200.000-klubben
22003 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 21:03:41
|
Hej!
I bil industrin har man med näbbar och klor jobbat emot en fri handel och de har fortfarande en sk. "block exemption" från EU's konkurrens lagar. De har precis det som sladd beskriver ovan, nämligen skaffat sig ensamrätt på försäljning och service på sitt märke. Det förklarar till viss del den prisskillnad i nypris på bilar samt service på dem som man ser mellan olika länder. De kan helt enkelt ta ut de priser det landet "klarar av" pga att ingen kan konkurrera med dem.
När en stor Fransk dagligvaru handel köpte Koreanska bilar i hundratal i Korea och själv importerade dem till Frankrike blev det ett himla stå hej. De kunde nämligen sälja dem 30% under det priset som de av tillverkaren styrda återförsäljarna kunde. Det var tom så att dagligvarujätten sålde bilarna billigare till kund än vad återförsäljaren för märket köpte dem av tillverkaren.....
Nu kanske man inte direkt kan jämföra våra prylar med bilar men en viss liknelse finns det. Om man kapar ett antal led så finns det pengar att göra. Och att dra alla nätbutiker över en kam känns väl lite väl magstarkt. Det finns både bra och dåliga. Se tex på några av de Tyska butikerna som faktiskt har bättre service och transport än vad man får från en lokal handlare dit man måste transportera prylarna själv om det kör ihop sig.
Det enda man kan konstatera är att en näthandel behöver volymer och inom vårt intresse område är det nog lite smalt att satsa på Sverige som huvudmarknad...
Vi är ju inte så många i detta avlånga land och tack och lov finns det inte så många av oss per kapita. Tänk bara hur det skulle ha varit...
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 21:17:17
|
quote: Originally posted by PAC
Se tex på några av de Tyska butikerna som faktiskt har bättre service och transport än vad man får från en lokal handlare dit man måste transportera prylarna själv om det kör ihop sig.
Blev lite nyfiken. Funkar det bra att handla med tyska internet butiker? Kan någon med erfarenhet ge exempel på någon bra tysk internetbutik?
PAC: Vad finns det inte så många av per capita? |
Edited by - jos on 2002/12/02 21:19:24 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22003 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 21:44:46
|
OK, lite vagt jag ber om ursäkt.
Här kommer en uttolkad variant: Vi, hifi-tokar som är villiga att betala grova summor i storleksordningan av små, medelstora och stora bilar för våra "Stereo anläggningar", är ju inte så många i detta avlånga land och tack och lov finns det inte så många av oss per kapita. Tänk bara hur det skulle ha varit...
Det var menat som en knorr på en långt inlägg, vad jag bedrog mig...
Ang. Tyska butiker har jag enbart erfarenhet av Beg och det har funkat fint. Om du söker i trådarna runt "handla utomlands" och "Vincent" på detta forum så är det åtminstone två medlemmar som har haft erfarenhet av garanti från nätbutiker i Tyskland. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka butiker det var.
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 22:38:47
|
quote: Originally posted by jos
quote: Originally posted by PAC
Se tex på några av de Tyska butikerna som faktiskt har bättre service och transport än vad man får från en lokal handlare dit man måste transportera prylarna själv om det kör ihop sig.
Blev lite nyfiken. Funkar det bra att handla med tyska internet butiker? Kan någon med erfarenhet ge exempel på någon bra tysk internetbutik?
PAC: Vad finns det inte så många av per capita?
Jag köppte 2st Vincent 991+ och betalde i förskott !!!
Har sakerna nu =))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2002/12/02 : 23:14:06
|
quote: Originally posted by n00b
quote: Originally posted by jos
quote: Originally posted by PAC
Se tex på några av de Tyska butikerna som faktiskt har bättre service och transport än vad man får från en lokal handlare dit man måste transportera prylarna själv om det kör ihop sig.
Blev lite nyfiken. Funkar det bra att handla med tyska internet butiker? Kan någon med erfarenhet ge exempel på någon bra tysk internetbutik?
PAC: Vad finns det inte så många av per capita?
Jag köppte 2st Vincent 991+ och betalde i förskott !!!
Har sakerna nu =))
//jonas
Och var köpte du dem? |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 08:08:46
|
Det kan vi ta privat.....
Nog med reklam nu kanske
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 08:11:40
|
Äh.....
Lika bra att alla vet !!!
www.dieboxhifi.de och jag betalade i förskott =))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
svensson
många inlägg är det....
484 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 09:23:30
|
Om alla svenskar (något överdrivet) köper alla sina varor till lägsta pris via internet måste ju det vara jättebra för sverige som land!!!!
eller?
|
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
|
|
bjorn
senior advisor
390 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 09:50:30
|
Hej Svensson,
Det skulle vara intressant att se dig utveckla ditt påstående...
