HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Benchmark DAC1 frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2007/04/17 :  06:07:12  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Hejsan!

Jag har varit nyfiken på att prova denna lilla fina aparat en tid. Först var tanken att andvända den bara som DAC, men eftersom jag inte har nått försteg så slog det mig... varför inte testa den som försteg med?

Min tanke är att koppla balanserat till slutsteget, balanserat till min S.A.T CDfix, som får agera drive. Sen är tanken att skaffa en såndär klämbox. Vad jag kan se så finns ingen RCA in på den? Går det att andvända nån av dom andra ingångarna?

Sen lite allmänt, Vad tycker ni som har den eller hört den?
Hur funkar den som försteg?
Hur står sig DAC:en i konkuransen?
Finns det alternativ i samma pris/prestanda?

Mycket frågor Hoppas få svar på några iaf.

/Dan

EDIT: stavfel



Edited by - Anti-mono on 2007/04/17 06:50:02

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/04/17 :  07:52:38  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
XLR-RCA borde väll gå bra. Om du inte hittar att köpa kan säkert någon hjälpa dig att löda själv om du inte själv kan detta.
Jag har hört den, men har inga åsikter.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/04/17 :  08:25:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Den har en BNC-kontakt i stället för RCA, men det följer med en adapter för RCA-kontakt.
LAVRY DA10 är kanske ett bättre köp. Lite billigare t.o.m.
http://studioforums.com/eve/forums/a/tpc/f/694106689/m/6611090261/p/2
Den testades även i Bild och ljud hemma där den ansågs lite bättre än Benchmark.
Den har lite bättre upplösning och ett varmare ljud.
Benchmark DAC1 har hängt med i 5 års tid nu. Lavry har en modernare DA-omvandlare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2007/04/17 08:25:33
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/04/17 :  08:27:25  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Kommer en ny DAC-1 med USB kontakt också. Skall tydligen vara lite bättre.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/17 :  10:13:36  Show Profile Send ljud a Private Message
Jag har använt den som försteg ett kort tid, tyckte det funkade fint! Däremot så har man ju då ingen fjärr. Sen tycker jag att DAC1 är bland det snyggaste jag har sett. Sen finns PS Audio Digital link III, som också ska va bra.

När jag läste om olika DACs, så tycker jag det verkar vara otroligt mycket hype runt dessa, så fort det dykt upp nåt nytt så är den, den absolut bästa med varmare klang, bättre upplösning osv..Jag tror att om hör man stora skillnader på olika DAC i 10000 kr klassen så är det nåt som är fel, dvs nån färgar ljudet mycket (det kan iof var snyggt).

Däremot tycker jag mig höra skillnder på två olika transporter: Marantz 5001 och SB3 där Marantzen låter en aning "trasig" i framförallt diskantområdet medans Sb3 låter lite "lenare" med bättre utskiljning av olika ljud. Så jag ställer mig också tveksam till att DAC1 skulle vara immun mot jitter.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/04/17 :  12:34:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det handlar alltid om väldigt små skillnader. Det skriver man i recensionerna också.
Däremot så hör jag stor skillnad mellan min Benchmark och äldre dacar.
Hypat tycker jag inte att det är.
Exempelvis så har jag jämfört Benchmark med Audionet ART V2. Det var väldigt svårt att höra skillnad, Audionet föredrogs kanske för en aning varmare klang, men jag hörde ingen skillnad på upplösning.
Det får man säga är bra för en DAC som kostar 12000:-. Mina äldre dacar hänger inte alls med här.

Jag upplever också skillnader beroende på vad jag kopplar in så jag håller med om att den inte kan vara immun mot jitter.
Det var faktiskt en besvikelse och och det är tveksamt om Benchmark är bättre än någon annan modern dac i detta avseende.
När jag jämförde med Audionet så använde jag den spelaren som transport. Jag använde också en jittermumsare och påkostade digitalkablar och det var först då som ljudet var jämförbart.
En bra transport och bra digitalkablar är alltså fortfarande nödvändiga.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/17 :  15:13:16  Show Profile Send ljud a Private Message
Björn-Ola: Ang. digitalkablar, den här övergången från bnc till rca, är det nån ide att skaffa bättre kablar? Jag kör en Supra samt använder Benchmarks medföljande övergång.

