HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Chip tuning - försäkring?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Kamelia
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/04/03 :  21:25:10  Show Profile Send Kamelia a Private Message
Är det någon som vet hur chip tuning påverkar bilen? Jag är intresserad av en Saab 9-3 2.0t 150 hk som chip tunats av BSR till 220 hk. Tex map bensinförbrukning, bromsar, försäkring, avgaser, ...

Edit: lagd till fråga om chipning och koppling till försäkring på sid 2

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33032

Edited by - Kamelia on 2007/04/12 19:46:09

PB
Member

127 Posts

Posted - 2007/04/03 :  21:54:49  Show Profile Send PB a Private Message
Jag kan ett och annat om trimmade Saabar så skicka ett pm så kan jag svara på det mesta.

Primare 30.1 --> Scan-Speak
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/03 :  22:19:14  Show Profile Send Lovan a Private Message
Öka från 150hk till 220 med bara chip(laddtryck)? Urk
Go to Top of Page

Kamelia
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/04/03 :  23:19:00  Show Profile Send Kamelia a Private Message
Lovan, kan du utveckla dit svar lite mer...

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33032
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/03 :  23:26:40  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag skulle tippa på att du inte får 220hk med chipet. Det är inte omöjligt men jag kan tänka mig att det är rätt liten turbo på dom där motorerna och då blir det mycket värme. Större turbo och IC kan vara ett krav om man vill få vettig trim.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8514 Posts

Posted - 2007/04/03 :  23:33:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Får väl trycka på mer brännsle,brännsle kyler..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/04 :  00:11:17  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tror han föredrar att ha en fungerande katalysator
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/04 :  07:19:00  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ett av Skoda Octavias 1.8T chip, till samma motor som Passat och Audi, går från 150 till 193hk. Det är samma antal som RS-modellen.
Just den motorn finns ju i en mängd olika effektvarianter från olika tillverkare.

Kan det inte vara så att övriga komponenter i bilen redan är dimensionerade för högre effektuttag? Mig veterliggen skilljer det sig
inget motormässigt i övrigt utan det rör sig om effektdifferentiering (bas för skatt i Tyskland). Kan det inte vara samma sak med SAAB?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/04/04 :  09:02:26  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Vet inget speciellt om SAAB, men generellt så är en så stor effektökning ett bra recept för en rejält minskad livslängd på motor/låda/drivaxlar etc. Det finns en anledning till att biltillverkaren kör mycket livslängdsprov etc. En kollega hade en chippad Skoda och det tog inte lång tid innan växellådan var kass, trots chiptrimmarens försäkringar att det inte var några problem. En kollegas granne fick samma erfarenhet med en Volvo.

Allt är beroende på hur ofta du utnyttjar effekten naturligtvis. Upp till dig om du vill ta risken. Jag hade för ett par år sedan (i några veckor) en 9-5 med samma motor som du, och hade jag behållit den bilen hade jag nog chippat den med just BSR 220hk. Men som sagt, man ska vara medveten om risken.

Jag har hört folk säga att den chippningen _kan_ ge lägre bensinförbrukning, men misstänker att är man gasglad så går det väldigt mycket åt andra hållet.

Edit:stavfel

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2007/04/04 09:20:31
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/04 :  09:04:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Fick besked från en annan "trimningsfirma" om att min motor inte skulle gå att få snålare än den var från början.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2007/04/04 :  09:36:18  Show Profile Send Figge a Private Message
Kan rekomendera: http://www.nordictuning.com/main.php?page=welcome
Har hft två st SAAB som chipats hos dom, en SAAB 900 T och en SAAB 9-5 2,3 T. Inga som helst problem, lägre bensin förbrukning så länge man inte trampar på gasen för mycket.
De tar dessutom över garantin på motorn, inte helt oväsentligt.
Körde 900:an till Norge på fjällsemester med box och full packning på 0,7 l/mil, snitt drygt 80km/tim.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2007/04/04 :  09:42:52  Show Profile Send EmilH a Private Message
Hej,

En annan trimfirma som jag absolut tycker är värd att kontakta innan köp är: www.maptun.com

Lycka till!

Mvh
Emil
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/04/04 :  10:14:52  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
För just SAAB så kika in STCS-forumet, massor med info (och EXPERTIS!) om det du söker.

http://forum.saabturboclub.com/viewforum.php?f=3

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/04/04 10:15:10
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/04/04 :  11:05:40  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag hade en en Saab 900 2.0 turbo (175 Hk) innan Alfan - den var chippad med BSR till ca 227 Hk - den kändes piggare men det började inte hända grejer förren jag bytte Downpipen till ett 3" med racekat, samt bytte till BSR 2.5" avgas och sportfilter, då var jag nog i närheten av de 220 - 230 Hk som utlovats, har även testat en Saab 9-3 2.0 Turbo som chipats av Nordic till 270 Hk - även här var luftfilter, avgas och downpipe utbytt och den bilen gick betydligt bättre, skulle tro att Nordic är rätt väg att gå om man vill ha mkt effekt.

På min BSR chippade märkte jag inte något speciellt med bränsleförbrukningen, gick snarare snålare om man körde lugnt, å andra sidan så drack den väl lite mer vid hårdkörning - angående driftsäkerheten, så är det nog inga problem vid normal körning, det finns dom som plockar ut 500 HK + med org, växellåda, det kan dock behövas en hårdare koppling, drivknutar och sånt tar givetvis lite mer stryk...

