HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nostalgi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/03 :  16:55:27  Show Profile Send huzze a Private Message
Brusklubbor
Salmiakpulver i små plastflaskor/burkar
GB's Lakrits/Vanlij mjukglass

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/04/03 :  18:16:19  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Matulda och megasen

Zundapp KS50

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/04/03 :  22:41:50  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag är väl inte den ende snusaren som provade "Mick's Mint", dvs Generalsnus med mintsmak som såldes i vita dosor?

Sedan hade vi ju godiset "Negerkyssar" från ACO som sedan fick byta namn till "Chokladkyssar".

Är det någon som kommer ihåg chokladläsken? Jag tror den hette "Zingo Choklad" och smakade absolut vidrigt, till och med värre än Dr. Pepper.

Allt var inte bättre förr

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/04/03 :  23:03:34  Show Profile Send svejk a Private Message
Känner igen det mesta en KS50 med lång dyna och crosstyre med kulhandtag och snabbgas hade jag naturligtvis. Det fanns en läsk som var hemskare än Zingo choklad Shandy! Hälften läsk hälften lättöl! Sug på den, vämjelig soppa. Kehlet rektangulära mintkakor saknar jag var otroligt fina, silver papper och snygg blå logga.
En Philips kassett bandare med högtalare i locket och ett reglage till alla funktioner minns jag också med värme. Kopplade lurar till min Frestyle 10 år innan Sonys kom, lite bängligt men fränt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2007/04/03 :  23:47:18  Show Profile Send Melker a Private Message
Godiset PopRocks som "smällde" i munnen, Crescent Compact Golden Champ, BP-mackar, Limpsadel på cykeln, Jenka-styre eller Ape-hanger som det heter om det sitter på en HD, Movieboxen, Nötchreme, GB-glace med Puckstång, flanellografen, P3s poporama, discorama, Heta högen, Eldorado Lyx med Kjell Ahlinge, den lilla vita blinkande triangeln som talade om att ett program började i den ANDRA TV-kanalen, Scooter-kängor, glass i halvliters papp-paket som man skar på mitten och åt med sked, Anita och Televinken, Lejon-skor med kardborreknäppning, mockasiner

Halmstad
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/04/03 :  23:58:12  Show Profile Send hal a Private Message
"Eldorado Lyx med Kjell Ahlinge"
Jag lyssnade ofta på ett program med Kjell Alinge och Janne Forsell som jag tror hette Kulturfunk från de befriade områdena om inte mitt minne missleder mig.
Jag tyckte dom var fantastiskt roliga.
Undrar om jag tycker det idag Eva Gandhi...Jösses.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/04/04 :  00:02:12  Show Profile Send hal a Private Message
Kommer plötsligt ihåg min första kasettbandspelare, en Akai med "växelspak" och en orange inspelningsknapp. Min kompis hade den vanliga Philips med skjutreglage i en slags läderväska/hölje.
Vad imponerad jag var av ljudet på AKAI:n, var nog bara diskant.


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/04/04 :  00:12:00  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Nötchreme

Mumsar jag på minst en gång i veckan

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/04/04 :  00:12:57  Show Profile Send mace a Private Message
Tv-aparater med dörrar/jalusier

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/04/04 :  07:21:27  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Moonboots!
Fanns några håriga varianter också, dessa som kallades "ihjältrampade marsvin" av Magnus Härenstam.

Jag har faktiskt mina moonboots kvar som jag köpte när jag var 14-15 år.
Dom används fortfarande än idag vid sträng kyla.
Snacka om kvalitè, kostade 179:-

Tuggummi igen!
Tipè fanns det något som hette också, blåa och inslagna i transparent plast, fast dom smakade inget vidare.

Sedan tror jag ingen nämt alla tidiga datorer!
ABC 80, Amiga, commodore.



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/04/04 :  07:32:45  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
När nu Reel tar upp datorerna så får jag en plötslig vision av datasalens sex styckna ABC80, 2 styck ABC 800 och längst bak i klassrummet en stor låda 60 X 60 X 60 som var diskettstationen med plats för två! åttatumsdisketter á 525 kB.

Kommer också ihåg den första macen jag kom i kontakt med genom föreningslivet. Mac SE30 har jag för mig att den hette.
sv/v 9tums skärm, hårddisk på 40 MB (tillval) och internminne som gick att uppgradera till 2 MB. Köptes tillsammans med en Laserwriter II skrivare för i runda slängar 80 papp.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/04/04 :  07:44:44  Show Profile Send arcam a Private Message
Puch Mexico, Puch Alabama, High Chapparal, Snobbar som jobbar,
Onedinlinjen, Korsnäsgården, polisbilar - folkvagnsbubbla, Plymoth Valiant.
PV
Amazon
Duett
P1800
Hillman