Och när det kommer till "hypen" så kan jag tillägga att jag EJ har jämfört med några andra DACar, det var bara ett intryck jag fick i mitt läsande om dessa.
Go to Top of Page

meshuggener
Member

74 Posts

Posted - 2007/04/17 :  15:31:29  Show Profile Send meshuggener a Private Message
Det finns betydligt bättre dac för pengarna i mina öron. Den kunde spela mera öppet, mera detaljer, mera liv.
Citypulse 7.2 är öppen mera detaljer mera liv. allt det som dac-1 saknar, finns att köpa beggad idag för 2500kr på hifimagasinet. Mera prisvärt en så blir det tagligen inte

Kasta den medföljande nätkabeln och köp en bättre, detta gör verkligen stor skillnad och prisvärd skillnad, om du är kabelskeptiker så kan du säker låna lite kablar från någon snäll hifiaffär och se om du hör någon skillnad

Kör en bra transport ljudet blir betydligt bättre, märks främst i det övre registret, med mörkare bakgrund, har själv testat allt från 400kr till 10.000kr och den dyraste var bäst. En stabil gammal dvd typ denon 2900 8kg fläsk för 2-3000kr väldigt prisvärt, Det digital utgångsteget är av väldigt bra kvalité på denna. och man får pengar över till annat, tex kablar.


coaxialt blir varmare och mindre "stickigt" och har man en dac som ska låta åt LP ska det väl vara varmt och mjukt fast med alla detaljer? kvaliten på kabeln spelar stor roll kör själv med TARA LABS THE ONE och den är verkligen bra.

Vill man ha lite kallare ljud kan med fördel andvända optisk
Detta är i mina öron och min personliga uppfattning...kom ihåg det:)
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/17 :  15:42:00  Show Profile Send ljud a Private Message
Ja, jag kan tänka mig att det finns mer prisvärda alt. till DAC1. Men den är snyggast och det är ju det viktigaste

Edited by - ljud on 2007/04/17 15:49:21
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/04/17 :  17:17:24  Show Profile Send FBK a Private Message
Vissa skillnader hur olika personer kan uppleva en produkt (Citypulse 7.2)smaken är visst som baken och rejält denna gång!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58842&whichpage=2
Sedan angående Dac1an så skulle jag inte rekomendera den om man inte är ute efter sk. ultra neutralt ljud som den anses ha. Finns ju en hel del alternativ idag som skulle vara intressant att lyssna på, och det vore en dröm att få lyssna på alla de Dacar som det har pratas om senaste tiden samtidigt som bla. Aqvox,Benchmarc,C.E.C,Stello,PS Audio och Lavry och få utröna vilka som är bäst. En ägare av varje är välkommen hem till mig för mega Dac test

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/04/17 :  17:34:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Men den är snyggast och det är ju det viktigaste

Dessutom kan man använda den blåa lysdioden som läslampa.
Mycket praktiskt.
Myspysbelysning och stearinljus är överreklamerat tycker jag.

Visst skulle det vara kul att få chansen att testa olika dacar hemma.
Ofta handlar det ju om att få till den där synergieffekten.

Det är alltid så att det säkert finns en produkt där ute någonstans som passar bättre. Men man får göra sina val här i livet och jag chansade på Benchmarken och den har defenitivt inte gjort bort sig i min anläggning.
Lyssnar man däremot bara på rockmusik så kan det finnas andra alternativ med mer riv i sig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2007/04/17 :  17:56:44  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Ojsan! här har det skrivits

Det verkar finnas endel alternativ minnsan, och möjligheten att prova alla DAC:ar är inte lätt.

Läser man Björn-Olas länk Angående LAVRY DA-10 så fanns ju där en snubbe som föredrog DAC1 före DA-10:an på sidan 3. Så det är väll fråga om smak i vanlig ordnig.

Sen blir man lite skraj för Citypulse 7.2 när man läser Lech komentarer om den i "DAC under 10000" tråden. Lech och meshuggener verkar ha precis motsatt uppfattning hur den låter

Sen har vi ju Ljuds positiva komentarer om DAC1:an, Håller med om att den är snyggast

Har jag sumerat rätt så är DAC1:an en neutral förmedlare som inte lägger till eller drar ifrån. Medans LAVRY DA-10 är varmare med större, bredare ljudbild. Och Citypulse 7.2 är allt från livlig till sömnpiller Inte lätt detta!

En sak som slog mig när läser i tråden är att man missar fjärrisen!
Men tanken är ju att jag ska skaffa ett försteg i framtiden, och DAC:en får duga som försteg så länge.

Är det nån som provat nya BM DAC1 med USB:n?
Är den förbättrad på nån annan punkt än just USB?

Såja! Ge mig mer input!


Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2007/04/17 :  18:27:43  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Jag kommer förhoppningsvis inom 1 månad testa en Zhaolu 2.5 mot BM Dac1. Kan skriva några rader när det blir aktuellt.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

meshuggener
Member

74 Posts

Posted - 2007/04/17 :  21:38:51  Show Profile Send meshuggener a Private Message
Ville bara säga att att citypulsen kan vara ljus och stickig men det finns massor av detaljer som inte tex benchmark levererar, sitter man med dålig kvalite på kablar så kan jag hålla med om detta, Jag skrev min bedömning med mina kablar då låter det låter väldigt bra tar man ett lakan och lägger på högtalaren så har man benchmarken(lite överdrivet)...enligt mig:) lycka till
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/04/18 :  08:05:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag hade kopplat min Airport Express direkt till Benchmarken. Eftersom den skall vara immun mot jitter så borde det inte ha någon betydelse.
Men det lät inte särskilt trevligt. Ljust, kallt, ansträngt och luddigt.
Igår kopplade jag in en jittermumsare mellan Airporten och dacen och då hände det saker. Ljudet blev klasser bättre, renare, mjukare och fylligare. Det är som jag konstaterat tidigare att det bara är tomt skryt att Benchmark DAC1 skulle vara immun mot jitter.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2007/04/18 08:19:30
Go to Top of Page

meshuggener
Member

74 Posts

Posted - 2007/04/19 :  09:30:28  Show Profile Send meshuggener a Private Message
Anti-mono, jag hade turen att få låna hem en altmann attraction dac av en snäll hifi själ i stockholm har letat länge efter denna dac i sverige utan resultat men till slut hittade jag den:)Så nu har jag den på lån i max 2 veckor

Du är välkommen och lyssna på den hos mig om du vill om du är intresserad av en bra dac alltså:)

och jag måste säga att den var trevlig, tycker du ska lyssna på den innan du köper din dac:)Tyst och svart bakrund, varm och skön ljud med bra dynamik luftigt ljud, större ljudbild. har lyssnat max en timme, men det var mina först intryck.

listrar in lite läsning:

And now for something completely different; and yes, I did leave the best for last! What you see is far from the typical DAC in a box. In fact, there is no box. All components fit neatly onto a small surface-mount circuit board, which is affixed to a piece of spruce that has been treated for vibration control. The Attraction DAC is designed to be powered by a single 12V automotive battery. It is part of AMM#8217;s BYOB line #8211; that is, Bring Your Own Battery. AMM recommends the Optima Redtop spill-proof lead-acid battery, which is what I use (model 34). You will also need a battery charger, but with a current draw of only 200 mA, there#8217;s a reserve of well over 200 hours of enjoyable listening before re-charging is required. And battery status is monitored by a blue LED; when it starts dimming it is your cue to start a re-charge cycle. Every Attraction DAC comes complete with a gold-plate battery cable and a five years limited warranty.

While the idea of battery power is not new, it is particularly relevant in the case of a DAC. For example, power supply voltage fluctuations induce jitter at the input of an R2R type converter chip, since the reference voltage controls the firing of the switches at the input to the resistor ladder. This is clearly a situation where the purest power supply is needed, and the idea of decoupling it completely from the AC mains represents the right call. No need for power transformers, rectifiers, filters, and regulators with all of their attendant noise. Battery supplies neatly cut through all of issues raised by AC supplies.

An all-sample rate option is available that allows the DAC to negotiate sample rates from CD (44.1kHz), DAT (48kHz),a and DVD-A (88.2, 96, 176.4 and 192kHz). A couple of toggle switches are used to select the actual sample rate. The Attraction DAC is said to be the world's only digital playback machine with static non-oversampling DA conversion up to 192 kHz. Needless to say, the receiver-chip used (Altmann R16) is not a garden-variety off the shelf design. Altmann explains that he had to use a custom design realized with a Xilinx programmable logic chip, as no "useful" receiver chip for 192kHz is available from either Crystal (Cirrus) or from AKM Semiconductor. The digital input signals are recovered with extremely low jitter as they are generated by custom (Golledge, UK) voltage-controlled crystal-oscillators (VCXOs) and employ AMM#8217;s proprietary UPCI (Ultra Precision Clock Injection) technology.

Yet another DAC option is Altmann#8217;s Jitter Scrambling Decorrelator (JISCO), which may be switched in or out. The JISCO is also available as a stand-alone device that is said to improve sound quality even with the cheapest CD or DVD-A player transports. The goal of the JISCO is to reduce jitter at the input to the DAC chip by manipulating jitter before the digital data stream is processed by an off-the shelf-receiver chip (e.g., one of the ubiquitous Crystal chips). It accomplishes that paradoxically by actually increasing jitter at its output. After getting through the scrambling algorithms, jitter below 10kHz is shifted to a frequency range of several MHz where the receiver chip#8217;s internal clock extraction PLL is most effective in reducing jitter. According to Charles Altmann, jitter attenuation of the CS8414 is quite good at 1MHz and above, but poor below 10kHz where much jitter is produced in CD playback. So when all is said and done, the actual jitter at the DAC chips is lowered and uncorrelated with the signal.

