HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gruppköp: optokopplare för volymkontroll
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2007/05/02 :  01:27:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
om firman eller någan annan firma

Brukar gå att finna om man anstränger sig att söka lite.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/02 :  08:57:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

Tänkte göra förfrågan på fredag så det är snabba ryck som gäller!
Beställ senast torsdag kväll alltså.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/02 :  10:39:52  Show Profile Send cittroman a Private Message
Ryssen:
Du kan göra som i originaltråden på DIY audio att man sätter 2 mångvarviga pottar på 1k så behöver man ej matcha.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/05/02 :  12:38:43  Show Profile Send time a Private Message
Seså, krångla inte, det blir ju så många att det borde bli fler stereopar per skalle än om vi skulle beställa var och en för sig.
Enkel sannolikhetslära.

Istället för att klaga på priset ska vi buga och tacka Bernt för att han gör sig besväret, det är som sagt ingen B-skådis-pott vi får när det hela är klart.

EN liten nackdel kan vara ingångsimpedansen för oss rörfrälsta men det går nog att lösa.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/02 :  13:03:26  Show Profile Send cittroman a Private Message
Precis, tror inte det blir några problem att få ihop ganska många matchade.

Men som sagt även omatchade kan användas.

quote:
EN liten nackdel kan vara ingångsimpedansen för oss rörfrälsta men det går nog att lösa

"Fniss"

Det har diskuterats buffertar också men han som startade tråden verkar ogilla dessa men den mest transparenta var en rör variant, "Nedrans"

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/05/02 :  13:09:39  Show Profile Send Bardis a Private Message
Kan man inte utnyttja trimpottarna för att göra en balanspot mellan kanalerna? Vips har man fått en funktion till och behöver bara beställa fyra optokopplare.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/05/02 :  13:44:43  Show Profile Send time a Private Message
Bardis, ingen dum idé, en balanskontroll som man normalt undviker pga en pot extra ! ytterligare ett plus...

En rörbuffert är ju enkel att realisera, som att byta klockor på en Citroen...
Jag ska fundera på ett förslag. Om man nu använder rör, vilket man gör (!) så kan man enkelt fixa en 5V från glödspänningen.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2007/05/02 :  14:58:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Är väl ingen klagat på priset!Jag räknade själv och kom fram till 17,40 inkl, moms med frakt och tull borde bli max 19:-/st.Därför undrar jag hur Bernt kommit fram till
quote:
De kostar ca 30 kr per styck att få hem.
Borde ju inte vara så jätte svårt att kunna får en redogörelse för det tycker man..
Vill man betala överpris för saker så gör det gärna,men min ekonomi tillåter inte sånt,och om Bernt sedan vill ha/får ersättning för matcthningen så är ju det en helt annan sak,än att salta inköpspriset.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/02 :  15:16:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Priset, jag tog i i överkant helt enkelt, baserat på vad Secanbj sade att han fått betala i slutändan.
Räkna med 30 kr, det räcker gott i kalkylen. Växeln tänkte jag skicka med i paketen.
Efter porto för att skicka till var och en givetvis. Så har jag tänkt hela tiden.

Passar inte detta Ryssen så kan han köpa sina egna j-a grejer! Salta räkningen - sickna
ideer, jag vill inte ha med dig i köpet om det ska vara sådär grinigt.

Är kassan skral är det bättre man köper bröd i stället, vi tvingar ingen.

Själv är jag mycket glad, för här spar jag tusentals kronor som jag blivit tvungen att
betala annars för samma kvalitet i det bygge som jag faktiskt håller på med precis nu!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2007/05/02 :  15:33:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Passar inte detta Ryssen så kan han köpa sina egna j-a grejer! Salta räkningen - sickna
ideer, jag vill inte ha med dig i köpet om det ska vara sådär grinigt.

Ojj,ojj,håller själv i gruppköp globalt,och har fått precis samma frågor.Jag redovisade snällt allt,annars haddde jag nog blivit jä..igt
dissad!Och jag avgör själv om jag köper bröd eller annat för mina pengar,tack!OT Ditt humör verkar inte vara att leka med..
Och,jo jag ska vara med...

Learning by burning..
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/05/02 :  15:38:40  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Jag säger TACK till Bernt som håller i detta. Som så mycket annat Bernt gör/har gjort för andra DIY'are.

Attityden i vissa inlägg här skulle få mig att droppa det hela..eller åtminstone vissa deltagare i gruppköpet..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/02 :  15:44:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Och,jo jag ska vara med...
Du får beställa genom nån annan då. Nu har jag tröttnat på dig.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8600 Posts

Posted - 2007/05/02 :  15:49:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tack ska du ha!