Kan ju säga att min Alfa Romeo 156 GTA (250 Hk - 3.2 L V6) känns betydligt piggare än min tidigare Saab - skulle tro att den är ganska likvärdig med den Nordic trimmade - men den dricker ännu mer bensin ...

Bara att trimma på - det är ju vansinningt kul

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/04/04 :  11:51:35  Show Profile Send plind a Private Message
Har en Skoda Octavia 1,8T som chippats med BSR steg1+sportluftfilter.
Effekten har ökat från 150 till 193hk och vridmomentet från 210 till 300 Nm och det märks Motorn känns betydligt råstarkare och verkar ha fått ett bredare register. Innan var det bra tryck på ganska låga varv men över 4000rpm hände inte så mycket.
Nu accar den på rejält även på högre varv.
Det är nu 4 år sedan den chippades och hitills har det inte varit några som helst problem.
Bränsleförbrukningen är samma som innan.
När jag och fiskekompisen åker på semester till Norge med fullpackad bil blir det ca. 190 mil varav 140mil landsväg och resten kortare dagsturer med kallstarter på småvägar.
Snittförbrukningen brukar landa på blygsamma 0,68 l/mil
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/04 :  15:54:54  Show Profile Send Lovan a Private Message
Nordic skulle jag definitivt hellre satsa på än BSR. Fast jag tycker ju att chiptrim är fel väg att gå om man inte bättrar på dom andra sakerna. Framförallt avgassystem är bra. Downpipen är den viktigaste biten. Byta till sportluftfilter ger ingen direkt påverkan annat än på ljudet och att det blir sämre än pappfilter efter ett tag. Att montera filter öppnare och suga in kalluft ger däremot en liten förbättring.
Fast det står ju redan på STCS
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/04/05 :  08:59:06  Show Profile Send Stormen a Private Message
om du chipptrimmar en Saab 9-5 linear så rekomenderas man att även byta ut kopplingen till den som sitter i aero modellen.
Det finns även en del info på www.saabforum.nu
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/04/05 :  15:36:29  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Skall du byta ngt (om du tänk dra på lite) så kan jag varmt rekommendera bromsarna, som verkligen e (åtminstånde var på 2002) under all kritik. jag bytte mina skivor; fram, två ggr under första året (93 aero -02).
Motorn kan du nog vara lugnt för - den håller hur lätt som helst, dessutom är turbon inga problem på Saabs 4or. Man har traditionellt tagit ut betydligt mindre effekt än vad man kunnat (med hållbarhet i åtanke...)
Tyvärr så beter sig saab inte så kul vid fullgas - du slipper tex byta fil med ratten ibland; det sköter bilen själv, vilket inte alltid är så kul...

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/04/05 :  16:00:10  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Äsch, det håller dina sinnen skärpta

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/04/05 :  16:55:18  Show Profile Send Lech a Private Message
Varför inte köpa en riktig bil från början ???

Enklare så...

MKVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/05 :  17:40:41  Show Profile Send Lovan a Private Message
Short_cuts: Därför man får byta stötdämpare och fjädrar till nåt roligare.

Lech: Agree
Go to Top of Page

Kamelia
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/04/06 :  00:00:11  Show Profile Send Kamelia a Private Message
Tack för alla kommentarer. Tolkar jag det rätt om jag sammanfattar det med att trimningenger ger en ökad risk för slitage på bilen, men att det även beror på hur effekten av trimningen har utnytjats. Jag bör kanske vara lite extra försiktig om jag köper en trimmad bil privat. Trimningen ger effekt, men hanske inte alla hk som lovas.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33032
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/04/06 :  19:19:22  Show Profile Send Lech a Private Message
Jag tycker inte du ska köpa en trimmad bil överhuvudtaget. Det blir bara skit. Ingen av biltillverkarna i hela världen håller på med sånt.
När det görs varianter så görs dessa av utvalda företag som exvis för Mercedes av AMG,Brabus. BMW har sina pojkar osv...

Jag känner inte till något trimningsföretag som jobbar på så lösa grunder som "chipstrimning" enbart. Men det finns många skojare.

Köp rätt bil från början,det vinner du på.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/04/06 19:22:08
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/04/06 :  21:24:16  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Bilarna tar ut lite lägre effekt på tyska skatteregler. Sedan trimmas de upp till vad de klarar av. Därför trimmning är stort i Tyskald åtminstone.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/04/06 :  22:03:38  Show Profile Send Lech a Private Message
Kaffekoppen
´Det är vad jag skriver : SKOJERI inget annat.
Låt inte pojken luras av dina ........

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8514 Posts

Posted - 2007/04/07 :  00:51:17  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:

Jag tycker inte du ska köpa en trimmad bil överhuvudtaget. Det blir bara skit.

Det behöver det ju inte bli,är det riktigt gjort(det finns väl många firmor som är seriösa)och det hänger väl inte bara på trimfirman,det beror väl mest på den som kör bilen sen,burnar man vid varje rödljus och varvar max jämt ja då håller väl inte ens den värsta racingbil...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000