HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Presentation
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HankMobley
Starting Member

2 Posts

Posted - 2007/03/30 :  13:06:39  Show Profile Send HankMobley a Private Message
Jag köpte mina första plattor på hösten 1957. Det är ett tag sen! Då kunde man fortfarande köpa 78-varvare, en del musik kom ut parallellt i båda formaten - hittar du en 78:a med Elvis så håll hårt i den!
Min musik är jazz och s.k. klassisk musik och jag spelar i princip endast LP-skivor. Bl.a. har dessa musikslag (oftast) det gemensamt att de är en dokumentation av ett speltillfälle - således inte i första hand en musikproduktion som består av sammanklippta bandstumpar. I synnerhet under perioden fram till ca. 1970 var det så. Och, jodå, jag vet att man, bl.a. på CBS, redan i mitten på 50-talet tog bandsnuttar från olika tagningar och klippte ihop, men det var nog ändå undantag. Jag har väl omkring 3000 LP-skivor.
Det jag använder för att spela musiken är en Linn LP 12, relativt väl utbyggd med Lingo, Ekos, Arkiv B etc. Förstärkeri är en brittisk (egentligen från Wales) produkt, Deltec/DPA 50 S, fyra apparatlådor med slutsteg, försteg, phono samt sep strömförsörjning till försteg och phono.En av många unika konstruktionsdetaljer är att kablaget är en integrerad del av konstruktionen, vilket ger en unik möjlighet till styrning av högtalarna - dämpfaktor mer är än 10000 vid högtalarterminalerna. Försteg och slutsteg är balanserade och alltihop har en enastående transparens, detaljeringsförmåga och förmåga att återge ett stort härligt stereoperspektiv. Högtalare är ett hembygge med benäget bistånd av Bo Medin på Golden Age - Thiel-element inte olikt någon av Mårten Designs konstruktioner.
För övrigt anser jag att den jazzmusik som skapades mellan säg 1955 - 1967, är så oerhört rik, och oftast oerhört välinspelad, att det är svårt att hinna lyssna på något annat.
Jag heter Claes-Otto Nelander och valde som nick HankMobley - en av många gamla jazzkonstnärer.

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/30 :  13:15:49  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Välkommen HankMobley! Trevlig presentation.

Kan även tipsa om denna tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53&SearchTerms=ska,alla,presentera,sig

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/03/30 :  13:17:21  Show Profile Send B-200 a Private Message
trevlig presentation, välkommen

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/30 :  13:17:30  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Välkommen, Hank.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/30 :  13:22:00  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Pappa har massa elvis på vinyl... inga 78-varvare dock, men några med någon slags konstgjord stereo med fördröjning mellan två monokanaler om jag förstått det rätt. Låter helkonstigt i hörlurar - han har dock försökte redan på 60-talet att byta till sina nya konststereo till beggade monodito, hans kompisar tyckte att han var konstig... Ganska bra ljudkvalitet på Sun-inspelningarna för övrigt tycker jag

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/04/16 :  22:06:29  Show Profile Send diffen a Private Message
Välkommen till HifiForum... Är själv tämligen ny, och det är kul å lärorikt här Mvh diffen

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/04/16 :  22:55:51  Show Profile Send iroise a Private Message
Hjärtligt välkommen, härlig förhållning till musik, intressanta hifi-prylar som jag inte vet så mycket om men det är nog långt borta från stressiga diskanter? Kul du gillar Jazz är det de fina gamla bolagen: Prestige, Blue note, Contemporay, riverside o impulse mm? Köpte du Coltranes Soul train den kom väl det året dvs 1957?

Edited by - iroise on 2007/04/17 19:00:01
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/04/17 :  18:26:27  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej HankMobley!
Kul introduktion! Jag måste ju skicka en blänkare när du som nickname väljer en av mina absouluta favoriter - tenorsaxhjälten Hank Mobley. Få kunde spela som han och ett tips till dig vore kanske om ork finnes att starta en musiktråd runt Hank. Jag lovar att fylla i - dock är det mest på CD som han finns hos mig. Började köpa hansk skivor i ett senare skede i livet. Fast jag gick ju rätt på mästerverket "Soul Station" sen blev man såld och nu har jag ganska mycket Hank!
Hett tips att börja med är just Soul Station. Finns lätt att få tag på.
/Shaft
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/04/17 :  21:11:01  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
Välkommen Hank!

Kan någon säga något om denna utgåva? Jag minns inte var jag fått tag på den.





