HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lättdrivet, vad menas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/14 :  15:10:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
När det gäller högtalare:

Vad är lättdrivet?

Själv tycker jag att man måste upp i en bit över 90 dB, kanske 93-95 eller så. Insåg nyss att en del tycker 88-89 är lättdrivet. Sen finns det ju ytterligare medlemmar på forumet som har högtalare på runt 110dB som antagligen tycker att 93-95 dB är alldeles för lågt också och inte alls kan anses lättdrivet.

Finns ju för all del fler aspekter, som impedans och fas.

Vad anser forumets medlemmar är lättdrivet, på ett ungefär?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/14 :  15:26:55  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag håller nog i stort sett med.

Högtalarna jag har ligger på 88 dB/8 ohm och dessa skulle jag inte klassa som lättdrivna. Har prövat att driva dem (jo det blir förenklat) med transistorburkar på 15W, 60-70W och 150W. Det senare är vad jag har nu och det är bäst hittills även fast självklart spelar ju även andra aspekter in än effekten. Med 15W prövade jag mest för att jag var nyfiken och det lät väldigt trevligt med den om man spelade lågt men man slog ju såklart i taket ganska snabbt. Högtalartillverkaren själv rekommenderar något på 50-175W.

I sovrummet har jag ett par äldre högtalare (70-tal) som om jag minns rätt ligger på 92,5 dB och dessa blir det liv i ganska snabbt, så någonstans runt 93 dB börjar det bli någotsånär lättdrivet. Rejält lättdrivet är det väl först när det börjar bli uppåt 98 dB eller så.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/04/14 :  16:00:13  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag har 90 dB som ett normalvärde. Under 88 trögt, över 92 lätt, i varierande grad givetvis. Upp mot 100 dB och över är på någotsätt en annan division. PA och hornsystem. Men horn får man väl räkna som fusk, eller?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/04/14 :  16:00:32  Show Profile Send ohmega a Private Message
hmm ja..lättdrivet i mening av (spännings)känslighet eller verkningsgrad är ju viktigt att ta hänsyn till. Uppgivna värden på "Nominell impedans" är ju ocksåå något som jag tycker används lite väl lättvindigt av tillverkare. Om man nu kollar efter 3-vägs golvhögtare..basreflex. Det måste ju ändå var något av en "måttstock - då detta bör vara den vanligaste typen av högtalare - i allafall bland hifi-tokar som oss. Hur mångs sådana uppnår 93 dB/1W/1 meter?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/14 :  16:01:49  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det är en svår fråga då det verkar vara lite hursomhelst med märkningen av känsligheten. Vissa märken upplevs därför som lättdrivna trots att de har en angiven känslighet som är lägre än andra märken som vid samma märkning upplevs trögdrivna.

En rejäl bit över 90db, upp mot 93db får betecknas som lättdriven men det är inte så lätt att åstakomma. 3db betyder rätt mycket...

Mina rörkompisar ser görna system upp mot 98db.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/04/14 :  16:10:00  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Sedan får man inte förakta fasväxlingar , särskilt i låg impedans

säg en 4ohm som dippar ner under 2 med kraftiga fasväxlingar

de blir svårdrivna även om de skulle ha 100dB

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/14 :  16:10:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kaffekoppen:
Ja, tillverkare verkar ju ange känslighet på olika sätt tycks det. Man vill väl gärna krysta fram ett högre värde.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8473 Posts

Posted - 2007/04/14 :  16:24:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tja,den anläggning jag har till datorn har ca 93db känslighet,banddiskant och LTS 6,5" bas+Sub.Ganska litet rum,har varit drivet av 6B4G SE,funkar bra,ganska bra ljudvolym.
Kommande 3 vägare,blir ca 90db ska blintressant se hur de klarar sid,lite lågt kanske,kännsligheten alltså.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/04/14 :  16:33:01  Show Profile Send Lech a Private Message
Jaha, allt under 100 db/2,83V/m blir värme som jag ser det.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8473 Posts

Posted - 2007/04/14 :  16:38:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jaha,jag tyckte det blev lite varmt i rummet när jag spelade,Ahhh det var alltså högtalarna det berodde på.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/14 :  16:53:44  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Bernt,

Jo, så är det väl. Det är kanske något sorts kvalitetstecken med hög känslighet. Ibland anges känslighet som är högre än ingående element har.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/04/14 :  17:44:39  Show Profile Send Zombie a Private Message
Värme? Att 99,8% av inmatad effekt blir till värme i stället för 99& med s k lättdrivna högtalare är väl inget att snacka om?
På hifi-handbokens tid brukade man betrakta 0,1-0,3% somtrögdrivet, 0,3-0,5% sommittemellan och allt däröver som "lättdrivet".
Hade själv ett par Zahry kvartsvågspipare med nästan 1% (om jag inte minns fel) verkningsgrad, det är lättdrivet...tippar på att era garderobsstora horn (med mesförstärkare på 1W) kanske har 2-3% verkningsgrad. Det går ju att räkna ut...om man orkar...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2007/04/14 :  18:02:52  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
95+ är lättdrivet enligt mig.
En annan definition som skulle passa mig är: Hygglig lyssningsnivå med en t-amp.

Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8473 Posts

Posted - 2007/04/14 :  18:12:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tänker på det tomgångsbrus som blir hörbart med mycket hög kännslighet.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/14 :  18:29:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Frågan du ställer Bernt är väldigt intressant att diskutera. Skall sova på saken och ge min syn på det hela.

quote:
Jaha, allt under 100 db/2,83V/m blir värme som jag ser det.