Learning by burning..
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2007/05/02 :  15:58:30  Show Profile Send Guru a Private Message
Äh...skaka tass, kramas lite och kör vidare med gruppköpet nu
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/02 :  16:17:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Gruppköpet fullföljs såklart men jag tar INTE skit. Aldrig i livet!
Jag vill heller inte ha tjat och problem om än det ena än det andra.
Tråden gäller ett gruppköp på grund av att det blir effektivare att
kunna matcha när man har en större mängd komponenter att välja ur.

Torsdag kväll gäller. Det står att de inte har så många i
lager men det kan de väl lösa tycker man. Vi får väl se.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/05/02 :  16:27:06  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Tycker priserna verkar helt rätt - till och med i underkant!

Har hållt i inköpen av delar till vår eoJeuds DAC och generellt gäller - Det tillkommer alltid någon kostnad som man inte tänkt på!

Grovt räknat: 2.45 x 7 = 17.15:-, 40-50$ i frakt => 45:-/person vid 7st beställare, räknat på 20st LDRer ((20x17.15 + 45)*1.25) /20 = 24,25/st + frakt i Sverige => 25,25:-/st.
Så även om Bernt behåller mellanskillnaden, så tar han 95:- för att beställa, matcha 20st LDRer, packa och sedan skicka dessa = snorbilligt tycker jag!

Har funderat på en sådan här ett bra tag, men har tyvärr redan beställt LDRer!

En fråga dock, - Vad är nackdelen med att göra matchningen med en pott till LEDen på den "starkaste" LDRen?
Pratar vi finlir eller...då de som gjort detta på DIT-Audio verkar få dem att tracka rätt bra!?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/05/02 :  17:41:59  Show Profile Send Bardis a Private Message
Tänkte beställa fyra optokopplare för att testa iden med balanskontroll.

Undrar om det funkar att bara sätta en stereopott där trimpottarna sitter?

Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2007/05/02 :  19:08:25  Show Profile Send ud a Private Message
20 st till mig

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2007/05/02 :  19:13:21  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
Bardis, här finns en massa info redan om sådan lösning
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=80194&highlight=lightspeed

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/05/02 :  21:22:29  Show Profile Send Bardis a Private Message
Tack! Får läsa noga.

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/05/02 :  23:27:41  Show Profile Send Bardis a Private Message
De där optokopplarna verkar inte vara helt linjära. Även om man kör enligt balanskontrollmetoden kan man få olika nivåer mellan kanalerna vid max o min volym.
Skall man få detta att stämma måste man beställa många. Fast det kanske inte är så farligt om man beställer ur SORTED serien?

Bernt om du skall linjäritets matcha alla optokopplare har du ett häst jobb till nyår. Eller har du någon smart datorgrunka som gör jobbet?

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2007/05/03 :  00:48:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message
http://www.rs-components.co.uk/ har för samma peng och då slipper vi tullavgifter om vi köper från usa.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/03 :  01:02:18  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tar 10st. Jag behöver faktiskt bara ha 2 matchade par så jag tycker att det borde gå att få ur 10st. Hoppas jag inte verkar onödigt snål nu

Jag undrar, precis som bardis, hur matchningen ska gå till? För ska du göra tre mätpunkter på varje så har du verkligen att göra till nyår. Det känns lite jobbigt att börda dig med det också.
Sen går det förvisso att sätta serienummer på varje och föra in i ett excelark och därifrån utgå. Men det blir många mätningar
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2007/05/03 :  07:01:52  Show Profile Send secanbj a Private Message
Det snackas mycket om matchning nu. Frågan är hur viktigt det är att göra det i flera punkter? Jag matchade mina i EN punkt och jag kan inte höra någon skillnad på olika volymer. Har ni matchat er högtalarelement? Där vet man ju att det kan vara stora skillnader mellan dessa. Har ni matchat de komponeneter som ingår i era filter, eller rättare sagt är de matchade för att ta bort skillnaderna efter matchningen mellan elementen i era högtalare? Har ni kollat om det är några skillnader i den utsignal som kommer ur eran förtärkare? Jag tror inte man skall överdramatisera hur man skall göra och i hur många punkter man skall göra det i. Jag gjorde det som sagt i en punkt, Bernt har denna volymkontroll hemma hos sig och har spelat i ett par dagar och jag tror inte heller han kan höra någon skillnad på hög och låg volym.

/Anders
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/05/03 :  07:48:37  Show Profile Send marran a Private Message
Jag tar också gärna 10 stycken, precis som Lovan behöver jag egentligen bara 2 matchade par

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000