Author |
Topic |
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 20:56:48
|
Jag undrar om någon tillverkare har skapat en förstärkare som tillvaratar små rörförstärkares fördelar med effektstark transistor-dito? Jag har hört begrepp som "first watt" som kanske (enligt många tror jag)bäst återges med en lågeffekt-rörförstärkare, för att fånga mikrodynamik, t.ex. "svärta" Om det ställer krav på högtalare, kanske ska det helst vara horn, så behöver det lösas på något sätt. Sedan kunde ju en effektstark (relativt)transistorstärkare stå för makrodynamiken. Kanske ett riktigt tungt klass D (sparar både ström och utrymme)steg kunde driva djupbasen. Det finns säkert en massa invändningar mot hela idèn, men ligger det nåt vettigt i resonemanget? Edit; Jag har förmodligen inte tänkt igenom det här tillräckligt, en sak som blir problematisk är väl när rörstärkaren ska "kopplas ur" och när dom andra stegen ska "kopplas in". En fråga jag har är, mikrodynamiken, finns den i hela frekvensregistret, från bas till diskant? |
rolnor |
Edited by - rolnor on 2007/04/23 22:23:29 |
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2007/04/23 : 22:40:25
|
quote: En fråga jag har är, mikrodynamiken, finns den i hela frekvensregistret, från bas till diskant?
Ja, faktiskt - i alla fall enligt min uppfattning.
När jag skaffade Nordost-kablage i min anläggning hördes mkt mer detaljer ("mikrodynamik") i diskanten och mellanregistret (cymbaler och sång) som förväntat... Lite oväntat var dock att mkt mer tydlighet och detaljer dök upp även i basen...
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
Edited by - ulfsan on 2007/04/23 22:41:25 |
|
|
|
Topic |
|
|
|