HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köp av CD-spelare (råd önskas)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2007/04/19 :  20:40:30  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Hej

Jag är på gång att snart köpa en CD-spelare. Fram till idag har jag använt en Denon DVD-3800 som både DVD och CD, men nu börjar DVD-spelaren att "sjunga" på sista versen och min plan är, för tillfället, att köpa en enklare DVD (typ Denon DVD-1930) i väntan på att Blu-Ray/HD-DVD kriget förhoppningsvis ger en tydlig utgång. (Endera av dem, båda eller ingen av dem).

Samtidigt planerar jag att köpa en CD-spelare i mellanprisklass. Jag har satt en gräns på 11000 (Baserat på vilka spelare jag hittills hittat). Några av de CD-spelare jag för tillfället har med på listan över potentiellt intressanta objekt är följande:

* Atoll CD-100
* Arcam CD192
* Audiolab 8000CD
* Cambridge 840C
* E-sound CD E-5
* Hegel CDP-2A (begagnad)
* Micromega CD132 SE
* Quad CD-P II
* Primare CD-21
* Rega Apollo/Jupiter 2000
* Roksan Kandy MkIII

För tillfället tror jag inte att en separat DAC, t.ex. Benchmark, är av intresse då jag saknar en bra transport och inte tror att en enkel DVD är det bästa valet.

Jag tar dock gärna emot kommentarer kring de spelare jag listat, och tar oerhört gärna emot förslag på andra CD-spelare (med pris <=11000, eller åtminstone <=12000) som jag borde kolla upp.

Ps! Har en Thor mk1 som förstärkare och tills vidare används Swans Diva 5.1 som fronthögtalare (vilka är ganska "ljusa").

Mvh
Ronny

edit: Tillägg till listan

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2007/04/22 21:07:36

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2007/04/19 :  20:43:11  Show Profile Send bruce a Private Message
Glöm inte Rega Apollo!!!
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2007/04/19 :  20:57:57  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tack för tipset bruce. Har du någon känsla för hur Apollo står sig mot Rega Jupiter 2000?

Mvh
Ronny

Edited by - Dr_drövel on 2007/04/19 21:33:28
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2007/04/19 :  21:40:48  Show Profile Send n0p a Private Message
esound kanske ska finnas med på listan? http://www.akkelisaudio.com/esound.htm

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/04/19 :  21:42:50  Show Profile Send ninja a Private Message
Jag har Thor MK1 som spellar med Esound CD-E5!

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2007/04/19 :  21:55:16  Show Profile Send bruce a Private Message
Hej, har själv inte jämfört sida vid sida. Men tycker att Apollo är en fruktansvärt bra spelare i prisklassen. Skulle säkert har lite svårt att märke någon märkvärdig skillnad mellan Jupiter och Apollo.
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2007/04/19 :  22:32:10  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Lägger till Rega Apollo och E-sound CD E-5 till listan

/Ronny

Go to Top of Page

PelleC
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/04/19 :  22:42:46  Show Profile Send PelleC a Private Message
Hej Ronny!

Jag har nyligen genomfört en rejäl jämförelse mellan min Arcam CD73T (7kkr) och Primare CD21 (11kkr) vilken har fått lysande recensioner. Vi var tre personer som lyssnade, både öppet och någon form av blindtest. De spelade mycket jämt men Primaren var till slut snäppet bättre. Öppnare ljud, lite mer detaljerat, något varmare. Men på viss musik hörde vi absolut ingen skillnad så det är hårfint.

Skulle jag köpa ny spelare skulle jag välja Primare framför min CD73:a, men när jag skall uppgradera från min Arcam måste jag köpa något ännu bätre an CD21 för att det skall vara värt mellanskillnaden.

Han som äger Primaren valde den framför Marantz 7001KI, också en bra spelare i klassen.

Kringutrustning vid testen: Förstärkare Arcam FMJ A22, högtalare: Dynaudio A72, Royd R1, INO pIP. Kablage: Nordost Flatline/Red Wind

Har inte hört någon annan av de spelare du nämner men hoppas deta kan bidra som input i ditt sökande. Primare CD21 är bra, kan jag rekommendera, men vill du komma undan billigare är en CD73:a nästan lika bra för bara 7kkr. Som vanligt finns inga enkla sanningar i dessa frågor...förmodligen blir du inte besviken på någon spelare i denna prisklass, så välj en du tycker om, och som är snygg ihop med din Thor!!! ;)

MVH//

TD166mkII/T61/FMJ CD23 ==> FMJ A22 ==> Audience 72 + Kappa Sub
Njutånger är inte en plats - det är ett tillstånd!
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/04/20 :  09:42:27  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Hej där

en thor sa du, då är en balanserad spelare att föredra tror jag,
skulle den vara begagnad eller var nytt ett krav

Varför inte då kanske Esounds specialmodell?
de är väl lite lugnare i ljudet och kankse passar till thor1 ?

annars kanske en begagnad primare, eller kankse en thule 150B?

