HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 nätföretaget apparat.se..........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/02 :  19:33:50  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Björn,
det här är inte alldeldes uppenbart. Förvisso tycker jag inte om folk som lånar hem saker från lokala butiker och sedan köper på internet när de hittat något de gillar. Jag håller också med Kajsa att man i första hand skall köpa lokalt. Det har fördelar i form av rådgiving, lyssning och service och utveckling av det lokala näringslivet. Man skall också komma ihåg att svenska och nordiska produkter ofta är billigare i Sverige än i UK och US. Det är OK att betala mer för service men ibland kan marginalerna bli väl häftiga. Det värsta är att det ofta är svårt att hitta ett hyfsat urval av bra produkter till rimligt pris i lokala affärer när man börjar komma upp på high end, i alla fall i Malmö. I vissa fall har jag inte haft något alternativ annat än internet. T.ex en affär som testade nätkablar för tio är sedan och inte kunde finna någon positiv effekt och inte har gjort om det. Vissa affärer påstår att de testar allt de tar hem och bara plockar ut det bästa. Om man tittar efter visar det sig att det mesta kommer från några leverantörer och att deras katalog verkar mest styrande.
Det traditionella systemet med återförsäljare har en uttalad feodal karaktär. Man har avtal med en utländsk leverantör med ensamrätt på marknaden och kan ganska fritt sätta priset. Ibland undrar jag varför inte butiken kan skicka en beställing direkt till Tyskland eller USA i stället för att gå omvägen över distributören. Servicen förstås, men jag hade ett fel på en komponent från en ledande svensk distibutör, det tog nio veckor att få den fixad. Jag misstänker att det hade gått fortare att skicka den direkt till USA.
Frågan om man köper i utlandet och kräver service i Sverige är inte främst en kundfråga utan handlar om att tillverkare måste bygga upp ett fungerande system. Om jag köper en Dell dator med internationell garanti och nästa dags service och den går sönder, kan jag ringa från Sverige, Tyskland, USA etc och få den fixad nästa dag där jag är. Det kan också hända att man köper en audiokomponent när man bor utomlands och tar med den hem, skall man då behöva ta två resor på flyget för att få den fixad? Eller är det parasitism att få den lagad i Sverige?

Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/12/02 :  20:12:24  Show Profile Send bjorn a Private Message
Bor du utomlands och tar med dig inköpt utrustning tillbaka till Sverige, så skall du självklart kunna få den lagad här, dock inte självklart på någon garanti.

En del av täckningsbidraget man har som distributör, skall gå till garantiärenden. Om då man servar en massa apparater som inte gett något täckningsbidrag, skapas till slut ett underskott i "servicekassan" och man har inte råd att serva den utrustning som rätteligen skall ha garanti.

Exemplet med Dell är inte riktigt överförbart då Dells hela affärside är att kontrollera alla led i distributionen och har då som en konsekvens fått erbjuda världsgarantier. I deras fall hamnar alla intäkter, och utgifter i samma kassa.

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/02 :  20:18:41  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Björn,
Ditt svar är snarast något som ökar intresset för att köpa på internet. Jag förstår att avtalsvillkoren är sådana, men de främjar ju fastlåsning. En vara kan inte flyttas från ett land till ett annat. Om den är köpt med garanti i ett land, så gäller garantin inte i ett annat land eller bara under speciella villkor.
Då verkar det faktiskt enklare att köpa direkt av tillverkaren. Om det blir litet billigare kan det mer än väl kompensera eventuella fraktkostnader vid reparation.
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/12/02 :  20:30:34  Show Profile Send bjorn a Private Message
Som tillverkare är du knappast intresserad av att behöva serva 1000-talet butiker världen över. Det är mycket enklare att ha en lokal representant på respektive marknad som tar hand om all marknadsföring och service. "Billigt" blir det bara när man räknar med att inte behöva serva det man sålt, och därför kan strunta i servicekostnader i sin kalkyl. Har man dessutom butiken på nätet, slipper man ju även kostnader för butikslokaler med A-läge och kan istället förlägga sin verksamhet till ett industriområde, där man ,som butik, snabbt skulle gått en kvalfull död till mötes...

Mvh

Björn


Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/12/02 :  20:33:09  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Får en vän av ordning påpeka att diskussionen i denna tråd nu gäller en firma som inte på något sätt är "auktoriserad" eller ens har direktkontakt med tillverkarna utan arbetar mot tillverkarnas intentioner..... Där finns ingen hand att hålla om något händer, bara pengar in, pengar ut och så får någon annan (olika från fall till fall och förmodligen även från tid till annan) ta hand om trassel eller garantier allt beroende på ursprungsland just för veckan...

Annars kan väl en världsgaranti från sonus Faber vara en lösning. Frågan är hur mycket bättre/billigare det skulle bli för konsumenten när Faber kontrollerar varje led ända ut till kund, allt i samma kassa.