Mvh
Björn |
Verksam i HiFi-branchen sedan 1987. |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 10:10:07
|
quote: Originally posted by svensson
Om alla svenskar (något överdrivet) köper alla sina varor till lägsta pris via internet måste ju det vara jättebra för sverige som land!!!!
eller?
Om du köper för dubbla priset i sverige så köper jag för halva i tyskland, så slipper vi bråka ??
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 10:12:25
|
solidariskt n00b =) |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 10:14:03
|
quote: Originally posted by ekman
solidariskt n00b =)
Alltså vem är han den där "solidarisk" alla snackar om ????
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
svensson
många inlägg är det....
484 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 10:16:14
|
Då är man en parasit, inget att bråka om, men så är det!
Det är ju inte så att man, när man handlar i sverige, bara stöder ägaren av butiken om du trodde det. Ägaren skapar jobb. Ägaren och hans anställda förbrukar pengarna dom tjänar på mat, bostad och konsumtion..... som ger arbete åt andra i sverige. O S V..... men att ett samhälle fungerar så vet ju alla redan så varför dra det här??
En skoj fråga, vad jobbar du själv med. (Så ska vi se hur vi kan underminera ditt jobb)!
|
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 10:22:58
|
quote: Originally posted by svensson
Då är man en parasit, inget att bråka om, men så är det!
Det är ju inte så att man, när man handlar i sverige, bara stöder ägaren av butiken om du trodde det. Ägaren skapar jobb. Ägaren och hans anställda förbrukar pengarna dom tjänar på mat, bostad och konsumtion..... som ger arbete åt andra i sverige. O S V..... men att ett samhälle fungerar så vet ju alla redan så varför dra det här??
En skoj fråga, vad jobbar du själv med. (Så ska vi se hur vi kan underminera ditt jobb)!
Jag är grafiker och nätverkare...
Och om vi inte är tillräckligt bra eller tar överpris så tappar vi jobbet !!! Så är det i dom flesta brancher
Om jag inte är helt fel på det så är det väll öppna gränser i EU ???
Var inte det därför vi gick med ???
Slår inte svenska företag sig in i andra länder i EU ???
Säljer svenska HiFibutiker bara till svenskar (i sverige) ???
Hur många företag sysslar inte med gränshandel imot tex Norge ???
Om man köper en nokiatelefon är man då osolidarisk ???
Jag betalar skatt (enligt mig påtok förmycket) och våran regering gick med i EU så då tycker jag nog att jag skall utnyttja min frihet att jobba/bo/köpa saker i vilket annat EUland jag vill.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
Edited by - n00b on 2002/12/03 10:23:45 |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 10:24:12
|
vissa tänker bara på sig själva |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 10:31:28
|
Klart.......
Jag påverkar det som jag kan och säljarna i sverige det dom kan. Om inte dom ger mig ett tillräckligt bra erbjudande så tar jag inte det och vänder mig till någon annan. Precis så fungerar väl alla affärer man skall göra ?? =))))
Det handlade just i det fallet om ca20k i skillnad mellan sverige och tyskland så jag tyckte inte det var någon tvekan =)))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
svensson
många inlägg är det....
484 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 10:31:39
|
n00b: "våran regering gick med i EU" ??????????????? Vi lever i en demokrati, så det heter VI gick med i EU....
Ta gärna en kurs i nationalekonomi vet ja....
Och om du läser på om vad EU egentligen är så kommer du att finna att företag som apparat inte på något sätt är välkomna! Så det så!
|
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 10:33:05
|
hur hade du reagerat om ett gäng polska bärplockare kom och gjorde ditt jobb istället för dig men tog hälften så mkt i timman?
förmodligen hade du inte blivit glad om din arbetsgivare hade valt dom istället =) |
|
|
svensson
många inlägg är det....
484 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 10:36:01
|
tur man inte är bärplockare..... |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2002/12/03 : 10:38:12
|
Så att företag som försöker sälja saker igenom att minimera den egna kostnaden är inte välkommna i EU då nödvändigtvis inte apparat.se men vi diskuterade väl iofs mitt köp i tyskland om jag inte mins fel ??
Jag vet inte hur apparat.se funkar. Men därimot så vet jag att dieboxhifi.de funkar kanon (vet inte om det är en affär eller vad dom är)
Jag är inte ekonom men jag tänker inte betala dubbla priset för en pryl bara för att vara solidarisk =)))
Kanske om jag varit tokrik och kunnat slänga 20k hur jag vill, men för mig är 20k ganska mycket stålar. Kanske du har en bra mycket högre lön än vad jag har efter som att du kan lägga 20k mer än det kostar i sitt "hemland" bara för att handla "solidariskt" =)))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
Topic |
|