HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 MTM högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/23 :  16:59:04  Show Profile Send marens a Private Message
Det hjälper inte att hålla sig i sweetspot har jag märkt utan effektresponsen präglar ljudet var man än sitter, för du har väl inte en ekofri kammare hemma?

De flesta högtalare ger för mycket energi i områden 3-5kHz ca. så att det låter hårt/skarpt/färgat alternativt så har de dämpatd et området så att direktljudet blir fattigt på klang och detaljer. Enda rätta är att se till att spridningen får ett jämnt spektrum från början som jag ser det.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/23 :  17:00:40  Show Profile Send cittroman a Private Message
Spridning


Hej igen Asto!

Jag simulerar i WinIsd Pro.

quote:
Smacka ihop en billig testlåda i spån och testadig fram ang. rumstödet

Jag har inga 5" ännu.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/23 :  17:03:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Marens: Delar man brant blir ju output'n vid höga frekvenser (där det är destruktivt enligt dig själv ) undertryckt. On axis bör bli mer likt off axis vid 4'e ordningen jämfört med 1'a.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2007/04/23 :  17:05:21  Show Profile Send asto a Private Message
Jag trodde du menade Seas basarna
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/23 :  17:06:34  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det är väl just under delningen som fenomenet inträffar om jag fattat marens rätt?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/23 :  17:09:05  Show Profile Send marens a Private Message
EA: Nä, du får tänka lite mer på det där tror jag.

Brantare delning gör att skillnaden mellan området under delningen och området ovanför delningens spridningsmönster och energioutput blir som störst. Då får du maximalt med svacka i effektresponsen under delningen.

Det är bla därför som det blir så fint med specialfallet 1:a orningens filter och MTM. Spridningen smittar av sig uppåt och neråt i frekvens iom den stora överlappningen. Ju mer den ena registret är dämpat i förhållande till det andra desto mindre får det att säga till om så övergången mellan dem blir jämn.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/23 :  17:12:52  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Jag trodde du menade Seas basarna


Snurrigt med 2 olika diskutioner i samma tråd

Man kan göra en 60 eller 70L testlåda i spån (som alla mina andra lådor)

Och sedan labba med volym och avstämning.

Min första tanke var en inte så djupt avstämd låda med rak kurva men med rumsstödet kan det väl bli lite mer (oönskad) nivå innan kurvan faller?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/23 :  17:13:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja men för låga frekvenser, relativt CC måttet, är det ju inte destruktivt. Ett extremfall är ju t.ex. ett CC mått på 10 cm och en delningsfrekvens på 100 Hz. Inte mkt kammfiltereffekt där, väl?

Om vi delar högre upp kommer MM-elementen att mer och mer få kammfitlereffekter.

Skall se om jag kan räkna lite till på detta. Kanske bara håller i teorin, å knappt ens där?!?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/23 :  17:16:59  Show Profile Send marens a Private Message
Ja, så är det naturligtvis. Om våglängden är så pass lång i förhållande till avståndet mellan elementen så att elementen i stort sett spelar i fas i alla riktningar så får man ju inte svackan. Nu kanske jag har läst lite slarvigt, vart var det tänkt att du skulle dela och vilket avstånd har elementen, cittroman?
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/23 :  17:20:50  Show Profile Send cittroman a Private Message
cc hamnar på ca 130mm och delning 3-3500Hz

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/23 :  19:31:41  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag håller med EA. Låg och brant delning fungerar bra. En gång i tiden pratade man om att bara udda ordningens filter skulle duga också, men även vår käre Joe körde med branta filter till slut..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/23 :  19:33:24  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Många förespråkar MMT över MTM ... och det finns ju poänger med det med..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/23 :  19:37:11  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Jag håller med EA. Låg och brant delning fungerar bra


Vad innebär låg delning?

Min tanke var att köra det känsligaste registret i ett element.(2 i detta fall.)

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/04/23 :  19:39:48  Show Profile Send ohmega a Private Message
cittroman: öhmm...c-c-mått =130 mm?...det är väl omöjligt att få till om man använder sig av 2 st 5-tummare med ett element emellan?