Plötsligt blev lagerhållning, marknadsföring, serviceverkstäder i samma hörn av europa (till och med i samma land kanske ) trycksaker på rätt språk mm helt gratis?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/12/02 :  21:03:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

I bil industrin har man med näbbar och klor jobbat emot en fri handel och de har fortfarande en sk. "block exemption" från EU's konkurrens lagar. De har precis det som sladd beskriver ovan, nämligen skaffat sig ensamrätt på försäljning och service på sitt märke. Det förklarar till viss del den prisskillnad i nypris på bilar samt service på dem som man ser mellan olika länder. De kan helt enkelt ta ut de priser det landet "klarar av" pga att ingen kan konkurrera med dem.

När en stor Fransk dagligvaru handel köpte Koreanska bilar i hundratal i Korea och själv importerade dem till Frankrike blev det ett himla stå hej. De kunde nämligen sälja dem 30% under det priset som de av tillverkaren styrda återförsäljarna kunde. Det var tom så att dagligvarujätten sålde bilarna billigare till kund än vad återförsäljaren för märket köpte dem av tillverkaren.....

Nu kanske man inte direkt kan jämföra våra prylar med bilar men en viss liknelse finns det.
Om man kapar ett antal led så finns det pengar att göra. Och att dra alla nätbutiker över en kam känns väl lite väl magstarkt. Det finns både bra och dåliga. Se tex på några av de Tyska butikerna som faktiskt har bättre service och transport än vad man får från en lokal handlare dit man måste transportera prylarna själv om det kör ihop sig.

Det enda man kan konstatera är att en näthandel behöver volymer och inom vårt intresse område är det nog lite smalt att satsa på Sverige som huvudmarknad...

Vi är ju inte så många i detta avlånga land och tack och lov finns det inte så många av oss per kapita. Tänk bara hur det skulle ha varit...

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2002/12/02 :  21:17:17  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Originally posted by PAC


Se tex på några av de Tyska butikerna som faktiskt har bättre service och transport än vad man får från en lokal handlare dit man måste transportera prylarna själv om det kör ihop sig.



Blev lite nyfiken. Funkar det bra att handla med tyska internet butiker? Kan någon med erfarenhet ge exempel på någon bra tysk internetbutik?

PAC: Vad finns det inte så många av per capita?

Edited by - jos on 2002/12/02 21:19:24
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/12/02 :  21:44:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
OK, lite vagt jag ber om ursäkt.

Här kommer en uttolkad variant:
Vi, hifi-tokar som är villiga att betala grova summor i storleksordningan av små, medelstora och stora bilar för våra "Stereo anläggningar", är ju inte så många i detta avlånga land och tack och lov finns det inte så många av oss per kapita. Tänk bara hur det skulle ha varit...

Det var menat som en knorr på en långt inlägg, vad jag bedrog mig...

Ang. Tyska butiker har jag enbart erfarenhet av Beg och det har funkat fint. Om du söker i trådarna runt "handla utomlands" och "Vincent" på detta forum så är det åtminstone två medlemmar som har haft erfarenhet av garanti från nätbutiker i Tyskland. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka butiker det var.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/02 :  22:38:47  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by jos

quote:
Originally posted by PAC


Se tex på några av de Tyska butikerna som faktiskt har bättre service och transport än vad man får från en lokal handlare dit man måste transportera prylarna själv om det kör ihop sig.



Blev lite nyfiken. Funkar det bra att handla med tyska internet butiker? Kan någon med erfarenhet ge exempel på någon bra tysk internetbutik?

PAC: Vad finns det inte så många av per capita?




Jag köppte 2st Vincent 991+ och betalde i förskott !!!

Har sakerna nu =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2002/12/02 :  23:14:06  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

quote:
Originally posted by jos

quote:
Originally posted by PAC


Se tex på några av de Tyska butikerna som faktiskt har bättre service och transport än vad man får från en lokal handlare dit man måste transportera prylarna själv om det kör ihop sig.



Blev lite nyfiken. Funkar det bra att handla med tyska internet butiker? Kan någon med erfarenhet ge exempel på någon bra tysk internetbutik?

PAC: Vad finns det inte så många av per capita?




Jag köppte 2st Vincent 991+ och betalde i förskott !!!

Har sakerna nu =))

//jonas



Och var köpte du dem?
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/03 :  08:08:46  Show Profile Send n00b a Private Message
Det kan vi ta privat.....

Nog med reklam nu kanske

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/03 :  08:11:40  Show Profile Send n00b a Private Message
Äh.....

Lika bra att alla vet !!!

www.dieboxhifi.de och jag betalade i förskott =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/03 :  09:23:30  Show Profile Send svensson a Private Message
Om alla svenskar (något överdrivet) köper
alla sina varor till lägsta pris via internet
måste ju det vara jättebra för sverige som land!!!!

eller?


Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/12/03 :  09:50:30  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej Svensson,

Det skulle vara intressant att se dig utveckla ditt påstående...

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/03 :  10:10:07  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by svensson

Om alla svenskar (något överdrivet) köper
alla sina varor till lägsta pris via internet
måste ju det vara jättebra för sverige som land!!!!

eller?





Om du köper för dubbla priset i sverige så köper jag för halva i tyskland, så slipper vi bråka ??

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/03 :  10:12:25  Show Profile Send ekman a Private Message
solidariskt n00b =)
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/03 :  10:14:03  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

solidariskt n00b =)



Alltså vem är han den där "solidarisk" alla snackar om ????

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/03 :  10:16:14  Show Profile Send svensson a Private Message
Då är man en parasit, inget att bråka om, men så är det!

Det är ju inte så att man, när man handlar i sverige, bara
stöder ägaren av butiken om du trodde det.
Ägaren skapar jobb.
Ägaren och hans anställda förbrukar pengarna dom tjänar på
mat, bostad och konsumtion..... som ger arbete åt andra i sverige.
O S V..... men att ett samhälle fungerar så vet ju alla redan så
varför dra det här??

En skoj fråga, vad jobbar du själv med. (Så ska vi se hur vi kan
underminera ditt jobb)!


Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/03 :  10:22:58  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by svensson

Då är man en parasit, inget att bråka om, men så är det!

Det är ju inte så att man, när man handlar i sverige, bara
stöder ägaren av butiken om du trodde det.
Ägaren skapar jobb.
Ägaren och hans anställda förbrukar pengarna dom tjänar på
mat, bostad och konsumtion..... som ger arbete åt andra i sverige.
O S V..... men att ett samhälle fungerar så vet ju alla redan så
varför dra det här??

En skoj fråga, vad jobbar du själv med. (Så ska vi se hur vi kan
underminera ditt jobb)!





Jag är grafiker och nätverkare...

Och om vi inte är tillräckligt bra eller tar överpris så tappar vi jobbet !!! Så är det i dom flesta brancher

Om jag inte är helt fel på det så är det väll öppna gränser i EU ???

Var inte det därför vi gick med ???

Slår inte svenska företag sig in i andra länder i EU ???

Säljer svenska HiFibutiker bara till svenskar (i sverige) ???

Hur många företag sysslar inte med gränshandel imot tex Norge ???

Om man köper en nokiatelefon är man då osolidarisk ???

Jag betalar skatt (enligt mig påtok förmycket) och våran regering gick med i EU så då tycker jag nog att jag skall utnyttja min frihet att jobba/bo/köpa saker i vilket annat EUland jag vill.


//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2002/12/03 10:23:45
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/03 :  10:24:12  Show Profile Send ekman a Private Message
vissa tänker bara på sig själva
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/03 :  10:31:28  Show Profile Send n00b a Private Message
Klart.......

Jag påverkar det som jag kan och säljarna i sverige det dom kan. Om inte dom ger mig ett tillräckligt bra erbjudande så tar jag inte det och vänder mig till någon annan. Precis så fungerar väl alla affärer man skall göra ?? =))))

Det handlade just i det fallet om ca20k i skillnad mellan sverige och tyskland så jag tyckte inte det var någon tvekan =)))



//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/03 :  10:31:39  Show Profile Send svensson a Private Message
n00b: "våran regering gick med i EU" ???????????????
Vi lever i en demokrati, så det heter VI gick med i EU....

Ta gärna en kurs i nationalekonomi vet ja....

Och om du läser på om vad EU egentligen är så kommer du
att finna att företag som apparat inte på något sätt är
välkomna! Så det så!


Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/03 :  10:33:05  Show Profile Send ekman a Private Message
hur hade du reagerat om ett gäng polska bärplockare kom och gjorde ditt jobb istället för dig men tog hälften så mkt i timman?

förmodligen hade du inte blivit glad om din arbetsgivare hade valt dom istället =)
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/12/03 :  10:36:01  Show Profile Send svensson a Private Message
tur man inte är bärplockare.....

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/12/03 :  10:38:12  Show Profile Send n00b a Private Message
Så att företag som försöker sälja saker igenom att minimera den egna kostnaden är inte välkommna i EU då nödvändigtvis inte apparat.se men vi diskuterade väl iofs mitt köp i tyskland om jag inte mins fel ??

Jag vet inte hur apparat.se funkar. Men därimot så vet jag att dieboxhifi.de funkar kanon (vet inte om det är en affär eller vad dom är)

Jag är inte ekonom men jag tänker inte betala dubbla priset för en pryl bara för att vara solidarisk =)))

Kanske om jag varit tokrik och kunnat slänga 20k hur jag vill, men för mig är 20k ganska mycket stålar. Kanske du har en bra mycket högre lön än vad jag har efter som att du kan lägga 20k mer än det kostar i sitt "hemland" bara för att handla "solidariskt" =)))


//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000