Author |
Topic |
Ryssen
100.000-klubben
8600 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 01:27:37
|
quote: om firman eller någan annan firma
Brukar gå att finna om man anstränger sig att söka lite. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 08:57:38
|
Tänkte göra förfrågan på fredag så det är snabba ryck som gäller! Beställ senast torsdag kväll alltså. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 10:39:52
|
Ryssen: Du kan göra som i originaltråden på DIY audio att man sätter 2 mångvarviga pottar på 1k så behöver man ej matcha. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 12:38:43
|
Seså, krångla inte, det blir ju så många att det borde bli fler stereopar per skalle än om vi skulle beställa var och en för sig. Enkel sannolikhetslära. Istället för att klaga på priset ska vi buga och tacka Bernt för att han gör sig besväret, det är som sagt ingen B-skådis-pott vi får när det hela är klart.
EN liten nackdel kan vara ingångsimpedansen för oss rörfrälsta men det går nog att lösa. |
Lämnat forumet |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 13:03:26
|
Precis, tror inte det blir några problem att få ihop ganska många matchade.
Men som sagt även omatchade kan användas.
quote: EN liten nackdel kan vara ingångsimpedansen för oss rörfrälsta men det går nog att lösa
"Fniss"
Det har diskuterats buffertar också men han som startade tråden verkar ogilla dessa men den mest transparenta var en rör variant, "Nedrans"
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 13:09:39
|
Kan man inte utnyttja trimpottarna för att göra en balanspot mellan kanalerna? Vips har man fått en funktion till och behöver bara beställa fyra optokopplare. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 13:44:43
|
Bardis, ingen dum idé, en balanskontroll som man normalt undviker pga en pot extra ! ytterligare ett plus...
En rörbuffert är ju enkel att realisera, som att byta klockor på en Citroen... Jag ska fundera på ett förslag. Om man nu använder rör, vilket man gör (!) så kan man enkelt fixa en 5V från glödspänningen. |
Lämnat forumet |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8600 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 14:58:10
|
Är väl ingen klagat på priset!Jag räknade själv och kom fram till 17,40 inkl, moms med frakt och tull borde bli max 19:-/st.Därför undrar jag hur Bernt kommit fram till quote: De kostar ca 30 kr per styck att få hem.
Borde ju inte vara så jätte svårt att kunna får en redogörelse för det tycker man.. Vill man betala överpris för saker så gör det gärna,men min ekonomi tillåter inte sånt,och om Bernt sedan vill ha/får ersättning för matcthningen så är ju det en helt annan sak,än att salta inköpspriset. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 15:16:29
|
Priset, jag tog i i överkant helt enkelt, baserat på vad Secanbj sade att han fått betala i slutändan. Räkna med 30 kr, det räcker gott i kalkylen. Växeln tänkte jag skicka med i paketen. Efter porto för att skicka till var och en givetvis. Så har jag tänkt hela tiden.
Passar inte detta Ryssen så kan han köpa sina egna j-a grejer! Salta räkningen - sickna ideer, jag vill inte ha med dig i köpet om det ska vara sådär grinigt.
Är kassan skral är det bättre man köper bröd i stället, vi tvingar ingen.
Själv är jag mycket glad, för här spar jag tusentals kronor som jag blivit tvungen att betala annars för samma kvalitet i det bygge som jag faktiskt håller på med precis nu!!! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8600 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 15:33:56
|
quote: Passar inte detta Ryssen så kan han köpa sina egna j-a grejer! Salta räkningen - sickna ideer, jag vill inte ha med dig i köpet om det ska vara sådär grinigt.
Ojj,ojj,håller själv i gruppköp globalt,och har fått precis samma frågor.Jag redovisade snällt allt,annars haddde jag nog blivit jä..igt dissad!Och jag avgör själv om jag köper bröd eller annat för mina pengar,tack!OT Ditt humör verkar inte vara att leka med.. Och,jo jag ska vara med... |
|
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 15:38:40
|
Jag säger TACK till Bernt som håller i detta. Som så mycket annat Bernt gör/har gjort för andra DIY'are.
Attityden i vissa inlägg här skulle få mig att droppa det hela..eller åtminstone vissa deltagare i gruppköpet.. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 15:44:18
|
quote: Och,jo jag ska vara med...