Edited by - arcam on 2007/04/04 09:00:51
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/04/04 :  08:18:15  Show Profile Send arcam a Private Message
Tv-program - Mindre modiga män, Kullamannen, Ria Wägner.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/04/04 :  08:26:03  Show Profile Send hal a Private Message
"Snobbar som jobbar"
Med världens bästa vinjettmusik eller vad heter det ? Intro ?
Apropå teknik, glömmer aldrig när en kompis, förmögen familj, införskaffade en liten elektronräknare, som det hette på den tiden, storögt knappade vi på den 2 + 2 = 4, helt fantastiskt !
Eller när vi var på squash-anläggningen stod och spelade på en stor maskin. Ping-pong tror jag den hette med två plattor/racketar och en boll som gick imellan med allt större hastighet. På den tiden hade vi inte så stora krav, vi visste inte bättre .
Numera har man ju lite större behov/krav, på gott och ont.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2007/04/04 08:26:50
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/04/04 :  08:58:43  Show Profile Send arcam a Private Message
Helgonet
Mannen från Uncle
T-shirt utanpå tröja med Wranglerjeans.
Film - Örnnästet

hal - vinjettmusik eller vad heter det ? Intro ? - Theme

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/04/04 :  09:13:56  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Ping-pong tror jag den hette med två plattor/racketar och en boll som gick imellan med allt större hastighet.


Slår vad om att den hette ATARI

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/04/04 :  17:09:41  Show Profile Send arcam a Private Message
Mjölkpallar som stod utefter vägen, kommer ihåg
när man på sommaren iförd pyjamas på morgonkvisten
gick ner till mjölkpallen och hämtade en kanna mjölk...
ja det var tider det...
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/04/04 :  19:51:16  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
PEZ

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/04/04 :  22:57:21  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Nääääää, jag vete fanken bröder.

Nostalgin är inte vad den brukade vara.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/04/05 :  01:57:32  Show Profile Send edison a Private Message
Håller mej till 70-talet.

Kompaktcyklar, med snusksmå hjul (20" tror jag) och som gick att fälla ihop.Lyckligtvis funkade låset under färd, iaf klarade jag mej helskinnad på min...hörde om en del som hade mindre tur antingen var låset dåligt eller kollen dålig av att det var korrekt låst...huvvaligen.

Min SAAB V4, med bilstereon (Clarion) kopplad via en "booster" med separata bas/diskantreglage, och som petade ur sej typ 2x10w med onämnbar dist...lät iaf bättre än utan!
Hade ett tag ett par kompakta lådhögtalare från Panasonic/Technics fastlimmade(!) på hatthyllan i Saaben.Dom var av gjuten Technics-mörkgrön metall, snygga men inte var dom optimala för BIL-ljud, hehe

Min första bil, en ljust vaniljfärgad Peugeot 404 DIESEL.Körde ett helt år på sommarjobbspengarna trots den då införda kilometerskatten.Väsnades en hel del så man kom aldrig "oanmäld" när man skulle träffa kompisarna...

Under mkt tidigt 70-tal fanns nåt slisksött läskedryckspulver man blandade själv till "drickbar" läsk.Hette följdriktigt "Läskiga Gänget", fanns en hoper smaker.DÅ tyckte jag det var rätt smaskens...försvann då det var sötat med 'Cyklamat' som blev förbjudet.

Min moppe som med nyköpt högt styre samt lika nya kromade bakdämpare blev stulen en kväll i stan.Var en Mustang Mamba, kostade 1000 kr beggad, fattar inte hur farsan hade råd (1974!)
Hade ju velat ha en Puch Florida som kompisen hade, hans var kopparfärgad och NYköpt, den var SÅ läcker.Visst var man avis...

Ricoh 500G, min andra kamera.Den hade valbara slutartider och manuell eller automatisk bländare, samt blixtsko.Skarp optik, med manuellt inställd skärpa med mätsökare.Min var kromad, syrran hade en svart.
Drömde ju om en Canon Canonet QL17, men dom var för dyra, och som tur var inte så jättemkt bättre ;-) Har en sån NU istället, hehe.

GB Puckstång, när den hade omslag av metallfolie.Dent hade en vaniljsmak jag knappt hitta sen dess...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/04/05 02:02:33
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/04/05 :  06:55:40  Show Profile Send arcam a Private Message
GB-glass X-15
Sessan linjen mellan Göteborg-Fredrikshamn
Skol-TV
Bakelittelefon
Kobratelefon
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2007/04/05 :  07:21:15  Show Profile Send Jazz a Private Message
Jag har precis köpt ett åtta bitars Nintendo på Tradera.
Det är NOSTALGI!

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2007/04/05 :  07:43:11  Show Profile Send leffee a Private Message
Kodak instamatic
Renault 4L
Hallon igloo
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/04/05 :  09:04:54  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Dubbeldäckarna i Stockholm höll jag ju på att glömma...

/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/04/05 :  09:34:22  Show Profile Send gcs a Private Message
När jag var barn på 50-talet fanns det något som hette Tomtebrus som var ett äckligt pulver som vi sedan hällde in i munnen. En läskedryck som jag också minns för utom sockerdricka var Pomril. Jag minns hur vi ungar hängde i luckan till kiosken med en 10-öring i handen och önskade köpa några 1 öres och några 2 öres godisar.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000