Ja OJ ja - det är ju säkert 3 kanske 5% verkningsgrad. Sämre än en bil!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/04/14 :  18:32:24  Show Profile Send Lech a Private Message
Tomgångs brus, vad är det ??
Aldrig hört det sen jag gick över till rör av klass.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/04/14 :  18:44:09  Show Profile Send diffen a Private Message
Vad bra!!! Nu fick jag lära mig något nytt Jag har aldrig fattat det med tröga eller lättdrivna. Har alltid trott att det var att t.ex 4 ohm är lätdrivna jämfört med 8 ohm. Tack Bernt för att du tog upp denna tråd. Mvh: diffen

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8473 Posts

Posted - 2007/04/14 :  18:46:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Aldrig hört det sen jag gick över till rör av klass.

Nej,det är ju synd att jag alldrig får uppleva det,och många med mig här som kör med lågklassrör.

Edit:För övrigt har jag ju alldrig själv upplevt detta.jag syftar på olika posts på forumet angående detta.Men mina sketna rör kommer i alla fall inte upp i din klass,det är i det närmsta omöjligt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/04/14 18:54:00
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/04/14 :  18:53:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Detta har jag diskuterat i oändlighet med min lokala hifikompisar och ibland undrar man om de igentligen vet vad man pratar om . Vissa tycker att 90db är mycket och är tillräckligt och då brukar jag jäklas lite och säger att 100db skulle var fint att ha då brukar man få till svar "när skall du använda dem" .


Själv anser jag att det är vid 93db som det börjar hända något men om man skall sätta någon form av gräns så är det vid 95db som man kan börja använda en liten stärkare på allvar.

quote:
Men horn får man väl räkna som fusk, eller?


Aldrig, det är det enda som gäller .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/04/14 :  19:37:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
över 100dB är helt ok, det är lite där man har instegsnivån i vissa sammanhang, men man bör ge akt på vad man innefattar i den angivna verkninsgraden, området i vilket verkningsgraden gäller.

Det är ingen konst att hitta en 1,4 eler 2" som på horn tangerar 116dB/W/m, större delen av utbudet håller sig runt 110dB/W/m, middar 10"-15" kan ligga uppåt 103dB/W/m i sällsynta fall, runt 100 är ganska vanligt, basar som nosar runt i 98dB trakten finns, runt 95 är vanligare, allt detta i pro träsket då förstås.

Hornladdar man sedan mid och bas (vilket inte är fusk :) så blir det ju riktigt roligt, man kan då börja jämna ut glappen lite och vissa tillverkare har fått ihop system (högtalare) som ligger runt 108dB/w/m från 100Hz och uppåt, kompletterar man sedan med ett par hornsubbar så kan man nog känna sig rätt nöjd.

Detta borde ju funka ypperligt i sällskap med lägre effekter, men det funkar även finfint om man har lite mer effekt att tillgå, frågan om huvida man verkligen behöver det är en annan diskution, men kul är det.

Sitter just nu och lyssnar på ett par DIY skapelser inför träffen i gbg, de är ämnade att sitta på vägg och har då en uppskattad verkningsgrad på strax under 90dB, nu står de på ett par stolar mitt ute i rummet och behöver en heldel effekt och kompensation för att lossna då verkningsgraden då blir lägre i de lägre registren.

Som tur är så är de aktivt delade så jag sitter just nu och gör ett program till dem där jag kompenserar för känslighetsbortfall och trixar lite inför träffen.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/04/14 :  19:56:05  Show Profile Send ohmega a Private Message
Zombie:
quote:
Värme? Att 99,8% av inmatad effekt blir till värme i stället för 99& med s k lättdrivna högtalare är väl inget att snacka om?


Man bör ju tänka på att det som blir ljud eller "akustisk effekt"(?)
är ju 0,2% resp 1%, vilket medför att de "trögare" högtalarna kräver ungefär 5 ggr så mycket effekt som "den lättdrivna" för att uppnå samma ljudnivå.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2007/04/14 :  20:33:27  Show Profile Send bruce a Private Message
Med alla rörförstäkare som finns nuförtiden varför finns det så få lättdrivna högtalare

Jag har en 18watt rörförstäkare som driva ett par 89db 8 ohm högtalare
det funkar helt fint, men ibland känns det som förstärkaren har MYCKET mer att ger och skulle trivs med något lättare last. Ja lättdrivna 93db uppåt kanske?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8473 Posts

Posted - 2007/04/14 :  20:50:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
vilket medför att de "trögare" högtalarna kräver ungefär 5 ggr så mycket effekt som "den lättdrivna" för att uppnå samma ljudnivå.

Dom som ger 110db/1 watt,hur mycket behöver dom för att bottna?
För 110db är ändå rätt bra ljudtryck.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/04/14 20:51:23
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/04/14 :  20:52:31  Show Profile Send Lech a Private Message
Min absolut egna förklaring är "den ena jagar den andra "

Mer effekt % trögare högtalare osv.

Alla lyckliga ??

MVH
Lech


Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/04/14 20:53:22
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8473 Posts

Posted - 2007/04/14 :  21:04:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Alla lyckliga ??

Somliga blir lyckliga,andra inte..

quote:
Mer effekt % trögare högtalare osv.

Men jag undrar om man skickar in säg 3w i en 110db/1w talare bottnar den då?Individuellt men ändå.
Edit:Frågar för jag alldrig haft så kännsliga talare,annars hadde jag vetat.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/04/14 21:10:57
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/04/14 :  21:13:05  Show Profile Send ohmega a Private Message
Lech: Men det är väl så att många inte vill ha "kubikmeterstora" högtalarlådor. Det är ju så att det finns ett samband mellan lådvolym och verkningsgrad. Sen är det ju priset. Små lådor är billigare än stora...medan på elektroniksidan har den tekninska utvecklingen möjliggjort tillverkning av förstärkare med hög uteffekt till allt lägre pris.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/04/14 21:14:05
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000