HankMobley> har du något av Lem Winchester? Vet du var man kan få tag på det? Jag har hans "Winchester Special" på CD (även med Benny Golson), men har inte lyckats hitta det på vinyl.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/04/17 :  22:07:26  Show Profile Send iroise a Private Message
finns tre orginal-utgåvor vad jag vet (utkomna 1960, 1960 o 1963) och alla heter BLP-4031 och alla tre skall vara i mono. Den billiga skall ha new-york, usa adress på etiketten och kostar en 400:- i superskick. Den andra skall ha W. 63rd st. adress på etiketten och kostar cirka 2000:- Den dyre skal ha "deep groove" dvs en fördjupning cirka en centimeter från ytterkant (din "deep groove" verkar vara närmast centrumhålet)runt etiketten samt W.63rd st. adress på labeln och kostar i superskick en 6000:- Givetvis skall alla vara us-press. Brukar även finnas graveringsinitialer på den ljudlösa delen av skivan dvs i slutet samt ett öra ingraverat på samma ställe och givetvis skall fodralet inte vara laminerat och skivan skall kännas mera som en 78-varvare eller en 180grammare än en vanlig Lp. Soulstation kom också ut med nummer bst-84031 i 4versioner1960,63,67 o 87. Den engelska versionen kom 1961 blp4031 och kostar en 250:- (det skall vara us-orginalen i mono) Din vet jag inte ursprunget till måste se/känna o snusa på den.

Edited by - iroise on 2007/04/17 22:10:33
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/04/17 :  22:16:06  Show Profile Send iroise a Private Message
FRÅGA: har du något av Lem Winchester? Vet du var man kan få tag på det? Jag har hans "Winchester Special" på CD (även med Benny Golson), men har inte lyckats hitta det på vinyl.

Calle, Googla ordet Birka jazz, det är en butik i stockholm, Torbjörn som äger nätbutiken har den kanske eller så vet han hur den skall fås fram, bäst i sverige på jazz, enligt mig.

Var blev Hank av?

Edited by - iroise on 2007/04/17 22:17:15
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/04/17 :  22:22:08  Show Profile Send Passerati a Private Message
Varmt välkommen
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/04/18 :  11:04:15  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej Igen,
Iroise gav ett snyggt svar. Tjusigt. Det ser ut som att Calles skiva är en reissue efter de anvisningar iroise ger - vilken utgåva får vara osagt, men den ser rätt sen ut.

Tyvärr har det blivit så att Blue note originalvinyl har blivit orimligt dyra . Priserna har drivits upp av samlare från inte minst Japan. Jag menar hur många har råd att ge 2000-6000kr för en LP? Sen vågar man väl knappt spela den ;-) Personligen tycker jag det är trist för vinyl är ju trevligt och hur många gagnas av att priserna går i taket? OK traders möjligen som vill köpa billigt och sälja dyrt. Och vissa samlare kan väl känna sig nöjda med en extra pensionsförsäkring. Fast många vill ju inte gärna sälja sina samlingar och när de trillar av pinn så får släktingarna bråka om arvet...

Det blir ju lite absurt när originalvinylen av Soul Station kostar 6000 spänn och sedan kan du köpa CD'n för 100kr (i Stereo!). Det handlar inte om musiken längre utan om samlarvärdet...Fast marknade fungerar ju så förstås.

/Shaft
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/04/18 :  12:27:52  Show Profile Send iroise a Private Message
Jag tror även ljudet i de gamla mono-orginalen lockar. Men annars är det sant vissa priser är rent obscena! Att reda ut vilken utgåva man har är också väldigt invecklat!
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/04/18 :  14:41:01  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej Igen!
Jo jag vet att ljudet lockar i originalen. Det blir nästan religion av det ibland....;-)
Fast egentligen är ju inte just Blue Notarna sådär väldigt bra inspelade från början. De låter ganska "hotta" enligt mina öron och flertal källor. Rudy körde med ljusa mikrofoner och drev bandinspelningarna ganska hårt i nivåerna samt närmickade. BN har sitt sound som många gillar, men det går att hitta mer naturtrogna inspelningar från tiden. Varför dessa priser!?
/Shaft
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/04/18 :  23:40:42  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
finns tre orginal-utgåvor...
Trevligt!
Det är graverat "S-5 1966" samt ett öra och lite annan text.
Fodralet verkar vara laminerat.

Ska kolla upp Lem W med Birka Jazz!
Hittade ett ex på e-bay för ett tag sedan, men det försvann framför näsan.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/04/19 :  07:23:41  Show Profile Send iroise a Private Message
Lamineringen talar antagligen om att det är en europeisk utgåva!

Edited by - iroise on 2007/04/19 07:24:03
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000