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/04/20 :  10:00:36  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hegel CDP2A är balanserad och väldigt prisvärd.

Skulle även vilja rekommendera en provlyssning av Bluenote Koala TUBE som också är balanserad. Den slog ut Hegeln i finalen när jag köpte CD-spelare i höstas.

Koala TUBE ryms emellertid inte inom din budget - listpris 18500kr. Vilket i och för sig inte heller Hegeln gör med sitt listpris på cirka 14000kr.

mvh/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/04/20 10:22:50
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2007/04/20 :  10:28:45  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tack för kommentarerna. Jo, jag har nog börjat fundera på om jag inte borde köpa en balanserad CD-spelare pga av min Thor.

Det är inte något krav att CD-spelaren är ny. Faktum är att jag tog med Hegeln pga att jag sett en säljas för < 11kkr.

En ny Koala Tube kostar definitivt mer än jag är beredd att betala, och jag antar att det inte finns så många på begagnatmarknaden?!

Mvh
Ronny

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/04/20 :  10:39:27  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Dr_drövel - finner du en Hegel CDP2A för 11 papp är det definitivt något du ska lyssna ordentligt på innan du bestämmer dig för något annat. Det gjorde jag!

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/20 :  10:42:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har du tur kanske du kan hitta en begagnad Primare CD31 för de pengarna. Mycket bra spelare. 19.000 nypris.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/04/20 :  11:20:58  Show Profile Send forken a Private Message
Senast jag letade spelare så hade jag ett pristak på 100,000:-, Rega Apollo var den enda billiga spelaren som jag tyckte funkade bra i mitt system. Har lyssnat på alla spelare på din lista utom Kandy MkIII.
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2007/04/20 :  14:21:35  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Måste nämna Shanling CD300 en MYCKET komplett spelare i mina öron...
Rör o fullt balanserad..kan både köpas i Sverige och importera själv....

Har tidigare ägt en Primare CD21 och den är inte kvar...för grå
i mitt tycke....

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2007/04/20 :  16:02:40  Show Profile Send ThinMan a Private Message
Kan bara instämma med LedZepp. Shanling CD300 är ruskigt bra, kostar dock en smula över din budget (15000?) om man inte importerar själv från Kina.

Bop til you drop
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/20 :  18:50:09  Show Profile Send mayro a Private Message

Beg Dropplet om du får se en sådan vore mitt val....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2007/04/20 :  20:25:20  Show Profile Send MikaF a Private Message
Atoll CD-100

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/04/21 :  00:02:49  Show Profile Send Zombie a Private Message
Har en Quad 99 CDP, mycket nöjd...II är tydligen ännu bättre

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/04/22 :  11:48:36  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Dr_drövel, har du köpt nån CD ännu? är lite nyfiken på vad du valde, jag var väldigt inne på Rega, Quad och Hegel när jag skulle köpa ny CD.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2007/04/22 :  21:06:41  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tack för alla kommentarer som dykt upp sedan mitt senaste inlägg. Har vairt borta över helgen så jag har inte kunnat svara. Har lagt till Atoll CD-100 till listan. Lägger till Droplet och Shanling-spelaren på min egna kom ihåg lista. (Pga priset läggs de inte in i listan i denna tråd).

Jag har inte köpt någon CD än. Planen är att inhandla en DVD i början av nästa vecka. Därefter ska jag testa lite olika cd-spelare. Dessvärre finns inte så många intressanta cd-spelare i Linköping (Cambridge känns som den hetaste av dessa).

Mvh
Ronny

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/04/22 :  22:55:48  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Det finns en begagnad Roksan Caspian cd på Hifimagasinet.com.

Den låter bra......

Jag har en M sEries och är MER än nöjd

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/04/22 :  23:05:13  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
det finns en Quad spelare på Hifimagasinet också...

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/04/23 :  08:19:34  Show Profile Send diffen a Private Message
...Rotel RCD 1072 8890:-

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2007/04/23 :  11:05:17  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Jahaja! Upgraderingssugen igen...

Om du börjar med att skaffa en DVD-spelare så kan vi ju testa med att koppla in min Benchmark DAC-1 och se hur det funkar.

Jag misstänker att du får svårt att hitta en CD-spelare för under 11000 som slår en bra DAC för samma pris om du redan har ett ok drivverk. (men som har nämnts i andra trådar, källan är viktig för DACar, även för Benchmark!)

Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2007/04/24 :  08:11:42  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tjenare (tom)bom

Ja, vi kanske skulle ta hem din Benchmark till mig då jag skaffat min nya DVD-spelare. Eventuellt kanske jag kan ordna så att jag samtidigt lånar hem någon bra CD-spelare så att vi kan jämföra en (förhoppningsvis) bra CD-spelare med din Benchmark DAC.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000