Eller är det c-c mått för "mellanregister-diskant" som avses?...*kli-kli-kli*

Kaffekoppen : Vem är joe?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/23 :  19:47:50  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
cittroman: öhmm...c-c-mått =130 mm?...det är väl omöjligt att få till om man använder sig av 2 st 5-tummare med ett element emellan?

Eller är det c-c mått för "mellanregister-diskant" som avses?...*kli-kli-kli*


Jag tog för givet att det var avståndet diskant-mellanreg.
Det borde vara så tycker jag men hmmm.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/04/23 :  19:54:14  Show Profile Send marens a Private Message
Låg delning är så pass låg att du inte får interferens mellan elementen tycker jag. Tex om du skulle dela dina 8":are vid 300Hz.

quote:
cc hamnar på ca 130mm och delning 3-3500Hz
Det är för hög delning. Du får en ordentlig höjning i energi ovanför delningen.

Varför det skulle bli bättre med brant delning ser jag fortfarande inga belägg för. Jag ser bara att det förstärker nackdelarna med MTM med brant delning. Det har ju andra fördelar, jag använder själv branta filter tex en typ av filter som ger ca 48dB/oktav initialt, men inget som förbättrar något när det gäller MTM.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/23 :  20:10:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
CC måttet är mellan mellanregistrena.

Marens, vet inte hur jag skall förklara mig riktigt. Kan mycket väl vara så att jag har fel men intuitivt tycker jag att det borde bli så. Om man delar så långt ner i frekvens att man bara "precis" får problem ovanför delningen blir ju problemen mindre med högre branthet på delningen. Asch...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/23 :  20:10:58  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Det är för hög delning.


Då tappar man iden med de känsliga registren i ett element.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/23 :  22:15:28  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ohmega,

Joe är killen som mer eller mindre är känd just för MTM, Joe Dáppolito

Jag har inte gjort MTM med större element än 6,5" och den delningen var faktiskt 18db@1800hz har jag för mig..
Med 5" delade jag vid 24db@2Khz...skulle kunnat vara tvärtom :)

Delar man inom 1,5 våglängder vid delningsfrekvensen blir det inte så stora problem.

Jag hade ursprungligen ett löptid och fasjusterat första ordningens filter som på pappret skulle vara perfekt, men de 27 (!) komponenterna i filtret gjorde inte ett bra jobb för öronen. Det blev ett fjärde ordningens filter istället, akustiskt vill säga

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/23 :  22:18:09  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Citromannen,

Det är få högtalare större än 4" som kan delas så högt i MTM konfig, och knappt de..

Delning lägre ner i frekvens kan på pappret se mindre bra ut, men funkar bättre än man tror. De flesta högtalare delar mellan 1700-3000hz..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/23 :  23:06:31  Show Profile Send cittroman a Private Message
Tittade lite på seas egna kit och dom har lagt sig på 2200 och 2500hz.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/24 :  09:05:39  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
När det handlar om högtalare handlar det som oftast om kompromisser...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/24 :  09:13:02  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
När det handlar om högtalare handlar det som oftast om kompromisser


Jag som tänkte bygga den perfekta.

Man får testa olika delningar helt enkelt om det blir MTM

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/24 :  09:29:01  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag har mkt att lära om detta.

Baffeltegskompensation kanske också behövs, jag har kikat lite på denna sida eftersom han har en aktiv stegkompensation också.

Låter det rimligt det som står?
http://www.t-linespeakers.org/tech/bafflestep/intro-bds.html

Nätet är en guldgruva men man måste sålla rejält ibland.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2007/04/24 :  10:44:16  Show Profile Send asto a Private Message
Cittroman...

din bild drån X-dir ang. spridning.
Som jag har förstått det hela handlar detta om den vertikala spridningen om elementen monteras lodrätt. Och om man utgår ifrån att mellanreg och diskant spelar i fas så borde Phaselag(degrees) stå på 0 och inte 90 som i ditt exempel. Då ser man huvudlooben rakt mot lyssnaren samt de andra loobernas vinkel mot tak och golvreflex vid delningsfrekvens kontra elementavstånd.

Kan någon kunnig bekräfta om jag är ute och cyklar
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000