The DAC chip used is our old friend, the Philips TDA1543. Altmann is also a firm believer in the Burr-Brown OPA134 operational amplifier because "I am good at getting the best sound out of them. There are many other op amps available, also much more expensive ones, but the ones I have tried out just don't have that "134-sound". A total of five of these devices are used per channel: one for current to voltage conversion and four as an output buffer. The OPA134 has been around for a while and according to Burr-Brown features a true FET input stage and increased headroom to provide superior sound quality and speed for audio applications. Note that the Attraction DAC does not invert signal polarity.

For the record, my review sample was configured as follows: the Attraction DAC (base price of ¤750) with the all-sample rate option (¤250), and the JISCO option (¤250) for a total cost of ¤1250. Prices and options are spelled out at www.mother-of-tone.com.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/19 :  10:30:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag körde DAC-1'an direkt ner i mitt Krellsteg. Det gav ett bra ljud med en tendens av strikthet, korrekthet, torrhet, klarhet som man kan tycka om eller inte.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/19 :  10:52:37  Show Profile Send huzze a Private Message
EngelholmAudio:
quote:
strikthet, korrekthet, torrhet, klarhet
Är inte vissa av egenskaperna ovan också typiskt Krell = Matchningsproblem?
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2007/04/19 :  11:20:44  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
meshuggener:
quote:
Anti-mono, jag hade turen att få låna hem en altmann attraction dac av en snäll hifi själ i stockholm har letat länge efter denna dac i sverige utan resultat men till slut hittade jag den:)Så nu har jag den på lån i max 2 veckor

Du är välkommen och lyssna på den hos mig om du vill om du är intresserad av en bra dac alltså:)

och jag måste säga att den var trevlig, tycker du ska lyssna på den innan du köper din dac:)Tyst och svart bakrund, varm och skön ljud med bra dynamik luftigt ljud, större ljudbild. har lyssnat max en timme, men det var mina först intryck.


Tackar för erbjudandet! Men jag bor och jobbar för tillfället i Kina. Men flyttar hem den 22 maj.

EngelholmAudio:
quote:
Jag körde DAC-1'an direkt ner i mitt Krellsteg. Det gav ett bra ljud med en tendens av strikthet, korrekthet, torrhet, klarhet som man kan tycka om eller inte.


Mitt slutsteg är ett Mark Levinson No:23, vad tror du om dem matchningen?

Kaleid:
quote:
Jag kommer förhoppningsvis inom 1 månad testa en Zhaolu 2.5 mot BM Dac1. Kan skriva några rader när det blir aktuellt.

Låter intressant!

Man får tacka för all hjälp hitills! gött!




Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/19 :  11:34:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
huzze: Man kan väl säga att Krell inte är gosigt, rörigt, fett och/eller romantiskt suddigt/luddigt!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/04/19 :  19:54:36  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Mitt slutsteg är ett Mark Levinson No:23, vad tror du om dem matchningen?

Om det jag hört/läst om ML stämmer, generelt en "liten" dragning åt det mörka så borde Dac1an funka utmärkt om du vill ha nästan helt neutralt ljud så att säga, men jag har inte lyssnat på något ML steg seriöst utan det är bara utifrån vad jag har läst och hört om detta märke som jag drar denna slutsats.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2007/04/20 :  01:30:04  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
FBK:
Ja, ML No:2X stegen har ett varmare ljud än No:4XX modellerna.Kanske skulle funka fint då? Jag gillar ett neutralt, fast och klart ljud. Men jag vill inte att det ska bli för analytiskt och ljust.


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/20 :  09:15:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag har lyssnat på nått äldre ML steg och vågar nog också ge en "prova gärna" rekommendation tillsammans med DAC-1.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/04/20 :  09:31:39  Show Profile Send FBK a Private Message
Okej Anti-mono, då vågar jag också rekomendera att testa. Läs också dessa trådar.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58842&whichpage=1
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60230
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=51892&whichpage=1&SearchTerms=Dac

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/05/08 :  12:30:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag testade att flytta jumprarna som dämpar den analoga signalen på DAC1.
Som standard är den satt till -20dB.
Nu kör jag på -10 och upplever ljudet som lite friskare.
Värt att pröva.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2007/05/08 :  15:03:54  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Jag testade att flytta jumprarna som dämpar den analoga signalen på DAC1.
Som standard är den satt till -20dB.
Nu kör jag på -10 och upplever ljudet som lite friskare.
Värt att pröva.


Använder du balanserade eller obalanserade utgångarna på Dac1 när du upplever skillnaden?
Är det förresten någon som vet färgerna på lysdioderna på Dac1 USB?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000