Du får beställa genom nån annan då. Nu har jag tröttnat på dig. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8600 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 15:49:28
|
Tack ska du ha! |
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 15:58:30
|
Äh...skaka tass, kramas lite och kör vidare med gruppköpet nu |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 16:17:03
|
Gruppköpet fullföljs såklart men jag tar INTE skit. Aldrig i livet! Jag vill heller inte ha tjat och problem om än det ena än det andra. Tråden gäller ett gruppköp på grund av att det blir effektivare att kunna matcha när man har en större mängd komponenter att välja ur.
Torsdag kväll gäller. Det står att de inte har så många i lager men det kan de väl lösa tycker man. Vi får väl se. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 16:27:06
|
Tycker priserna verkar helt rätt - till och med i underkant!
Har hållt i inköpen av delar till vår eoJeuds DAC och generellt gäller - Det tillkommer alltid någon kostnad som man inte tänkt på!
Grovt räknat: 2.45 x 7 = 17.15:-, 40-50$ i frakt => 45:-/person vid 7st beställare, räknat på 20st LDRer ((20x17.15 + 45)*1.25) /20 = 24,25/st + frakt i Sverige => 25,25:-/st. Så även om Bernt behåller mellanskillnaden, så tar han 95:- för att beställa, matcha 20st LDRer, packa och sedan skicka dessa = snorbilligt tycker jag!
Har funderat på en sådan här ett bra tag, men har tyvärr redan beställt LDRer!
En fråga dock, - Vad är nackdelen med att göra matchningen med en pott till LEDen på den "starkaste" LDRen? Pratar vi finlir eller...då de som gjort detta på DIT-Audio verkar få dem att tracka rätt bra!?
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 17:41:59
|
Tänkte beställa fyra optokopplare för att testa iden med balanskontroll.
Undrar om det funkar att bara sätta en stereopott där trimpottarna sitter? |
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 19:08:25
|
20 st till mig |
torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010 |
|
|
BddB
Medlem i AÖ
231 Posts |
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 21:22:29
|
Tack! Får läsa noga. |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2007/05/02 : 23:27:41
|
De där optokopplarna verkar inte vara helt linjära. Även om man kör enligt balanskontrollmetoden kan man få olika nivåer mellan kanalerna vid max o min volym. Skall man få detta att stämma måste man beställa många. Fast det kanske inte är så farligt om man beställer ur SORTED serien?
Bernt om du skall linjäritets matcha alla optokopplare har du ett häst jobb till nyår. Eller har du någon smart datorgrunka som gör jobbet? |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2007/05/03 : 00:48:16
|
http://www.rs-components.co.uk/ har för samma peng och då slipper vi tullavgifter om vi köper från usa.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/05/03 : 01:02:18
|
Jag tar 10st. Jag behöver faktiskt bara ha 2 matchade par så jag tycker att det borde gå att få ur 10st. Hoppas jag inte verkar onödigt snål nu
Jag undrar, precis som bardis, hur matchningen ska gå till? För ska du göra tre mätpunkter på varje så har du verkligen att göra till nyår. Det känns lite jobbigt att börda dig med det också. Sen går det förvisso att sätta serienummer på varje och föra in i ett excelark och därifrån utgå. Men det blir många mätningar |
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2007/05/03 : 07:01:52
|
Det snackas mycket om matchning nu. Frågan är hur viktigt det är att göra det i flera punkter? Jag matchade mina i EN punkt och jag kan inte höra någon skillnad på olika volymer. Har ni matchat er högtalarelement? Där vet man ju att det kan vara stora skillnader mellan dessa. Har ni matchat de komponeneter som ingår i era filter, eller rättare sagt är de matchade för att ta bort skillnaderna efter matchningen mellan elementen i era högtalare? Har ni kollat om det är några skillnader i den utsignal som kommer ur eran förtärkare? Jag tror inte man skall överdramatisera hur man skall göra och i hur många punkter man skall göra det i. Jag gjorde det som sagt i en punkt, Bernt har denna volymkontroll hemma hos sig och har spelat i ett par dagar och jag tror inte heller han kan höra någon skillnad på hög och låg volym.
/Anders |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2007/05/03 : 07:48:37
|
Jag tar också gärna 10 stycken, precis som Lovan behöver jag egentligen bara 2 matchade par |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
Topic |
|